על ארבע
ספוילר בנות 2.09
השבוע "בנות" לקחה פניה חדה לכיוון האפל. אם עד עכשיו יכולנו להסתכל בגיחוך קל על בעיותיהן חסרות המשמעות של הדמויות, לדעתי השבוע הוכיחה לינה דנהאם כי אם היא באמת רוצה, היא יכולה גם לכתוב משהו שהוא מעבר לשטחיות הרגילה שלמראית עין מאפיינת את כתיבתה. בניגוד מרענן למה שהיה בפרקים האחרונים, הפרק של השבוע הציג כל אחת ואחת מדמויות הסדרה, מה שהפך לדעתי את הפרק להרבה יותר זורם מחלק מקודמיו. ועל כן גם בחרתי להתייחס לכל עלילה בנפרד. ובנימה אופטימית זו, בואו נתחיל.
שושנה
למרבה הצער אני נאלצת להכריז כי רשמית נמאס לי משושנה. לא בגלל מה שהיא עושה או לא עושה, אם כי הבגידה שלה בריי בפרק שעבר הייתה לא ממש תואמת לדמות שלמדנו להכיר. אבל זה ניחא, כי אני חושבת שכולנו נסכים על כך שלרוב הדמויות בסדרה לא ממש עקביות. ואין לי כל כך בעיה עם זה, מעצם העובדה שהן נמצאות בדיוק בגיל שבו הן לא סגורות על עצמן ועושות דברים שלא היו עושות בגיל אחר. בגלל זה, למשל, ריי הוא דמות די עקבית סך הכל. אבל לא חשוב.
מה שמעצבן אותי בשושנה היא ההקצנה בה נכתבת הדמות שלה. כאילו, בסדר, הבנו ששוש מוזרה אבל סגנון הדיבור הצורם הזה איבד את הקסם שלו בערך בסוף העונה שעברה. מה שמוזר הוא שאני מוצאת שכל שאר הדמויות בסדרה הן אולי מעצבנות משלל סיבות אחרות, אבל הן אנושיות, הן אשכרה אנשים שהיינו עלולים להיתקל בהם במציאות. מה שעושים עם שושנה הגיע לרמה כזו שכבר לא מאפשרת לי לקחת ברצינות את קו העלילה שלה ושל ריי. וחבל, כי דווקא לדעתי יכול היה להיות שם על מה לדבר.
מארני
כנראה שרוב הצופים מצאו את קטע השירה של מארני מאוד מביך וקשה לצפיה. אלא אם כן הנכם גם מעריצים של "המשרד", מה שהופך אתכם חסינים מפני כל מבוכה. האמת היא שגם במקרה הזה, למרות שמארני הייתה אחת הדמויות האהובות עלי בעונה הראשונה, העונה היא די איבדה אותי. לא רק זאת, אלא שאחרי הפרק הנוכחי כשחשבתי למה בכלל אהבתי את מארני בעונה שעברה, לא הצלחתי לחשוב על שום סיבה מוצדקת. למעשה, כל מה שצ'ארלי אמר לה במסיבה היה די מדויק – על איך שהיא מאבדת שליטה והיא צריכה לקחת את עצמה בידיים. נכון. זה מעצבן בגלל שכולנו יודעים שמארני לא תהיה זמרת בסוף. לא בגלל שהיא לא טובה מספיק, אלא בגלל שהיא לא באמת רוצה את זה. ורואים שהיא לא רוצה את זה מספיק, אלא רק חושבת שהיא רוצה. היא יותר מדי חושבת על הדמות שהיא משחקת.
מבין כל הדמויות, מארני, כאישיות, היא זו שהכי לא יציבה. ועל הקטע עם צ'ארלי אני אפילו לא כל כך יודעת מה להגיד, חוץ מכך שאני ממש לא רואה את המשיכה שבלשכב איתו בהתחשב בעובדה שהוא אחד האנשים הדוחים. באופן כללי, אני מוצאת שלאחרונה מארני שוכבת עם אנשים די דוחים, כי גם בות' לא היה ממש להיט. אני יודעת שזוהי פשוט התקופה בחיים שבה היא נמצאת, התקופה הזו של לעשות דברים ולחשוב שאת אוהבת את זה כי זה נשמע מגניב מהצד. אבל זה לא. זה לא מגניב.
האנה
ואם כבר מדברים על לא מגניב, אני מניחה שלחורר את עור התוף של עצמך נמצא די גבוה ברשימה. אבל הנה, אנחנו ממש לפני אותו הרגע האפל שעליו דיברתי. אמרתי זאת מספר פעמים בשבוע האחרון, גם בעקבות הפרק הקודם של הסדרה, אבל אני אגיד את זה שוב. הבנתי שישנם צופים שלא התחברו לרעיון שהאנה, שכל כך אוהבת לדבר על עצמה ועל הבעיות שלה בדרך כלל, פתאום משתתקת לנוכח חזרת ה-OCD שלה. אני רוצה להגיד שלי באופן אישי זה נראה לגמרי הגיוני.
העניין הוא שהאנה אוהבת לדבר בשביל לעשות דרמות מדברים שהם לא באמת דרמות, משטויות. הרי זו הסיבה שרבים מאיתנו לא מחבבים אותה במיוחד, בלשון המעטה. אבל הנה היא משתתקת. ברור שהיא משתתקת, הרי שסוף סוף היא נתקלת במכשול אמיתי, בבעיה אמיתית שכואבת לה. היא כואבת לה כל כך שהיא לא מסוגלת לבטא את הקושי שלה במילים כי זה פשוט מסעיר מדי. ולכן ברור שהיא תנסה לפגוע בעצמה ולהסית את תשומת לבם של הסובבים ושל עצמה מן הבעיה האמיתית. שימו לב שברגע שהיא פוגעת בעצמה היא שוב חוזרת להיות אותה האנה בכיינית שאנו מכירים.
ומה שמעניין זה, שכאשר היא מחליטה להודות בפני הרופא שהיא מתמודדת עם לחץ וחרדה שהיא לא מצליחה להשתלט עליהם, היא כנראה יודעת שהוא לא יקשיב לה – כי זה רופא במיון שאין לו כל עניין או סמכות לייעץ לה אודות בעיותיה הנפשיות. לדעתי היא דווקא בוחרת להיפתח למישהו שאינו בעל סמכות על מנת להוכיח לעצמה – הנה, אף אחד באמת לא יכול לעזור לי. אני דווקא חושבת שהסטוריליין של האנה בשני הפרקים האחרונים ממש הגיוני, ומציג בצורה די ריאליסטית התמודדות עם מצב נפשי, במיוחד ביחס לזמן המוקצה לעלילה הזו בפועל.
אדם
והנה, הגענו לגולת הכותרת של הפרק מבחינתי. המקום האפל הזה, שגרם לי להרגיש כל כך לא בנוח. אם חשבנו שסצנות הסקס בעונה הראשונה בין אדם להאנה היו הסצנות הקשות לצפיה, לדעתי זה כלום לעומת מה שהלך בפרק הנוכחי. אם כך, הנה ההוכחה. ההוכחה לכך שאדם, עם כל התשבוחות שהתחילו להרעיף עליו מאז סופה של העונה הקודמת, על כמה שהוא חמוד ובחור טוב וכל זה, הוא לא כזה. הנה אדם האמיתי, בדיוק מה שראיתם בפרק הנוכחי, חוזר ובגדול עם התנהגות שלדעתי כמעט גובלת באונס. אמנם נטליה הסכימה למה שאדם ביקש ממנה, אבל היה ניתן לראות כל כך בבירור שהיא לא מרגישה עם זה בנוח ושהיא לא מבינה מה מתרחש.
העונה כבר חווינו סצנה דומה, עם מארני ובות', ששם גם הייתה ההרגשה שהיא לא ממש מבינה מה הולך, אבל זה היה שונה כי מה שמארני שידרה היה מידה מסוימת של סקרנות שעלתה על מידת המבוכה שלה. במקרה של אדם ונטליה לא הייתה סקרנות. ומה שהיה מפחיד גם שמצדו לא הייתה כל שליטה עצמית. בעוד שרואים שהחוויה טילטלה גם אותו לא מעט, כל מה שיכלתי לחשוב עליו הוא שכעת נטליה לעולם תזכור את החוויה הזו כחודרנית וטראומטית וקשה.
לדעתי זה גם מה שיפה בסצנה המזעזעת הזו, הקשה ביותר שהייתה עד כה בסדרה, העובדה שעם כל זה שדמותה של נטליה הופיעה רק בשני פרקים ובחלקים קצרים יחסית, היא זו שבחרתי להזדהות איתה. ואם כי זו לא הסדרה הראשונה שיוצרת הזדהות עם דמות נשית שחווה את החוויה הטראומטית (תחשבו על הסצנה בה ספייק מנסה לאנוס את באפי, או החוויה הקשה בפרק של מד מן, "האישה האחרת"), זה מתמיד מרענן להיתקל ביצירות שהתמיכה בגבר איננה מובנת מאליה. מעבר לכך, עוד יותר נדיר להיתקל במקרים שבהם סיטואציה כזו נעשית בצורה כה עדינה ובה בעת כה גסה, בצורה שאינה מפארת או מייפייפת את המתרחש כפי שלתעשיית הבידור יש נטייה לעשות.
אם כך, בפרק זה, בהתמודדות שלה הן עם הדמות של אדם והן עם זו של האנה, דנהאם מוכיחה שוב למי שהספיק לשכוח שיש הצדקה לכל השבחים שהיא מקבלת. אולי העונה השנייה חלשה בהרבה מהראשונה, אולי היא לא עקבית וכאוטית וחסרת פואנטה. אבל ישנן אותן סצנות, אלה שמכפרות על כל הבלאגן שמסביב, המראות שגם בחורה שמנמנה בשנות העשרים לחייה יכולה לשחק בליגה של הגדולים ולנצח.
—
נטליה ירמין מפעילה את הבלוג אום כולתורה.