"הנותרים" עונה 1 פרק 3.

הנגיף, The knick, אגדות (אה, סליחה, Legends. מה הקטע?), פרשיות סמויות, הליגה, נויורק, טקס האמי ועוד.
לשון הקומוניקט:
נויורק 3
עונה חדשה – החל מה-10/8 ימים א'-ד' ב- 20:40 בערוץ yes Base
ובבכורה ב yes VOD-מה- 3/8. שידור נוסף למחרת ב-yes Action ב-20:10
עונה שלישית לדרמה היומית המצליחה!
בכיכובם של אושרי כהן, איתי תורג'מן, מגי אזרזר, יובל שרף, טלי שרון, יעקב כהן ועוד.
משפחת אלחריזי מנסה לחזור למוטב ולהלבין את עסקיה, כשבמקביל יוסי וחבורתו נכנסים לעולם ההיי טק והביג דאטה באינטרנט. עד מהרה תגלה החבורה שמשחקי מחשב וסמארטפונים יכולים להיות קטלניים לא פחות מסמים ואקדחים.
דמויות חדשות לעונה:
ישי (רועי אדר) – הארוס של ענת. חנון מחשבים שעובד על תכנה לחיזוי רעידות אדמה. ישי הוא אידיאליסט בלתי מתפשר שרוצה לשנות את העולם, והיפוכו המוחלט של יוסי אלחריזי.
ארתור (הווארד שכטר) – מיליונר יהודי זקן ומסתורי מברוקלין שמשקיע בתכנה של ישי עד שענת מתחילה לחשוד בכוונותיו האמיתיות.
דפני ( טלי שרון) – עיתונאית אמביציוזית סקסית וחריפת לשון שיוצאת עם ג'קי אלחריזי במסע לחקר הנסיבות שמאחורי התאבדותו של פרופסור אשר מלכא, חבר הילדות שלו.
חזי ( דר זוזבסקי) – בת טובים מרמת אביב, שמשרתת עם אלי ביחידה 8200 בצבא. מאחורי חזות הילדה הצפונית הטובה שלה חזי היא אשפית מחשבים, ובעלת מוח קרימינלי לא קטן. היא יודעת לעמוד על שלה ולטנף את הפה, אבל מסוגלת גם להשתמש במראה התמים שלה לטובתה.
יוצר: שוקי בן נעים.
תסריטאים ראשיים: שוקי בן נעים, ימי ויסלר, אורי הלוי, רועי עידן
במאי: אריאל בנבג'י. חברת ההפקה: דורי מדיה דרסט
טקס האמי ה- 66 בשידור חי
בלילה שבין שני לשלישי ה- 25-26/8 ב-03:00 בשידור חי בכל ערוצי הסדרות
הטקס המתורגם ביום שלישי ב- 21:00

סטיבן ספילברג עשה הרבה טלוויזיה בחייו. הוא כמובן לא בהכרח שולט על כל פרט ופרט, אבל העובדה שהוא משייך את שמו לסדרה כלשהי משמעה שבמידת מה הוא בהחלט מעורב בה מבחינה יצירתית – במקרה של "Extant" הוא קורא את כל התסריטים (כפי שלדבריו הוא עושה עם כל תסריטי חברת ההפקות שלו, 'אמבלין') ואף הגיע כמה פעמים לחדר הכותבים והשתתף בסיעורי המוחות. בשנים האחרונות לבדן ניתן למנות בין ההפקות שלו את "השמים נופלים", "בתוך הבועה", "טרה נובה", "סמאש", "הנהר" וכעת "Extant", שהפרק הראשון שלה שודר שלשום בארה"ב (ובארץ נרכשה על ידי חם). לא ראיתי את כל הסדרות בהפקתו, אבל בעלעול ברשימה שלו בימד"ב אני מזהה בקלות שלא אהבתי אף אחת מהפקות המד"ב שלו למסך הקטן. פעמים רבות עושים מהן אירועים טלוויזיוניים – והמקרה הזה אינו שונה, כבר בשלב ההתחלתי הייתה מלחמת מחירים בין הרשתות השונות – שלא בדיוק מצדיקים את הבאזז.
אבל אני משיל את מה שמסביב כי הניסיון הזה לימד אותי שאין מה להתרגש. בהיעדרו: פרק פתיחה קלישאתי, לא מחדש ולא מאוד מעניין. אם הסיפור בחלל סתם נראה מוכר ודומה באופן בלתי ישיר לשלל יצירות מד"ב אחרות, בנם המהונדס של מולי וג'ון וודס (האלי ברי וגוראן ויזניץ') נראה ממש כמו מיחזור "אינטליגנציה מלאכותית" של אותו ספילברג. אני אישית לא התחברתי כמעט לכלום בפרק. לא למראה העתידני הסטרילי והמנוכר, לא לדמויות (ספוילרים לפרק מכאן והלאה), לא לאימה הממשמשת Continue reading →

מתישהו כש"שובר שורות" נגמרה צייץ דיימון לינדלוף בטוויטר משהו על הפינאלה המצוינת. הוא מן הסתם לא העלה בדעתו שהשבח התמים הזה יקים מרבצם שוב את כל שונאי הסוף של "אבודים", ואת שונאיו של לינדלוף עצמו. "תלמד מ'שובר שורות' איך לסיים סדרה" הייתה התגובה העדינה הרווחת, אבל רוב המצייצים – והיו המון – היו משולחי רסן בהרבה, עד כדי כך שלינדלוף לא יכול היה עוד וסגר את החשבון שלו בטוויטר. או זו לפחות הסברה הרווחת לסיבת הסגירה.
זה קרה ב-14 באוקטובר האחרון, לא תאריך מקרי, מסתבר בדיעבד. כידוע למי שצפה בפרק הבכורה של הסדרה החדשה שלו, שעלתה השבוע ב-HBO ואצלנו ב'כן' – ב-14 באוקטובר ב"הנותרים" נעלמו 2 אחוזים מהאוכלוסייה כלא היו, והותירו מאחור את משפחותיהם וחבריהם תוהים, מבולבלים ואבלים. לינדלוף ניצל את התאריך הקוסמי וצייץ את ציוצו האחרון שרק עכשיו הופך להיות מובן: "After much thought and deliberation, I’ve decided t", כאילו הוא עצמו נעלם באמצע המשפט (אבל בכל זאת מישהו לחץ על "שלח").
"הנותרים" מבוססת על הספר באותו שם של טום פרוטה, אבל קל מאוד להבין מדוע לינדלוף חבר אליו ליצירת הסדרה הזו. הדימיון ל"אבודים" כה ניכר ומצוי על פני השטח – בעברית אפילו השמות לא כאלה רחוקים, או לפחות עשויים להתכתב זה עם זה – עד שאפשר לחשוב שלינדלוף רואה בסדרה החדשה הזו הזדמנות יחסית קלה לתיקון, בהתחשב בעובדה שהוא מתבסס על ספר ויודע בדיוק מראש את כל הסיפור.
ב"אבודים" אלה היו ניצולים שהתמודדו עם התרחשויות על טבעיות באי מוזר שמטוסם התרסק בו. ב"הנותרים" אלה תושבי עיירה קטנה המתמודדים עם תרחיש על טבעי שבמסגרתו איבדו רבים מיקיריהם – אמנם מקרה שהשפיע על כל העולם, אבל ההתמקדות בעיירה הקטנה ובתושביה הופכת גם אותה למעין אי. גם בו יש התרחשויות ביזאריות שחלקן קשור לחיות, חלקן קשור לאנשים אניגמטיים ומבשרי רעות שאולי יש ואולי אין להם כוח יוצא דופן, והן נחשפות בפנינו בהדרגה מרתקת בפרק הפתיחה. ב"אבודים" מגלים הניצולים שהאי מאכלס בו אנשים נוספים, 'האחרים', קבוצה חידתית עם אג'נדה משלה. ב"הנותרים" העיירה מתמודדת עם אחרים משל עצמם, כת מוזרה של אנשים שותקים הלבושים לבן ומעשנים בשרשרת (אולי אפשר לקרוא לכת בחיבה 'מפלצת העשן'), שלא ברור מה בדיוק הם רוצים מלבד העובדה שהם מאשימים את אלה שנותרו מאחור ו"מעשנים כדי שהם יזכרו". ב"אבודים" היה עיסוק גדול באמונה מול מדע ואף כאן רואים ניצנים ברורים לכך (התפילה בכיתות, הפולמוס בטלוויזיה, ציטוטים מהכתובים). ב"אבודים" העיסוק המרכזי היה בדמויות וכך קורה גם אצל "הנותרים".
וכמו במקרה של אז, גם הפיילוט של "הנותרים" הדוק, אניגמטי ומעולה. לאט לאט הוא חושף בפנינו את עולמה של העיירה, את הקשרים בין האנשים (עוד אלמנט "אבודימי"), ואת הסוריאליזם העצוב הניצב בבסיס חייהם של האנשים האלה (מכאן והלאה ספוילרים לפרק הפתיחה). "אני חולם?", שואל גיבור הסדרה, קווין גארבי מפקד המשטרה [1], באחד הרגעים האהובים עלי בפרק. הצבי הזה ליווה אותו כפוחלץ על הדשא של בעלי הכלב שסירבה לקבל את גופתו, ואז כאשר קווין יצא מביתה הפוחלץ נעלם. מאוחר יותר הוא חלם שהוא דורס צבי והלה מפרפר תחת גלגליו בשעה שצבי אמיתי נכנס אליו למטבח וזרע הרס. ולבסוף כמובן נאלץ גארבי לחזות בלהקת הכלבים שטורפת את הצבי.
[1] מככב ג'סטין ת'רו, שגילם את ג'סטין האהוב למשך כמה פרקים ב"מחלקת גנים ונוף". לא קלטתי שם את האפיל הגדול שלו והקסם שהילך על הדמויות, אבל כאן אני סוף סוף מבין.

"אבא שלי לא יירה בכלב", אמרה בתו לילה לפני שעשה זאת. היעלמות שני האחוזים שינתה כליל את חייהם של הנותרים, כמובן, והחדירה אווירה קשה של אפוקליפסה ממשמשת. חלק רואים בכך את התגשמות נבואת ה-Rapture, יום הדין במיתולוגיה הנוצרית שבמסגרתו עולים הטהורים כדי להיפגש עם האל, בשעה שהנותרים מאחור ייוותרו עם מעין גיהנום עלי אדמות. אווירת סוף העולם הזו ניכרת במיוחד אצל בני העשרה, שאוכלים, שותים, עושים קוק ומזדיינים כי מחר נמות – אלמנטים פרועים שראינו אצל מספיק בני עשרה טלוויזיוניים בעבר, אבל במקרה הזה סוף סוף נראים הגיוניים. ובמקביל להם אחד מהנותרים נראה מנהיג מעין כת משלו ושועי ארה"ב מגיעים אליו כדי שיעשה להם משהו שיעזור להם להתמודד. "זכרו כי שלוש שנים, יומם ולילה, לא חדלתי להוכיח כל אחד ואחד בדמעות", הוא מצטט ממעשי השליחים. "תקופת החסד נגמרה, טום, הגיע הזמן ללכת לעבודה".
האמת, סיפור המסגרת הזה מעניין אבל פחות. ראינו כמוהו אחרים בטלוויזיה גם ב"אבודים" וגם בסדרות שניסו לחקות אותה ללא הצלחה לאחר מכן ("יריחו" היא העיקרית שעולה בדעתי). ההבדל הוא ש"הנותרים" מצליחה בפרק הפתיחה שלה לאחוז בידו של הצופה ולהוביל אותו באופן כמעט מושלם. סיבה מצוינת להגיע גם לפרק הבא.
הסדרה הישראלית "30 ש"ח לשעה" מציעה ריאליזם צורב ומפוכח, דמויות עם נוכחות טבעית כובשת ושמירה על הזכות להתרחק מטלוויזיה מסחרית. יוסי מדמוני כבר מספיק מיומן בכתיבת טלטלות רגשיות ("בת ים ניו יורק" יחד עם שותפו גם ליצירה הנוכחית, דוד אופק), וגם הפעם יש באמתחתו מצבורים גדולים של סיטואציות מורכבות המדברות על הכאן והעכשיו של מעוטי התקווה בארצנו.
מדמוני מביע קול שלא נשמע מספיק ועושה תפקידו נאמנה עם סגנון המזכיר דוקו-דרמה ואת הקולנוע המשובח של האחים דארדן הבלגים. הומניזם, מסתבר, איננה מילה גסה. לא כפי שרוצים שנחשוב. ערוץ 2 לרוב מעדיף להתחמק מפרויקטים העלולים להטיח את האמת הקשה בפרצוף. בערוץ הראשון, לעומת זאת, עשו חושבים והחליטו ללכת על מנגינה קצת אחרת ולתת הזדמנות ראויה לסיפורן של אירנה, אמל ואסנת – עובדות ניקיון הנתונות למרותו של קבלן. המנטליות הכלכלית המקומית שאליה הורגלו מונעת מהן תחילה מרחק ביטחון מאפליה או התאחדות למען האינטרסים שלהן. חשיבותה של הסדרה נמדדת לא רק באיכויות המצוינות שלה במסגרת היותה ממונה על ייצוגים מוכרים של אקטואליה, אלא גם במתיחות הסוציולוגית אותה היא משכילה לפתח למקומות רבים. קשה להישאר אדיש לטלוויזיה עם לב משלה.
כדי לעשות נפשות לסדרה ביקשתי מיוסי מדמוני לשוחח עמו על היצירה שלו, ולשמחתי הוא נעתר.

מר מדמוני, תודה רבה על זמנך. חמלה ותום לב הם מוטיבים מרכזיים אצלך. אתה מרגיש שיש להם מקום הוגן במאבק נגד חוסר צדק ועוולות יומיומיות בישראל?
חמלה וטוב לב הם תכונות אנושיות, חלק ממוסר אנושי, והמוסר הזה הוא כמובן חלק מתפיסת עולם מאחורי מה שקרוי בשם קוד "צדק חברתי". מאידך בפועל, המוסר האישי הזה בטל בשישים לדעתי בחשיבות שלו בהשוואה למהלכים מבניים. המרקסיזם לא מתיימר להיות מוסרי אלא לתת כלים מבניים שמביאים לשיוויוניות גדולה יותר. אני לא מרקסיסט כמובן, אבל תפיסת העולם שלי אומרת שמוסר אנושי – צדקה וחמלה, הם לא הכלים הנכונים במאבק לצדק חברתי, אלא דווקא פעולות בירוקרטיות של חקיקה, מיסוי, זכויות עובדים וכדומה ששואפות אולי לצדק, אבל אין בהן מגע אישי של חמלה והרבה פעמים אין בינן לבין צדק דבר. למעשה על הקונפליקט בין מוסר לתפיסה מעמדית, שהיא מרקסיסטית בעיקרה, מתבססת הסדרה "30 ש"ח לשעה". אגב, העניים בסדרה הם לא אנשים "טובים יותר" מעצם היותם עניים, והעשירים הם לא מושחתים מעצם היותם עשירים (כמו שגורסת הנצרות למשל, דת ה"חמלה"). בסדרה זה לפעמים הפוך – עשירים עושים מעשים טובים, עניים מתנהגים רע מבחינה מוסרית, ועדיין ההזדהות בסדרה היא עם העני, כי הסדרה מציגה עולם שפגום מבנית. אדם בעמדת כוח הוא ברמה מבנית במקום מסוכן, יש לו פוטנציאל גדול יותר לגרום רע לא כי הוא רע מטבעו אלא פשוט יש לו את האפשרות לייצר רוע, את הכוח לפעול ברוע (וגם יש לו יותר אפשרויות ופניות נפשית לפעולות מוסריות). לעני את את המנעד הזה. הוא עוסק בהישרדות.
מערכות היחסים המיוחדות שאתה רוקם בין דמויות שונות לעיתים יוצרות את הרושם שיש לך אליהן קירבה חוצת גבולות בידיון. עד כמה עמוקה ההיכרות שלך עם המציאות בה הן חיות?
אני לא מאמין גדול במשחק. אני חושב ששחקן צריך תמיד לשחק את עצמו. לפעמים אני בוחר שחקן (הרבה פעמים זה בכלל לא שחקן מקצועי) ואז על בסיס ההיכרות איתו אני כותב מחדש את התפקיד, ואולי זה נותן את הרושם שהקרבה היא מעבר לבידיון. בשיטת עבודה כזו חשוב לי כמובן להכיר את האנשים שאני עובד איתם או כותב להם.
יש דיון מאוד בוגר ואותנטי בסדרה שלך, על הפער בין מה שחושבים לנכון לעשות ובין מה שבסופו של דבר עושים בפועל. איך הדיסוננס הזה מחדד את האמירה שלך על הפונקציה האנושית כגורם משתנה תחת נסיבות קשות?
בסופו של דבר הסדרה מציגה תפיסת עולם בה כל רגע וכל פעולה יכולים להימדד בכלים מוסריים. כל החלטה שלנו היא בעלת אספקט מוסרי, ולכן המטרה של האירועים בסדרה היא לחשוף את המנגנון המוסרי שלנו ולהציג אותו בדרך כלל בצורה מפתיעה (שהרי הפתעה היא כלי עלילתי רב עוצמה). פעולות שנראות מוסריות בסדרה, כמו הגיבורה אסנת שמאמצת בחורה מפגרת, מתגלים בפעולות תועלתניות. מצד שני מהלכים לכאורה לא מוסריים, כמו מעשי החסד בסדרה, מוצגים כמהלכים שעומדים בניגוד להיגיון, ולכן הם יותר כמו נקודות של אור לא מוסבר בתוך מציאות דטרמיניסטית. כאן אני חולק על המרקסיזם שהדטרמיניזם שלו מוחלט ולנקודות האור אין בו משמעות. כמובן שחלק מההתנהגות הלא מוסרית של הדמויות נובע ממציאות לוחצת, כלכלית, מגדרית ולכן הן לא תכונות רעות אלא סיטואציה. כדי לדון באספקטים האלה של המוסר הסדרה חייבת אם כן לייצר פערים בין ה"נכון" ל"מציאותי".
טלוויזיה, במיוחד בישראל, ידועה כעסק הפכפך. האם הפרסים בהם זכית במהלך השנים, כולל אלו על "30 ש"ח בשעה", נותנים לך אופציה רחבה יותר למימוש יצירתי? האם לפי ניסיונך אתה תופס את הטלוויזיה כמדיום עם מרחב פעולה עשיר יותר מזה של הקולנוע?
התווית שיש לי היא למזלי גם של מקצוען שיכול להתחבר למנעד רחב של סדרות, ומצד שני גם של יוצר אישי ואיכותי. ראשית זה מאפשר לי להתפרנס אך ורק מהעבודה כיוצר, מה שלרוב קשה בתעשיה הזו. מבחינת מימוש יצירתי, העובדה שאני יכול להציג קבלות בצורת פרסים/ביקורות ולפעמים גם אחוזי צפייה יפים זה בהחלט משהו שנותן לי סוג של עצמאות יצירתית. יש מגמה היום להסתכל על הטלוויזיה כמי שלוקחת את ההגמוניה. הרבה כוחות יצירתיים חזקים עוברים לטלוויזיה גם בגלל האפשרויות הכלכליות וגם בגלל השכלול של המדיום הזה. הבסיס לתפיסה הזו היא האפשרות שיש בטלוויזיה לייצר משהו יותר רחב יריעה, סדרה או מיני סדרה, שזה משהו יותר קרוב לרומן בעל נפח גדול ביחס לסרט. סרט הוא יותר נובלה קצרה. זה נותן לכאורה יתרון גדול לטלוויזיה. מאידך מבחינת שימוש בכלים סגנוניים הקולנוע נמצא שנות אור לפני הטלוויזיה (כמו שספרות מקדימה את הקולנוע).
פרופ' תומס פיקטי, כלכלן מודרני מוערך מאוד, טוען בספרו "הון במאה ה-21" שיצא זה לא מכבר, כי אי־השוויון ילך ויעמיק, העשירים ימשיכו להתעשר בקצב גבוה מזה של האנשים העובדים, נחזור בצעדי ענק להיות חברה מעמדית על בסיס "קפיטליזם בירושה". הפתרון מבחינתו טמון בהעלאת המס על העשירים אבל הוא מודע כי אין כמעט סיכוי שזה יקרה. להערכתך, אירועים כמו מחאת האוהלים ב-2011 וסדרה נוקבת כמו "30 ש"ח בשעה" יכולים להשפיע על דפוסים שליליים מן הסוג אותם מנבאים פיקטי ודומיו? האם ישראל הקטנה מסוגלת להפנים ולאמץ אורח חיים אקונומי שיעניק שוויון במקום להמשיך ולהתכחש לו?
במובן הזה אני מרקסיסט. "ככל שיהיה רע יותר כך זה טוב יותר". במצב בו רוב העשירונים חיים באופן נסבל – אין הסתברות לפעולה. באופן אבסורדי, ככל שאי השיוויון יגדל ועשירונים שלמים יידחקו אל עבר העוני, כך הסיכוי לשינוי גדל.
לסיום, מהן הסדרות האהובות עלייך בימים אלה בארץ ובחו"ל?
אני אוהב את "הפמליה", את "מד מן" כמובן, אהבתי את "פארגו". ועדיין הפייבוריטית שלי היא "טווין פיקס". בארץ מאוד אהבתי את המיני סדרה שעברה מתחת לרדאר, "יחפים" של אורי סיוון.
העונה השנייה של "30 ש"ח לשעה" משודרת בערוץ הראשון, ימי רביעי ב-22:00

לי אישית אין כוונה לצפות ב"הרודן", כבר על הנייר זה נשמע כמו משהו שממש לא אתחבר אליו, והביקורות לא מתעלפות. בפייסבוק כפיר חולק את הביקורת של רותה קופפר, המתלוננת על קלישאות וסטריאוטיפים מגוחכים. אלעד מוסיף שם: "לאחר צפייה בפיילוט – הפרק הראשון. המסקנה: בעיקר מביך. אני כבר שבע שנים עוסק בסיקור המזרח התיכון בתקשורת. ציפיתי שרשת FX המכובדת תוציא תחת שרביטה משהו טוב ואמין בהרבה. זה באמת מביך ואני אפילו לא יודע מאיפה להתחיל. אני התעצבנתי מהמוזיקה הנוראית בעיקר. ניסיון לעשות מישמש מכל המדינות הערביות במקום אחד: סוריה בעיקר, איחוד האמירויות, עיראק של תקופת סדאם חוסיין ולוב. הבנתי שגידי רף בשלב מסויים התעייף מכל המאבקים היצירתיים עם הווארד גורדון ובחר להתמקד בסידרה שלו DIG. ברור למה. איתו נראה לי שזה היה קצת יותר טוב".
מה חשבתם אתם?