לשון הקומוניקט:
הסרט קורע הלב רֵעוּת, זוכה פרס סרט הביכורים בפסטיבל דוקאביב האחרון, שתיעד במשך ארבע שנים את סיפורה המצמרר והמותח של צעירה אחת שלא מצאה את מקומה בעולם;
שני הפרקים האחרונים של הסדרה העיתונאים, כולל סיפורו המרגש של העיתונאי רן רזניק והפרק מלחמת העיתונים;
ספיישל דוקו-נוֹמִיקְס, שמציג שלל סרטים מרתקים על כלכלה. בין הבכורות – זוכה אוסקר® 2011 – המעגל הפנימי, סרטו החדש של דוד אופק (פסטיבל ירושלים 2011) – מותרות וגירסת הסרט של רב-המכר המצליח פריקונומיקס.
החדשים – יולי 2011
סרט החודש –
רעות
A Place of Her Own
בכורה: רביעי, 27.7, 22:00. גם ב-VOD.
פרס סרט הביכורים – דוקאביב 2011
במשך ארבע
שנים תיעדה הבימאית סיגל עמנואל את רעות איש-שלום — נערה שהתגלגלה
בין מוסדות ולבסוף נפלטה לרחוב. בהיותה בת 17 בלבד, ילדה רעות את בנה הראשון והוא נלקח ממנה מיד ע"י
שירותי הרווחה. במהלך הצילומים, בעודה נאבקת במדינה לבדה על אחזקת בנה, היא
מכירה גבר פלסטינאי ונישאת לו, עוברת לגור בכפר ערבי ויולדת שני ילדים נוספים.
לאורך הדרך היא פוגשת אנשים שמנסים לעזור לה אך גם מנצלים לא מעט את הנערה האבודה.
בין היתר, נרקמת מערכת יחסים בלתי אפשרית בינה לבין משפחת האומנה של בנה הבכור,
משפחה דתית מגוש קטיף. לאורך השנים מצליחה הבמאית לחשוף אט אט את דמותה המסוגרת אך
הנוגעת ללב של רעות, שכל רצונה הוא מקום משלה ומעט שלווה, אך חייה מלאים בתפניות שאינן
מפסיקות לרגע להפתיע ולזעזע, עד לסופו הטרגי של הסיפור.
בימוי, צילום ותחקיר: סיגל עמנואל | הפקה:
דקלה ברקאי | תסריט ועריכה: אילה בנגד | מוזיקה מקורית: דיקלה | פסקול: איתי הלוי
| חברת הפקה: אבוט ברקאי
ישראל, 2011
פרק 5 – סיפורו של מקצוען
בכורה: רביעי, 6.7, 22:00. גם ב-VOD.
על דמותו של העיתונאי המקצוען שנאבק על מעמדו,
ונאלץ להמציא את עצמו שוב ושוב, מול המערכות שפולטות החוצה את הכתבים הוותיקים, אלה
שפעם היו בשיא תהילתם.
הפרק מביא
את סיפורו של רן רזניק, זוכה פרס סוקולוב לעיתונות ואחד העיתונאים המוערכים
בישראל, שעבד במשך שנים ככתב הבריאות של עיתון "הארץ", וכתבותיו הביאו
לכמה מהשינויים הבולטים בתחום. לפני כשנתיים עזב את עיתון "הארץ"
ומצא עצמו נודד בין המערכות, עד שלבסוף הגיע למערכת עיתון הלייף-סטייל
"מנטה".
לאורך השנה שבה אנו מלווים אותו, נאלץ רזניק להמציא
את עצמו מחדש: להביא כתבות קלילות מחדרי ניתוח, לחלק עצות רפואיות ברדיו ולנסות
לשווק את עצמו מחדש, בעולם שבו מקצועיות ומיומנות אינן ערובה עוד.
פרק אחרון – מלחמת העיתונים
בכורה: רביעי, 13.7, 22:00. גם ב-VOD.
הפרק האחרון מביא הצצה נדירה אל מלחמת המו"לים שמתנהלת בימים
אלה. במהלך צילומי הסידרה, יצא לאור החינמון "ישראל היום",
בבעלותו של שלדון אלדסון, מקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. שלושת העיתונים
האחרים גילו לפתע שיש מתחרה חדש והחלו לנסות בכל הדרכים להילחם בו: בין אם באמצעות
הכְּנסת ושריה, ובין באמצעות פרסום תחקירים עיתונאיים על ראש הממשלה ורעייתו. הפרק
מלווה את מאבק העיתונים בשחקן החדש, וגם את הקרב שמחזירים אנשי 'ישראל היום'
ובראשם אדלסון, שמבטיח כבר בתחילת הפרק כי 'ישראל היום' יהיה העיתון הגדול במדינה.
3 ביולי – 9 ביולי
קוקאין עם נוצות
Feathered Cocaine
בכורה: ראשון, 3.7, 22:00.
פסטיבל IDFA 2010; פסטיבל
סאנדנס 2010; פסטיבל טרייבקה 2010
אלן פארוט הוא אחד ממגדלי הבזים הידועים בעולם. בזכות אהבתו לעופות
הדורסים מחזיק פארוט בקשרים רבי השפעה במזרח התיכון, שם הוא מאלף את הבזים של בני
האליטה מארצות המפרץ הפרסי (ביניהם מלך ערב הסעודית, נשיא איחוד אמירויות המפרץ
והשאה האיראני בזמנו).
דרך קשריו הענפים, למד פארוט גם על מקום הימצאו של אוסמה בין
לאדן, שהיה ידוע גם הוא בחיבתו לגידול וציד בזים. אחד מחבריו, שהתראיין לסרט כשפניו
מוסתרות, הוא סוחר נשק מצפון איראן, שטען כי פגש את בן-לאדן שש פעמים בחופשות ציד מאז
2004. לדבריו, בן-לאדן התנהל בחופשיות יחסית
במתחם מאובטח מצפון לטהרן מוקף בבני משפחתו ונראה היה נינוח ובריא. שומרים אישיים ואנשי
משמרות המהפכה היו אחראים על ביטחונו.
פארוט ניסה להעביר את המידע הזה לרשויות האמריקאיות בממשל בוש
משנת 2005 (ובהמשך לממשל של אובמה מ-2009) אך זכה להתעלמות מוחלטת מצדם. יכול להיות שאם ממשל בוש היה מאמץ
את האינפורמציה הזו סופו של בן-לאדן היה מגיע מוקדם הרבה יותר?
שני הבמאים האיסלנדים, אום מרינו ארנסון ותורקל הרדרסון,
מציגים לפנינו סרט מרתק, שמשלב את היופי של הטבע והחי לצד ההתנהלות העולמית במלחמה
בטרור, הנשלטת ע"י פוליטיקה וכסף.
בימוי: אום מרינו ארנסון ותורקל הרדרסון (59 דק', איסלנד, 2010)
תענוגות אסורים
Guilty Pleasures
בכורה: שני, 4.7, 22:00. גם ב-VOD.
בכל ארבע שניות נמכר בעולם ספר
מסוג "הרומן הרומנטי". הנוסחה היא פשוטה: גבר מתאהב באשה, צולח מגוון
מכשולים וזוכה לבסוף בליבה. על העטיפה סביר להניח שתמצאו גבר שרירי ואשה חושנית
בחיבוק מלא תשוקה.
הוצאת הספרים הבריטית הפופולארית "מיילס &
בון", חייבת את הצלחתה לכך שהיא
מוציאה לאור רק ספרים מז'אנר הרומן הרומנטי. (הסלוגן שלהם – Milles & Boon: Pure Reading
Pleasure).
הסרט המשעשע שלפנינו יוצא לחקור את תופעת ההתמכרות לספרי ה"רומן
הרומנטי", החל בלקוחות, דרך הכותבים וכלה אף בגבר השרירי והיפה שמככב דרך קבע
על העטיפות.
הסרט מציג את הניסיונות שלהם לגשר על הפערים בין הפנטזיה
הרומנטית ובין המציאות היומיומית ומראה לנו איך נראים החיים האמיתיים של מעריצי
"מיילס ובון" ברחבי העולם כולו.
בימוי: ג'ולי מוגאן (52 דק', אנגליה, 2010)
זונות מאושרות – במקביל לעליית העונה
החדשה של וידוייה הסודיים של זונת צמרת.
Happy Hookers
בכורה: שלישי, 5.7, 22:00. גם ב-VOD.
האם הזנות הופכת לקריירה לגיטימית? נראה שיותר ויותר צעירות פונות לעסוק
בשירותי לווי יוקרתיים כדי לממן אורח חיים יקר.
היתכן שספרים, בלוגים
ותכניות טלוויזיה כמו "בל דה-ז'ור" ו"וידויה הסודי של
זונת צמרת" שינו את התפיסה שלנו לגבי זנות ומשכו צעירות רבות אל המקצוע? והאם יש דבר כזה "זונה
מאושרת"?
העיתונאית אלכס בדפורד מעוניינת לגלות. היא פוגשת מגוון
של צעירות בנות עשרים ומשהו שנמצאות בחזית השינוי הזה שעוברת תעשיית הסקס ומדברת
איתן על חוויותיהן.
(45 דק', 2010)
10 ביולי – 16 ביולי
יום אחרי השריפה בשוגרטאון
Sugartown: the Day After
בכורה: ראשון, 10.7, 22:00.
זה מתחיל בסצנה של שריפה גדולה.
המראות מזכירים לנו מיד את השריפה הגדולה בכרמל אצלנו. וגם את הפוליטיקה שאחרי…
ראש עיריית שוגרטאון, הוא איש
עם מטרה. שום דבר לא ימנע
ממנו לגבש מחדש את ציבור הבוחרים שלו אחרי שהשריפה הגדולה ביותר בהיסטוריה של יוון
כילתה חלקים נרחבים מהאזור. סגנו ו-24 כפריים נוספים מתו באש והוא עצמו
בקושי הצליח להימלט.
השאלה היא האם התכניות שלו לפתח
את האזור ושוויון הנפש שלו לגבי שלטון החוק יהרסו את מה שנשאר?
למרות הטרגדיה הגדולה, מדובר
בסרט משעשע, שמציג סיפור על קפיטליזם ואמביציה, שתאוות בצע וניצול מאיימים להשאיר
רק אדמה חרוכה לתושבי שוגרטאון. בימוי: קימון צאקיריס (57 דק', יוון, 2009)
הכופרות
The Heretics
בכורה: שני, 11.7, 22:00.
סיפורו של הגל השני של תנועת הנשים.
ג'ואן בריידרמן הגיעה לניו-יורק ב-1971 כדי להיות במאית סרטים. מעט
אח"כ, הצטרפה לקולקטיב אמנות פמיניסטי במנהטן, שהיה במרכזו של עולם האמנות של
שנות ה-70'. ג'ואן היא רק אחת מאלפי נשים של אותה עת, שהאמינו ש"יחדיו הן
שוות יותר מאשר בנפרד".
היום, בדרך מניו-מקסיקו לאיטליה, בריידרמן חוברת מחדש ל-25 מבנות
הקבוצה (בהן הסופרת לוסי ליפארד, הארכיטקטית סוזאנה טורה והבמאית סו
פרידריך), מחייה שוב את התקופה האמנותית החשובה ההיא ואת העבודות האקספרסיביות,
ומעלה לדיון מושגים של מיגדר, כוח, והתלאות שעוד עלולות לבוא.
בימוי: ג'ואן בריידרמן (96 דק', ארה"ב, 2009)
פּילָה
בת-מזל
One Lucky Elephant
בכורה: שלישי, 12.7, 22:00. גם ב-VOD.
לפני 16 שנה אימץ דייויד בולדינג, מפיק קרקס,
את פלורה, פילה גורה יתומה מאפריקה. הוא גידל אותה באהבה רבה כאילו היתה בתו והפך
אותה לכוכבת הקרקס שלו.
כאשר פלורה מגיעה לבגרות, דיוויד מגיע למסקנה
הכואבת שהוא עשה טעות גדולה, וכי הקרקס, בו היא פילה יחידה, אינו המקום בשבילה.
היא צריכה להיות עם פילים אחרים. אך המסע לפרישתה של פלורה ולמציאת בית חדש עבור הפילה בת ה-18 הוא מסע קשה
ורגשי ששם את החברות ביניהם במבחן. דייויד יודע שהפילה תחיה אחרי שהוא ימות
ולמרות שבריאותו מתדרדרת ומצבו הכלכלי בכי רע, הוא שם לו למטרה למצוא לה מקום בו
תחיה עם פילים כמוה.
הבמאית ליסה לימן עקבה במשך כעשר שנים אחר
הסיפור המרגש, ששם במוקד את התוצאות שנגרמות לחיות בר בשבי, במקביל לסיפור אהבה
בין חיה לאדם.
בימוי: ליסה לימן (ארה"ב, 2010)
17 ביולי – 23 ביולי
מה-17.7 ועד ה-23.7 – שבוע שלם עם סרטים מרתקים על עולם
הכסף של ימינו – עם סיפורים חזקים מהמשבר הכלכלי האחרון, עם פתרונות אלטרנטיבים
למשברים כלכליים ועם תופעות כלכליות מעוררות מחשבה (וחימה).
מתחילים עם בכורה לזוכה אוסקר® 2011 לסרט
התיעודי הטוב ביותר –
המעגל הפנימי
Inside Job
בכורה: ראשון, 17.7, 22:00.
זוכה אוסקר® 2011!
כמו מותחן משובח, נפרש בפנינו סרטו המרתק של צ'ארלס פרגוסון (שכבר היה מועמד לאוסקר על
סרטו No End in
Sight), שמביא את סיפורו של המשבר הכלכלי
העולמי של 2008. המשבר הזה, שעלה 20 טריליון דולר, גרם למליוני אנשים לאבד את
עבודתם ואת ביתם במיתון הקשה ביותר מאז 1929, וכמעט גרם להתמוטטות כלכלית עולמית.
פרגוסון, בעצמו מייסד של חברת תוכנה מצליחה שנרכשה ע"י
מיקרוסופט ויועץ לשעבר לסוכנויות הממשל האמריקאי בענייני טכנולוגיה וכוחות השוק,
חושף בסרט את המנגנון
המורכב שאיפשר שחיתות שקשרה יחדיו פוליטיקאים, רגולטורים ומוסדות אקדמיים.
הוא שואל שאלות קשות, למשל: מדוע פוליטיקאים ביטלו כלאחר יד
כללים ששירתו את המדינה מאז השפל הכלכלי של 29'? מדוע וולסטריט התירה רסן בכל
הנוגע למדיניות הסיכונים? מדוע בתי הספר המובילים למנהל עסקים לא שאלו את השאלות
הנכונות? והאם האשמים משלמים את המחיר או שמא עדיין הם נשארו באותן עמדות מפתח?
בימוי: צ'ארלס פרגוסון (107 דק', ארה"ב, 2010)
יש אנשים שהמשבר הכלכלי סימן את סופם –
לקוח מס' 9: עלייתו ונפילתו של אליוט ספיצר
Client 9: The Rise and Fall of Elliot Spitzer
בכורה: שני, 18.7, 22:00. גם ב-VOD.
סקס, שקרים,
כוח ותשוקה, אידאלים נשגבים ואויבים מרים – כל אלה נפגשים בסרט הפרובוקטיבי
והקומי-טרגי החדש של הבמאי זוכה האוסקר® אלכס גיבני ("Taxi to the Dark Side"), סיפור מרתק של סקנדל אמריקאי
יוצא-דופן.
במרכז הטרגדיה היוונית הזו עומד אליוט ספיצר, המושל לשעבר של ניו-יורק, שטיפס לפיסגה בעזרת גאונות ואמביציה, ואז
איבד הכל, כביכול בשל פרץ של התנהגות לא נאותה. הוא היה אחד מהפוליטיקאים החזקים
ביותר באמריקה, מלא כשרון וכריזמה טבעית. רבים חשבו שהוא יהיה מועמד רציני
לנשיאות. הוא נלחם בשחיתות והיה אלוף באתיקה ובמוסר. הרבה לפני המשבר הכלכלי של
2008 הוא שם לעצמו למטרה לחשוף פשעים של בנקאים אמידים בוול סטריט שפעלו ללא
מחויבות מוסרית כלשהי או שליטה (הוא כונה "השריף של וול-סטריט").
ואז,
באיבחה אחת, הגיעה ההתרסקות המטאורית: הניו-יורק טיימס פרסם שספיצר, מופת היושר,
הוא "לקוח מס' 9", ששכר שירותי זנות יקרים מרשת בתי-בושת, שמספקת נערות
ליווי יקרות לעשירים ולמשפיעים של מנהטן.
האם הנפילה של ספיצר באה כתוצאה מטעות אנושית?
או שמא היתה זו תוצאה של נקמה אכזרית שתוזמנה היטב ע"י האויבים רבי-העוצמה
שלו? או אולי בכלל היתה זו הסערה המושלמת שבה פתאום התחברו השניים?
הסרט כולל ראיונות עם ספיצר עצמו ועם חבריו,
אך גם עם מתנגדיו, עם אויביו מוול-סטריט, ואפילו עם מנהלות של בתי-בושת – כל אלה
מספרים סיפור שנון ומבדר על איך כשרון, כסף, צדקנות ואופי יכולים בין-לילה להפוך
מכוח גדול לסכנה.
בימוי: אלכס גיבני (117 דק', ארה"ב,
2010)
ויש אנשים שהפכו את המשבר להזדמנות –
תתמתנו! להרוויח בכיף
Recessionize! For Fun and Profit
בכורה: חמישי, 21.7,
22:00. גם ב-VOD.
הבמאי ג'יימי קסטנר ("יהודון כמוני"), יוצא למסע שנון ומשעשע עם הרבה הומור שחור בקליפורניה, אירופה
ודובאי, ופוגש את אלה שהפכו את המשבר הכלכלי להזדמנות.
רשימת האנשים המוזרה שהוא פוגש נעה בין ילדים
ב"קייטנת מיליונר", דרך פרוצות ברלינאיות שמציעות הנחה אקולוגית, ועד
למנהל מלון צרפתי שמציע חווית "אוגר-סטייל".
המסע בהווה מתחבר לסיפורי עבר אירוניים של
פתרונות כלכליים מגוונים בהם נקטו במשבר של שנות השלושים.
השאלה עליה עונה הסרט היא – איך הופכים משבר להזדמנות?
בימוי: ג'יימי קסטנר (55 דק', קנדה, 2010)
ואת הלימון ללימונדה –
לימונדה
Lemonade
בכורה: שלישי, 19.7, 21:20. גם ב-VOD.
למעלה מ-130 אלף עובדי ענף הפרסום איבדו את
עבודתם במהלך השפל של 2008. מה קורה כאשר אנשים שפעם שילמו להם כדי להיות
יצירתיים נאלצים למצוא פתרונות יצירתיים לחיים שלהם עצמם?
בימוי: מארק קולוצ'י (36 דק', ארה"ב, 2009)
ממשיכים עם העיבוד הקולנועי לרב-המכר המצליח –
פריקונומיקס
Freakonomics: The Movie
בכורה: שבת, 23.7, 22:00. גם ב-VOD.
מה שהתחיל ב-2003 כמאמר ב"ניו יורק טיימס", הפך לאחד
מרבי המכר של תקופתנו וכעת הפך להיות גם אחד מהסרטים המשכנעים של השנה.
בספר "פריקונומיקס –
לתפוס את העולם בכלכלתו", שחובר ע"י הכלכלן סטיבן לוויט
והסופר סטיבן דבנר, נטען שאם המוסר מייצג את העולם כפי שהיינו רוצים
שיתנהל, הרי שהכלכלה מראה איך הוא מתנהל
באמת. הספר מלא
באנקדוטות משעשעות המדגימות טענה זו שהמשותף לכולן הוא האמונה, שאמנם העולם
שבו אנו חיים מסובך ומורכב, אך ניתן בהחלט להבין אותו, אם רק נמצא דרך חדשה לבחון
את הדברים.
צוות של במאים
דוקומנטריים מהשורה הראשונה התאחדו כעת כדי להתמודד עם התיאוריות הפרובוקטיביות של
לוויט בצורה קולנועית:
אלכס גיבני ("מונית לצד האפל", "אנרון")
מציג מבט ויזואלי מרתק על התאבקות הסומו וחושף את האמת הצורמת והאלימה של הספורט
העתיק והמכובד הזה, מורגן ספרלוק ("לאכול בגדול") מציג
זווית יוצאת דופן על ההשלכות של בחירת השם לילדינו, רייצ'ל גריידי והיידי
אווינג ("המחנה של ישו") דנות בתוספת תמריצים כספיים לילדים
עם הישגים לימודיים נמוכים, ולסיום, יוג'ין ג'ארקי ("מדוע אנו
נלחמים?") חוקר את התיאוריה שמסבירה למה שיעור הפשע ירד בצורה דרמטית
בשנות ה-90.
סת' גורדון ("קינג אוף קונג") מחבר את כל החלקים יחדיו
בקטעי קישור דינאמיים, בהם מוצגים הערותיהם של מחברי הספר.
הסרט "פריקונומיקס" בודק את הצד הנסתר שמאחורי
החשיבה הקונבנציונאלית וחושף אלו תשובות יכולות לצוץ אם אנשים רק ישאלו את השאלות
הנכונות.
בימוי: אלכס גיבני, מורגן ספרלוק, רייצ'ל גריידי והיידי
אווינג, יוג'ין ג'ארקי וסת' גורדון (85 דק', ארה"ב, 2010).
ועם כמה תופעות מרתקות שיצר העולם הקפיטליסטי –
איך משווקים מחלות?
Branding Illness
בכורה: חמישי, 21.7, 21:00. גם ב-VOD.
לחברות התרופות יש תפקיד חשוב – לספק לנו את
התרופות שאנחנו זקוקים להן. אך אם מביטים מקרוב, מסתבר שהתעשייה הזאת משווקת פחות
את התרופות ויותר את… המחלות. החברות הללו הבינו שהדרך הטובה ביותר להכפיל את רווחיהן היא פשוט להמציא
מחלות חדשות לתרופות קיימות, ולתת לציבור להרגיש שהוא חולה וזקוק לתרופות.
אז איך זה קורה?
בימוי: אן ג'ורג'ט (52 דקות, צרפת, 2011)
קונספירציית הנורה החשמלית:
להשתמש ולזרוק
The Light bulb Conspiracy
בכורה: שלישי, 19.7, 22:00. גם ב-VOD.
ידעתם שהנורה החשמלית יכולה היתה לדלוק
לנצח?
זה סיפור על תופעה כלכלית מפתיעה
(ומקוממת מאד), שסביר להניח שכלל לא הייתם מודעים אליה: חברות שבונות את מוצריהן
כך שאחרי מספר מסויים של שימושים אמורים להתקלקל, ואז יש להחליפם בחדש.
פעם ייצרו מוצרים שהיו אמורים
לשרוד. ואז, מתישהו בשנות ה-20 של המאה הקודמת, קבוצה של אנשי עסקים הבינה שככל
שמוצריהם יחזיקו מעמד זמן ארוך יותר, כך הם ירוויחו פחות כסף. כך נולדה "תכנית יציאה מכלל
שימוש", בעקבותיה יצרנים מהנדסים מוצרים כך שיחזיקו מעמד זמן מוגבל
וידוע מראש. כלומר, מוצרים עם חיי מדף קצרים שיגרמו להגברת צריכה.
האקלים הכלכלי הנוכחי, בו
הטכנולוגיה הכי חדישה הופכת למיושנת אחרי שנה ויותר זול להחליף מוצרי אלקטרוניקה
מאשר לתקנם – הוא בעצם הבסיס לצמיחה הכלכלית.
אך צריכה בלתי-מוגבלת אינה מתאימה לעולם בעל משאבים מוגבלים. ובעוד הכלכלה קורסת
וצרכנים יותר ויותר מתנגדים לתרבות הזו, האם "תכנית יציאה מכלל שימוש"
עומדת לצאת מכלל שימוש?
מוסר כליות
The Market
בכורה: רביעי, 20.7, 21:05. גם ב-VOD.
שכונת עוני בצ'נאי, הודו. ביתם של החלכאים
והרעבים (ועכשיו גם מחנה של פליטי הצונאמי). כאן, לשרוד זה אומר למכור כליה.
הַאמָה, אם צעירה לשניים,
רוצה למכור את הכליה שלה כדי לשלם את החובות המעיקים של משפחתה. מתווך אומר לה
שהיא יכולה לקבל 2500$ עבור הכליה שלה. אם היא תמכור, הַאמה תהיה החמישית במשפחתה
שתמכור כליה תמורת סכום ששוויו שכר עבודה של כמה שנים טובות.
מצידו השני של העולם, בקנדה, הכליות של סנדרה,
אם חד-הורית בת 40, לא מתפקדות. כבר חמש שנים היא ממתינה לכליה חדשה ועושה דיאליזה
4 פעמים בכל יום כדי לחיות.
שתי נשים שונות, שני מסעות.
הסרט עוקב אחר שני הסיפורים האישיים הללו,
ומביא בתוך כך תמונה רחבה
יותר של הסחר העולמי באיברים – הן מהצד המערבי, ה"צרכן", והן מהצד של
המוכרים.
מהן אמות המוסר של קנייה ומכירה של איברים?
ומה אנחנו היינו עושים לו היינו נקלעים לסיטואציה דומה?
בימוי: ראמה ראו (48 דק', קנדה, 2010)
ואיך אפשר בלי הזַוית הישראלית? הנה סיפור כלכלי
משלנו, שמתרחש על הגבול בין ישראל לבין עזה – בכורה לסרט הישראלי –
מוֹתרות
eatless in Gaza
פסטיבל ירושלים 2011 – תחרות "רוח החופש"
בכורה: רביעי, 20.7,
22:00. גם ב-VOD.
דמותו של "מְתַאֵם" נעלם, נוסחאות
מעורפלות המחשבות "אורך נשימה", מחסנים עמוסי סחורות מרקיבות וחמורים
שמתחפשים לזברות – כולם נוטלים חלק בפסיפס המשרטט מציאות הזויה בה רשעות וטיפשות
משמשים בערבוביה. באמצעותם לוקח איתו הבמאי דוד אופק את הצופה למסע אל
מחוזות האבסורד המכונה "הסגר הישראלי על עזה" ומציג לו את תוצאות החלטת
ממשלת ישראל להטיל הגבלות על מעבר סחורות לרצועה. מבט אירוני – לעיתים קומי, תמיד
טראגי, שמנסה לחשוף את מה שישראל משרטטת בציניות כקו המפריד בין קיום בסיסי למותרות.
בימוי ותסריט: דוד אופק | הפקה: אלינור
קוברסקי, עדנה קוברסקי – "עדן הפקות" | צילום: דרור לבנדיגר, חן לסקר | עריכה:
נואית גבע | תחקיר: מיכל גרינברג, גיא סידס | פסקול: רונן נגל
(56 דק, ישראל, 2011)
עוד נשדר –
אוברדראפט, אמריקה
IOUSA
ראשון, 17.7, 19:00
"אוברדראפט, אמריקה" מישיר מבט באומץ אל החוב הלאומי התופח והשלכותיו על ארה"ב ואזרחיה. עם הוצאות
ממשלתיות וצבאיות שרק צומחות כל העת, תחרות בינ"ל גדלה, חובות למדינות זרות
שהופכים לנטל כבד מנשוא – אמריקה חייבת לתקן את דרכיה הבזבזניות או לעמוד על פי
פחת ולהסתכן באסון כלכלי במימדי ענק.
בדייקנות כירורגית, מסיר הבמאי פאטריק קרידון (יוצר
"משחקי מילים", ששודר אצלנו בחודש שעבר) את הלוט מהפוליטיקה של הכסף
והכלכלה האמריקניים. הוא משלב חומרי ארכיון, נתונים כלכליים ומצייר פרופיל עשיר
ומטריד של המצב הכלכלי הנוכחי של המעצמה, שנמצאת באוברדראפט של למעלה מ-9 טריליון
וחצי דולר (זה יוצא משהו כמו 175 אלף דולר לאדם).
אלא שכוחו של הסרט אינו מצוי רק ברטוריקה של "יום הדין
מתקרב" אלא מציע גם תרחישים ופתרונות אפשריים ליצירה מחודשת של אומה יציבה,
לפחות פיסקאלית, למשך הדורות הבאים.
בין המרואיינים בסרט – המיליארדר וורן באפט, יו"ר הבנק
המרכזי לשעבר אלן גרינספן, שר האוצר הראשון בממשל בוש פול אוניל, ועוד שמות שהם
סלבריטיז של קוראי דה-מרקר וגלובס.
בימוי: פאטריק קרידון (85 דק', ארה"ב, 2008)
מסחורה של הילדות
Consuming Kids
רביעי, 20.7, 18:05
הדוקו הזה מכוון זרקור נחוץ אל
הפרקטיקה של מכונת השיווק חסרת המעצורים, זו ששופכת מיליארדים של דולרים כדי למכור
לילדים ולהוריהם הכל כולל הכל – החל מג'אנק פוד ומשחקי וידאו אלימים ועד מוצרים
"חינוכיים" מפוקפקים. באמצעות תובנות של מומחי בריאות, יועצי ילדים
ואנשים מתוך התעשייה עצמה – מתמקד הסרט בגידול המטורף של שיווק לילדים בעידן של
הקלת הפיקוח והרגולציה ומראה כיצד המשווקים לילדים משתמשים בכלים החדשים ביותר של
הפסיכולוגיה, האנתרופולוגיה ואף חקר המוח והעצבים – הכל בכדי להפוך את "פלח
השוק" של הילדים באמריקה לאחת מקבוצות הצרכנים החזקות והרווחיות ביותר בעולם.
הסרט יוצא כנגד מסחורה של הילדוּת
ומעלה שאלות דחופות על האתיקה של השיווק לטף וההשפעה שיש לו על בריאותם ואיכות
חיים של הילדים. סרט חובה לכל הורה!
בימוי: אדריאנה ברברו, ג'רמי אירפ
(52 דק', ארה"ב, 2008)
קפיטליזם – סיפור אהבה
Capitalism: A Love Story
רביעי, 20.7, 19:00
סרטו האחרון של מייקל מור, עוסק בנושא המזוהה
ביותר עם הבמאי שעשה היסטוריה בעולם הדוקומנטרי בפרט, ובקולנוע בכלל- המאבק בהשפעה
האגרסיבית של התאגידים על חיי היומיום של האמריקאים (ומכאן של שאר העולם).
ארה"ב, 2009
חלומות של סוחרים
Traders Dreams
חמישי, 21.7, 20:05
העולם הוא קניון ענקי: הנה לפניכם חמשה סיפורים חזקים מפינות
שונות של העולם – סיפורים של ווינרים ולוזרים, של מסחר און-ליין ותקווה, של הצלחה
והבטחה וגם סיור מאיר עיניים לתוך ליבה של מפקדת eBay.
למעלה מ-200 מליון איש משתמשים ב-eBay
– בית המכירות הפומביות
הגדול בעולם. בכל יום, מאות אנשים נוספים מצטרפים לשורות הקבוצה הזו, מוכנים
לשינוי בחייהם ולמציאת טיפת אושר בעולם המסחר הוירטואלי. יוצרי הסרט בילו במשך
למעלה משנה בהצצה לעולמם של הסוחרים החדשים וגילו עולם שלם שבו כל אחד יכול למכור
כל דבר בכל זמן.
"חלומות של סוחרים" משלב סיפורים
אישיים של משוגעי ה-eBay וגם סוג של "מותחן כלכלי".
בימוי: מרקוס וטר, סטפן טולץ (52 דק', גרמניה, 2007)
ומה ישו היה קונה?
What Would Jesus Buy?
שישי, 22.7, 18:00
הכומר בילי ומקהלת הגוספל של כנסיית
"תפסיקו את השופינג" חוצים את אמריקה במטרה להציל את כריסטמס
מה"שוֹפּוֹקֶליפּסָה", קרי, חיסולו של המין האנושי באמצעות מגיפת הקניות
הבלתי-נשלטת, צריכת היתר ואש התמיד של גהינום חובות האשראי.
זוהי דוקו-קומדיה רצינית מאד, מבית היוצר של
מורגן ספרלוק, על המיסחור המטורף של כריסטמס.
הכומר בילי היה אידיאליסט תועה, שתפס טרמפים
לניו-יורק רק כדי לגלות שטיימס סקוור הפך לקניון ענקי. מאז 1999, הפך הכומר בילי
ממטיף גלמוד בסאבוויי למנהיג של תנועה שמונה היום כמה וכמה אלפי אנשים. הוא לוקח
אותנו למסע בלב האמריקאיות – מגירוש שדים בהנהלת וול-מארט, דרך השתלטות עויינת על
"הקניון של אמריקה", ועד הארץ המובטחת – דיסנילנד. האם ההתערבות
השמיימית של הכומר בילי וקהל מאמיניו תציל את האמריקאים מהשופוקליפסה?!
בימוי: רוב ואן-אלקמדה (57 דק', ארה"ב, 2007)
24 ביולי – 30 ביולי
בצער תלדי בנים
No Woman No Cry
בכורה: ראשון, 24.7, 22:00. גם ב-VOD.
פסטיבל טרייבקה 2010
בכל דקה בעולם אשה מתה מסיבוכי הריון או לידה שיכולים
היו להמנע. זו מציאות
טראגית, שהופכת לידה בחלקים רבים בעולם לגזר-דין מוות. יותר מזעזעת מכך היא העובדה
ש-90% מהמיתות הללו יכולות היו להמנע.
בדוקו המרתק שלפנינו, מביאה הבמאית (והדוגמנית לשעבר) כריסטי
טרלינגטון ברנס את סיפוריהן החזקים של נשים בהריון שנמצאות בסיכון, בארבעה
קצוות של העולם – בשבט מסאי נידח בטנזניה, בשכונת עוני בבנגלדש, במחלקת פוסט-הפלה
בגואטמלה ובמרפאת הורות בארה"ב:
בטנזניה, מובא סיפורה של אישה שנאלצת לצעוד 8 קילומטרים
בכדי להגיע למרפאה שאין בה חשמל. מצבה מורכב מדי לטיפול אנשי הצוות הרפואי שם,
והיא נזקקת לבית-חולים אמיתי, אך אין לה אמצעים כדי להגיע אליו;
צעירה בהריון בשכונת עוני בבנגלדש מתביישת בכדי לבקש
עזרה בגלל התרבות שלה; בגואטמלה, אישה בהריון עוזרת לנשים שעברו הפלות מזעזעות לא
חוקיות; ובפלורידה, במדינה העשירה בעולם, מיילדת מטפלת בנשים ללא ביטוח שאין להן
גישה לטיפול רפואי בסיסי טרום-לידה.
בימוי: כריסטי טרלינגטון ברנס (60 דק', ארה"ב,
2010)
ילד המרתון
בכורה: שני, 25.7, 22:00. גם ב-VOD.
פסטיבל IDFA 2010
בגיל 3 בודהיה סינג
כבר רץ חצי מרתון. כשנולד בשכונת עוני
בבהובנסוואר, בירת המדינה המזרחית אוריסה בהודו, אמו מכרה אותו לסוחר תמורת 800
רופי (פחות מ-20 דולר). למזלו, או שלא למזלו, אימץ אותו לחיקו ביראנצ'י דאס,
מורה ג'ודו מקומי, שגילה את כישרון הריצה שלו. (דאס סיפר שפעם העניש אותו ואמר לו
לרוץ עד שיחזור. כשחזר אחרי חמש שעות היא גילה שהילד עדיין רץ…).
כשהגיע בודהיה לגיל 4 וכבר רץ 42 מייל התחיל להתעורר הוויכוח
לגביו: האם דאס מספק לבודיהא הזדמנות גדולה לחיים או שהוא מנצל ילד כה צעיר,
שעדיין לא יודע מה הוא רוצה לעשות בחייו.
אחרי ששרי ממשלת אוריסה החלו גם הם להתפאר בהישגי הילד, פנתה
המועצה הלאומית לשלום הילד וביקשה להגן עליו ולאסור עליו לרוץ למרחקים גדולים.
הרופאים שבדקו אותו מצאו שהוא סובל מתת תזונה, מאנמיה ומפעילות לבבית מוגברת. הם הזהירו,
שריצות ארוכות נוספות יובילו לאי-ספיקת כליות והמליצו על מעקב לבדיקת הנזק שנגרם לברכיו,
לקרסוליו ולעמוד השדרה שלו.
מה שהחל כסיפור
סינדרלה קלאסי הופך במהרה לסרט פילם-נוארי – סיפור על חלומות, תאווה, קנאה, כשבמרכזו
עומד ילד אחד קטן ומסכן.
בימוי: גמא אטוואל (60 דק', ארה"ב/אנגליה, 2010).
לקפוץ ראש לתוך הזבל
Dive!
בכורה: שלישי, 26.7, 22:00. גם ב-VOD.
בכל שנה בארה"ב, 43 מיליארד
קילוגרמים של מזון מושלכים לאשפה.
הבמאי וחבריו החליטו לנקוט בשיטה מיוחדת להעלאת המודעות
לעניין: הם עושים קפיצת ראש
לתוך פחי-האשפה הגדולים שמחוץ לסוּפּרים באל.איי. תוך כדי, הם מצילים מזון ראוי לאכילה
בשווי אלפי דולרים ומעמידים במבחן כמה מרשתות המזון הגדולות ביותר באמריקה.
התוצאה – סרט שהוא גם מבדר, גם ג'ורנליזם גרילה חתרני וגם
קריאה לפעולה.
בימוי: ג'קמי סייפרט (52 דק', ארה"ב, 2010)
רעות – סרט החודש
בכורה: רביעי, 27.7, 22:00. גם ב-VOD
ראו התחלה
הוטרינר הבִּיוֹני
The Bionic Vet
בכורה: החל מה-28.7, ימי חמישי, 23:00.
סידרה חדשה ב-6 פרקים מבית ה-BBC בהפקתו של סיימון קאוול
("אמריקן איידול"), שעוקבת אחר עבודתו יוצאת הדופן של נואל פיצפטריק,
המכונה "הוטרינר הביוני". פיצפטריק נחשב חלוץ ומהפכן בכל הנוגע
לטכניקות ניתוחיות חדשות להצלה ולשיפור חייהם של אלפי חיות-מחמד מכל רחבי בריטניה.
מהמרפאה המשוכללת שלו בדרום-מז' אנגליה, ששווה מיליונים
רבים, נואל, סוג של מהנדס רפואי, מחולל את פלאיו – "בונה מחדש" חיות תוך
שימוש במגוון גדול של קונסטרוקציות מתכת, ברגים ואומים, שתלים ופרוצדורות פורצות
דרך.
עבור חיות רבות
שמגיעות אליו – נואל הוא תקוותן האחרונה: למשל אוסקר, חתול בין שנתיים וחצי שהוטס למרפאה מג'רזי לאחר שרגליו
האחוריות נקטעו ע"י קומביין; או מאיו, לברדור בן שמונה, הלוקה בדלקת
פרקים חמורה ומקשה עליו ללכת.
נואל, לראשונה בעולם, מנסה להציל את חייו של אוסקר ולתת
לו צ'אנס ללכת שוב ע"י גפיים תותבות, ומנסה ניתוח יוצא דופן להצלת מאיו מסופו
הבלתי-נמנע.
בכל פרק נראה את הוטרינר הביוני מפעיל את הטכנולוגיות
הביו-הנדסיות המתקדמות בעולם, והכל – כדי להציל את חבריו הטובים של האדם.
6 x 30'), אנגליה, 2010)