ספוילר "מד מן" עונה 5 פרק 11
פורסם לראשונה בעכבר העיר
שימו לב שרוב התגובות לפוסט מקדימות אותו כרונולוגית – בעת פרסומו ישנן 120 תגובות.
***
"כל סוכנות בשדרות מדיסון מוגדרת על ידי הרגע שבו היא משיגה מכונית"
(דון דרייפר בפרק הקודם)
כמה אירוניים ואכזריים נראים עכשיו דבריו של דון. עם סיפורה של ג'ואן הגיעה סוכנות 'סטרלינג קופר דרייפר פרייס' לנקודת אל חזור, המשנה דראסטית את פני הסדרה. נראה שמה שנרמז לנו בדבריו של גינזברג על דעיכתן של אימפריות, מתגלם עוד ועוד בסוכנות הפרסום הזו.
הצעה מגונה
היו לא מעט רמזים מטרימים, תכונות אופי ואירועים מן העבר שבאו לידי ביטוי בפרק. "מה את עושה כאן מלבד להתהלך כאילו את מנסה להיאנס?", הטיח ג'ואי המגעיל בג'ואן בעונה הקודמת. "אתה סרסור מטונף", אמר ליין לפיט בכעס לפני מספר פרקים, אחרי שגילה שלקחו את חברו לזונה. באותו בית זונות פיט בחר בפרוצה שלבניה היו מנומרים כיגואר, וכשאיפשר לה לנחש איזה סוג פיתוי יעבוד עליו, היא הצליחה רק כאשר הפכה אותו למלך. "מה יידרש כדי להפוך אותך למלכה?", שאל הפעם פיט הנאלח את ג'ואן. זאת לא היתה הפעם הראשונה בה פיט היה נכון לסרסר במישהי. בעונה הראשונה זו היתה רעייתו, טרודי, כאשר זה היה מה שעמד בינו לבין פרסום סיפור שכתב.
זו גם אינה הפעם הראשונה שהסוכנות נתקלת בסוגיה שכזו: בעונה השלישית לי גארנר ג'וניור מ'לאקי סטרייק' ניסה לפתות את סאל והושב ריקם, מה שהוביל לפיטוריו של סאל בהתאם לדרישתו של גארנר ג'וניור. בשעתו דון היה היחיד שידע את הסיבה לבקשת הלקוח, אבל ארעיותם וזניחותם של עובדי 'סטרלינג קופר' הומחשו היטב בסאגה הזו.
כל הדברים הללו הוכשרו ונבנו כדבעי מראש, אבל קשה לומר דבר דומה על העובדה שג'ואן עצמה נכנעה ושוכנעה למכור את גופה לטובתה האישית. רק בפרק הקודם ראינו אותה ואת דון מבלים בבר ויוצרים דינמיקה נהדרת, סצינות שהיו אמורות לעשות את עבודת ההכנה להלך רוחה של ג'ואן, אבל בפועל רק מעלות תהיות על חוסר התקשורת ביניהם הפעם. בפרק הקודם חזינו גם ברוג'ר מנסה שוב להיות חלק מחייה – איך הניח לאהובתו משכבר לבחור כך בלי לנסות להבין מה עובר לה בראש? רק כי נזפה בו?
ג'ואן בעליל הייתה במצוקה והרגישה כאילו כל קודקודי החברה ללא יוצא מן הכלל קמים נגדה. היא אם חד הורית, בודדה, מתגרשת, חשה שאין לה לאן להתקדם מכאן, היא אינה מקבלת יותר פרחים ממחזריה ללובי, ועכשיו היא גם מרגישה נבגדת על ידי עמיתיה. אף על פי כן, מכאן ועד ההתנהגות שלה בפרק הזינוק גדול ובלתי מוסבר. הרי מדובר באישה האסרטיבית שלמדנו כי תמיד תעמוד על שלה ולא תניח לאף אחד בעבודה לדרוך עליה, באישה שבאה לצעוק על ליין בעונה הרביעית כאשר חשבה ששלח לה פרחים עם כרטיס ברכה מפלרטט מדי.
המצוקה הנפשית של ג'ואן לא באה לידי ביטוי עד כה, לא באופן שיניח לנו לקבל את הדברים בהכנעה. משהו בסיסי נעדר בתשתית שאמורה הייתה להוביל לפרק הזה, פספוס גדול של מתיו וויינר ואנשיו. עם זאת, הפרק הצליח הנוכחי להציג שלוש סצינות מדויקות ומחושבות שהניעו יפה את הסיפור: פיט מדבר עם ג'ואן, פיט מדבר עם השותפים ולבסוף ליין מדבר עם ג'ואן. הדקות הללו טוו שכבות של מניפולציות נקלות ומלאכת מחשבת של דיאלוגים. פיט הציג את הדברים בפני שתי החזיתות בערמומיות שפלה, וזה עבד, ואילו קורותיו הפיננסיים העגומים של ליין הציבו אותו במצב בלתי אפשרי.
"אם הם ניסו לגרום לך להרגיש שאתה שונה, אז אתה באמת כזה", אמרה לו ג'ואן מוקדם יותר העונה, והבהירה, "טוב להיות כך". עכשיו ליין, שלא יכול היה להגדיל את מסגרת האשראי כשם שהוטל עליו, ניגש אל ג'ואן כדי לנסות להניא אותה כליל מהאקט, כלומר להימנע מלשלם לה ולחשוף את סוד המעילה. כשזה לא עבד הוא כיוון אותה אל רעיון השותפות, שוב כדי להימנע מהצרה שלו. הוא ניצל את הידידות ביניהם ובתוך כך את הידיעה שהיא נשארה לבדה עם בנה, הוא חלק משהו אישי ואמיתי משלו, "בכל פעם כששאלו אותי מה אני רוצה, מעולם לא אמרתי את האמת". זו הייתה המכירה המושלמת – המדיום היה המסר. ג'ואן כל כך האמינה לו עד שאפילו זיכתה אותו, ורק אותו, בחיבוק אחרי שהכל נגמר.
שם הפרק, "האישה האחרת", תקף למכונית, להצעת העבודה של פגי, למנהטן של פיט, לתשובה השלילית של מייגן באודישן אחרי שעל פניה נבחרה שוב אישה אחרת, מהטובות האלה שמקבלות את התפקיד ושמצליחות טוב יותר למכור סקס. והוא תקף גם לג'ואן האריס.
ג'ואן הגיעה אל החדר במלון, מספרו 1812 כשנת מלחמת ארה"ב (הסוכנות) – בריטניה (יגואר). היא עטתה את מעיל הפרווה שקנה לה רוג'ר אי אז בשנות החמישים, אותו אחד שמכר לו דון כשעוד עבד בחנות הפרוות, שם עיצב את הכרזה עם הסיסמה, "למה לחכות לגבר שיקנה לך מעיל פרווה?". אותו מעיל שג'ואן אמרה עליו לרוג'ר, "כשאלבש אותו אחשוב על כל מה שקרה בערב בו קיבלתי אותו". האם אכן זכרה זאת כאשר בחרה במעיל בבואה אל הֶרבּ? האם בחרה בו בכוונה ובשאט נפש? כך או כך, הזכרונות שהיא נושאת עכשיו מהמעיל ודאי השתנו בתכלית אחרי הערב הזה, ויותר לא תצטרך לחכות לגבר שיקנה לה מעיל פרווה.
כעת ג'ואן שותפה בסוכנות, האיזון במשרד הופר. כל השותפים יודעים מה היה המחיר. במידה רבה ג'ואן נאנסה פעמיים במשרדי עבודתה – בעבר על ידי ארוסה והפעם על ידי הסוכנות עצמה. גם עם גרג שתקה והמשיכה בחייה, אבל אף פעם לא שכחה. כמו זכר האונס שעלה בסופם המר של נישואיהם, סביר להניח שגם בעבודה ג'ואן תדחק את התחושות שלה אל ירכתי נשמתה עד שיום אחד יתפרצו. בסופו של דבר ג'ואן ניצבת גאה. כשהשותפים מקבלים את שיחת הטלפון מיגואר במשרדו של רוג'ר, היא מביטה בדון בלי להשפיל את עיניה לרגע, מבהירה לו שמה שהוא חושב נכון – לדידה אין לה על מה להתנצל, בטח לא כשרוב הנוכחים בחדר עוללו לה דבר גרוע יותר.
עם קבלת החדשות המשמחות כולם פורשים אל חדר הישיבות, מלבד ליין, שנשאר במשרדו של רוג'ר ומוזג לעצמו משקה, אחרי שהובהר לו שהבונוס שעליו סמך לא הולך להגיע. הוא עומד מול הציור התלוי על הקיר, אותו אחד שפרדי רמסן – שבמקרה הבליח אף הוא בפרק – אמר עליו בעבר שהוא מרגיש שהוא נשאב לתוכו.
זה הזמן שלה
דון ניצב המום בפני ההכרה שג'ואן שכבה עם הלקוח כדי להשיג את התקציב. הידיעה הזו מערערת אותו ומוציאה לו את הרוח מהמפרשים. ככל שדעתו משגת היא בחרה לשכב עם הלקוח אחרי שדון הגיע לביתה. הוא מאוכזב מרות ומסרב לצהול עם ההצלחה עם יגואר. עם זאת, הערעור האמיתי עוד לפניו: פגי עוזבת.
בעונה השלישית, כשהבריטים קנו את 'סטרלינג קופר' ופגי חוזרה על ידי דאק כדי שתצטרף לסוכנות אחרת, היא באה אל דון לבקש העלאה במשכורת ואמרה דברים דומים לאלה שאמרה גם הפעם, אבל הושבה ריקם לאכזבתה העצומה. כשיצאה ממשרדו בפנים חפויים, שאלה, "מה אם זה הזמן שלי?".
אבל זה לא היה הזמן שלה. עכשיו, אחרי שנזנחה בשוליים לאורך חודשים רבים והייתה מובנת מאליה, אחרי הוויכוח שלה עם דון על הקרדיט בפרסומת של "גלו-קואט" בפרק 'המזוודה' מהעונה הרביעית, אחרי שנקלעה גם הפעם לעימות דומה על הקרדיט לקמפיין של גינזברג – הגיע זמנה של פגי. היא הלכה ליריבו המר שמזנב בו, טד שואו. ההתנהלות שלו הייתה ג'נטלמנית במפגיע, מלאת תשוקה למקצוע והערכה לעבודתה. הוא ציטט פילוסוף בדבריו על המלאכה, מפגין שאר רוח כמו שדון דרייפר עשה לא אחת בעבר. הוא קנה את פגי בו במקום והקשה עליה לסרב.
ההתפטרות של פגי הייתה סצינת פרידה לכל דבר, וככזו גם מאוד עצובה. היא הדהדה בעָצמה לפרק 'המזוודה', שם הידידות האינטימית בין דון לפגי עלתה מדרגה והייתה יפה מאי פעם. מאז ועד היום לא באמת ראינו מהם אינטראקציה נוספת כמו זו – את אלה דון שמר לרעייתו שעבדה במשרד, הרי לדבריו היא מזכירה לו את פגי. כעת בת טיפוחיו פורשת את כנפיה ועפה. דון לופת את ידה של פגי בחוזקה, באופן שלוכד בו את הרגעים האינטימיים ביניהם בעבר, שתמיד התבטאו במגע יד. בפרק הראשון בסדרה היא ניסתה לפתות אותו כשהניחה את ידה על ידו, בפרק 'המזוודה' הוא הניח את ידו על ידה בהוקרת תודה.
בשעתו, כאשר דון ופגי שהו לבדם במשרד לעת ערב, התרוצץ שם לפתע עכבר לידם. דון לא הצליח לתפוס אותו ואמר, "יודעת מה? יש יציאה מהחדר הזה שאנחנו לא מכירים". כיום, לאור הרמזים על שקיעת האימפריה והחיוך שהיה על פניה של פגי עת יצאה מהסוכנות בפעם האחרונה, לוקחת איתה מעט מחפציה, משאירה מאחור את סוכריות המזל הסגולות שהביא לה דון – העכבר ההוא נראה כאחד מאלה שנוטשים כשהספינה טובעת.
קשה להקל ראש במהלכים של "מד מן" בפרק הזה, שעומדים בקנה אחד עם הבטחתו של דון בפרק הקודם ל"קפיצה גדולה קדימה". הסיסמה הזו הייתה שמו של מסע רפורמות בסוף שנות החמישים בסין שאמור היה להוביל לצמיחתה של המדינה, ובפועל הביא לרעב כבד שגרם למותם של עשרות מיליוני סינים. האם בהתאם צמיחתה של הסוכנות עם יגואר תוביל בדיעבד לקריסתה? פגי עזבה וג'ואן, או הלנה מטרויה, מטפסת למעלה. האם זה כדי להשיק ביופיה ספינות נוספות, או שמא את המלחמה שתוביל לשקיעתה של האימפריה?
איך תתנהל החברה מכאן והלאה? ומה יהיה על דון? שוב ושוב ראינו עד כמה פגי דומה לו, עד כמה היא "שלוחה שלו", כפי שניסח זאת בעבר. בפרק 'המזוודה' הוא בכה על מותה של אנה ואמר שמת "האדם היחיד בעולם שמכיר אותי". "זה לא נכון", אמרה לו פגי, היא הרי מכירה אותו היטב. ועכשיו היא הלכה, ועוד לפניה נטשה מייגן, מישהי נוספת שמכירה אותו היטב, ומסתמן שלא רחוק היום שבו תתקבל למחזה ותיסע לבוסטון לשלושה חודשים. דון יישאר לגמרי לבדו, נטול עוגנים. "אל תהיה זר", פגי אומרת לו בלכתה, לאחר שידו סירבה להרפות ממנה. לא הוא זה שיהיה זר, למרות זהותו הנסתרת, אלא כל היתר, שהולך ונעשה עבורו שונה לבלי היכר.
קטנות לסיום
הפרק המה ערב רב של סמלים ומטאפורות. חלקן היה בוטה באופן מרגיז, בעיקר ההשוואה בין היגואר כפילגש לבין מה שג'ואן עוברת בפרק, כולל עריכה צולבת שהציגה במקביל את המפגש בין ג'ואן להרב ואת המצגת. לפני ואחרי הסצינה הזו ראינו את הדברים באופן לא ליניארי, שגרם לנו להבין רק בדיעבד שדון הגיע אל ג'ואן כשכבר היה מאוחר מדי. למה זה היה טוב – לא ברור.
סצינת הפיץ' שעשה גינזברג לדון הייתה מאוד משעשעת, ומה שהכי חינני זה שהמניאק מהסיפור שלו הוא ללא ספק דון עצמו.
קני שוב הפגין קסם רב, מיד ניגש לעודד את פגי אחרי הרגע המשפיל עם דון. היא, לעומתו, הייתה גועלית כלפיו בדיוק כשם שדון היה כלפיה, קו דימיון נוסף ביניהם.
פגי הזכירה את ליידי גודייבה בפרסומת, שרכבה עירומה ברחבי העיר כדי להציל את התושבים מעול המסים של בעלה. מעשה שקל למתוח קווים ממנו אל ג'ואן, הן מההיבט המיני של הסיפור המקורי והן על פי הפרסומת של פגי, האישה שהצילה את הגבר/ים.
איך תתנהל "מד מן" עם עזיבת פגי את הסוכנות? אמנם מאז ומתמיד הדמות המרכזית בסדרה הייתה דון ומסביבו מקיפות אותו יתר הדמויות, אבל הסדרה בכל זאת התחילה עם בואה של פגי אל 'סטרלינג קופר', נשמע לא סביר שלא נראה אותה באותו היקף. האם גורלה יהיה כמו של בטי, להפציע פעם מדי כמה פרקים?