קשה לא לבוז לפרסי האמי – מספיק להיזכר בכך ש"הסמויה" מעולם לא הייתה מועמדת מלבד בסופה פעם אחת לפרס התסריט, ושסטיב קארל מעולם לא זכה בפרס – אבל השנה זוהי הפעם הראשונה שאני קולט שבאמת כבר לא ממש איכפת לי. לא איכפת לי מי הם הזוכים ולא הטקס עצמו. האמי מוכיח לי שוב מדי שנה עד כמה הוא לא רלוונטי. פעמים רבות יכולה לזכות סדרה שאני חושב שהיא ראויה, כמו "מד מן" במשך ארבע שנים רצופות, אבל מסביב יהיו כל כך הרבה דברים מעפנים עד שקשה יהיה לנתק מהם את המכלול. ברור שזה מעניין במידה מסוימת, אחרת לא הייתי טורח לכתוב את מה שאני כותב ממש עכשיו, אבל אין לי חיבור כלשהו כלפי הנושא כפי שאולי היה בעבר.
בכל זאת אני לא יכול שלא לצהול לנוכח הזכייה הראשונה של "דו"ח קולבר" בפרס תוכנית הוראייטי הטובה ביותר, עוצרת בכך את רצף הזכיות בן פאקינג עשר השנים של "הדיילי שואו", שיא חסר תקדים בכל קטגוריה באמי. אני בטוח שג'ון סטיוארט עצמו שמח וגאה בעמיתו (מה גם שהוא מפיק גם את התוכנית שלו). בשנה שעברה הפרס ממש נחמס מסטיבן קולבר, הוא יצר מטעמים גאוניים משנת הבחירות ויצר Super PAC שחשף את ערוות המערכת הפוליטית בארה"ב. גם השנה היו לו רגעים מופלאים. הם אמנם הגיעו אחרי תקופת התוכניות הנשקלות להצבעה (מ-1 ביוני 2012 ועד 31 במאי 2013), אבל בוודאי השפיעו על הצבעתם של אנשי האקדמיה (שהדדליין להצבעתם היה 30 באוגוסט), כולל כמובן אי הגעתם של דאפט פאנק בתחילת אוגוסט, ואולי גם ההספד המרגש שנשא לאמו אחרי מותה בתחילת יוני. קולבר לא הסתפק רק בפרס על התוכנית, אלא הוא וצוותו זכו גם בפרס על הכתיבה.
מעבר לכך הערב כלל מהפכים נוספים, המדהים ביותר לרעה היה זכייתו שלא תיאמן של ג'ף דניאלס על "חדר החדשות". רק כדי להזכיר, את הקטגוריה שלו איישו חברים כמו בראיין קרנסטון (שכבר אמנם זכה על תפקידו בפרס הזה ארבע שלוש פעמים בעבר, אבל עדיין ממשיך להדהים), ג'ון האם (שעדיין לא זכה מעולם), קווין ספייסי, ואף דמיאן לואיס שזכה בשנה שעברה. אפשר אולי לנחש שהיה פיצול קולות מאסיבי בין שניים מהמתמודדים החזקים, שהביא לכך שג'ף דניאלס עקף את שניהם וגרף את הפרס, אבל מי יודע.
לא רק קרנסטון הפסיד בקטגוריה שלו, גם עמיתיו לסדרה בקטגוריית שחקני המשנה, ארון פול וג'ונתן בנקס, הפסידו את האמי לטובת בובי קנאבלי על תפקידו כג'יפ רוזטי ב"אימפריית הטיילת". אני לא יודע אם זו אירוניה אכזרית או סתם סמליות אומללה שהדמות הגרועה ביותר בתולדות הסדרה הזו מזכה את השחקן שלה בפרס האמי. קנאבלי שחקן מעולה, אבל אפילו הוא לא הצליח לרומם את רוזטי למשהו שהוא מעבר לקריקטורה.
את מה שהפסידה בקטגוריית השחקנים הגברים, הרוויחה "שובר שורות" בקטגוריית שחקנית המשנה – אנה גאן זכתה לראשונה בפרס האמי על תפקידה כסקיילר. אבל הפרס הכי גדול הגיע בסוף הערב, כש"שובר שורות" זכתה בפרס הדרמה הטובה ביותר, גוברת על "הומלנד" שהסתפקה בשנה אחת בלבד של הפרס (בצדק, גם זה היה יותר מדי), על "מד מן" שעטרתה עדיין לא חזרה ליושנה למרות עונה שישית מופלאה (אם כי ארבעת הפרקים האחרונים שלה שודרו אחרי שנת האמי, כלומר בחודש יוני השנה) ועל "בית הקלפים" של נטפליקס, שלא הצליחה לעשות היסטוריה ולהכריע את ערוצי הטלוויזיה המסורתיים.
"הומלנד" בכל זאת גרפה שני פרסים משמעותיים: השחקנית בדרמה לקלייר דיינס, והתסריט להנרי ברומל המנוח על הפרק "שאלות ותשובות", היחיד שבאמת היה טוב בעונה השנייה (והוא היה ברובו נפלא). "בית הקלפים" הסתפקה בפרס לדיוויד פינצ'ר על בימוי הפיילוט (בנוסף לשני פרסים שקיבלה בטקס המקדים בשבוע שעבר). יחד עם סטיבן סודרברג שזכה על בימוי "חיי עם ליברצ'ה" (Behind the Candelabra) – סרט שאמור היה לצאת אל המסך הגדול אבל אף אחד לא רצה להפיץ אותו, עד שהגיע אל HBO כפלטפורמה לשידור – הזכיות שלהם אולי מחזקות את מגמת המעבר של כוחות גדולים מן הקולנוע אל הטלוויזיה. סודרברג, שהצהיר די מזמן שזהו סרטו האחרון, אמר במהלך האפטר-פארטי של HBO: "טלוויזיה זה המקום שבו הדברים קורים. ראית מה קרה הלילה. משהו כמו 'שובר שורות' לעולם לא יוכל לקרות במערכת האולפנים". "חיי עם ליברצ'ה" זכתה גם בפרס המיני סדרה/סרט הטובים ביותר, ובפרס השחקן למייקל דגלאס.
בקרב הקומדיות היו כמה הפתעות. כבר בתחילת הערב זכתה מריט וויבר המתוקה, היא זואי מ"האחות ג'קי" (וגם האקסית של שמידט ב"בחורה חדשה") בקטגוריית שחקנית המשנה בקומדיה. בחזית הגברית, לראשונה בתולדות "משפחה מודרנית" אף אחד משחקניה, שמדי שנה מאכלסים לפחות מחצית מהמועמדויות לקטגוריית שחקן המשנה בקומדיה, לא זכה בפרס. תחת זאת זכה טוני הייל, שהיה מועמד לפרס לראשונה אי פעם, וזכה על תפקידו ב-Veep. "סטרדיי נייט לייב" זכתה בפרס על הבימוי בתוכנית וראייטי, האמי ה-40 בתולדותיה. בכך היא עקפה את "פרייז'ר", שאחזה בשיא לפניה. שמחה קצת מטופשת כשמשווים בין שנות הפעילות של שתי התוכניות: 11 עונות ל"פרייז'ר", 38 ל-SNL.
כאן תמצאו את כל המועמדים המעניינים, ואלה הזוכים הלילה:
שחקנית המשנה בסדרה קומית:
מריט וויבט, האחות ג'קי
כתיבה בסדרה קומית:
טינה פי וטרייסי וויגפילד על הלאנץ' האחרון, רוק 30
שחקן המשנה בסדרה קומית:
טוני הייל, Veep
שחקנית ראשית בסדרה קומית:
ג'וליה לואי-דרייפוס, Veep
בימוי בסדרה קומית:
גייל מנקוסו, משפחה מודרנית
שחקן ראשי בסדרה קומית:
ג'ים פרסונס, המפץ הגדול
שחקנית ראשית במיני סדרה או סרט:
לורה ליני, מזל סרטן
כתיבה בסדרת דרמה:
הנרי ברומל על שאלות ותשובות, הומלנד
תוכנית הריאליטי:
The Voice
שחקן משנה בסדרת דרמה:
בובי קנאבלי, אימפריית הטיילת
שחקן ראשי בסדרת דרמה:
ג'ף דניאלס, חדר החדשות
שחקנית ראשית בדרמה:
קלייר דיינס, הומלנד
בימוי בסדרת דרמה:
דיוויד פינצ'ר, בית הקלפים
כתיבה לתוכנית וראייטי:
דו"ח קולבר
תוכנית הוראייטי:
דו"ח קולבר
בימוי לתוכנית וראייטי:
סאטרדיי נייט לייב
כתיבה למיני סדרה או סרט:
אבי מורגן, השעה
שחקן משנה במיני סדרה או סרט:
ג'יימס קרומוול, אימה אמריקאית
שחקנית משנה במיני סדרה או סרט:
אלן ברסטין, חיות פוליטיות
בימוי במיני סדרה או סרט:
סטיבן סודרברג, חיי עם ליברצ'ה
שחקן ראשי במיני סדרה או סרט:
מייקל דגלאס, חיי עם ליברצ'ה
הסדרה הקומית:
משפחה מודרנית
סדרת הדרמה:
שובר שורות