ספוילר "משחקי הכס" עונה 5 פרק 8, כולל לספרים
מעוניינים בביקורת נטולת הספוילרים? סורו הנה

ספוילר "משחקי הכס" עונה 5 פרק 8, כולל לספרים
מעוניינים בביקורת נטולת הספוילרים? סורו הנה

קשה להאמין שזה לא מכוון: המיני-סדרה החדשה "עיירה ללא מוצא" מתחילה בדיוק כמו "אבודים" – תקריב על עינו הנפקחת של הגיבור הראשי, שנמצא שכוב ביער בחליפה אחרי שעבר תאונה כלשהי. אפשר להבין. תגידו מה שתגידו על "אבודים", אבל לאורך שנותיה היא ידעה היטב איך למגנט אותנו אל המסך, ולמרות שסופה צילק את אמונם של צופים רבים, שוב ושוב ניכר שהיא עדיין מהווה בצדק אבן בוחן ליצירות המסתורין שבאות אחריה – ללמוד הן ממעלותיה והן מטעויותיה.
שלא בטובתה, עם ההומאז' הקטן הזה מזכירה לנו "עיירה ללא מוצא" עד כמה קשה כעת להתמסר לסדרת מסתורין ומיינדפאק, בלי לדעת שאתה מפקיד את המפתחות בידי מישהו שיודע מה הוא עושה. מ. נייט שאמלאן, מה לעשות, לא בדיוק הוכיח את עצמו כמישהו כזה אחרי כ-15 שנה של מפלות קולנועיות מהדהדות – בהן "הכפר", "נערה במים", "איירבנדר", "שטן" ו"העולם אחרי". למעשה לא ממש ברור איך מישהו בכלל בטח בו כדי ליצור משהו, אבל הנה זה בכל זאת קרה. בהתחשב בכל אלה המיני-סדרה החדשה שלו, "עיירה ללא מוצא" (שם מעולה בעברית ל-"Wayward Pines", שבארה"ב שודרו שני פרקים ממנה ואתמול עלתה ב-yes Action), דווקא מסתמנת כבסדר על פי שני הפרקים הראשונים שלה.
סיפור המעשה עוקב אחרי סוכן השירות החשאי אית'ן בורק (מאט דילון), הנשלח למצוא שניים מעמיתיו שנעלמו איפשהו באזור העיירה ווייוורד פיינס שבאיידהו. תאונת דרכים משלחת אותו אל בית החולים המקומי, שם הוא מגלה שהטלפון, הארנק והתג שלו נעלמו כולם. במשך עשרים הדקות הראשונות של פרק הבכורה (שאותו שאמלאן גם ביים) ברור שמשהו מאוד לא תקין עם העיירה הזו, אבל מלבד העריכה והמוזיקה קשה להבין מה. כאשר אית'ן נכנס לפאב ואומר לברמנית (ג'ולייט לואיס) שהיא האדם הנורמלי הראשון שהוא פוגש בעיירה הזו, זה לא אומר לנו כלום כי עד השלב הזה ראינו אותו נפגש רק עם בריסטה שבפניה התמוטט ואחות שבאמת היתה סופר קריפית (מליסה ליאו הגדולה). לאחר מכן, עם זאת, אנחנו נחשפים למוזרות של ווייוורד פיינס. האנשים בה משונים, הרחובות כמעט תמיד ריקים, שיחות טלפון שאית'ן מבצע אמנם צולחות אבל מגיעות תמיד למשיבון או לאדם לא נכון, משהו מאוד משובש בזמנים, אין צרצרים אבל יש מתקן שעושה רעש של צרצר, ומסביב לכל יש גידור אלקטרוני מעורר חשש. האם המקום הזה מתקיים בזמן אחר? יקום מקביל? האם מדובר בניסוי? האם זהו "המופע של טרומן"? או "האסיר"? "טווין פיקס"?
האחרונה מהווה ללא ספק השפעה ישירה על "עיירה ללא מוצא". הסוכן שמגיע מבחוץ, האווירה הפרברית הפיפטיזית שמעלה על הדעת בי-מוביז מהתקופה ואת "אזור הדמדומים". אבל "עיירה" מכוונת הרבה פחות גבוה מכפי שעשתה "טווין פיקס", וזה בסדר גמור. למעשה היא ממש מתמסרת לתחושת הבי-מוביז, וזה ניכר בעיקר בפרק השני, שבו דברים נראים חפוזים ואפילו נדמה כי העריכה קצת חורקת, אבל איכשהו זה משרת את הקונספט.
יש כמה דברים עיקריים שעומדים לזכותם של שאמאלאן ושל הסדרה. היא מצולמת יפה, סט העיירה הקטנה והפסטורלית נהדר ממש, השחקנים טובים כצפוי – מלבד הנמנים לעיל נמצאים כאן גם טרנס האוורד וקרלה גוג'ינו המהממת – אבל המרכיב החשוב ביותר כאן הוא הידיעה שדווקא יש בה מוצא. העובדה ש"עיירה ללא מוצא" מבוססת על ספר (הראשון בטרילוגיית ספרים שהראשון בהם יצא לאחרונה בעברית בהוצאת 'אופוס', תחת השם "ברוכים הבאים לוויוורד פיינס"), ושמדובר רק במחויבות קצרה, עשרה פרקים בלבד, מסייעים מאוד להתמסר לסיפור מסקרן למרות טראומות עבר. גם אם אנחנו מפקידים את זמננו בידי מישהו שאינו ראוי לו, גם אם אין לנו כוח ללקט רמזים כדי לנסות לקבל מושג ברור יותר – לפחות אנחנו יודעים שיש התחלה, אמצע וסוף קרוב יחסית.
—
ספוילר "סוכני שילד" עונה 2 פרקים 21-22, סיום העונה השנייה
הביקורת מפורסמת כשמקדימות אותה 12 תגובות
—
קשה לטעמי להתעלות על הנקודה הגבוהה שבה הסתיים הפרק הקודם של הסדרה, אבל גם בפינאלה היו הרבה רגעים מוצלחים – יותר בחלקו השני, שמביא עימותים יותר דרמטיים ומוצלחים מהראשון. כפי שכבר נידון כאן, מפרק 15 הסדרה נמצאת ברצף של פרקים מוצלחים, הארוך ביותר בסדרה בינתיים. הסיפור המתמשך שהוצג בעונה לעיתים לא טרח בכלל לייצר עניין ברמת הפרק, ועסק בפיזור פירורים שלקח לחלקם יותר מדי זמן להתגבש לכדי עלילה מעניינת באמת. עם זאת, בעיקר ברצף הפרקים האחרונים, קשתות הדמויות הבשילו לכדי כמה רגעי דמות נהדרים, המתובלים במתח והומור במידה המתאימה.
הפרק ממשיך מהיכן שהקודם הסתיים. אחרי שג'יינג זייפה ניסיון של גונזלס לרצוח אותה, התרמית ממשיכה: האיניומנס גונבים קווין-ג'ט ומפציצים את הבניין שבו היה גונזלס. מיי חוזרת לנסות למצוא את גונזלס, אבל סקאיי עומדת בדרכה ומביסה אותה. ראינה מספרת לסקאיי על התרמית של ג'יינג (ושסקאיי "נועדה להוביל"), בעוד ג'יינג מרפאת את עצמה על ידי שאיבת החיים מסוכן שילד. ג'יינג מציבה בפני סקאיי את הדילמה לגבי באיזה צד היא עומדת. ראינה נפגשת עם ג'יינג ומצהירה שמטרתה היא להראות לאיניומנס מי היא ג'יינג באמת. נראה שהיא השלימה עם גורלה בתור מי שאמורה למות למען סקאיי, ואכן ג'יינג רוצחת את ראינה, מול עיניה של סקאיי. ג'יינג מסבירה את התרמית שלה, ושיש להשמיד את שילד כדי שהאיניומנס ישרדו. כשסקאיי לא מתחברת לקונספט, ג'יינג מורה לכלוא אותה. בכל הנוגע לראינה – הרבה לפני שקיבלנו הצצה לתאוות הכח שלה, היא הציגה את עצמה – במרמה אמנם – כמי שמנסה לסייע לאחרים, כך שיש משהו הולם בסגירות שלה בפרק הזה.
בשילד מנסים להבין מה בדיוק עשתה ג'יינג ומה קרה לבובי. הצוות קולט את קאל לתא הכליאה מתוך ידיעה ברורה שהוא סוס טרויאני. מיי, בבירור לא שבעת רצון מההחלטות של קולסון לאחרונה, מסבירה לו שסקאיי בחרה צד. האנטר ומיי יוצאים בעקבות בובי ווורד, בהתאמה. וויבר ואוליבר לוחצים על קולסון לתקוף את האיניומנס, אבל קולסון מסרב בגלל סקאיי, ומאק מחליט להישאר עד לסיום מצב החירום. סימונס מבשרת לקולסון שקאל לקח קוקטייל של חומרים בניסיון לייצר כוחות על, ברפרנס לכלל הניסיונות לעשות זאת ביקום של מארוול. קולסון מטיח בקאל שג'יינג היא זו שלבקשתה רצח את האנשים בכפר (שבו איבדו את סקאיי). קאל מתמוטט, והצוות מחייה אותו, אבל הוא קם במעבדה בגרסת המפלצת שלו. גם אם הרעיון הזה כנראה נאמן למקורות הקומיקס של הדמות, אני חייב להודות שהוא היה מעט יותר מדי מוגזם בשבילי, ואולי אפילו קצת פוגע בהתפתחויות המעניינות יותר שקרו איתו הפרק. מעבר לכך, יש כאן איזשהוא קונפליקט שהסדרה מציגה, אבל לא באמת מתמודדת איתו עד הסוף – ההתעסקות של קולסון עם סקאיי וקאל עולה בחיי אדם, וזה בולט במיוחד כשנראה שיש סוכנים בשילד שיודעים לעשות את החשבון הזה הרבה יותר טוב ממנו.
בזמן שהם מענים את בובי, קארה ווורד מסבירים לה למה שבו אותה: היא זו שמסרה את קארה להידרה, והיא צריכה להודות בכך בשביל הסגירות של קארה. בובי מסבירה שהיא סיפקה להידרה מידע על מחסה שבו נמצאה קארה (ושבובי לא הייתה בטוחה שיש בו מישהו) לצורך סיפור הכיסוי שלה בהידרה, שלדבריה היה נדרש על מנת למנוע את מותם של 24 סוכנים. החיים של הרבים שווים יותר מחיים של אחד – מצטטת בובי את ספוק, והיא אומרת שהייתה גם עושה זאת שוב. מהצד השני, קארה מבהירה שהיא תמיד תהיה לצדו של וורד. לאחר ניסיון בריחה של בובי, וורד וקארה מחליטים להשתמש בה כמלכודת להאנטר, לצורך נקמה. הצד של הסיפור של בובי הוא לכל הפחות מעניין, אם כי להביא בשלב מאוחר כזה כעימות מרכזי את העימות בין בובי לוורד וקארה, אשר בקושי התראו עד עתה, זה די חלש לטעמי.
האיניומנס משתלטים על הספינה (ומשום מה, הם הביאו איתם את סקאיי לשם). בינהם גורדון, לינקולן, ואשה המסוגלת לשכפל את עצמה ("אלישה" לפי הקרדיטים), אשר נלחמים במאק ובשומרים אחרים ברחבי הספינה (הקונספט של אלישה מגניב, אם כי יש משהו מעט תיכוניסטי בהנהוני שביעות הרצון של האלישות זו מזו). וויבר מנסה לפנות לקולסון לסיוע, אבל הוא, ג'מה וסימונס עסוקים בלברוח מקאל. האיניומנס משתלטים על הגשר, ונראה שהביאו איתם את הגבישים.
קולסון מצמיד אותו עם רכב שטח לקיר (385-IDF, האם מדובר ברכב של צה"ל?), ולבסוף משכנע אותו להצטרף אליו, דרך אהבתם המשותפת לסקאיי. קולסון טוען שקאל הוא אדם טוב, ולובש את לבו על השרוול (אותו דימוי שבו בובי השתמשה בדבריה על האנטר). קאל מספר את הסיפור האמיתי על ג'יינג – שבעבר לא הייתה מסכימה שהזקנים יקריבו את עצמם על מנת שתחיה, עד שווייטהול רצח אותה וקאל הרכיב אותה מחדש. הטבח בכפר נועד על מנת להשאיר אותה בחיים, ולאחריו היא איבדה את העניין בהגנה על חיי אדם (בסיפור שהוא סיפור מראה של הסיפור של מיי מ"מלינדה"). כעת מתגלה שקאל היה השפוי מבינהם – והוא חשב שההגנה על סקאיי היא זו ש"תתקן" את ג'יינג.
בספינה, מאק מחלץ את סקאיי, שכעת היא עם כפפות המגבילות את כוחה, ונעזר בה על מנת לפרוץ למערכות הספינה ולשדר אות מצוקה. ג'יינג מכריחה את וויבר להגביר את אות המצוקה על מנת להביא את כל שילד למלכודת, והורגת את הסוכן אוליבר כדי להוכיח את רצינותה (ושוב, גם וויבר עושה החלטה שנראית כהפוכה מהעיקרון שאותו ציינה בובי, אם כי אולי היא פשוט מנסה לקנות זמן). גורדון משכנע את לינקולן בצדקתה של ג'יינג, ולינקולן מעלה את אותו ספק שבובי העלתה לגבי גונזלס לגבי רמת הסיכון שהם עצמם מהווים (מעניין יהיה לראות בעונה הבאה האם האבן "שמעה" את הדיאלוג הזה). גורדון, בתגובה, מזכיר את העבר של לינקולן, מן הסתם משהו שהסדרה עוד תתייחס אליו, ואת רמת הסיכון שמהווה סקאיי. מאק וסקאיי משלימים יחדיו עם ההחלטות לגבי בחירות הצדדים שלהם העונה, ועובדים על לפרוץ למשדר.
מיי מצליחה לשטות בוורד וקארה, ווורד יורה בקארה בשוגג. בובי מצליחה לזוז לפני שהמלכודת פוגעת בהאנטר, אבל נפגעת אנושות, ומגיעה במצב קריטי לבסיס. כנגד המלצתם של מיי, פיץ, וסימונס, קולסון מצרף את קאל למשימה להצלת האנשים שעל הספינה. המראה של האנטר ליד בובי הגוססת משפיע על הצוות: מיי מתקשרת לאנדרו, בפעם הראשונה מאז בחריין, וסימונס אומרת לפיץ שיש על מה לדבר לגבי שניהם, לפני שהוא יוצא למשימה. סקאיי מוסרת לקולסון דרך האות שזו מלכודת (כאילו שהוא לא ידע זאת), והוא מורה ליתר הקווינג'טים לחזור, אבל ממשיך עם הצוות אל הספינה. סקאיי משכנעת את לינקולן בכוונותיה של ג'יינג, והוא מספר לה שג'יינג הביאה את הגבישים לחדר של המאוורר, ומשדרת זאת לקולסון. קאל דורש את הזכות להתעמת עם ג'יינג בעצמו, בזמן שיתר הצוות הולך לטפל בגבישים ובאסירים.
מאק מחכה לגורדון בחדר המאוורר עם הגרזן. סקאיי מתעמתת עם ג'יינג (לבד, משום מה?) אך ג'יינג משאירה אותה להילחם באלישה – מה שהיא עושה, בסצינת אקשן נהדרת. מיי ולינקולן מחליפים אותה (ומביסים את אלישה לבסוף), והיא יוצאת בעקבות ג'יינג, כשהיא אומרת למיי שהיא תהיה מוכנה לעשות מה שיידרש. גורדון עושה עצירה על מנת להזיז את קאל מהדרך של ג'יינג, אבל קולסון, מאק ופיץ מצליחים לכלוא את גורדון בחדר המאוורר באמצעות מכשיר שפיץ בנה. הם הורגים אותו לבסוף, במחיר היד של קולסון, שמאק נאלץ להסיר בעקבות מגע עם גביש טריגן. ג'יינג וסקאיי מתעמתות שוב – ג'יינג מסבירה ששילד התחילו במלחמה כשהם נוצרו לשמור על העולם נגד אנשים כמו האיניומנס. סקאיי, בתגובה, טוענת שג'יינג מונעת משנאה ואינה מבחינה בין טוב לרע. ג'יינג שואבת את סקאיי, תוך שהיא מבינה שהמתנה האמיתית שלה אינה סקאיי, אלא הכח שלה ("מוות הוא המתנה שלי", א-לה באפי?) סקאיי מצליחה להפיל קווין-ג'ט עם הגבישים שנותרו לג'יינג למים, אבל בסוף זהו קאל שהורג את ג'יינג (הפעם סופית?). בסה"כ, ג'יינג של שני הפרקים האחרונים היא אולי הנבל המסוכן והמורכב ביותר בסדרה עד כה, משהו שהיה כה חסר בסדרה, שאפשר לסלוח על חוסר העניין בתחילה וההשטחה שלה בסוף הפרק.
הפרק מסתיים בסדרת סצינות של סגירת קצוות: אנחנו מתוודעים לכך שבובי מעוניינת לפרוש (ייתכן כי משהו מהכאב של קארה בכל זאת חדר אליה), אבל מאק נשאר, ויהיה אחראי על החפצים החייזריים, ובין היתר הוא אוסר על סימונס להכניס גשוש לקופסא עם האבן. זו כבר הפעם השנייה שנראה כי הכותבים מסדרים נקודת יציאה למאק, ולבסוף הוא נשאר. הפיצוץ שלו עם קולסון בפרק הקודם נראה כה מופרך, שכנראה שהבחירה לסיים אותו מחוץ למסך ובהומור הייתה במקום. מיי יוצאת לחופשה לזמן מסויים ונראה שהיא מבלה יותר זמן עם אנדרו. וורד מקים מחדש משהו כמו הידרה, נחוש לנקום (נו, לפחות גמרנו עם סאגת "האם תהיה גאולה לוורד"). סקאיי נפרדת מקאל, ולאחר מכן שוב לאחר שעבר מחיקת זיכרון. קולסון מציע לסקאיי להקים צוות של אנשים מיוחדים, והם מסכימים שהצוות הזה יהיה סודי. קולסון רואה בכך הכרח, הנובע מהתהליכים שאותם התחילו – כמו שמן הדגים הנגוע בטריגן שהוא תוצאה של הפלת הקווין-ג'ט לאוקיינוס. בטיזר, לפני שפיץ וסימונס מספיקים לצאת לדייט, האבן אוכלת את סימונס, אחרי שפיץ שחרר בטעות את סגר הביטחון על הקופסא (לא אידיוט, כפי שמציינת סימונס, סתם עובד במקום ללא שום נהלי ביטחון ראויים. אם בכלל, זו פאשלה של מאק).
מאכזב איפשהו שהסדרה בוחרת לנתב את הסנטימנטים של מיי בכיוון של וורד הפרק, ולאחר מכן אנדרו, כאשר די ברור שהעסק הלא פתור המרכזי שלה הוא עם קולסון. עם זאת, גם בסיפור שלה, וגם בסיפורים של מאק ובובי, נמצאת גאולה פוטנציאלית של הסדרה: לצד האמירה כי הפעילות של צוות סקאיי צריכה להיות סודית, הסדרה מכירה בכך שלדמויות שלה צריכים להיות חיים גם מחוץ לסוכנות: אם זו ה"רגילה "של מיי, האיזכור של המשפחה של מאק, או הרצונות המתחלפים של האנטר ובובי לעזוב. הסדרה תיטיב לעשות אם תתן לכך יותר ביטוי, ולאו דווקא בסאגה אפית של משולש אהבה-שנאה-אב-בת-אם – אלא אפילו באיזכורים האלה שהדמויות הללו אמורות לייצג בני אדם, מתוגברים ככל שיהיו.
ספוילר "מד מן" עונה 7 פרק 14, הפרק האחרון אי פעם
הביקורת מפורסמת כשמקדימות אותה 19 תגובות
הביקורת פורסמה לראשונה בוואלה
—
כל פרק אחרון בכל עונה של "מד מן" היה יכול לשמש גם כפינאלה של הסדרה, החל מדון החוזר אל ביתו הריק אחרי המצגת ל'קודאק' ועד הנחיתה על הירח בסוף חלקה הראשון של העונה הנוכחית. כל אחד ואחד מהשבעה הקודמים האלה היה טוב יותר מהפינאלה שקיבלנו בסופו של דבר. למעשה, כל אחד מהפרקים האחרונים מאז ש'סטרלינג קופר' מתה היווה פינאלה עדיפה – חברי הנהלת 'סטרלינג קופר' שעומדים לבדם בלובי בקומה השנייה, הטרמפיסט שלוקח דון, והישיבה בתחנת האוטובוס.
בפרק האחרון האמיתי נדמה שמטען הציפיות הכריע את מתיו וויינר בעת הכתיבה. עניין מאוד אנושי והגיוני, אבל כזה שהניב פרק מאכזב, לא עקבי ולפרקים לא סביר. היה שם תמהיל של סצנות מרגשות ומתבקשות במעמד כה מחייב, אבל הן מעדו על כתיבה פגומה. לפני תחילת העונה מניתי דברים שצריכים לקרות לפני ש"מד מן" מסתיימת, ובדרך זו או אחרת כמעט כולם קרו – מחצית מהם ממש עכשיו בפרק הסיום (כולל אישוש ראשון לכך שג'ין הקטן אינו אילם!).
למרות זאת, וכנראה בשל כך, מדובר במפח נפש. הרגעים האלה היו יפים אחד אחד, נימים זעו ודמעות זלגו, אבל קשה היה לי להשתחרר מהמחשבה שמשהו לא זרם כמו שצריך. נדמה היה שמדובר ברשימת מכולת שוויינר נחפז לסמן על פריטיה וי. אחרי שלוש עונות של מריחת זמן וחזרה על תבניות, ניתן היה לצפות שהסיומת תתוכנן עם מעט יותר אורך נשימה. המייצגת הגדולה לכך היא שיחת הטלפון בין דון לפגי. מצד אחד מדובר ברגע עצום, מכונן ומאוד מרגש שחיכינו למשהו דומה לו לפחות מאז "המזוודה" בעונה הרביעית, ומצד שני הוא התנהל באופן מוזר בואכה מזויף, במיוחד מצדה של פגי. הדברים של דון אמנם היו ביטוי גדול וחיוני לחוסר האונים והתלישות הנצחית שלו, אבל חלקים גדולים מהדברים של פגי נראו, ובכן, כמו טקסט כתוב שנועד להסביר לנו מה המצב (אפשר לחזור ל'מקאן') או לספק הרמה להנחתה ("דון, תקשיב לי, מה עשית שהיה כל כך רע?").
אפשר לתלות את זה בהלם שוודאי היכה בפגי, הקולטת שהיא מדברת עם אדם שבור ולא באמת יודעת מה להגיד, אבל הדיאלוג הזה לא נראה אמיתי אלא כמו משהו שצריך היה לקרות ועל כן קרה. התרומה המכרעת לתחושה הזו הגיעה מיד אחרי כן – פגי מתקשרת לסטן בדאגה, היא ממש חוששת לחייו של דון, אבל במחי משפטים ספורים סטן משכנע אותה לשחרר את דעתה מדון ומסיט את הנושא אל הסצנה הקיטשית והחריגה ביותר שידעה "מד מן" בכל תולדותיה, כמו פאן פיקשן לחובבי קומדיות רומנטיות. אפשר היה להחליק על זה ולהתמוגג מהמשחק התמיד-מעולה של אליזבת מוס אילולא בזאת הסתיים העניין של פגי בדון, האיש שאך לפני רגע חששה שיפגע בעצמו. לא שהיה לה מה לעשות מלבד לדאוג, אבל רצוי לאפשר לה לעשות את זה למשך יותר מעשרים שניות לפני שתיסחף אל הדבר הגדול הבא.
הערבוב הזה בין רגש ומלאכותיות הזו נכח גם בסדנת הטיפול העצמי. היה נוח ובוטה מדי למצוא השתקפויות כל כך מובהקות של דון – האישה שדוחפת אותו באלימות כדי להמחיש את דעתה עליו, האישה שננטשה על ידי אמה, וכמובן האיש שחי במקרר. עד כמה שכל אלה נגעו מאוד ללב, העובדה שנכחו באותו מקום ובריכוז כה גבוה הפכה אותם למה שהם – כלים עלילתיים – והזכירה ביתר שאת שמדובר בסדרת טלוויזיה.
השיחה של דון עם פגי הייתה האחרונה מתוך שלוש שיחות הכרחיות שביצע בפרק, ושלושתן הדהדו זו לזו. הן סאלי והן פגי הדגישו בפניו, "אבא/דון, תקשיב לי"; הן לבטי והן לפגי דון אמר שידבר או יראה אותן בקרוב. השיחות המשמעותיות ביותר נעשו לא פנים אל פנים אלא באמצעות הטלפון, "Person to Person" – שם הפרק ושמה של שיחת חוץ המיועדת ספציפית לאדם מסוים, ואינה מועברת אם אותו אדם לא זמין לענות. יש משהו כה דרמטי בהצהרה הזו של המרכזנית בפתחן – "יש לך שיחת אדם לאדם מדונלד דרייפר, האם תרצי לקבל אותה?". למה בעצם הדגש הזה? האם כדי לסמל שלנצח דון יהיה מרוחק? האם זו הסיבה שווידויי האהבה של פגי וסטן החלו טלפונית אבל הסתיימו זה מול זה?
זה הדבר האמיתי
לא בכך הסתיימו החיבורים בפרק. מלבד שיחות הטלפון דון נפגש פנים אל פנים עם סטפני, אחייניתה של אנה. ג'ואן נפגשת עם קן ואז עם פגי ואז עם רוג'ר, פגי נפרדת מפיט ("A thing like that") ואז גם הארי נכנס כדי שנראה את פניו הדשנות פעם אחת אחרונה. זו היתה שרשרת של המחשות לכך שהקשר נשמר בין הדמויות האלה ככלות הכל. אחרי כמעט עשור שלם של עבודה משותפת היחסים ביניהם לא נמחים כל כך מהר. חיבור אנושי דומה הוא גם מה שמושיע כרגע את דון דרייפר – דווקא קהילת הזרים האלה משפיעה עליו יותר מכל.
יש הקבלה מאוד ברורה ומכוונת בין השוט שפותח את העונה השביעית לבין זה שסוגר אותה – ראשית מגיע קלוז אפ על פרדי ראמסן המביא את מילותיו של דון דרייפר: "זוהי התחלה של משהו" – כשם שאמר דון וצדק לפני מספר פרקים. "האם יש לך זמן לשפר את חייך?" המשיך פרדי, ומעט אחרי כן תיאר: "עכשיו אנחנו שומעים רק את הזמזום החשמלי: אוםםםםםםםםםםםםםםם". כעת אנו סוגרים עם קלוז אפ על דון שלכאורה שיפר את חייו ואומר "אוםםםם". הוא ללא ספק נמצא במקום טוב יותר, אבל כך קרה גם במקרים רבים אחרים בעבר, וניתן היה להאמין יותר לשלב הנוכחי בחייו אילולא מיד אחריו הגיע הג'ינגל שפתח את כל העניין לפרשנויות.
הפרסומת האיקונית לקוקה-קולה נראית כמו משהו שנהגה באותו מתחם שבו נמצא דון, כולל הגיוון הגזעי ועד לרמת הדמיון באנשים ובמיקום (למרות שהפרסומת צולמה באיטליה). ניתן להסיק מכך שדון רתם את החוויה המרוממת שלו לכדי הפרסומת המבחילה-מרוב-ציניות הזו. הרי הדרך הוכשרה לכך – מסתבר שאנשים בורחים מ'מקאן' כל הזמן ובכל זאת חוזרים ומתקבלים מחדש. תחזור "הביתה", כדברי פגי. ואם אנשים לא משתנים ודון הוא מי שהוא, היותו פרסומאי היא חלק מזהותו והגיוני שיהיה אחראי על אחד הרגעים הזכורים ביותר בפרסום. אפילו 'מקאן-אריקסון' ו'קוקה-קולה' סברו כך.
אני חושב שלא זה העניין. קוקה-קולה הוצגה כאיזו משאת נפש עבור דון על ידי ג'ים הוברט, אבל הוא מצדו מעולם לא הפגין כלפיה יחס מיוחד. להיפך, כאשר הוברט ניסה לפתות אותו אליהם בכך שבטי הצטלמה לפרסומות של קוקה-קולה, נדמה היה שזה רק מכתים את הרעיון בעיניו של דון. כאשר עבד לאחרונה על התחזית ושאל את פגי ואת טד מה הם רוצים בחייהם, הוא מאוד בבירור לא התחבר אל הרצונות שלהם בתחום הפרסום. האם זה כל מה שיש?
בעיניי הפרסומת הזו של קוקה-קולה היא סגירת מעגל עם הפרק הראשון. "מד מן" היא סדרה על פרסומאים שלא יודעים להיות מאושרים, אז הם ממציאים את האושר ותולים אותו בדמות סיגריה או קוקה-קולה או מה שלא יהיה על שלט ענקי בצד הדרך כדי לקבל אישוש לכך שזה בסדר. הם בסדר.
ולבסוף, האהבה שאתה לוקח שווה לאהבה שאתה עושה
"זה יכול להיות שונה, אנחנו אנשים שונים"
(ג'ואן לריצ'רד)
אם הפרק הזה הותיר אותנו עם משהו, הרי שמדובר בתפישה שאנשים לא משתנים. מלבד פיט שעליו עוד ניתן להתווכח, כל היתר הפגינו את אופיים כפי שהכרנו אותו. פגי האסרטיבית בעבודה והמסתחררת בקלות בענייני הלב, ג'ואן שלעולם לא תוכל להפסיק לעבוד, וכמובן דון. שוב ושוב בפרק הוא מנסה לסייע לסטפני, אבל בכל פעם היא מיטיבה לאבחן את השגיאות בדבריו. "אני מעריכה את זה שאתה מנסה לעזור לי, אבל אני די בטוחה שאתה הוא זה שנמצא בצרות". ומאוחר יותר, כאשר ניסה להשפיע עליה כשם שפעם השפיע על פגי – להניח את עניין הילד מאחוריה ושהכל יהיה קל יותר ככל שתתקדם – היא אומרת את מה שכולנו יודעים אחרי כל כך הרבה זמן של מעקב אחריו: "אוי, דיק, אני לא חושבת שאתה צודק לגבי זה".
בסופו של דבר ברור שהאישה שאיבחנה הכי טוב את דון דרייפר היא פיי מילר. בתחילת העונה הרביעית היא אמרה לו וצדקה שגברים כמוהו לא נשארים רווקים ושתוך שנה הוא יהיה נשוי, ובהמשך התווכחה איתו על היכולת של אנשים להשתנות. "את לא יכולה לדעת איך אנשים יתנהגו בעתיד על בסיס התנהגותם בעבר", הוא אמר לה בכעס. אחרי שכבר היו בני זוג ואז דון התאהב במייגן, הוא בישר לפיי והיא אמרה לו במרירות, "אני מקווה שאתה מאושר, ואני מקווה שהיא יודעת שאתה אוהב רק התחלות של דברים".
זו היתה תמצית הפרק האחרון של הסדרה כולה. אנחנו בהחלט יכולים לדעת איך אנשים יתנהגו בעתיד על בסיס התנהגותם בעבר, והגם שהם עשויים לעטות תחפושת, לשנוא את עצמם ואת מי שהם, להיפטר מהכל, להגיע להארות ולחבק ברגש ובמחילה את בני דמותם – בסופו של דבר הם נשארים מי שהם. "אני לא יכול לצאת מכאן", אמר דון לפגי את מה שבעיניי הוא משפט המפתח של הפרק כולו, של הסדרה כולה. "כאן" במובן הרחב בהרבה, במובן של זהותו, של אישיותו. דון כלוא בעצמו. הסיפור העצוב של לאונרד איש המקרר, שפרט באופן כל כך מושלם על מיתריו של דון, הסביר פעם אחת נוספת את מקור השיבוש שלו. האיש שגדל בלי אהבה ולכן לא יודע לזהות אותה. הוא טוען, למעשה, שאין דבר כזה אהבה אלא מדובר במושג שהומצא על ידי אנשים כמוהו כדי למכור עוד גרביונים.
אבל אנחנו גם יודעים שדון בהחלט אוהב את ילדיו וקשור אליהם, ובהכירנו אותו ברור לנו שגם אם אינו מסוגל להיות חלק יומיומי מחייהם, הוא עדיין מוכרח לחוג סביבם כמו לוויין. כך שאמנם כעת בתקופת סוף אוקטובר ותחילת נובמבר 1970 הוא מתבוסס לו בתיקון העצמי הנוכחי שלו, אבל לבסוף לא יפקיר אותם כמו ילדים מסכנים שנשלפו מספר של דיקנס. הרי דון מחייך בסוף הפרק הזה ממש כשם שחייך בסופו של הקודם – בשעתו הוא היה חופשי בדרכים ועכשיו הוא מאושר במדיטציה שלו. אז מה בכך בעצם? אין שום סוף בפרק הזה, להפך, יש בו המון התחלות של דברים. מדובר בלא יותר מאשר חוליה נוספת בשרשרת של פינאלות, ואחריה יש עוד שפשוט לא נראה לעולם.
קטנות
* מתנצל על זה, אבל אני חייב להעלות מן האוב את מה שאמרה פגי למייקל גינזברג אחרי שהצהיר בפניה על אהבתו: "זה קורה כשעובדים עם אנשים, אבל זה לא אמיתי".
* את שילה מהסדנה ההיפית גילמה לא אחרת מאשר סופרגירל, הלן סלייטר.
* ברט גלמן גילם את מר קיי מהסיטקום הכה-חמוד-אך-מבוטל "תתקדם", שעקב אחרי קבוצת תמיכה של אנשים שאיבדו את יקיריהם. כאן הוא היה דניאל, אחד מהאנשים בקבוצה הזו שסטפני ודון היו בה. כאשר הם ישבו במעגל ונפתחו זה בפני זה הוא פשוט חזר להיות אותה דמות אקסצנטרית מאז. קצת מוזר.
* עדכון 21/5: וויינר מאשר שדון יצר את הפרסומת לקוקה-קולה.
מה חשבתם על "משחקי הכס" עונה 5 פרק 6?
רוצים להגיב עם ספוילר לספרים? מוזמנים לעשות זאת בפוסט המיועד לכך
ספוילר "מד מן" עונה 7 פרק 13

מאז יומה הראשון של "מד מן", בפרק הפתיחה הקרוי "עשן נכנס לתוך עיניך", מילאו הסיגריות והעשן שלהן את הסדרה. כמעט כולם עישנו כל הזמן במשרדים, בבתים, במטוסים, ברכבות, ליד ילדים, בהיריון. עסקי הסיגריות שיחקו תפקידי מפתח גם בחייה של 'סטרלינג קופר' ובסוכנות שנולדה ממנה, עד שהגיעו אל קצם עם המאמר שפרסם דון ב-1965: "למה אני מפסיק עם הטבק". באפריל 1970 חתם סוף סוף הנשיא ניקסון על התקנה שאוסרת על פרסום סיגריות באמצעים משודרים, אבל זה לא מאוד עוזר למי שהן כבר היו חלק מחייו, ובמקום שבו כולם מעשנים כמעט כל הזמן הגיוני שמתישהו מישהו יחלה בסרטן. העשן נכנס גם למקומות נוספים מלבד העיניים.
ביי ביי בירדי

אוי, בטי. דווקא אחרי שדמותה סוף סוף התפתחה, התבגרה קצת, מצאה סוף סוף דרך לפסוע בה כעצמה ולא כאשתו של או אמא של. נפרדת יפה מדון, נפרדת יפה מגלן. ואז נוחתות עליה החדשות הסופניות.
זו אינה הפעם הראשונה שבה בטי מתמודדת עם חדשות בריאותיות מהסוג הזה, אלא שבניגוד לבעבר, הפעם הן חד משמעיות. בעונה החמישית בטי הלכה לרופא כדי שירשום לה כדורי הרזיה, אבל אחרי שבדק אותה איתר גוש חשוד והורה על שורת בדיקות. "את נשמה נהדרת", אמרה לה מעט אחרי כן מגדת עתידות, "את חשובה מאוד לאנשים שסביבך. את סלע". בטי התייפחה, ולמעשה כל ההתנהגות שלה הייתה שונה בתכלית מכפי שהיא נוהגת הפעם – מקבלת מיד את הדין, כופה אותו על קרוביה ומנסה להמשיך כרגיל. אם הייתה בוחרת בטיפול, בטי הייתה יכולה לקנות לעצמה עוד 9-12 חודשים. לא ברור כמה זמן נותר לה לחיות בלעדיו, אולי ראינו אותה כעת בפעם האחרונה. אבל יותר מאשר עצוב על בטי, עצוב שאמה של סאלי עומדת למות.
בפרק השני של העונה הנוכחית ישבו סאלי וחברותיה קרול ויולנדה על המיטות שבחדרן במעונות, ודיברו על סידורי הנסיעה ללוויית אם חברתן שמתה מסרטן. בדיעבד כמעט כל הדברים שאמרו אז נראים כמו רצף של סימנים מבשרי רעות. סאלי הודתה שהמוות שלה מדכדך. קרול אמרה, "אני יודעת, אבא שלה הרוס". יולנדה אמרה, "היא אמורה להיות יפהפיה אמיתית".
"אתן יודעות ששרה תפסיד לימודים עד חג הפסחא?" אמרה קרול. "הלוואי שאמא שלי הייתה מתה".
"הייתי נשארת כאן עד 1975 אם יכולתי לשים את בטי בקבר", אמרה סאלי בציניות והחזיקה את הסיגריה שלה כמו שאמה עושה.
זו כמובן רחוקה מלהיות הפעם הראשונה שסאלי התמודדה עם מוות. אחד הרגעים הזכורים ביותר בחייה כפי שראינו אותם הוא מותה של סבה האהוב ג'ין שבע שנים קודם לכן. זה היה כל כך נורא, כיצד באגביות סיפר השוטר לבטי על מות אביה בלי שום התחשבות בילדה בת ה-9 שמסתכלת עליו בחשש ופולטת "אוי לא!" שובר לב.
רוחו של סבא ג'ין שרתה על הפרק. דון פגש במי שנראה כאילו הופרד בלידתו מחמיו המנוח – דל היל, בעלי המלונית הקטנה שדון שהה בה. יחד עם יתר ותיקי המלחמה בשולחן הוא שר גרסה אלכוהוליסטית ליאנקים הבאים ב-"Over There", השיר שהתנגן גם בפרק ההוא. מעשיה של בטי עם סאלי הזכירו מאוד את אביה. כאשר אילץ אותה לשבת ולדבר על הסידורים לאחר מותו, היא נאותה אחרי מחאות אך לבסוף אמרה לו: "אני לא מבינה למה אתה אוהב לדבר על זה כשאתה יכול לראות כל כך בבירור שזה מעציב אותי. אתה אנוכי ומורבידי".
אולי גילה הצעיר הכשיר אותה לכך, אבל סאלי טובה בהרבה בהתמודדות מעין זו מאשר אמה. מספר חודשים אחרי מותו של סבא ג'ין נרצח הנשיא קנדי. סאלי הילדה הביטה באמה הבוכייה, לא לגמרי מבינה מה בדיוק קרה, אבל בכל זאת הניחה את ידה על כתפה לנחם. ממש בדומה למה שעשתה עכשיו עם הנרי, שפרץ בבכי מול עיניה בדיוק באותו מקום שבו שוחחה עם חברותיה. היא מצליחה להיות בוגרת, והפעם עולה בידה גם לרסן את האסון הפרטי שלה, אבל האינסטינקט הראשוני שלה למשמע החדשות הוא לכסות את אוזניה כמו הילדה הקטנה שהיא נאלצה להפסיק להיות.

המוות בא למצוא אותי
"המוצר שלעולם לא משתפר, גורם למחלות והופך אנשים ללא מאושרים"
(מתוך המכתב שכתב דון לעיתון נגד העבודה עם 'לאקי סטרייק' ועם חברות סיגריות, 1965)
"אני לא אוהב את הרעיון שתלכי ללוויות… אני שונא את העובדה שהיית צריכה לראות את זה", אמר דון לסאלי על אמא של חברתה. מי כמוהו יודע. דון עצמו היה מוקף במוות כל חייו. אמו הסתלקה מהעולם כשילדה אותו, אביו נהרג מול עיניו, אמו החורגת ששנאה אבל גידלה אותו מתה, כך גם הדוד מאק שהיה נחמד אליו, את אדם אחיו איבד בגלל מה שדון עצמו עשה לו. את אנה דרייפר ורייצ'ל מנקן ועכשיו בטי פרנסיס, שלוש מהנשים המשמעותיות בחייו, הוא איבד למחלת הסרטן. מרגע שדון נולד נעלמו האנשים שהיו אמורים להיות שם בשבילו, והמשיכו להיעלם שוב ושוב גם אחרי שמתו. הוא רצה למנוע מסאלי את הקרבה הזו למוות, את רדיפתן התמידית של רוחות הרפאים, אבל זה לא באמת משהו שהוא יכול לגונן עליה מפניו.
דון פגש בבטי חודש לפני כן, בפרק הקודם, בזמן שישבה במטבח וקראה ספר של פרויד. אותו אבי פסיכואנליזה שדוקטור גוטמן השתמשה בו בפרק הבכורה של "מד מן" כדי לספר על משאלת מוות שיש לבני אדם, ושאולי כדאי להשתמש בה בשביל אסטרטגיית הפרסום של 'לאקי סטרייק'. דון דחה את ההצעה הזו מכל וכל, ולבסוף הלך על אישוש האושר. הסיגריה לא קטלנית – היא קלויה. "אושר הוא הריח של מכונית חדשה. זה החופש מפחד".
אבל מדובר במסך עשן-סיגריות. דון מוכר את השקר, כפי שאיבחן פעם ביטניק אחד, ומאז ומתמיד מכר אותו גם לעצמו, עד שנשבר אז במצגת מול אנשי 'הרשי'. המציאות טופחת על גבו כפי שהיא עושה בפניו. גם עתה, כשדון משיל מעצמו בזה אחרי זה את כל מה שהגדיר אותו כדון דרייפר – אשתו, הדירה, הסוכנות שהוא שותף בה, העבודה ("עבדתי בפרסום", הוא אומר בלשון עבר) וכעת המכונית שלו – הוא מחייך לעצמו. משוטט לו בנתיבי החלב והדבש שלו, בזמן שהמוות מתגנב מאחוריו בלי שידע.

אתה פשוט עושה את מה שאתה חייב לעשות כדי לחזור הביתה
"אני מתעורר בבוקר ומסתכל לטרודי בעיניים וחושב, 'אנחנו אמורים להיות איש אחד'. אבל כמה שאני מנסה… היא רק עוד זרה"
(פיט לפגי רגע אחרי ששכבו על הספה במשרד הישן שלו, 1960)
לאורך כל חייה שיקפה "מד מן" את דון בדמויות שבאו לעומתו, כך שסופה של כל אחת כזו הוא בעצם מקום שבו דון היה יכול למצוא את עצמו. שמח בחלקו כמו טד צ'ואו, בא לכבוש כמו פגי אולסון, שיכור פאתטי כמו דאק פיליפס, טורף את נפשו כמו ליין פרייס, מאבד את שפיות דעתו כמו מייקל גינזברג או חוזר אל נקודת ההתחלה כמו פיט קמפבל.
דון כתב לעצמו פעם ביומן, "אנחנו פגומים כי אנו רוצים כל כך הרבה יותר. אנחנו הרוסים כי אנו משיגים את הדברים האלה ומייחלים למה שהיה לנו". אבחנה דומה לזה היתה לפיט ואחיו באד כאשר שוחחו. "ככה אנחנו", אמר באד. "אבל למה?" שאל פיט, "תמיד מחפשים משהו טוב יותר, תמיד מחפשים משהו אחר".
מבין כל ההשתקפויות נראה שפיט קיבל את הסוף הטוב – חזרה לאשתו ולבתו המרהיבות, אל משפחתיות חדשה וניסיון מחודש. הוא לא הצליח למכור לטרודי את העבר, מפגשים עם לקוחות בתור הרעיה, אבל מצליח למכור לה את העתיד: איחוד משפחתי בעיר אחרת עם בעל פחות טיפש. זו לא התחלה של משהו אלא ניסיון נוסף מאותו דבר, כי הדבר הזה היה טוב והוא הרס אותו במו ידיו. לשם כך טרודי ופיט מוכרחים לעמעם את הפגמים, לשכנע את עצמם. פיט אומר לה שתמיד אהב אותה, והוא אולי מאמין בזה באותו רגע, אבל זו רחוקה מלהיות האמת.
מי יודע, אולי פיט באמת השתנה, ונדמה שהוא אכן אוהב אותה עכשיו. טרודי היא ללא ספק מציאה ולא סביר שבר דעת לא יבין את זה, במיוחד אחרי שכבר איבד אותה. העובדה שכך (כנראה) מסתיים סיפורם ב"מד מן" מלמד על כך שהם בדרך נכונה. אבל על פי מסורת ההשתקפויות של דון, מה שהכי חשוב לקחת מהסיפור של פיט הוא הדבר שהניע אותו לעשות את מה שעשה: השאיפה לא להיות כמו אביו.

בדומה לפיט – דון בכל זאת הגיע אל נקודת ההתחלה. היו המון אזכורי שריפה לאורך העונה, כבר דיברנו עליהם תוך תהייה אם הם מרמזים על שריפה של ממש או על אותה שריפה שהתחילה הכל, מותו של דונלד דרייפר האמיתי. על סמך הפרק הזה נדמה שהאופציה השנייה היא הנכונה, והיא לא הגיעה בלי שריפה נוספת – זו שכילתה את המטבח של תושב מקומי ושבעטיה הרימו חבריו אירוע התרמה. במפגש וטרנים שלרגעים מרט את עצביו של דון מתוך חשש שמישהו יזהה אותו, בשולחן שהיה מעין קבוצת תמיכה, דון נאלץ לראשונה להתמודד באמת עם עברו. לא עם השקר והזהות הגנובה, דברים שכבר סיפר לאי אילו אנשים בחייו, אלא עם העובדה שהוא עצמו האחראי למותו של דון המקורי. או בפשטות: "הרגתי את המפקד שלי". ניסוח כה מפורש שמבהיר בבת אחת את כובד משקלו של מת נוסף על כתפיו של דון.
אבל במעמד הזה, עם רמיזות למעשי קניבליזם מתוך רעב, דון מבין שהוא לא לבד במעשים הנוראיים בשעת מלחמה. זה לא מונע מעט אחרי כן מהאחרים לחשוד בו – בצדק, בערך – כנוכל וגנב, אבל זה המחיר של להיות הזר. "מה יש בבית?", אמר נווד חולף, גבר שהגיע במקור מניו יורק, לילד דיק וויטמן לפני שנים רבות. "היתה לי משפחה פעם. אישה, עבודה, משכנתא. לא יכולתי לישון בלילה מרוב שהייתי קשור לדברים האלה. ואז המוות הגיע לחפש אותי… אז בוקר אחד שחררתי את עצמי עם הבגדים שעל גופי. עכשיו אני ישן כמו אבן". כבר חודש דון משוטט לו ברחבי ארה"ב, חי לו מהתחלה של משהו להתחלה של משהו, המתכונת שהוא כל כך אוהב, אולם מתקשר הביתה בקביעות, לא מוותר על שיחות עם ילדיו. בניגוד לנווד שביקר בבית משפחת וויטמן בשנות השלושים, יש קשרים שדון לא חותך.
פיי מילר, שקלעה פעם בדיוק רב כשהטיחה בדון כי הוא איש של התחלות, גם איבחנה עוד לפני כן כי הפרסומת שעליה זכה בפרס עוסקת בילדות של מישהו. ההסתכלות הזו תמיד היתה חלק מהותי ממנו ומ"מד מן", שבעקביות הבהירה לנו כי הילדים, הילדוּת, הם העניין. בעבר דון סימן את הילדה בציור של סאל ל'מוהוק איירליינס' כדי להוביל את פגי לסלוגן "מה הבאת לי, אבא?". מספר שנים אחרי כן ניסו שניהם לפצח את הפיץ' ל"ברגר שף", ודון הציע לעשות את זה מנקודת המבט של הילדים. האלמנט הזה הוא מה שללא ספק יעצור את הנווד המקנן בדון, גם אם בעל כורחו. כשם שבטי לא רוצה שסאלי תיאלץ כמוה לחוות את גסיסתה האיטית של אמה, כך ודאי דון לא ירצה שילדיו יגדלו בלעדיו.

קטנות
* בשנות השלושים, השפל הגדול, היו כל כך הרבה "ג'נטלמנים של הרכבת" עד שיצא לכך ספר הדרכה מצליח למדי – "נתיב החלב והדבש", על שמו קרוי הפרק. "הדרך שנווד אמיתי פוסע בה לעולם לא נגמרת", גורס הספר. "היא תמיד מכוונת אל השקיעה המבטיחה, אבל לעולם לא לגמרי מממשת את ההבטחה שלה. על כן הדרך שהנווד משוטט בה תמיד קוראת לו להמשיך… כל עיקול חדש בדרך מפכח מאשליה אבל לעולם לא מאכזב, כך שכאשר אתה מבין את רוח הנווד, אתה לעולם לא מגיע אל קיר האבנים של התפכחות מוחלטת. אתה צועד בתקווה מעיקול אחד בדרך למשנהו, עד שלבסוף אתה נופל מהצוק". אלה היו חייו של דון עד כה. הולך מעיקול לעיקול עם איזושהי תקווה לשינוי, אבל מתפכח מאשליות בזו אחר זו.
* החסות שדון פורש על אנדי היא חלק מהנטייה שלו לסייע לנשמות אבודות שנקלעות לזמן מה לדרכו, תמיד עם קשר כלשהו לרכבו – קדמו לו זוג טרמפיסטים שלקח במכוניתו (ואז השניים סיממו ושדדו אותו באלימות), את אחיה האפליפטי של סוזן הוא הסיע, נתן לו כסף ואת כרטיס הביקור שלו למקרה שיצטרך עזרה, לגלן בישופ הוא איפשר לנהוג ברכב שלו אחרי יום רע במיוחד, וכמובן היה הטרמפיסט בסוף הפרק הקודם.
* מדהים היה לראות כיצד הרופאים מתעקשים לדבר עם בעלה של בטי ולהסביר לו הכל על חומרת מחלתה, בזמן שהיא יושבת שם בצד ובוהה.
* זהו הפרק השני בתולדות הסדרה שפגי לא מופיעה בו. קדם לו "שכר ועמלות" מהעונה החמישית – פרק התאבדותו של ליין, אחרי שעזבה את הסוכנות לטובת 'קאטלר גליסון צ'ואו'. גם רוג'ר וג'ואן נעדרו מהפרק.
* את ג'רי שלחם בקוריאה גילם דיוויד דנמן, הוא רוי ארוסה של פאם מ"המשרד". את אנדי החדרן גילם קרטר ג'נקינס, ששיחק בשלל תפקידי משנה, אבל אולי זכור במיוחד מתפקידו כנער הצעיר מיילס בסדרת המד"ב המעולה וקצרת הימים "מעמקים" ("Surface").
