שובר שורות 5.09: כספי דמים

פורסם ע"י ‏yaddo‏
בתאריך 12/08/2013 בקטגוריה ‏כתבות, סיכומי פרקים

ספוילר "שובר שורות" עונה 5 פרק 9

Breaking Bad - 05x09 - Blood Money

כבר מראשית ימיה התכוונה "שובר שורות" לגולל סיפור של הסתאבות, על מר צ'יפס שהופך לפני צלקת וכל זה, אבל בעיניי לא היה פרק שהציג באופן כה יפה את כרוניקת העולמות הנחרבים כמו הנוכחי. פרק שממחיש פעם נוספת כי המיקוד של העונה החמישית הופך אותה לטובה ביותר בסדרה – וזו קביעה שמבוססת רק על השוואה בין החצאים הראשונים של העונות השונות, שבאופן מסורתי היו בעיקר מעפנות, מלבד בעונה החמישית. המחשבה הסבירה שהטוב עוד לפנינו – ובכן, זה ממש נחמד.

וכאמור, הפרק הזה בעצם גילם בו את התורה על רגל אחת. כבר מהפתיח, ששוב חוזר אל וולט של העתיד, והפעם מראה לנו את בית משפחת ווייט בשיא עליבותו. נטוש, מוזנח, מגודר עם אזהרות הסגת גבול. פעם זה היה בית חם שגרה בו משפחה אוהבת. נופפת לשכנה קרול בשעה שהשקתה את הגינה שלה. אירחת את גיסתך ובעלה והילדים נהנו בחצר. "הייזנברג", השם רוסס על הקיר כדי להמחיש מה בדיוק עבר על הבית הזה. מי עבר עליו. כמו רבים לפניו, האיש שהיה בעסקי האימפריות מגלה שאימפריות נופלות.

זה אינו הבית היחיד שקורס. גם משפחת שריידר כמובן תחטוף את הריקושטים, וזה מתחיל כבר עכשיו אצל האנק, שעולמו מט עליו – דקות נהדרות ומתבקשות – ומשם הוא הולך להחריב את עולמה של משפחתו. והכי יפה, כמו תמיד, זה מה שקורה אצל ג'סי. הבחור שתמיד היווה את הסמן הרגשי המשמעותי/היחיד של הסדרה, ובמיוחד בעונות האחרונות, נסוג שוב אל אשמתו ומצפונו כשם שעשה אחרי שרצח את גייל. לא באותה רמה כמובן, הפעם הבית שלו לא הפך למאורת סמים, אבל ההזנחה הפושה בו והמאבק המנטלי הקיצוני בהחלט ישנם. יודע שמייק מת, עוד איש שהוא אהב, עוד דמות אב. יודע מי הרג אותו. יודע שכשם שכספי הדמים נחו על הספה בינו לבין מיסטר ווייט – דמות האב שלו בדימוס, שממשיך לקרוא לו "בן" כאילו זה עדיין נכון – לנצח הם יפרידו ביניהם. בתי ווייט ושריידר קורסים, אבל אצל ג'סי הבית הפיזי תמיד היה עניין משני. הוא עצמו הבית, וגם הוא הולך וכורע. אנחנו לא יודעים מתי בדיוק התקין האנק את מתקן האיתור על מכוניתו של וולט, אבל אנחנו יודעים שבמהלך השבוע הזה וולט ביקר גם אצל ג'סי וגם אצל סול (או על כל פנים נפגש איתו איפשהו כדי לקחת את הכסף). יחד עם הכרתו של האנק בעובדה שלא פינקמן אלא וולט הוא שאחראי למידע המזויף על מארי-בבית-החולים, ויחד עם הכספים שג'סי מטיל לכל עבר, משא האשמה שהוא משליך אל פתחי זרים, אני מאמין שקצרה הדרך עד שזה יהפוך מסימבולי לממשי – איחוד בין האנק לג'סי כדי להפיל את וולט.

 

Just When I Thought I Was Out

הפלאשפורווד בפתיח המשיך ישירות מאותו מקום שבו ראינו את וולט בתחילת העונה, בן 52, ועכשיו אני מתחיל לחשוב שאולי כל הסצינה ההיא בדיינר התרחשה באלבקרקי, אלא שוולט אחז בתעודת זהות מזויפת שמיקמה אותו כתושב מדינה אחרת. "רחוק מהבית", כמאמר המלצרית, ומאחר שראינו הפעם את ביתו, האבחנה שלה מדויקת מכפי שאי פעם תדע. הגיוני גם שבובי זינגר יפגוש אותו שם ולא יסע אלוהים יודע לאן כדי למכור לו את הנשק. יש לוולט שיער בשפע, ברוך השם, כך שכנראה כימותרפיה הוא כבר לא עושה. הרים ידיים או ששוב יש הפוגה? על פי השיעולים נראה שהראשון הוא הנכון, אם כי מעבר לכך הוא נראה די בריא.

מסתבר שהנשק בבגאז' לא מספק אותו. הוא מסכן את עצמו כדי להגיע שוב אל ביתו הישן, היכן שאנשים מכירים אותו ומתברר שגם את מעשיו הנפשעים, רק כדי לקחת שוב את כמוסת הריצין שהסתיר בשקע החשמל. עכשיו הוא אוחז בידיו את המוות הרועש ואת המוות השקט, ואני תוהה אם כל אחד מהם מיועד למישהו אחר, או שמא שניהם מהווים דרכי פעולה אפשריות כנגד אותו גורם.

בינתיים, חודשים אחורה, וולט פרש מהייזנברג אבל הייזנברג לא פרש מוולט. "אני לא יודע מי אתה", האנק אומר לו. "אני אפילו לא יודע עם מי אני מדבר". לידיה עוד באה אל וולט כדי לשכנע אותו לחזור, רק לזמן קצר. הוא אמנם כבר יצא מהעסק, אבל זה בדיוק מסוג הדברים שישובו לרדוף אותך. "אתה צריך להפסיק להתמקד באפלה שמאחוריך", הוא אומר לג'סי. "העבר הוא העבר. כלום לא ישנה את מה שעשינו. אבל עכשיו זה נגמר". ג'סי לא משתכנע, כמובן, לא לגבי העבר ולא לגבי מייק. וולט שוב לא מצליח להפעיל עליו את המניפולציות כשם שעד לא מזמן עשה כל כך טוב. בשביל ג'סי זה לא העבר, כי עבור הוריו של הילד המנוח זהו ההווה הקודר, החשוך והמייסר, ונראה שג'סי ממש שם ביחד איתם – נעדר כל אמונה בוולט. "אתה בחוץ. וכך גם אני". ובכן, לא בדיוק.

גם וולט בוודאי מבין את עקרותה של ההצעה שלו כאשר הוא מגלה את מתקן האיתור שהוסתר במכוניתו. העניין הזה מוביל לאחד הרגעים הטובים בפרק, ובעיניי אחד הדיאלוגים הטובים ב"שובר שורות" לדורותיה. עימות בין האנק לוולט, האחד אגרסיבי, השני אגרסיבי במרומז. אחרי ניסיונות מניפולציה כושלים, וולט שולף את האיום העצום והקטן שלו. "אם זה נכון", הוא אומר להאנק, "אם אתה לא יודע מי אני, אז אולי המסלול הכי טוב שלך הוא להתקדם בזהירות". Tread Lightly, כמה אדיר. מצד אחד אני לא מבין איך זה לא שם הפרק, אבל מצד שני אני משער שזה היה מעקר מכוחם של הדברים. כמו גם מהצהרת הכוונות של העונה עצמה, שאני בטוח שטמנה איזו אירוניה או שתיים במינוח הזה.

תגיות:
  • מלא זמן חיכיתי לפרק הזה, והוא לא אכזב אותי. מבחינה סיפורית ותסריטאית אני חושב שהסקירה כבר תיארה את מה שחשבתי, אז אני רק אוסיף שהפרק הזה גם היה מרשים מאוד בתחום הבימוי. בריאן קרנסטון גם ביים את הפרק והפך אותו, יותר מכל פרק אחר של הסדרה שיצא לי לראות, לסוג-של מערבון. העימות בין סקיילר ללידיה, בין וולט וג'סי וכמובן בין וולט להאנק לגמרי נראו מושפעים ממערבוני ספגטי איטלקיים קלאסיים, וזה דבר טוב. פרק נהדר עם סוף מרהיב שעושה ציפייה ענקית להמשך.

    • maayan

      וואלה? קרנסטון ביים? שאפו. זה נראה לי נורא מסובך לביים פרקים לסדרה הזאת. במיוחד מהפודקסטים ששמעתי שבהם השתתפו הבמאים.
      אני דיי בטוחה (99%) שקרנסטון, או אף אחד אחר מהשחקנים עוד לא ביים פרק לסדרה, אבל אני יודעת שקרנסטון ביים פרקים לסדרות אחרות. בכל מקרה. הייתה עבודה טובה. (אני כ"כ אוהבת את ה-p.o.v שוטס האלה כמו שהיה בפתיח מהסקייטבורד.)

      הסדרה כולה מושפעת ממערבוני ספגטי (יש פרקים שיותר מזכירים את הז'אנר מזה, מן הסתם כאלה עם הסצנות במדבר), ועוד ממליון ז'אנרים אחרים (כולל סרטונים של הקיוטי והרוד ראנר) הם פשוט דוחסים מלא דברים מגניבים לתוכו לכדי סוכריה אחת כייפית וטעימה.

      איפשהו ראיתי מישהו קורא לסדרה- האחים כהן בטעם שוקולד מריר. כ"כ נכון.

      • Tomer Soiker

        זה הפרק השלישי בסדרה שקרנסטון ביים.

        • maayan

          וואלה צודק. צריכה לבדוק דברים לפני שאני רושמת.

      • ליאור

        אפשר לקבל לינקים לפודקאסטים?

        • maayan

          בבקשה. הם עשו על עונות 2-5.
          בכל אחד וינס משתתף + בד"כ הבמאי/ת + התסריטאי/ת של הפרק.

          ואני לא זוכרת איך קוראים למנחה. אאל"ט היא אחת העורכות.
          מדי פעם גם השחקנים מתארחים, אבל אלו בד"כ לא בראיין או ארון 🙁 למרות שגם הם היו כמה פעמים.

          הפודקסטים דיי ארוכים, ולפעמים הם מתחילים לברבר על דברים שלא קשורים לתוכנית ואז זה מאוד מתארך (לפעמים מגיע לשעה בערך). אני בד"כ משחקת קנדי קראש תוך כדי האזנה אז אני שורדת את הקטעים המשעממים :P. אבל גם יש המון דברים מעניינים, גם למשל הם מדברים לפעמים על איך הם הגיעו לרעיונות מסויימים, או איך הם הוציאו לפועל כל מיני דברים וכאלה.

          • ליאור

            תודה.

  • dorigil

    איזה כיף שברייקינג באד חזרה!

    זה קצת מגוחך להתייחס לעונה הזו כעונה נפרדת. החצי הראשון של העונה הזו היה מרהיב ואני מתרגש לראות את כל העסק הזה נפתר.

  • מיכאל גינזבורג

    יצר ההישרדות של וולט גובר על האגו שלו בפרק הפתיחה השוקק. הוא חוזר לבית הרוס, לשכונה הישנה והטובה, ביודעין כי הוא נמלט/מבוקש/ידוע לשמצה ובכל זאת זקוק לכמוסת הריצין.
    כשהוא מגלה כי האנק שם על רכבו טראקר, מייד ניגש אליו בשביל להוריד כל חומה של זיוף ביחסים החדשים שעומדים להתוות ביניהם. וולט עייף ממניפולציות וחותך ישר ולעניין.
    הטחינות שלו מול ג'סי מספיק נדושות בשביל לגרום גם לנו להבין שג'סי מבין. ויודע.
    הבימוי של קרנסטון יוצא מהכלל. זה מגיע לסצינות בהן וולט יושב משמאל (ימין שלנו) וג'סי מימין, כאשר ערימת כסף חוצצת ביניהם.
    או למשל בקלוז אפים גסים ומצמררים על האנק ההמום מהגילוי ההרסני.

    הופתעתי שנתנו לנו כה הרבה כבר בפרק הפתיחה של סאגת הסיום: העימות, הצצה עבה יותר לעתיד ובסיס להסלמה מכאן והלאה.

  • ניצן

    לגבי מכשיר העיקוב, אין משמעות להיכן וולטר היה במהלך השבוע כי האנק לא הספיק להוריד את הנתונים מהמכשיר…

    פרק מעולה.

    • לא התכוונתי שהאנק מודע לנסיעות של וולט בזמן שיחתם, אלא שהוא יראה את זה ומשם יגיע אל סול ואל ג'סי שוב, ואני חושד שג'סי מצוי במצב שבו יהפוך לעד מדינה כדי לעזור להפיל את וולט.

      • Tomer Soiker

        מההתנהלות של האנק והזהירות שלו ליד הסוכנים (כמו גם השיחה הידידותית שלהם עם וולט), אני בספק אם מישהו מודע למה שהאנק עושה בחופשת המחלה שלו, ובטח כל המהלכים שלו נעשים ללא אישור רשמי.

        • כן, אני די בטוח שכרגע הוא פועל בעצמו בלבד, במיוחד לנוכח הנזיפה של הבוס שלו לפני מספר פרקים.

          • Tomer Soiker

            השאלה היא האם משהו מזה יהיה קביל משפטית (השגת הספר ללא צו, מעקב תנועה לא חוקי).

            • אה, אני מתאר לעצמי שכרגע כל זה בשביל עצמו. לא נראה לי שהוא לא יכול להפוך את זה כרגע למשהו שהוא יותר מאשר סדר בראש שלו.

  • מיכאל גינזבורג

    מאמר מרתק לקריאה על המוסר הייחודי של הסדרה.

  • מתבקש: בוולצ'ר הפכו את הרעיון של באדג'ר לפרק של "מסע בין כוכבים", לסרטון אנימציה.

  • maayan

    עוד לא קראתי שום דבר שנכתב פה אז אם אני חוזרת על דברים שנאמרו, סורי.. חייבת לפרוק קודם. זה אחרי צפייה ראשונה (בטוח יגיעו עוד).

    ספוילרים
    ….

    ….

    ….

    איזה כייף להיות בחיים שהסדרה הזאת קיימת.

    – "המשלחים האלה מפרקים אותך למולקולות ועצמות. הם מכינים העתק שלך. מי שיוצא בצד השני זה לא אתה, זה עותק צבעוני". (סקיני פיט).
    "אני לא יודע מי אתה" (האנק לוולט)
    […]
    לא צריך לפרט הרבה. כל דמות שנכנסה לסדרה הזאת יצאה בצד השני, אבל אחרת. לא אותו אדם. (טוב, אולי חוץ מג'וניר). תמונת המראה של עצמם, נגטיב.

    – וולא קרא לג'סי "son" 3 פעמים במהלך כל הסדרה. הפעם השלישית הייתה בפרק הזה. (כן, אני יודעת את זה.. אני חולת נפש, אני יודעת. חיכיתי שיקרא לו כך עוד מאז הפעם האחרונה שהוא קרא לו כך ב-301). כלומר חיכיתי עד סוף עונה 4, שמעך לי את הלב, והצלקות שנותרו, כך חשבתי כבר גרמו לי להתגבר על הפנטזיה הזאת. אבל כשוולט קורא כך לג'סי הלב שלי שוב נמס. מה לעזאל לא בסדר איתי? אני כ"כ רוצה להאמין שעוד אכפת לו ממנו איפשהו בלב. והוא לא דיבר איתו רק בגלל עניין הכסף.
    אבל איך כעסתי על הבן זונה הזה שמשקר לג'סי בפנים.
    "אני צריך שתאמין לזה"
    הוא באמת חושב שג'סי עוד מאמין לבולשיט שלו? 🙁
    כ"כ הגיע לו הבוקס של האנק. ואם כבר- שאפו לדין נוריס על משחק מצויין בפרק הזה.
    – אם ארון פול לא זוכה באמי שלישי זה פשע נגד האנושות. זה פשוט לא הגיוני. הבן אדם הזה מפרק אותי בכל הגוף, כשהוא מדבר, כשהוא שותק. זה לא משנה. השתיקות שלו חזקות לא פחות מהדיבורים שלו ומזמן לא ראיתי שחקן שיכול להעביר כ"כ הרבה בלי לומר מילה.

    • מיכאל גינזבורג

      בטח שאכפת לו, אחרת מזמן היה נפטר ממנו ולא משאיר לו כסף וכו'.
      ודי שמים לב שג'סי לא קונה את זה כבר.
      יש לי הרגשה שנראה בקרוב את האנק מתעמת עם ג'סי והאחרון ינסה תחילה להגן כמו בן תומך על אביו ולנסות להצדיק את מעשיו של וולט.

      • Tomer Soiker

        אין סיכוי. ג'סי כבר מתעב את וולט והשקרים שלו, והדרך בה גרר אותו למצב הזה, עוד לפני שהוא יודע על ג'יין וברוק. לא, שיתוף פעולה עם האנק או מאבק עצמאי בוולט הן האפשרויות המיידיות יותר. איך אפשר לדמיין אותו מגן על וולט, אפילו לרגע, אחרי הפרק הזה?

        • מיכאל גינזבורג

          בפרק הקודם, הם העלו "חוויות" ונזכרו איך הכל התחיל. ג'סי יגן על וולט בשביל להגן על עצמו.

          • Tomer Soiker

            איזו סיבה יש לו להגן על עצמו? ג'סי סובל בגלל כל מה שהיה מעורב בו ישירות או בעקיפין בגלל וולט, הוא בודד ובקושי מתפקד, לא נראה שאכפת לו מהעתיד ובטח שלא מההווה. לפני 3-4 עונות ג'סי היה נלחם כדי להציל את עצמו, עכשיו הוא יעשה מה שצריך כדי להרוס את הייזנברג.

            ואם לא זה, בטח לג'סי לא יזיז איום במאסר, כי הוא מרגיש אשם.

            • מיכאל גינזבורג

              לג'סי לא הייתה בעיה לברר האם וולט טיפל בעדים, שהיו למעשה הסיכון האחרון כביכול. הוא ממש לא ישמח להיות במאסר. תחשוב על באדג'ר וסקיני פיט.
              אכפת לו מהם. נפילה של ג'סי תביא לנפילתם.

              אם יש משהו שלמדנו מ'שובר שורות', ויש הרבה, אף דמות לא עושה לעולם את "הדבר הנכון". כולם מפתיעים את עצמם ומכופפים את חוקי המוסר.
              אולי ג'סי נגרר לתהום וכרה לעצמו בור עמוק מהיום שחבר לוולט, אבל זה תהליך שעיצב אותו מחדש.

          • maayan

            בפרק הקודם. וולט העלה חוויות. ג'סי התעסק בעיקר בלהנהן ולהיות דרוך (עם אקדח במכנסים!) לשניה שוולט ינסה לפגוע בו.
            הוא אשכרה האמין שוולט בא לרצוח אותו.
            רק הפרצוף שלו ואיך שהוא מסתכל על וולט בפרק הזה אומרים הכל. אין סיכוי שהוא יגן עליו לשניה. הוא יעדיף למות או ללכת לכלא מאשר לעזור לו.

  • maayan

    וואו, יאדו. חששתי מאוד לפני שקראתי את הביקורת שלך מפאת קטילות, אבל עשית עם הפרק חסד וניתחת אותו באופן נפלא.
    שאפו.

    • כשמגיע מגיע.

      • maayan

        תמיד מגיע!! 😉

  • כנראה המון אנשים צפו בכל "שובר שורות" לפני בכורת הפרקים החדשים אתמול, כי הרייטינג הכפיל (הכפיל!) את עצמו ביחס לפתיחת עונה 5א'.

    • איתי

      וואט דה..?! רייטינג שמכפיל את עצמו (!) בעונה החמישית/שישית (!) לעומת העונה הקודמת (!) – היה דבר כזה בכל תולדות הטלוויזיה האמריקאית? וחשוב מכך, איפה היו כל הצופים האלה עד כה וכמה זרי פרחים רשת amc צריכה לשלוח לנטפליקס? מדהים, פשוט חסר תקדים.

      • maayan

        מה. באמת לא ידעת הבאז סביב הסדרה גדל בצורה משמעותית לאורך השנים.
        בעונות 1-3 מעט מאוד אנשים ידעו על קיומה (למרות שבשלושת העונות האלה בראיין היה מועמד וזכה באמי- כן, שלוש פעמים רצוף, ובעונות 2-3 ארון היה מועמד וזכה בשלישית).
        פתאום לפני תחילת עונה 4 זה כאילו התפוצץ וכולם דיברו על זה וזה היה ממש מוזר. באמת תופעה מוזרה, לא יודעת אם היה לה תקדים.
        כלומר, אני יודעת שהיו סדרות שלא הוערכו כהלכה בזמן שידורן וקיבלו את ההכרה אחרי שנגמרו (הסמויה? בעצם. היו עוד?). אבל סדרה דיי אנונימית בהתחלה שרק מקבלת יותר הכרה מהציבור ככל שהזמן עובר? לא יודעת אם היה דבר כזה.
        כל הצופים האלה כאמור (ואני בינהם, אז אני צריכה לדעת 🙂 ) כנראה רואים דברים בעיקר לפי כמות הבאז שהם יוצרים. אבל מאיפה נוצר הבאז מלכתחילה? לא יודעת. באמת עניין מוזר.

        • צ'והן מו

          "סדרה דיי אנונימית בהתחלה שרק מקבלת יותר הכרה מהציבור ככל שהזמן עובר"

          סיינפלד.

          • איתי

            מד מן, דקסטר, דם אמיתי, משחקי הכס – כולן סדרות שהתחילו עם רייטינג זעום והציגו מגמת עלייה ובאזז הולך וגובר עם כל עונה פחות או יותר.. והרשימה יכולה להימשך..

            אכן מה שייחודי ב״שובר שורות״ זה ממש לא מגמת העלייה הצנועה באחוזי הצפייה בין העונות וממש לא מגמת העלייה בין עונה 3 ל-4 (בסה״כ עלייה של כחצי מיליון צופים, משהו ממש לא יוצא דופן). כמו שתיאר מתחת בדיון תתש – המדהים בסדרה הזו זה שאחרי מספר לא מבוטל של עונות עם בסיס קהל של כ-2 מיליון צופים, פתאום תוך עונה אחת הקהל הזה מכפיל את עצמו. לא בדקתי, אבל אני בטוח שאין דברים כאלה.

  • Tomer Soiker

    בפלאשוורד (או שזה מתרחש בהווה והאירועים המרכזיים הם פלאשבק?) סברתי שהשיעול של וולט נובע מהאבק או מיעוט האוויר בבית שהיה אטום תקופה ארוכה.

    הייתה לי בעיה אחת עם הסצינה הזו: הבית נראה כאילו היה מוזנח במשך כמה שנים ולא מספר חודשים. אם בדיינר וולט הציג תעודה מזוייפת, אולי גם הגיל היה מזוייף?

  • Tomer Soiker

    אה, ואיזה מכעיס לראות את דין נוריס כה נפלא כהאנק, ואז להיזכר בתפקיד הנוכחי האחר שלו ב"בתוך הבועה" האיומה.

  • maayan

    עוד נקודות אחרי צפייה שניה ושלישית:

    ספוילר
    ..
    ..
    ..

    – מה יש לוינס גיליגן עם תפוזים? קרול (השכנה) העתידית מפילה שקית חומה שממנה מתגלגלים תפוזים, כשטד בנקי נפל ונתקע עם הראש בקיר מתחת לשולחן תפוזים התגלגלו למטה.

    – וולט עשה ללידיה "גאס פרינג" עם הסינון שורות שקשורות למה שהיא מדברת מתחת לשפה ופרצוף מחייך ומקצועי בין לבין.

    – וולט לא שיקר לסקיילר. הוא ממשיך לשקר לכל מי שהוא מכיר, או לפחות מנסה. אבל עם סקיילר הוא לא מנסה אפילו. אולי זה גם בגלל שאין לו ממש מה להסתיר ממנה באותו הרגע, אבל עדיין הייתי חושבת שהאינסטינקט הראשוני שלו יהיה לשקר.

    – השוט של ג'סי מתחת לשולחן. פרייסלס! בהתחלה ניסיתי להבין בדיוק מאיזה זווית אנחנו רואים אותו עד שקלטתי שהוא מתחת לשולחן שקוף. הפנים שלו ממוסגרת במסגרת, כאילו לתאר את הכלוב בו הוא נמצא. והג'וק המטייל על הפנים שלו- תוספת לשלל החרקים המשמעותיים בסדרה (פרת משה רבנו, זבוב, עכביש והפעם תיקן).

    – ג'סי זורק את הכסף- שאוט אאוט, או סתם קישורים שלי- ל-וולט מתחיל לשרוף את הכסף בתחילת עונה 3. יען הבין שזה כסף דמים ובגללו הוא הפסיד הכל. אבל כאילו לצעוק את ההבדלים, וולט מתחרט אחרי שניה ומנסה לכבות את השריפה, אפילו מפיל את הגריל למים.
    ג'סי פעמיים אדיש לחלוטין לכסף שברשותו (בתחילת עונה 4, אדיש לבחור שמנסה לגנוב ממנו את הכסף) או עכשיו שמנסה להיפטר מהכסף בכוח.

    – אני מנסה להבין מה פשר הילד ששיחק במכונית הצעצוע הצהובה מחוץ לחניה של האנק כשוולט מגיע אליו בסצנה הסופית. כאילו, שובר שורות- מראה לנו סצנה של ילד משחק, ועוד עושה קלוזאפים על הצעצוע שלו, והרעש של המכונית שלו נוכח בחזקה לאורך כל הסצנה? זה לא יכול להיות חסר משמעות. הרי בסדרה הזאת, ילד שמופיע במערכה הראשונה- סופו להיהרג במערכה השלישית (או לפחות להיות מורעל. או שסבא שלו/ה יהרג בלי שיספיק להגיד לו/ה שלום).
    אולי הצמדת שוט מכונית הצעצוע מיד אחרי זריקת הכסף של ג'סי מחלון המכונית שלו, כאילו באה להקביל בינהם- ג'סי הוא עוד ילד שמשחק במכונית צעצוע.
    כמו כן, מעניין השוט של המכונית של וולט נכנס לחניה של האנק כשבמקביל אליו נוסעת המכונית הצהובה. כאילו להמחיש את הבדל הגדלים, גודל האיום של וולט שבתזוזת הגה יכול למחוץ את מכונית הצעצוע למוות.

    • התפוזים הנופלים ומתגלגלים כסימן למוות מזכירים מאוד את "הסנדק", וזה בוודאי מכוון. שם הם תמיד סימלו אלימות ומוות.

      • maayan

        nice! תודה.

        מעניין שבשני המקרים בשו"שו זה דווקא לא נגמר במוות.

    • מיכאל גינזבורג

      היי, אני אמרתי לך על התפוזים! 🙂 וזה באמת מסתורי כל הקטע.

    • zerbit

      הילד והמכונית היא אזכור לעונה השניה, נראה לי. ראו כבר את הילד משחק עם מכונית ומארי דרסה את המכונית ברגע של עצבים והאנק הבטיח שהוא לילד שיחזיר לו.

      • maayan

        מה? באיזה פרק זה היה?

        • zerbit

          בפרק הראשון לעונה השנייה.
          אה והוא מביא לו כסף.

          • maayan

            וואי.. נכון!! איך זכרת את זה?
            אבל עדיין.. מה זה אומר ולמה הראו לנו את זה בפרק הזה?

            • zerbit

              לקראת הפרקים החדשים צפיתי בסדרה כולה שוב 🙂
              ואני באמת לא יודע למה להביא את זה עכשיו אבל זה לא אאוט אוף דה בלו…
              אני מניח שהייתי דואג לביטחון הילד יותר אם לא היה לנו את הסצינה ההיא עם הילד בעונה השנייה.

  • אליאב

    אני היחיד שמצפה שהכל יסתדר ואז לידיה תבוא בהפתעה ותחרבש את הכל כי היא פקעת עצבים? היא זאת שתגרום לוולט להפוך לנמלט והוא יאסוף את הרעל בשבילה

  • מיכאל גינזבורג

    שמתי לב לעוד כמה דברים קטנים אחרי צפייה שנייה:

    – מרי אומרת בצחוק לוולט You are the devil

    – לידיה אומרת לוולט
    You are putting me in a box
    ולמעשה חותמת את גורלה?

    – ניסיתי לחשוב איזו הוכחה יש לג'סי על מותו של מייק. אולי הוא שיחד את טוד שיגלה לו?

    • maayan

      – הקטע עם ה-devil, גם אני שמתי לב. היה שקוף.

      – לידיה- נכון, מעניין, לא חשבתי על זה.

      – לג'סי אין הוכחות אבל הוא מן הסתם עשה 1+1 כמו שהוא הסביר לוולט – הרי מייק היה מאוד נחרץ בקטע של לא להרוג את האנשים שלו (ואפילו כמעט הרג את לידיה על שניסתה). אם הוא היה חי והיה יודע שוולט הרג את האסירים שלו, כמו שג'סי אמר,, וולט היה צריך להסתכל מעבר לכתף שלו כל החיים, ו"זה לא הדרך שהוא עושה דברים".
      אין לו הוכחות. אבל הוא כבר מבין. הוא ראה את הפרצוף האמיתי של וולט, הוא יודע למה הוא מסוגל.

  • מיכאל גינזבורג

    נכון. ובכל זאת, משהו אומר לי שג'סי בירר.
    אז האם ג'סי יודע על ברוק? ג'יין?
    הייתי רוצה לראות כיצד יפעל מעתה. לא נראה לי שהוא ירצח את וולט, פשוט יתרחק ממנו כמה שניתן.

  • zerbit

    פרט קטן שראיתי בפרק שמוביל לתאוריה אדירה שקראתי:
    כשוולט הולך לשירותים ומקיא, הוא פותח את הברז ושם מגבת מתחת לברכיים.
    בדיוק כמו שגאס עשה בפרק שהוא חיסל את הקרטל על ידי רעל.
    וזה מוביל אותי לתאוריה שמסתובבת ברשת. וולט לוקח מין הרגל מכל אחד מקורבנותיו: לאחר שרצח את קרייזי 8 (הסוכן סמים מסוף העונה הראשונה ותחילת השנייה)- הוא אוכל את הלחם שלו בלי החלק הקשה, כמו שקרייזי 8 ביקש מוולט שיחתוך לו את החלק הקשה. אותו דבר בקשר למייק- לאחר שנרצח וולט שותה את הוויסקי שלו עם קרח כמו מייק.
    פלוס הדוגמא עם גאס של הפרק האחרון- התאוריה טוענת שכל הרמזים הללו מובילים אותנו למותה של סקיילר. בפרק הראשון לעונה 5- הפלאשוורד שבו רואים את וולט אוכל בדיינר ועושה עם הבייקון את המספר 52 כמו שסקיילר עשתה ליומולדת ה50 וב51 (בחוסר רצון). הרגל שהוא לוקח מקורבנותיו? סקיילר היא קורבן?
    אם זה יתברר להיות נכון זה יהיה ממש מגניב משני סיבות:
    1. כי זה ממש מגניב! וזה מוטיב שהתפתח כבר מהעונה השנייה!
    2. כי להרוג את סקיילר זה משהו שרציתי לעשות… כבר מהעונה השנייה!

    • maayan

      גם אני נתקלתי בתיאוריה הזאת.

      אבל לגבי גאס- זה לא הגיוני. מאיפה וולט יודע איך גאס מקיא?

      • Tomer Soiker

        אע"פ שעם הקורבנות האחרים שלו הוא אימץ, לכאורה, מנהג שחזה במו עיניו, אפשר לשער שזה נעשה באופן סימבולי ולא מודע. וולט לא היה צריך להיות נוכח כשגאס עשה משהו כדי שדמותו תחקה אותו לאחר מכן. כמו עניין הצבעים וכל הסימבוליזציה ששולטים בסדרה, הם לא באמת קיימים בעולם האמיתי, כך גם תיאוריית אימוץ תכונות\מנהגיהם של קורבנות.

        • maayan

          אבל אין בזה הגיון שהוא "מחכה" התנהגות של משהו שהוא לא יודע על בן אדם. אם כבר הייתם אומרים שהוא נגיד מחקה את אופן ההתנהלות של גאס בשיחה עם לידיה, זה היה יותר הגיוני.

          התיאוריות האלו כייפיות, אבל תכלס, מוזר לי שמישהו לוקח אותם ברצינות.
          מזכיר לי את כל תיאוריות ה"שרון טייט ומייגן" במד מן.

          זה נחמד והכל. אבל לא מחזיק מים.

          • zerbit

            מסכים עם תומר בנוגע להתחקות, היא נעשית באופן סימבולי ולא במודע.
            הקטע הוא שבאמת לא קניתי לגמרי את התאוריה הזאת עד לקטע בפרק הזה. אני באמת לא יודע למה, אבל הרגשתי שלסדרה היה נורא חשוב בנוגע לאקט הזה שוולט עשה בשירותים.
            אני לא יודע אם זה מוביל אותנו למותה של סקיילר אבל אני בטוח שזה יבוא בעתיד ועד לסצינת הדיינר יתרחש רצח של דמות.

            • maayan

              רציתי לכתוב בתגובה לתומר ושכחתי- וינס אכן אמר שזה היה שאט אאוט לסצנת ההקאה של גאס. אבל שוב, ברמת המחווה לפרקי עבר שהם מכניסים הרבה פעמים בהרבה פרקים אחרים. מעבר לזה, לא נראה לי שיש לזה משמעות.

              • Tomer Soiker

                אז נניח שזו באמת לא יותר ממחווה, בעצמך ציינת את ההתנהגות הדומה של וולט כלפי לידיה כשהגיעה אל העסק שלו, כפי שגאס עשה לו בעבר. הנה מאפיין של גאס שוולט חווה בעצמו ולאחר מכן חיקה, בהתאם לתיאוריה.

  • עצי הריח האלה הם באיכות הכי טובה מכל עצי הריח בשוק. הניחוח טהור. לא מהול. רחרוח אחד ואתם מכורים – הנה "שובר שורות" 5.09 לו התרחש רק בפייסבוק, קיוויתי שהם יעשו את זה.

  • תתש

    הרייטינג שובר שיאים; 5.9 ציליון צופים ו-2.9 רייטניג 18-49. פי שניים מהשיא הקודם של הסדרה.

    לא נראה לי שדבר כזה אי פעם קרה, שסדרה שמשודרת שנים עם קהל צופים די מבוסס פתאום תכפיל את הרייטינג שלה מעונה לעונה.

  • Tomer Soiker
  • מיכאל גינזבורג

    מעיין שמעה וסיפרה לי על סיפור מרגש שסיפר
    וינס גיליגאן בפודקאסט הטרי על הפרק:

    וינס וכל צוות הסדרה, החל מכותבים, מפיקים ושחקנים, פצחו בקשר הדוק עם נער בן 16, חולה סרטן. הנער הוא מעריץ גדול של הסדרה והם הגיעו לא פעם לבקר אותו בביה"ח ולשמוע את הניתוחים המבריקים שלו על הסדרה, לדבריהם.

    יום אחד, ממש אחרי שהסתיימו שלבי הכתיבה האחרונים של הסיום, וינס שאל את הנער האם הוא ירצה לדעת את הסיום לפני כולם וסמך עליו שלא יפיץ. הנער סירב. אמר שרוצה לצפות בכל זאת.
    וינס לא התעקש אך הציע לו הצעה שהיא יותר סוג של משאלה, וההצעה כללה שהנער יחשוב על משהו שממש בא לו לראות בסדרה. כשהנער סיפר מה בא לו לראות בסדרה, וינס ממש התלהב ואמר שזה רעיון מצוין. את הרעיון של הנער נראה בפרקים הקרובים.

    לפני מס' חודשים, צוות 'שובר שורות' קיבל הודעה על מותו של הנער.

    • maayan

      אכן סיפור מאוד עצוב ומרגש.
      מסתבר שהופיעה כתובית בפרק הנ"ל שמקדישה אותו לנער (פספסתי את זה). הנה כתבה על העניין.

  • Matoy

    יש לי פינה חמה לפרק הזה כי השתמשו בו ברעיון שחשבתי עליו. כששמעתי את החבר של באדג'ר אומר לו שרעיון הטרנספורמציה הוא בעצם סוג של מוות ושכפול מחדש בנקודה אחרת, אמרתי מגניב, בדיוק חשבתי על זה לא מזמן, אבל אני בטוח שעוד אנשים חשבו עליו. אבל כשבאדג'ר הזכיר את הרעיון של התקנת טלפורטור בקיבה, הרגשתי תחושת ניצחון קטנה. הרעיון שלי היה אומנם לדיאטות (האוכל לא מגיע לקיבה) אבל הוא היה מספיק קרוב. אז נחמד.

    בקשר לפרק – שובר שורות.. מה יהיה עם רגעי שומר המסך האומנותיים סוריאליסטים שלך? חשבתי שזה התמתן. מה היה לנו בקטגוריה הזו בפרק? שוט של גלגלי סקייטבורד בבריכה. שוט ארוך על דלת השירותים של האנק. שוט ארוך על דלת המוסך הנסגרת של האנק. בקטע בגינה של וולט כבר ציפיתי שהם יתמקדו על הדשא ויתעדו את פריחת הסביונים. אוקיי, זה אומנותי. וכן זה מתקשר לדברים מסוימים בפרק.. אבל המינון.. בחייאת', קצת פחות רגעי דיויד לינץ' בבקשה.

    חוץ מזה היה פרק טוב. הדמויות החזקות בסדרה, וולט והאנק, קיבלו זמן מסך כפי שמגיע להם. הדמויות החלשות בסדרה – סקיילר וכמובן ג'סי – לא קיבלו זמן מסך או היו מהורהרים ושתקו וטוב שכך.

    השוט של וולט מהעתיד – עם שיער וחלש (מה שאולי אומר שהוא זנח את טיפולי הכימותרפיה מרצון או כתוצאה מזה שהוא בבריחה) היה נחמד, וכנראה מכין אותנו להתמוטטות שלו סופית. למרות שהוא לכאורה כבר "זנח" את עסקי הסמים, הם לא זנחו אותו. לידיה, האנק וגם ג'סי דואגים לזה שמה שהוא עשה בעבר ימשיך גם להווה. אף אחד מהם לא מוכן להמשיך כמוהו כאילו כלום לא קרה.

    אני חושב שזה יפה איך בכל שלב לוקחים פיסה מהמוסר של וולט. הפעם הראשון שהוא שיקר. הפעם הראשונה שהוא הכין מת'. הפעם הראשונה שהוא רצח. עכשיו הוא כבר בשלב הדי פאתטי. השקרים שלו שקופים ואפילו ג'סי לא מאמין להם.

    העונה הזו צריכה לגמור את הסדרה, וטוב שזאת העונה האחרונה אחרת היא הייתה הופכת לדקסטר. אני מקווה שבמקום שוטים של רקפות מלבלבות, או דיאלוגים מאולצים בין מארי לסייקלר (עם כל הכבוד לתסריטאים לפעמים הדיאלוגים שם יכולים להיות מביכים) אני מקווה שהפרקים יספקו התרחשות מעניינת לדברים (ו'שובר שורות' יודעת לספק את זה).

    • Tomer Soiker

      ג'סי דמות חלשה?!

      • מצטרף לתמיהה. הדמות הכי חשובה של הסדרה הזו.

      • Saturn

        אני חושב שהוא התכוון מהבחינה של דמות פאסיבית ומובלת, שהדברים יותר קורים לה מאשר שהיא יוזמת.

        • Matoy

          לא רק. התכוונתי לזה שהוא דמות חלשה בתור זה שמהפרק הראשון של 'שובר שורות' ועד עכשיו, הדמות של ג'סי שטוחה כמו קרטון. וכן, למרות שבמהלך הסדרה היא עוברת מהפכים, עדיין קשה לי לראות אותו בתור אדם אמיתי (כמו וולט לדוגמה) שקיים במציאות. אולי הבעיה שלי שאני לא מכיר הרבה אנשים כמוהו במציאות או שאולי היא עם איך שבריאן קרנסטון בחר לגלם אותו. קשה לי קצת עם ה"יו ביץ' יו" שלו שהוא אמר 90 אחוז מהזמן. זה מאפיין שכמו הקללות של דברה, נועד להדביק בדבק מגע אפיון לדמות, הבחור הבעייתי שעוזר לוולט.
          הייתי מאוד רוצה להאמין לדמות של ג'סי, הוא סוחב על הגב שלו חלק גדול מההתרחשויות בסדרה, אבל אני פשוט לא מסוגל. לכן הוא דמות חלשה בעיני.

          • Matoy

            סורי התכוונתי לאהרון פול, כמובן.

            • Tomer Soiker

              עכשיו אני מנסה לדמיין את בריאן קרנסטון מגלם את ג'סי ואת אהרון פול מגלם את וולט.

  • אור

    תאוריה שראיתי באינטרנט מדברת על כך שבסצנה הראשונה השכנה קרול הייתה כ"כ מופתעת מלראות את וולטר לא בגלל שוולטר הוא פושע נמלט שחזר לביתו הנטוש, אלא שוולטר זייף את מותו והחליף זהות.
    מעניין.
    לגבי ג'סי בעניין מייק, הוא כנראה עשה 1+1 כמו לידייה בפרק הקודם והבין שוולטר לא היה עושה מעשה כזה אם מייק עוד היה גורם משפיע.

    לידייה באה למכון השטיפה כדי לנסות להחזיר את וולטר לעסק ,בטענה שאיכות החומר נמצאת בירידה מתמדת. הוא טוען שהעסק שהוא השאיר מבצעי, כנראה טוד. ובאמת לא נראה שהוא עוד מעוניין בעסק הזה.
    לדעתי העונה הזאת לא תתעסק כמעט ,אם בכלל בקריסטל אלא רק במירוץ של האנק נגד וולטר ושל וולטר נגד עצמו.
    סצנה אחרונה מדהימה.
    מחכה בקוצר רוח להמשך.

    • Tomer Soiker

      הפרישה המוקדמת של וולט בטח תחזור לנשוך אותו בישבן. אם לידיה נלחצה מהירידה באיכות, מה יגידו שותפיה האחרים שעומדים להפסיד הרבה כסף? בטח לא נראה את הפרקטיקה, את הייצור, אבל החלק הזה בחייו של וולט לא הסתיים רק מפני שבחר לפרוש.

  • Saturn

    אם עד סוף הסדרה לא מקבלים התייחסות ללמה להאנק ולמארי אין ילדים, אני אוריד חצי נקודה מהציון הכללי של הסדרה.

    • maayan

      רציני? למה? למי זה חשוב ולמה זה תורם?
      קורה גם שאנשים לא רוצים להביא ילדים לעולם. סתם ככה, בלי סיבה.

      • Saturn

        זה לא עניין של הסיבה. שיגידו מה שהם רוצים, רק שיגידו. זה תמוה שבמשך 5-6 עונות הנושא הזה לא הוזכר בכלל ע"י אף אחד, וזה לא שאפשר להגיד שהתוכנית לא טיפלה ביחסים בין מארי והאנק.

        ויש גם את העניין שהם מאוד אוהבים לשמור על ג'וניור ועל הולי ולבלות את הלילה איתם.

        'תגידי אחותי, מתי תביאי ילד משלך?' -'אנחנו לא מעוניינים בילדים'. וזהו סוגרים את הפינה.

        • זו הביקורת הכי מוזרה ששמעתי על הסדרה. למה זה אישיו בכלל? בניגוד לישראל המסורתית עד אימה, במקומות רבים בעולם המערבי יש הרבה אנשים שלא מביאים ילדים לעולם מבחירה, או סתם, כי לא יצא, לא הסתדר, בעיות בריאות וכו'. את מי זה מעניין? את מי מארי בכלל מעניינת?

    • איתי

      Not sure if… קטנוניות טהורה, Or… הגזמה מוחלטת!

      כפי שאמרו לך, יכולות להיות מיליון סיבות וגם אפס סיבות לכך. וגם אם יש סיבה, זה בהחלט לא נראה כמו משהו קריטי שצריך להרחיב עליו ולהסביר עם כפית מזהב רקוב כמו שעושות סדרות כגון ״דקסטר״. אולי השתיקה עדיפה במקרה הזה, וגם ככה יהיו לדעתי מספיק סערות של רגשות בעונה הקרובה. וגם -וואו!- חצי כוכב מלא זו הגזמה פרועה למשהו שהוא ספק שולי, ספק חשוב אך לא דורש התעמקות מעבר לסאבטקסט שקט, כמו שקורה להרבה אירועים דרמטיים ב״מד מן״ שלא זוכים ליותר מדי התייחסות מעל פני השטח כי יש מספיק מתחתיהם.

      • Tomer Soiker

        1+ (ניתן להמיר בחצי הכוכב של סאטורן כפול עשר.)

      • Saturn

        זה לא קריטי אבל זה מציק שלא נגעו בזה אפילו לשניה. זה מסוג הדברים שאי האזכור בולט יותר ממה שאם הם כן היו מדברים על זה. לא ביקשתי קו עלילה של 6 פרקים -פשוט תזרקו מילה.

        וזה חצי נקודה, לא חצי כוכב. בדרך כלל כשמשתמשים בכוכבים זה סקאלה של עד 5, ולא כך אתן את הציון.

  • בבאזפיד כמו בבאזפיד, מרכזים באמצעות גיפים יעילים שלל נקודות מהדיונים שלנו בתגובות כאן, and then some.

    • Tomer Soiker

      בסעיף 10 אפשר להוסיף שמארי נידנדה להאנק שילך לבדוק את הלב, אבל הוא התעקש שהלב שלו בסדר.

  • פרק מוצלח. הסוף המתקרב הפך את הסדרה להדוקה יותר, בלי המריחות שהכרנו בעבר. טוב, חוץ מהסיפור המתיש על הפאי אוכמניות בסטאר טרק.

    המוות השקט. רק בעיניי וולט חזר את כל הדרך אל הבית הישן, למרות הסיכון, בשביל הריצין כי זה הסוף? יש לו איך להרוג את מי-שזה-לא-יהיה. כמומחה בכימיה, לא היתה צריכה להיות לו בעיה למצוא חומר אחר למוות שקט בכל מקום אחר. הוא חזר אחורה בגלל סימליות. משהו שחייב להסתיים איפה שזה התחיל. זה אומר שהמוות השקט מיועד לו עצמו, אולי כתוכנית מגירה אחרונה. אם לא, אז לאדם קרוב. ג'סי?

    גם אני חשבתי מהבעתה של השכנה שאולי הוא ביים את מותו. כל כך הרבה אפשרויות. מעניין לאן זה ילך.

© עידו ישעיהו