שאלות ותשובות

פורסם ע"י ‏yaddo‏
בתאריך 29/10/2012 בקטגוריה ‏כתבות, סיכומי פרקים

ספוילר "הומלנד" 2.05

http://i1213.photobucket.com/albums/cc466/yyaddo/homeland02x05-QA.jpg?t=1351452078

לא היו יותר מדי אופציות להמשך אחרי הפרק הקודם, לא? או לשפוט את ברודי על בגידה ולהתמודד עם הנשורת, מה שהיה לוקח איזה שניים-שלושה פרקים, או לחילופין, ההמשך הסביר יותר וזה שקרה בפועל, להשתמש בברודי כדי לסייע להם. אז הפתעות לא היו, ובכל זאת הפרק הפגין שיאים דרמטיים מושלמים.

למעשה, במידה רבה הצליחו לגאול את דמותו של ברודי. קשה גם ככה לחסות בצל המורכבות של קארי, אבל נראה כאילו מאז הפרק התשיעי בעונה הראשונה, היוצרים יצאו מגדרם כדי להפוך את ברודי לאידיוט שבהדרגה גם נעשה בלתי נסבל. החקירה של קארי שינתה את זה. היא רפרפה על מעלליו של ברודי שכבר התוודענו אליהם בעבר, התרכזה במיוחד בפרק האחרון לעונה, שם ברודי עטה את חגורת הנפץ ודמיאן ברודי היה מדהים מאי פעם – תזכורת טובה לרגעים החזקים של הסדרה. בנוסף, המעבר על קורותיו באופן כה רגשי, הצליח בעיניי ליצוק עומק בנראטיב שעד כה היה מפוקפק במקרה הטוב, להפיח בו חיים.

השיחה בינו לבין קארי, מעין ריקוד עקבי של אמיתות ושקרים עיקשים, היה קליימקטי. "אני יודעת שאתה חושב שהוא היה טוב לב כלפיך, שהוא הציל אותך. אבל האמת היא שבשיטתיות הוא קרע אותך לגזרים, ברודי, חתיכה אחר חתיכה, עד שלא נשאר דבר מלבד כאב. ואז הוא הקל על הכאב והרכיב אותך מחדש כמישהו אחר". היפה הוא שהתיאור הזה של קארי מתאר במובנים מסוימים גם את מה שעשתה היא לברודי באותו יום בחדר החקירה, וזה חלק ממה שהפך אותו לאנושי מאי פעם.

בתחילת הפרק תהיתי אם ילכו על קונספט של חקירה בלבד, להתעלם מהעולם שבחוץ אלא רק על ידי טלפונים שמתקבלים וכיו"ב, אבל די מהר הובהר שלא. זה לא הפריע לי לאורך רוב הפרק, עד שהבנתי עד כמה חסרי אונים היוצרים עם עלילות המשנה. דווקא בפרק שהיה נקודת מפנה בכל הנוגע לדמות הראשית השנייה של הסדרה, הגיעה סצינה כה מטומטמת, קלישאתית ונטולת כל עניין כמו הדריסה של דיינה והחבר שלה. למה, למען השם? איך זה קשור למשהו ולמי איכפת?

בתחילת הסיקוונס, כשדיינה ופין מנסים להימלט מאנשי השירות החשאי, קיוויתי, ממש ייחלתי, שהכותבים יסתפקו בחוויה הזו ובחיבור העמוק שיפיקו ביניהם, כלומר להתמקד בדמויות ובהלכי לבם, לא באירועים זולים וסנסציוניים שכמותם ראינו מיליון פעם. אבל לא, וזוהי המחשה נוספת לכך ש"הומלנד" אינה בליגה של הגדולות ולעולם גם לא תהיה.

תגיות:
  • מיכאל גינזבורג

    מסכים.

    בבקשה רק אל תגיד לי שדיינה ופין פגעו ברויה חאמד. זה יהיה ממש FACEPALM

  • miss bojarsky

    מסכימה, במיוחד לגבי הסוף.
    יש להם מזל שיש להם שני שחקנים חזקים כל כך בתפקידים הראשיים, זה מציל את הסדרה.

  • maayan1

    לגמרי לגמרי לגמרי!!!

    באמת שלזה לא ציפית.. החקירה של קארי הייתה אחת מתצוגות הטלוויזיה הטובות שראיתי הרבה זמן… אם לפני הפרק הזה הערצתי את קלייר דאנס, עכשיו אני סוג של סוגדת לאדמה עליה היא דורכת. זו הייתה סצנה כ"כ חזקה ועוצמתית שהייתי צריכה לראות אותה פעמיים. פשוט נשארתי נפעמת. 

    העונה הזו פי מונים יותר טובה מהעונה הקודמת, ולחשוב שכמעט ויתרתי ולא צפיתי בעונה ה-2. אם בעונה הראשונה הדבר היחיד שאהבתי היה הדמות של קארי (שבזכותה נתתי בכ"ז צ'אנס לעונה ה-2). זה ממש לא הסיפור פה. העונה הראשונה עצבנה מהרבה סיבות, אבל המרכזית בהם היא שלא נתנו שום אפשרות להזדהות עם הגיבור של הסדרה, הרי הוא ברודי.. הוצאת לי את המילים מהפה שעד לא מזמן היוצרים עשו הכל כדי להוכיח לנו כמה ברודי מטומטם, אבל לא רק זה. הם עשו בערך הכל כדי לגרום לו להיות דמות נבל חד מיימדית ולהשניא עליו את הצופים. סדרה לא יכולה לעבוד כשאתה מתעב את הדמות הראשית, או לכל הפחות לא מבין אותה לעזאזל. ולא, זה שהוא טרוריסט זה לא תירוץ. אם הצליחו לגרום לנו להזדהות עם טוני סופרנו, דון דרייפר, דקסטר מורגן והאוס, אין סיבה שלא יגרמו לנו להזהות עם טרוריסט. זה אפשרי בהחלט, הם פשוט לא ניסו.

    העונה השניה השתפרה בזה אלפי מונים- כבר בפרקים הקודמים הרגשתי איך מנסים להפוך את ברודי לדמות יותר עגולה, יותר מורכבת, יותר מובנת.. היו לי אפילו קטעים קטנים פה ושם ש-רחמנה לצלן- הזדהתי איתו. אבל השיא היה פשוט בפרק המעולה הזה (אני לא אומרת מופתי, כי אני מסכימה שעלילת המשנה של דיינה מיותרת עד מעצבנת, וקצת ביאסה לי את הפרק. למה אלוהים למה??).

    ידעתי כבר שדאנס משחקת מעולה, אבל זה הפרק הראשון שגרם לי לראות איזה שחקן נפלא הוא השחקן שמשחק את ברודי.

    אני גם לגמרי קלטתי ואהבתי את הסאב טקסט שבפינג-פונג בין קארי לברודי- שעבד בהמון רמות. היא מזדהה איתו, כי היא במובן מסויים פגועה נפשית, היא עברה תהליך שמאפשר לה להזדהות איתו באופן מסויים, אבל בעיקר, כמובן את ההקבלה בין התיאור של קארי של מה שאבו נזיר עשה, לבין מה שקארי עשתה לו פה. 

    שימשיך ככה בבקשה, שימשיך.

    ולמי שעדיין עוקב אחרי העונה השניה של המקבילה הישראלית- חטופים- אז אני חייבת לציין סצנה ששודרה שם לפני כמה פרקים. אני מזהירה על ספויילר, למרות שזה ממש לא הורס כלום, למי שעוד לא ראה… באמת שלא. אבל בכל זאת. 

    [רווח למי שפוחד מספויילר]:

    הייתה שם סצנה של מרצה לפסיכולוגיה שמסבירה על תסמונת שטוקהולם, שפחות או יותר אמרה את מה שקארי אמרה- החוטף גורם לחטוף לסבול- לוקח ממנו את כל מה שיש לו – עד שהוא משתוקק ליד מנחמת, למישהו שיהיה טוב אליו ואז החוטף נותן לו את זה, וככה הוא מזדהה עם החוטף…

    שאם לחשוב על זה זה פחות או יותר מה שקרה בפרק הזה- קודם גרמו לברודי לסבול- שמו אותו בבידוד, התייחסו אליו כמו חרא- ואז בא מישהו שנתן לו יד מנחמת. לדעתי זה פחות או יותר המנגנון הפסיכולוגי מאחורי כל הקטע הזה של- "שוטר טוב-שוטר רע". 

    הדבר היחיד שקצת ביאס אותי הוא, שכל הפרק ניסיתי להבין, אם קארי באמת התאהבה בו, אם היא עדיין מאוהבת בו, אם היא עדיין רוצה אותו באמת, או שהיא פשוט ממש ממש טובה במה שהיא עושה. הסצנה האחרונה, בה היא נכנסת לביתה מדוכאת ושותה יין, כמו גם המבטים שלה בברודי כשהוא מדבר עם אשתו וגם הפריוויו לפרק הבא – אימתו אותי עם החשש שהיא עדיין מאוהבת בו. וזה מבאס… אולי גם לה יש תסמונת האישה המוכה, או משהו… אני רוצה אותה עם הבחור הזה שעובד איתה.

    • מיכאל גינזבורג

       אבל הוא לא טרוריסט. הוא לא הרג אף אחד.
      ואהבתי את שאר דברייך 🙂

  • assafTV

    ספוילר הומלנד 2.05

    במהלך החקירה כשברודי עוד הכחיש הכל, דמיינתי שברנדה לי ג'ונסון (המפענחת) נכנסת לחדר וסוחטת ממנו בקלילות וידוי מלא ומקנחת ב-Thank yew

  • Saturn

    אני לא יודע מה לחשוב על החשיבות הגדולה שניתנת למערכת היחסים בין קארי לברודי. סוף שבוע בבקתה והיא משתפכת (כחלק מהחקירה אבל גם בלי) כאילו הוא איזה נפש תאומה.

    עשוי היטב אך עדיין תוצאה מובנת מאליו של סוכן כפול, וחסינות משפטית. ברודי חושש אם אבו-נאזיר יגלה. אל תפסלו את האפשרות שברודי יהיה סוכן כפול ומכופל.

    הם ממש רוצים להרוס את דיינה אני רואה. זה שהעלילה שלה עד כה עסקה בזוגיות עם הנער היה מאכזב מספיק בלי שידחפו את מפגן הנהיגה בעידוד דיינה והפגע וברח. אני מניח שמצלמות הכביש תפסו בכיף את הילד מתפרע עם האוטו, ולאחר התאונה הוא עצר לזמן מה כך שהמכונית שבאה לעזור צריכה הייתה לראות לוחית רישוי או לפחות לזהות את הרכב כך שאפשר לקשר בקלות את המכונית שביצעה את עבירות התנועה לזו שפגעה באישה.

    כדאי לנער לפחות לנקות את המכונית..

  • maayan1

    עוד משהו מעניין שחשבתי עליו… 

    כתבתי לפני כמה פרקים שקארי היא הגרסה הנשית של ג'ק באוור.. אבל מעניין אותי להשוות בין השניים- ומה זה אומר על ההבדל בין ייצוג נשים לייצוג גברים בתפקידים דומים. 

    ההבדל המרכזי שחשבתי עליו בעונה הקודמת היה שג'ק תמיד נראה בשליטה. גם שהוא חווה מפלות, טראומות וכו', הוא חזר לעצמו, קם מיד על הרגליים והתאושש.. קארי לעומת זאת, למרות שהיא מצויינת בעבודתה, ותמיד צודקת והכל, הרבה יותר שברירית ממנו, בנוסף, יש לה מחלת נפש והיא אושפזה בבית משוגעים. נכון שזה גם קשור למחלה, אבל בכל זאת, לא חושבת שהיו מראים את ג'ק משתגע לגמרי ומגיע לבית משוגעים (בעצם, אולי זה קרה, לא סיימתי את כל העונות, אבל ראיתי את רובם, וזה לא קרה). 

    הפרק הזה חידד לי הבדל נוסף. אני זוכרת שכג'ק חקר אסירים הוא השתמש תמיד בצורה אגרסיבית, הרבה פעמים באלימות ועינויים כדי להוציא את האמת מהנחקרים. בערך כמו החוקר הראשון הזה בפרק. אבל לג'ק זה עבד. קארי לעומת זאת הלכה על הגישה המכילה, המבינה, התומכת, המתחברת רגשית. אבל בפרק הזה דווקא הגישה הזאת הצליחה והגישה השניה לא. 

    מהמשוואה הזאת אני מקבלת:

    גברים = אלימים, אגרסיביים, שולטים ברגשותיהם. 
    נשים = מכילות, רגישות, שבריריות. 

    ואני תוהה אם זה אומר משהו טוב על נשים או לא…

  • Sfdsdf

    מסכים, והעובדה שהפרק היה קליימקסי רק מאששת את החששות שהשיא מאחורינו, ומעכשיו יהיו תפניות ומניפולציות זולות כמו למשל הגילוי ה'סנסציוני' שהזכיר סאטורן בתגובתו, שברודי למעשה עבד עלינו ועל קארי כי זו היתה הדרך היחידה להיחלץ מידיה, וחוזר חלילה וחלילה. הרי צריך לספק כסף למשקיעים ולעזאזל האינטלגנציה של הצופים. השאר הלא מסופר בדברי ימי "נמלטים".

© עידו ישעיהו