Tag Archives: סמוך על סול
מחפשים את שוגר טאון
סמוך על סול 2.10: קליק
סמוך על סול 2.01: החלפה
נפילתו ונפילתו של ג'ימי המחליק
"אני עורך דין, לא פושע"
(ג'ימי מקגיל, "סמוך על סול" עונה 1 פרק 2)
כל ספין אוף לכל יצירה גדולה נדון לחרב פיפיות מעצם היותו. העוקץ הוא השוואה תמידית אל המקור ותחושה שכל התכלית כאן היא לסחוט עוד כמה דולרים. הדבש הוא הסתמכות על דמויות מוכרות ועולם קיים שיש בו פחות דברים לבסס. במקרה של פריקוול ישנו יתרון נוסף – רבדים שמעשירים אותו גם במקרה שבו מה שקורה על המסך, על פני השטח, מעט משעמם או לא מרשים.
החדשות הטובות ב"סול" הן שפני השטח עושים עבודה מצוינת. מצוינת מספיק כדי שתעמוד בפני עצמה לחלוטין גם עבור מי שלא צפה מעודו בסדרה האם. העונה הראשונה שהסתיימה השבוע משרטטת באופן די מושלם את הסיפור של ג'ימי – מניסיונו להתרחק מימי הפשע והנוכלות שלו אל מלאכה מכבדת ומכובדת, בנחישות לומד משפטים בהתכתבות ועושה מספר פעמים את מבחן הלשכה עד שהוא אכן מצליח, ולבסוף מוצא נישה שמתאימה לו ועוזר לקשישים לממש את זכויותיהם. נשמה טובה. אגב כך הוא מטפל בדבקות באחיו החולה צ'אק, אותו אח שלבסוף בוגד בו ומשבש את כל חייו מאותה נקודה. מדובר בשרטוט חכם, יפה ונוגע ללב של מהלך הדברים, עם דמויות עשירות ואמינות ומשחק לא פחות ממרהיב של בוב אודנקירק. החדשות הטובות עוד יותר הן שהרבדים האמורים הופכים את "סול" ליצירה משמעותית בהרבה.
ישנם כמה וכמה קווי דמיון בין "סמוך על סול" לבין סדרת האם שלה, "שובר שורות". ראשית, שתי הסדרות מתארות את המטמורפוזה של הדמות הראשית בהן. ג'ימי מקגיל הפך מבחור טוב לנוכל – מסע דומה בסך הכל לזה שיעבור לימים וולטר ווייט. במקרה של סול הוא למעשה חזר לימיו כקדם, לימי ג'ימי המחליק. שנית, כמו ב"שובר שורות" גם ב"סול" ישנה תחושה של קץ ממשמש, חיץ בלתי נראה שבו יעצרו הדברים. אצל וולטר ווייט זה קרה בגלל סרטן סופני, אצל "סול" מפני שמדובר בסדרה מקדימה שמתישהו תגיע כרונולוגית אל פתחה של "שובר שורות", ובה אנחנו כבר מכירים את סול ואת מה שהוא. אל השניים האלה נוסיף את עמיתו של ג'ימי ב"סול" – מייק ארמנטראוט, שגם אצלו הסיפור דומה ועתה נחשף מול עינינו: ידענו שהוא היה שוטר בעבר וכעת אנחנו רואים מה הוביל אותו אל דרכי הפשע.
מבין שלוש הדמויות האלה המקרה שלו מהדהד עצוב מכולם – ב"שובר שורות" כבר ראינו שכל רווחיו הוקדשו לנכדתו קיילי, ואילו ב"סול" אנחנו נחשפים אל שורש החיבור הזה (באחד הפרקים החזקים של העונה), אל מצפונו המיוסר של מייק, ואף מגלים שאביה של קיילי נרצח כשם שיקרה גם לסבה. כשם שהוא בוחר בדרך הזו מטעמים משפחתיים, כך קורה גם אצל ג'ימי, שנבגד על ידי אחיו ומאבד אותו מבחירה, לפחות כרגע, לטובת מסלול שונה בתכלית.
המבט הנוגה לאחור הוא נקודת מוצא פקחית שהותוותה כבר מהדקות הראשונות של "סמוך על סול", שבהן ראינו את סול גודמן/ג'ימי מקגיל המבוגר בחייו החדשים, אחרי מאורעות "שובר שורות", מנהל משמרת תחת השם ג'ין בסניף 'סינבון' אי שם בנברסקה. בביתו הוא צופה בערגה בקלטת ישנה עם הפרסומת בכיכובו, לא נשאר לו אלא העבר. העובדה שסופה של "סמוך על סול" ידוע מראש טוענת אותה בעוצמה מרגשת ומדכדכת, והחלקים החסרים בתמונה מסקרנים במיוחד. איך השתנו כך חייו של סול? לאן נעלם אחיו מחייו? לאן נעלמה קים חברתו הטובה? למה הם (כנראה) כבר לא בקשר קרוב בתקופת "שובר שורות"? גם התהיות וגם הידיעות העתידיות יוצרות שכבה רוחשת מתחת לפני השטח של "סול", ופרק אחר פרק הופכות את האתנחתא הקומית הנכלולית של "שובר שורות" לדמות טראגית אפילו ברגעים היותר משעשעים של הספין אוף.
לא באמת הוגן להשוות בין עונת הבכורה של "סול" לבין המקבילה שלה ב"שובר שורות", שכילתה חלק ניכר מהעונה הראשונה שלה בחיפוש עצמי נמרח, משמים יומרני ומייסר, שאף לא הגיע אל קצו המתוכנן כי באמצע העבודה עליה פרצה שביתת התסריטאים. אבל גם קשה לא להשוות. העונה הראשונה של "סמוך על סול" מגובשת, מהודקת ומעניינת בצורה שהסדרה האם יכולה רק לחלום עליה – לא רק בעונת הבכורה אלא בכל עונותיה מלבד החמישית. לא בטוח ש"סול" תירשם כך בדברי הימים, כנראה שהיא לנצח תחסה בצלה של "שובר שורות" שללא ספק ניחנה ברגעים מסעירים יותר ממנה, אבל בדרכה "סול" עושה משהו שונה ונהדר. העובדה שהיא נולדה כמהלך כלכלי גרידא הופכת את ההישג של יוצריה, וינס גיליגן ופיטר גולד, לנפלא במיוחד, ומוכיחה שגם מציניות עסקית יכולה לצמוח יצירה מרגשת.
סמוך על סול 1.09: פימנטו
סמוך על סול 1.06: חמש-0
סמוך על סול 1.03: נאצ'ו
סמוך על סול 1.01: אונו
"סמוך על סול" עונה 1 פרק 1, ללא ספוילרים.
פורסם לראשונה בוואלה כחלק מביקורת בעלת שלוש נקודות מבט. שווה לקרוא.
מעולם לא הייתי מהחסידים הגדולים של "שובר שורות", ומלבד העונה האחרונה והבאמת-מדהימה מצאתי אותה מאוד לא אחידה ברמתה. בכל זאת הקונצנזוס הגדול ביחס אליה גרם לי לפקפק בעצם קיומה של "סמוך על סול", המציבה בראשה אמנם דמות אהובה מאוד מסדרת המקור, אבל שטוחה למדי וכזו שהיוותה בעיקר אתנחתא קומית.
כל העניין הזה הוא ניסיון ציני אך מובן של רשת AMC להמשיך לחלוב את הפרה, ממש כשם שעשו כאשר פיצלו את העונה האחרונה של "שובר שורות" לשני חלקים. את הרשת עוד ניתן להבין, היא איבדה את אחד מהנכסים הגדולים ביותר שלה (ובדרך לאבד אחד נוסף – "מד מן"), אבל ההיעתרות של וינס גיליגן, יוצר "שובר שורות", והתסריטאי פיטר גולד – האיש שבמידה רבה אחראי לדמותו של סול כי כתב את הפרק הראשון שבו הופיע – נדמית כמו קושי לשחרר. גם הקושי הזה מובן, אבל במקרה הזה הוא עלול לבוא במחיר של הכתמת מורשתה של הסדרה האם, במיוחד בהתחשב בעובדה שהוא מתאר אירועים מוקדמים יותר באמצעות השחקנים כשהם מבוגרים יותר.
הפרק הראשון עושה עבודה טובה בנטרול החששות האלה. סול גודמן הופך לדמות עגולה באופן משמעותי, מורכבת בהרבה, מעציבה פי כמה. מאורעות "סמוך על סול" מתרחשים אמנם מספר שנים לפני אלה של "שובר שורות", אבל דקות הפתיחה בשחור לבן מציגות לנו את סול של העתיד, כלומר ההווה, אחרי ששינה את שמו ועקר לנברסקה בסופה של סדרת האם. חייו המדכאים מחזירים אותו בדעתו אל העבר, אבל גם אז מצבו לא מזהיר. ובמסגרת הזמן הזו של פעם, סול גודמן מספר על עברו שלו כבחור צעיר וסופר-פופולרי בסיסרו, אילינוי. כלומר סול עורג לעבר גם במסגרת המאורעות בעבר.
יש בכך משהו מסקרן ורב-רבדי. הודות ל"שובר שורות" אנחנו יודעים שמצבו של סול ישתפר לפני ששוב יפגע בקרקע, אם כך, האם מצבו בהווה אינו סוף הסיפור ובעצם כל חייו הם עליות ומורדות? או אולי לא, אולי הפרק הראשון בא לרמוז לנו על דעיכה מתמדת? קו המחשבה השני הופך מעניין במיוחד אם מחילים אותו על עצם קיומה של "סמוך על סול": גיליגן וגולד מצהירים מראש שפעם היה טוב יותר, שהשיא מאחורינו, ש"שובר שורות" היתה ונגמרה. ושגם כך, עדיין יש סיפור טוב לספר. על פי הפתיחה זה נראה די והותר.
עדכוני השבוע מאחדים את הלהקה
חברים מתאחדים, צער גידול בנות זוממת על קאמבק, ג'ורג' ר. ר. מרטין עם האצבע קלה על ההדק, צ'לסי הנדלר נפרדת, ניק עופרמן גאון, כריס פראט מלך, ג'וליה נפטרת מהאמי, פאנל "משחקי הכס", ביטולים, חידושים, ליהוקים ועוד חדשות וקטעי וידאו (שחלקם פורסם לאחרונה בפייסבוק וטוויטר של הבלוג).
חידושים וביטולים: "הנגיף" חודשה לעונה שנייה. טרם צפיתי בה, הביקורות הורידו לי את החשק | מההההה – "קוד שרוף" חודשה לעונה שנייה | "הסקס של מאסטרס" ו"ריי דונובן" חודשו לעונות שלישיות בשואוטיים | נטפליקס מחדשת בזריזות את סדרת האנימציה החדשה שלה, "BoJack Horseman", לעונה שנייה | רשת A&E מבטלת את "לונגמייר" אחרי שלוש עונות.
משמאל: הפוסטר לעונה החדשה של "אימה אמריקאית".
ליהוקים: הו כן, דיוויד הייד פירס מגיע על העונה החדשה של "האישה הטובה" | תודה לקרן בר לב: שונדה ריימס תתארח ב"מינדי" | תודה לתומר, שכותב: אדריאן פאליקי מצטרפת ל"סוכני שילד" בתפקיד בובי מורס\מוקינגבירד. בקומיקס מוקינגבירד הייתה סוכנת שילד\ויג'ילנטית (בעבר אף תיכננו להפיק סדרת טלוויזיה בכיכובה) ובת-זוגו של הוקאיי (ג'רמי רנר) | תודה לתומר סויקר, שכותב: שרלטו קופלי ומישל פורבס מצטרפים לעיבוד של סוני לסדרת הקומיקס "Powers". קופלי יגלם את הדמות הראשית, הבלש כריסטיאן ווקר; פורבס תגלם את גיבורת העל הפופולרית רטרו גירל, שהחקירה שפותחת את סדרת הקומיקס סובבת את דמותה (נראה שפיספסתי חדשות ליהוק קודמות, מפני שמופיעה שם רשימת שחקנים שכבר לוהקו לסדרה, ביניהם אדי איזארד) | שוב תודה לתומר, שכותב: מדווחים שפטריק וורברטון יחזור לגלם את The Tick בסדרה חדשה שתופק ע"י סוני ותופץ ע"י אמזון. וורברטון גילם את הדמות בסדרת לייב-אקשן קצרת ימים ב-2001 (היו לה 9 פרקים בלבד), שמן הסתם הצליחה הרבה פחות מהסדרה המצוירת (1994-96). שתיהן התבססו על דמות הקומיקס שיצר בן אדלונד (כיום מפיק ותסריטאי של "על טבעי"). בדיווח נאמר גם כי אלדונד יהיה מעורב בהפקה החדשה.
סבב וידאו: כריס פראט סופר-מלך גם במסגרת אתגר דלי מי הקרח | גם הומר סימפסון נרתם לאתגר | יאהו טופחת לעצמה על הגב ומשחררת פרומו מעולה לעונה השישית של "קומיוניטי", שבעצם סוקר את העונות הקודמות"| הקאסט של "ברוקלין תשע תשע" נותן טעימה כיפית למדי מהעונה השנייה | טיזר ראשון למה שללא ספק יהיה הגילטי פלז'ר המחריד של השנה: הסיפור האמיתי של "הצלצול הגואל" | תודה לתומר: גם השנה המחיזו ילדים את סדרות הדרמה המועמדות לפרסי האמי וגם השנה זה חמוד | גיירמו ראיין עבור ג'ימי קימל את שלל כוכבי טקס האמי, כולל בראיין קרנסטון, ארון פול, ג'וליאנה מרגוליס וסטיבן קולבר | תודה למיכאל גינזבורג: סופרקאט של פרסומות עם כוכבים לפני שהיו מפורסמים | תודה למיכאל: טיזר דברני ל-"Better Call Saul".
מאחר שאני כותב עכשיו יותר בוואלה, אחלוק משם לפעמים דברים שכתבתי. כמו זה: תזמורת בניו יורק מעלה מופעי אופרה בהשראת סדרות טלוויזיה.
כי עד עכשיו זה היה קשה: ג'ורג' ר. ר. מרטין אומר שכעת יותר קל לו להרוג דמויות.
תודה לתומר: מסתמן שלא תהיה עונה נוספת של "היפה והחנון".
השבוע הזה הביא לא פחות משלושה קאמבקים של סדרות נוסטלגיה. ראשית, משאלותיי הכמוסות מתגשמות: "צער גידול בנות" מתכננת קאמבק.
זה הכי קרוב שנקבל לאיחוד אמיתי: החברות מ"חברים" הגיעו אל מערכון אצל ג'ימי קימל.
האנשים שהביאו לנו את העיבוד הקולנועי ל"רחוב ג'אמפ 21", מתכננים עכשיו לעבד מחדש לסדרה ברשת פוקס את "The Greatest American Hero" האייטיזי, שבעברית נקראה "גיבור אמריקאי", על אודות אדם מן השורה שמקבל כוחות על ומתקשה להתמודד איתם. הנה הפיילוט שלו במלואו.
דון פארדו, הכרוז של "סאטרדיי נייט לייב", מת בשבוע שעבר. SNL לא תהיה אותו הדבר.
המון חברים הגיעו להיפרד מצ'לסי הנדלר באקסטרווגנזה בתוכנית האחרונה של ב-!E.
וכעת עציץ.
תודה לאלון זרביב: מחשבות מקלחת גאוניות של ניק עופרמן. הן אכן גאוניות ומורכבות מוואן ליינרים שצריך לגזור ולתלות על הקיר.
פנו לכם 55 דקות – HBO שיחררה במלואו את הפאנל של "משחקי הכס" מקומיק-קון האחרון.