הגענו אל העונה הרביעית של "מד מן", זו שחפרנו בה הכי הרבה כאשר שודרה ולדעתי גם העלינו את הדברים הכי יפים. בצפייה הנוכחית אולי אמצא דברים חדשים להוסיף על עצמי, אבל לפעמים לא ופשוט אסתפק בדברים שכבר כתבתי.
בפרק שפותח את העונה אנחנו מוצאים את הדמויות כמעט שנה אחרי סוף העונה הקודמת, שהסתיימה בדצמבר 1963. המשרד החדש כבר מבוסס, מדמה לעצמו קומה שנייה מול לקוחות ועיתונאים מזדמנים, ומטפל בלקוח חדש וחסוד שרוצה לפרסם את בגד הים החושפני שלו, אבל בלי שחלילה נראה בחורה בביקיני. משחקי הכיסוי/גילוי הללו מעצבנים את דון וגורמים לו להתפרץ עליהם בגסות שלא ראינו אצלו קודם (כלפי לקוחות), אבל הוא עצמו עוסק בפרק הזה במשחקי כיסוי/גילוי משלו, ולא בכדי השלב הזה אחרי הזעם על הלקוחות הוא להשיג את העיתונאי מהוול סטריט ג'ורנל.
זה מה שכתבתי בעבר:
מיהו דון דרייפר? אירוני שהאדם הפרטי כל כך שלאורך כל חייו הבוגרים טיפח את זהותו הפיקטיבית, לא ידע לענות על שאלה כזו מצדו של עיתונאי. אירוני גם שהאדם שמצליח לעשות פלאים בלפרסם אחרים, לא מצליח אפילו להביא לכך שהעובדות המפורסמות לגביו בעיתון יהיו נכונות. העיתונאי הקיטע – עם כל השופכין שנאמרו עליו, בעיקר על ידי רוג'ר – הולם את הקרטוע של דון בראיון איתו. היחס כלפיו הזכיר מאוד את היחס כלפי הסופרסטאר הבריטי גאי אחרי שמכסחת דשא קטעה את רגלו ואת עתידו.
דון היה מגעיל במיוחד ומעציב במיוחד בפרק הזה. מצד אחד זחוח יתר על המידה וגס רוח כלפי לקוחות ברמה שטרם הכרנו, מצד שני מסתובב לו לבד בדירה שלו ומשלם לזונה שתעיף לו סטירות במהלך הסקס בערב חג – אקט הלקאה עצמית בוטה מדי לטעמי, אבל ניחא, מישהו צריך להכות אותו – לא רואה את ילדו התינוק, וגם כששני ילדיו הגדולים יותר נמצאים אצלו הוא לא באמת מבלה איתם. מי שיודעת דבר או שניים על הגועליות של דון היא פגי, אבל היא כבר בשלב שבו היא אינה שותקת. התשובה שלה בשבילו במהלך ההתנצחות האחרונה שלהם הייתה מושלמת: "התדמית של החברה נשארה איפה שהשארת אותה", גדול. נראה שפגי השלימה את תהליך הפיכתה למלכה.
כמו תמיד בסדרה הזו, לוקח לי זמן לזהות את הנשים המתארחות בה. בת'אני, הדייט של דון, נראתה לי מוכרת – זוהי אשת הכומר מהעונה השנייה של "דם אמיתי". נראה שאולי ניסו לשוות לה מראה המזכיר את בטי, אבל אין מה להשוות, היא סתמית למראה לעומת ג'נוארי ג'ונס המהממת. לעומת זאת, נראה שהיא מעניינת ממנה בהרבה. כאשר רוג'ר משדך מישהי למישהו, ועוד באמצעות ג'יין האופורטוניסטית, אני מצפה למישהי קלת דעת וחלולה. באופן מפתיע בת'אני הייתה אינטליגנטית, אשת שיחה ומודעת לעצמה. אני מקווה שנראה עוד ממנה.
באשר לבטי, אישה מטופשת, אהבתי מאוד את האבחנה ואת המילים הקשות של אמו של הנרי פרנסיס בנוגע לה. כדורבנות. "אל תחשבי שהוא יגלה סימפתיה כשהוא ישמע את הצד שלי בסיפור", בטי אמרה לבתה, מתנצחת איתה כמו ילדה בעצמה, כמו תמיד. מאוחר יותר כשאמרה להנרי על דון ש"הוא לא מחליט" רק היה חסר שתרקע ברגלה. היא מושכת בכתפיה כשדון אומר לה שהוא רוצה לראות את התינוק. היחס של בטי כלפיו שנחתם באיחור הביתה, הביא אותו לעשות את מה שאמר לרואה החשבון שלא יעשה – להתעמת איתה לגבי עזיבת הבית. בתוך כך נראה שגם הנרי מתחיל להבין דבר או שניים.
תוך יומיים דון גם מתראיין לוול-סטריט ג'ורנל, ככל הנראה לעיתונאי עם גפיים שלמות, ומאדיר את עצמו הן בשביל יחסי הציבור של סטרלינג קופר דרייפר פרייס והן כי כזה הוא בסופו של דבר, בדרכו הפאסיבית-אגרסיבית. במקום לחייך לעצמו בבית מול הפרסומת המוצלחת שהגה, לבסוף הוא מגולל את נהדרותו בעיתון. גם במקרה הזה – את מה שהעדיף לא לעשות הוא בסופו של דבר עושה כי זה מה שצריך, אבל זה קורה בעיקר כי עיצבנו אותו ופגעו לו באגו.
מבאס שפול קינסי וקן קוסגרוב לא כאן. אני מקווה שהם וסאל עוד ישובו.