הנה הביקורת שלי על העונה הרביעית של "האמריקנים". מה חשבתם על העונה?
Category Archives: כתבות
משחקי הכס 6.08: אף אחת
קצרצר על "משחקי הכס" עונה 6 פרק 8

"אני מספר בכל מקרה כי אתה האסיר שלי"
(ג'יימי לאניסטר פחות או יותר מסכם את השלב הנוכחי בחייה של "משחקי הכס")
הנה הביקורת של אילן קפרוב בוואלה על הפרק.
מה חשבתם אתם?
אימפריית רשע
בנאום המפורסם של רונלד רייגן בשנת 1983 לפני ארגון האוונגליסטים הלאומי, התייחס הנשיא המנוח לברית המועצות כאויבת, וכינה את המעצמה דאז "אימפריית רשע". "זה היה ק.ס. לואיס […] שכתב: 'הרשע הגדול לא מתבצע עכשיו בתוך 'מנהרות של פשע' שדיקנס אהב לצייר […] הוא מנוסח ונתבע במשרדים מרוהטים, מוארים ומחוממים ע"י גברים שקטים במקטורנים לבנים, עם ציפורניים מסודרות ולחיים חלקות ומגולחות אשר לא צריכים להרים את קולם כדי שדברים ייעשו'".
במילים אלו ממש מתחילה הסדרה הגרמנית המצוינת "דויטשלנד 83" (שזמינה במלואה ב-VOD של חם). הטלוויזיה פתוחה על רייגן הנואם, כשמי שצופה בו היא לנורה ראוך (מריה שרדר הנפלאה), סוכנת שטאזי לבושה בשמלה מהודרת, שיער ופנים מתוקתקים תוך כדי שהיא יושבת במשרד מצוחצח ומואר. אם באמת הרשע הוא כפי שלואיס תיאר, אז הוא הרבה יותר יפה ממה שחשבנו, אבל האם ראוך והסוכנים הם הרוע בהתגלמותו? בגרמניה החצויה, הליבה המתחממת של המלחמה הקרה שבה הקורבנות הצפויים היו הגרמנים עצמם, הסדרה מבטלת את השאלה ומטשטשת את הגבולות בין המוסרי למה שנחוץ.
הנאום המאיים של רייגן גורם לשטאזי לפחד שתהיה הסלמה במתקפה האטומית על מזרח אירופה, ולנורה מציעה לגייס את האחיין שלה (יונס ניי המוכשר והחתיך) להשתמש בזהות בדויה, להקליט ולרגל אחר החלטות נאט"ו בנוגע להמשך הפעילות הצבאית נגד המזרח הקומוניסטי. במרכז העלילה עומד האחיין, מרטין ראוך, חייל העובד בשירות מזרח גרמניה בגבול בינה לבין המערב. בהתחלה זה נראה כאילו אנשי השטאזי המגיעים לבית משפחת ראוך מנסים לשכנע את ראוך להתנדב למשימה, אך בסופו של דבר הם שוברים לו את האצבעות (לא רק בשביל לנטרל אותו… תצפו ותבינו) ולא מותירים לו ברירה. "אתה מוכן למות בעד הארץ שלך?" שואל הסוכן וולטר שוופנשטאט (סילבסטר גרות' הנפלא גם הוא) רגעים לפני שהשני מאבד הכרה, וראוך הצעיר מהסס לשנייה לפני שהוא עונה בחיוב מאולץ, אין תשובה אחרת שאפשר לתת במשטר שבו צרכי המדינה עולים על צרכי הפרט.
בנקודה הזו מתחילה המטוטלת המותחת להתנדנד בין מזרח למערב, מהפנטת ומשכיחה את התחומים השחורים והלבנים של טוב ורע. מרטין ראוך הופך להיות מוריץ שטאם, שליש בשירות גנרל אידל, ולאט מגלה עולם שנסתר ממנו מעבר לחומה הגדולה; עולם של שפע, גיוון ושלל פיתויים ואפשרויות. ראוך/שטאם מחדד את ההבדלים בין הקומוניזם המיושן למערב המתחדש כבר מההתחלה כשהוא מוצא עצמו מוקף בפירות בשלל צבעים בסופרמרקט, ולאחר מכן עם התרחשויות קומיות נוספות של חוסר הבנה, אבל הוא גם מוצא נקודות דמיון בין הצדדים – אם זה בפראנויות הצבאיות והביטחוניות או בעולם המיקרו המשפחתי. תוך כדי המשימות השונות המוטלות עליו ולמרות הנאמנות שלו כלפי המשפחה בצד המזרחי, מגלה ראוך/שטאם כי העביר את רוב חייו בבועה ומתאהב במערב, המשנה את הקודים המוסריים שלו ומעוות את התפיסה שהייתה עד כה לאומית וחדגונית.
"דויטשלנד 83" היא סדרה גרמנית-אמריקנית שהופקה והובאה אל המסכים האמריקניים ע"י סאנדנס-טיוי (האחראית גם על "התיקון" בין השאר). זו הסדרה דוברת גרמנית הראשונה שהלהיבה את קהל הצופים והמבקרים האמריקאי, למרות השפה הזרה והכתוביות שחייבים לקרוא כדי להבין. המתח לא מפסיק לשלוט שם, הדמויות ומהלכיהן אמינים ומובנים, ולכל התפתחות יש סיבה מאחוריה. ראוך/שטאם אמנם פועל מתוך מחויבות מוסרית למה שנראה לו נכון, אך הוא לא טלית שכולה תכלת; לנורה פועלת בקרירות למען הקולקטיב אך ניכרים בה גם ניצנים של חום אנושי כלפי משפחתה; לא לכל צעד יש הצדקה, אבל ישנה הבנה של שני הצדדים. רייגן לא סתם קרא לצד הקומוניסטי "רשע", גם אם האמין בזה בכל לבו, המטרה של הנאום הייתה הסתה והסתרה (וכאן המקום גם להמליץ על צפייה בסדרה הדוקומנטרית של אוליבר סטון, "ההיסטוריה הסודית של ארה"ב"), ואילו הצד השני פעל מפרנויה שגם הושלטה ע"י הנהגה שלא באמת באה להגשים את האידיאולוגיה הסוציאליסטית, אלא רק ניצלה אותה. בסופו של דבר יש גם צד שלישי בכל מאבק, והוא הצד של האיש הקטן, עם הנצחונות, ההפסדים, הפשרות והניסויים שלו.
הסדרה נוגעת בנושאים נוספים הקשורים לתקופה, לא אפרט אותם כדי להיזהר מספוילרים, אך בשורה התחתונה – האישי תמיד איכשהו משתלב עם איזשהו קולקטיב. מעניין לראות את גרמניה של לאחר מלחמת העולם השנייה; מדינה חצויה שכל זכר של כוח או ראוותנות היטלרית נמחה ובמקומם קמו שני דורות שונים בתכליתם, שבסופו של דבר בשנת 1989 נאלצו להפוך עוד פעם לגוש אחד ומערבי במהותו.
הנושא הכללי של המלחמה מוסבר בצורה די פשטנית, לעתים רחוקות אפילו עצלנית, דוגמת סדרת האימונים הקצרה שראוך עובר כדי להיות מרגל טוב. העובדה שהסדרה הופקה גם ע"י סאנדנס האמריקנית גורעת, בכך שהכל חייב להיות מוסבר וברור כדי שכולם יבינו במקום להשאיר קצת חורים קטנים שהצופה יוכל למלא לבד. המערב מוצג טוב מדי כשברור שגם הצד הקפיטליסטי לא חף מבעיות מוסריות. אבל הכתיבה חייבת להיות כזו כדי להכניס אנשים שאף פעם לא התעניינו בתקופה אל העלילה, והיא מפצה על כך עם תקריות משעשעות במהלך שמונת הפרקים. באחד הראיונות סיפר יונאס ניי כי בשיעורי היסטוריה בגרמניה לא לימדו אותו על המלחמה הקרה כי התמקדו יותר במלחמה ההיא, והעבודה בסדרה הכירה לו גרמניה זרה מזו שהוא חי בה. כזו היא "דויטשלנד 83", אם מישהו מתעניין בהיסטוריה או חושב שהוא לא מעוניין (כמוני), הסדרה היא נקודת התחלה נפלאה להסתקרן ולנבור עוד קצת במעלליהם של האנשים שחיו תחת שני המשטרים בגרמניה. עוד יתרון שיש לסדרה הוא הפסקול המשעשע שלה, הנע בין שירי אייטיז-פופ רלוונטיים לעלילה בגרמנית או באנגלית לבין נוסטלגיה תקופתית וקצב מוכר שכיף להיזכר בו, אפילו כשמדובר ב-99 בלונים באוויר.
"דויטשלנד 83" היא עוד אחת מהסדרות שמראות שאין הבחנה בין טוב לרע, שהכל יחסי בעיני המתבונן, ואנשים יכולים לעשות את הטעויות הכי מפגרות, גם כשפועלים מהלב וגם כאשר הכל מחושב במוח. היא מותחת, מלאה בריצות ממש מהירות, היא אותנטית בגרמנית שלה (לפי הביקורות – גם בגרמניות שלה) והיא מוסיפה זרקור נוסף של עניין על תקופה קרה מנקודת מבט קרובה יותר למקור.
עכשיו אין צורך להגיד לי את זה, אני אלך לצפות ב"האמריקנים".
משחקי הכס 6.07: האיש השבור
טופ גיר 3.0
כבר מן השנייה הראשונה זה לא נראה טוב. עיניי התגלגלו למעלה יותר מהר מהמהירות המקסימלית של בוגטי וויירון סופר ספורט כאשר שמעתי את כריס אוונס אומר את המילים "חדש ומשופר", אבל הם חזרו למקומם וידי כיסתה אותן כאשר הוא אמר "קהל". אם הם כבר הולכים לתת לעקוץ את קלארקסון ושות', צריך שלפחות יהיה להם את האומץ ללכת עד הסוף ולהגיד תוכנית ולא קהל.
ואז הגיע הפתיח… אלוהים יודע מי ב-BBC חתם על ההחלטה להשאיר את אותו עיבוד של מנגינת הפתיחה. זה הדבר הראשון שהיה צריך להיות מוחלף, בדיוק כמו שקרה בפעם הקודמת ש"טופ גיר" פורמטה. עם עיבוד שונה של המנגינה עוד אפשר היה להחליק על כך שחוץ מצילומים חדשים (שברור להחריד שצולמו רק בשביל הפתיח ולא נלקחו מקליפים שעתידים להופיע בתוכנית) ועיצוב צבעוני צעקני, שאר הפתיח נראה כמו חיקוי חיוור לגרסה הקודמת וככה בדיוק גם שאר הפרק נראה. לכן לא אמשיך לצפות ואמתין בסבלנות לתוכנית החדשה של קלארקסון, האמונד ומיי.
משחקי הכס 6.05: הדלת
משחקי הכס 6.03: שוברי השבועה
האמריקאים 4.08: קסמו של דויד קופרפילד 5: פסל החירות נעלם
ספוילר "האמריקנים" עונה 4 פרק 8
האמריקאים היא הדרמה הכי טובה כרגע על המסך. לא רק זה, איכות המשחק בסדרה היא כמה וכמה רמות מעל המתחרה הכי קרובה שלה. מאז הרצח של אמט וליאן בתחילת העונה השנייה, ביחד ולחוד, פיליפ ואליזבת' נמצאים למעשה בסטרס בלתי פוסק. גם בפן הרגשי האישי שלהם, וגם בפן של ה"מקצועי" של חייהם. יש תחושה שהם יותר מגיבים להתרחשויות מאשר פועלים באופן יזום. הפרק הזה היווה נקודת שיא לכל המתח (הן האישי של הדמויות והן העלילתי) שהצטבר במהלך הזמן הזה, וההתפרצות שלו היתה אחת מתצוגות המשחק הכי טובות שיצא לי לצפות בהן.
בעונה וחצי האחרונות הרגשתי שפיליפ הוא יותר ה"כוכב" של הסדרה מאשר אליזבת'. חלק מזה בגלל אותו מתח שהולך ומצטבר (שאין מה לעשות, נבע מעלילות יותר טובות שהיו לדמות מאשר אלה שאליזבת' קיבלה), אבל חלק שווה אליו זה בגלל המשחק הבאמת מופלא של מת'יו ריס. ובגלל זה, לראות את פיליפ לאט לאט נשבר בפרקים הקודמים, ובפרק הזה מגיע אל סף קצה היכולת שלו – היה מדהים לצפייה.
עם זה, הייתה זו אליזבת' שהותירה בי את הרושם הכי חזק והזכירה לי למה בתחילת הסדרה היא זו שכיכבה. העימותים שלה עם פיליפ ופייג' היו הסצנות הכי טובות בפרק. העימות עם פיליפ החזיר את אחד הקונפליקטים המרכזיים מהעונה הראשונה – הראייה של אליזבת' את חוסר היכולת של פיליפ (ועכשיו גם של פייג') להפריד בין הרגשות למעשים כחולשה. ולמרות זאת, אליזבת' היא לא אותו בן אדם כמו מלפני שלוש שנים. כאשר היה קשה לה מדי להתמודד עם חוסר הביטחון שלה לגבי רגשותיו של פיליפ כלפי מרתה, היא ישר ברחה לבלות עם מי שהיא כנראה הדבר הכי קרוב שאי פעם היה לה לחברה אמיתית. ולמרות הסיכום המדויק שהיא נתנה לפיליפ על התוכנית העסקית של EST, אפשר לראות שדבריו הנכונים של סיריל אוריילי על כך שהיא "אוהבת את הכלא שהיא בנתה לעצמה… ושאם תשתחרר עכשיו, לא יהיה מושג מה לעשות" נגעו בה במידה מסוימת.
העימות עם פייג' היה לא פחות עוצמתי. כתוצאה ממנו קיבלנו מעין הקבלה בין גבריאל – שקובל על כך שהיא ופיליפ (שלמעשה זה רק פיליפ) הם ילדים רגשניים שלא מבינים שלפעמים צריך לעשות את מה שדרוש ויהי מה – לבין אליזבת', כמפעילה ששוטפת מילולית את פייג' על כך שהיא חייבת להפריד בין הרגשות שלה לבין מה שהיא חייבת לעשות כדי שהמשפחה שלה תשרוד.
משחקי הכס 6.02: הביתה
חיים שחורים
הכל מוכר ונעים, אפילו מדי: סיטקום משפחתי עם סטנדאפיסט בתפקיד הראשי, על משפחה והבעיות שלה, אף פרק לא משפיע ישירות על הפרק שלאחריו, הוא מצולם מול קהל חי, בארבע מצלמות. לאורך השניות הראשונות של "The Carmichael Show" אפשר לחשוב שחזרנו לשנות ה-80 או ה-90. מי ירצה לצפות בסדרה שנראית ככה? מאז "משפחה בהפרעה" למדנו שהסדרות הטובות ביותר מצולמות במצלמה אחת, או לפחות מצולמות גם וגם עם עריכה חדה (ע"ע "איך פגשתי את אמא"). רק ככה סדרות יכולות להיות סאטיריות ועוקצניות, פארודיות ורלוונטיות. בעידן שאחרי "קומיוניטי" ועוד סיטקומים שאומרים לי שהם מאוד טובים, מי צריך סיטקום שנראה כאילו הוא יצא מרצועת השידור הלילית של ערוץ הילדים בניינטיז?
אבל להחליף ערוץ זה קשה. אז נשארים עוד כמה שניות ואולי מתחילים לגלגל עיניים בקול – האמא היא אמא שחורה נוצריה אדוקה קולנית, האב הוא אב קשוח, האח הוא לוזר, החברה של הגיבור לא מצליחה להשתלב בגלל שהיא "לבנה" מדי, והאקסית של האח היא מטורפת שכזאת. אפיונים גסים ומוכרים שנעשו שוב ושוב בשלל סדרות בשלל מקרים. וזה לא שחסרים גם סיטקומים שחורים על המסך, כן?
ואז, לפתע, באמצע הפרק – הגיבור (מייקל קרמייקל) מתחיל לשאול את עצמו והמשפחה שלו למה הם בכלל הצביעו לאובמה. הוא מאתגר אותם "להגיד למה הם הצביעו לאובמה – בלי לדבר על הצבע שלו או להגיד את המילה "תקווה". באמצע פרק שיכול היה למצוא את עצמו ב"אריזת משפחתית" (חברה של מייקל רוצה לספר להורים שלו שהם גרים יחד, הוא מעדיף לשקר בנושא הזה) לפתע מועלות שאלות פוליטיות מצחיקות. אומנם מעט לא קשורות, אבל מילא. אז אתה ממשיך לפרק הבא – פרק שמדבר בצורה כואבת פתוחה וארוכה על תנועת "Black Lives Matter", על האיום ששחורים חשים משוטרים, על אנשים שמנצלים את ההפגנות כדי לגנוב, ועושה את כל זה תוך כדי שהוא מצחיק. או פרק לאחר מכן, שמדבר על הרגלי האכילה ההרסניים של אמריקה, ובפרט אמריקה הענייה והשחורה. או פרק לאחר מכן שמדבר על היחס של הקהילה השחורה להומוסקסואלים ולטרנסקסואלים באותו הפרק (אחד ההורים: "צריך לתת לנו זמן להתרגל! אנחנו עוד זוכרים שלא היה לנו טלפונים בבתים") ואתם מבינים שיש משהו עמוק יותר בסדרה הזאת.
כי האמת היא שזה קל במובנים מסוימים להיות חתרני בימינו. פתח פייסבוק, תחשוב על פאנץ' שנון לגבי המדיניות של הימין בפורומים הנכונים (אם אי אפשר להכניס חמץ לגן חיות אז שיהיה אסור להכניס גם חמצן לגן החיות שהוא הבית היהודי!) ובום! אתה אושיית אינטרנט. תצלמו את עצמכם מדברים מול המצלמה על ההומופוביה אצל חברי הכנסת החרדים-דתיים-ימנים ואתם מעוררים "סערה באינטרנט". לואי סי קיי יכול לעשות עונה שלמה על עצמו יושב במקלחת ומקבל מסרונים על דברים נוראיים שמתרחשים בחוץ בלי שום פאנץ' או בדיחה ברקע ולהיות מהולל כיוצר אמנות. בימינו סדרת אינטרנט מחתרתית או אפילו סדרות קומיות ב-HBO ונטפליקס יכולות להראות ולהגיד מה שבא להן לקהל משוכנע מראש, ולקטוף שבחים על האומץ והתעוזה שלהם.
אבל התוכנית של קרמייקל אף פעם לא הולכת למקום האיזוטרי, החתרני או המשכנע משוכנעים. כבר מבחירת הפורמט שלה, היא מקשה על עצמה לצעוק את המסרים שלה בצורה ברורה ומציגה את הדרך להסתכל עליהן של כל דמות ודמות. משאלות על ביל קוסבי, אקדחים בבתים ועוד – כל דמות בסדרה מביעה עמדה בנושא לפי אפיון הדמות, ובהתאם מתפתחת והדיון נראה הרבה יותר מעמיק מאשר ג'ון אוליבר שתוקף באכזריות את אויביו ומוסיף ככוכבית "to be fair".
הפורמט הטלוויזיוני העבש של הסיטקום המשפחתי משמש לא רק מלכודת דבש לצופים לא זהירים, אלא גם פורמט נכון שמכריח את היוצרים לקחת כמה צעדים אחורה לפי שהם פורקים את מה שיש להם להגיד. כמובן שבסופו של דבר תמיד יש מסר אחד, אבל כאשר הוא מגיע בעקבות מסע של דמות ודיאלוג עם דמויות אחרות, עם השלכות של המחשבות הראשונות שלהם, יש לו הרבה יותר משקל וערך. בייחוד כאשר מדי פעם הדמויות לא לומדות. הסדרה הזאת אמנם לא סיינפלד עם תנאי ה"אין חיבוקים" שלה, אבל לא כל סיפור נגמר בכך שכל הדמויות לומדות את הלקח וכולן מאושרות. העולם בחוץ מאתגר, וזה משתקף בתוך הסדרה הזאת.
אז למי הסדרה הזאת? לחובבי טלוויזיה שחורה, או טלוויזיה קצת שונה, שרוצים את האקטואליה שלהם דרך משקפיים של נוסטלגיה? אולי. אבל אולי היא פשוט לאנשים שרוצים לראות סיטקום מצחיק.







