מרחף מעל הכל

פורסם ע"י ‏yaddo‏
בתאריך 03/09/2012 בקטגוריה ‏כתבות, סיכומי פרקים

ספוילר "שובר שורות" 5.08, סוף חצי-עונה

http://media.amctv.com/photo-gallery/BB-S5-Episode-Photos/episode-8-walt-034571-23459087-1934857015-654943546548-64565.jpg

מרחף מעל הכל
מבעד לטבע, זמן וחלל
כמו ספינה על המים מתקדם,
המסע של הנשמה— לא החיים לבדם,
מיתה, מיתות רבות אשיר.
(וולט וויטמן)

שיר יפה של וולט וויטמן. מי שהכיר אותו לפני הצפייה (לא אני), היה יכול לנחש את ההתרחשות בפרק כבר על סמך שמו – וולט וויטמן חוזר לנשוך את וולט ווייט בתחת.

אין מה להגיד, מטומטם עד כאב מצדו של וולט להשאיר כך את הספר בשירותים לעין כל. ניחא אם היה תולש את ההקדשה, הוא אפילו לא היה צריך להשליך אותה אם הוא כל כך רוצה את הבוסט לאגו, אבל למען השם, לפחות להפריד ביניהם. אבל בסדר, כל כך נהניתי מהסוף הזה, הסיומת שציפינו לה שנים, עד שלא באמת מפריע לי. כפי שאולי ניתן לשים לב, הפסקתי לאפשר לחורים העלילתיים העצומים של הסדרה לטרוד את מנוחתי.

ואפרופו עניינים טורדי מנוחה – מסתבר שזבובים עדיין רודפים את וולט, ובמיוחד עכשיו, כשמצפונו ודאי מציק לו אחרי שרצח את מייק. אבל הפעם הוא לא מתבוסס בזה, אלא תחת זאת מזמין את רציחתם של עשרה אנשים נוספים, ועוד תוך שתי דקות, תוכנית שאפתנית ומגניבה שהתממשה על המסך בסצינה אדירה למדי. עוד קודם לכן הוא כמעט רצח גם את לינדה לידיה, הביא עמו את כמוסת הריצין כדי לחסל אותה ברגע שתספק לו את השמות, אבל היא בפקחותה ניטרלה את זה מראש. האיש הפך לישות רצחנית, וסצינת בתי הכלא המחישה זאת היטב. "מיתה, מיתות רבות אשיר".

גם ג'סי ידע את זה כשוולט בא אליו אחרי כל הזמן הזה. "סול אמר לי מה עשית", הוא אמר, בטוח שוולט הגיע אליו כדי לסגור קצה פרום נוסף והתכונן לו עם אקדח בגבו ופיק בברכיו. אבל לא, וולט בסך הכל רצה לדבר איתו, להתחבר שוב, להעלות זכרונות. קצת להכות על חטא ולפצות אותו עם תרמילים של מזומנים שאין להם בו שימוש.

הסצינה ביניהם הייתה יפה בעיניי. חלק ניכר מהפרק התמקד בלהעלות זכרונות מחיי הסדרה – הזבוב, וויטמן, סריקת CT, הקרוואן שבו בישלו וולט וג'סי וההרפתקאות העליזות שחוו בדרך – ממש כמו פרק סיום סדרה, "מרחף מעל הכל". והסצינה האחרונה הייתה נינוחה כזו, כולם יושבים אצל וולט וסקיילר, ג'וניור משחק עם אחותו הקטנה, מדברים, צוחקים, שלמים; שיחות על עיצובי השיער השונים של סקיילר ומארי ועל הבירה שהאנק מבשל – ציוני דרך נוספים. ככה זה יכול היה להיגמר, אבל בסופו של דבר באמת נותר קצה פרום אחד: האנק נכנס לשירותים ומגלה אותו. אותה נוסטלגיה של "הו, הדרך שעברנו עד כה" מתהפכת על פיה עם הסצינה המעולה הזו של האנק. הזבוב הוא חברתו של ג'סי, וויטמן הוא גייל, הקרוואן הוא אותו מקום שהאנק סגר עליו כאשר קיבל פתאום טלפון על כך שאשתו בבית החולים. וולט הוא המפלצת העלומה שגרמה להאנק לערוג לעבודתו הנושנה כמסמן עצים ביער. וולט הוא WW, ומלחמת העולם הולכת לפרוץ.

מה יהיה מכאן? אנחנו יודעים שוולט יהיה במנוסה ביום הולדתו ה-52, כלומר עוד כשמונה חודשים מעכשיו, אבל מי ירדוף אותו? האנק? והאם גם סקיילר תיכנס לכוונת שלו? כל ענייני הבגידה, הילדים ששהו אצלם, ההימורים. זה בוודאי יהיה עונג אחד גדול.

תגיות:
  • אני חושב שזה סיום יפה מאוד לחצי העונה. לא ברור לחלוטין מה גרם לוולט להפסיק (אם באמת הפסיק), אבל אולי השגרה הבנאלית של שלושת החודשים שעברו במונטאז' עשתה את שלה. ואולי הוא כבר ניצח – באמת אין לו מתחרים, הוא עושה יותר כסף משאי פעם יצטרך, המכונה מתקתקת, אין יותר למה לשאוף מלבד חיי משפחה תקינים בפרברים.

    סצינת הנוסטלגיה עם ג'סי היתה מצוינת. וולט אומנם חייך כשהבין שהתרחיש לו ציפה אכן קרה וג'סי התדרדר חזרה לסם, אבל הוא לא הטיף לו דבר. מסכן, בטח התגעגע אליו כל הזמן הזה. ומסכן ג'סי, שבאמת אין לו מה לעשות עם הכסף והחיים שלו.

    וכמובן, אי אפשר בלי פלאשבק מיותר בסוף סטייל הפתק על העציץ של עונה 4.

    • בילי

      ספויילר. אני חושב שמה שגרם לוולט להפסיק היה – אם הבנתי נכון – שחזר לו הסרטן.

      ומסכים לחלוטין על הפלאשבק, ממש ממש ממש מיותר, מכניס את הפתק על העציץ לכיס הקטן.
      והפריע לי עוד משהו, מי לעזאזל שומר ספר בשירותים/מקלחת?

      • וואלה, לא חשבתי על זה. נקודה טובה.

      • בילי

        … אחרי הפרק היום שאלתי כמה אנשים אם הם שמעו פעם על מישהו ששם ספר בשירותים, כי זה הציק לי כי זה הרגיש לי לא סביר, וגיליתי שאנשים עושים את זה ביניהם קרובת משפחה שלי. אז כנראה וולט הוא אחד מהאנשים האלה, אז זה מבחינתי פותר את הבעיה של הספר.

      • אני לא חושב שחזר לו הסרטן, אלא שזו הייתה בדיקה שגרתית כדי לוודא את זה. אני מאמין שזה חלק מהרטרוספקטיבה שהפרק הזה סיפק לסדרה כולה. כמו כן, ראינו אותו בגיל 52 עם שיער מלא ובריא למראה, כך שיש יסוד סביר להניח שהוא בסדר.

        • בילי

          כן, אבל אז הראו את המייבש ידיים מרוסק, אז הנחתי שהוא זה שהלם בו, כמו שהוא עשה לאחר שהוא גילה שהסרטן בנסיגה. יכול להיות שאני מתבלבל פה ושהמייבש ידיים המרוסק היה חלק מהרטרוספקטיבה גם הוא, אבל בצפייה הראשונה הדבר הראשון שקפץ לי לראש הוא שהסרטן חזר לו, ואני חושב שההתנהגות שלו מהרגע הזה ואילך רק אישרה את ההרגשה המקורית שלי. כאילו כעת הידיעה שימיו ספורים היא דווקא זו שמניעה אותו לזנוח את הקריירה הנוכחית שהיא כבר לא מרגשת ומספקת אותו כמו פעם, במיוחד כשהוא כבר הגשים את השאיפה שלו לבסס אימפריה, ולבלות את הימים האחרונים בחייו עם ילדיו. ודווקא בפלאשפורוורד שהזכרת נרמז שהסרטן חזר, כי כשהוא הלך לשירותים הוא השתעל בצורה שהזכירה את השיעול שלו מהעונות הראשונות ובלע כדור סטייל העונות הראשונות (כמובן יכול להיות שזו הטעייה מכוונת של הצופים). הסיבה היחידה כרגע שקופצת לי לראש שאולי דווקא הסרטן באמת לא חזר היא שהסדרה לא טרחה להסביר לנו את זה ולדחוף לנו את זה בכוח לגרון שזה הרגל מגונה שהיא סיגלה לאחרונה (הפלאשבק בסיום היה שיא השיאים).

          • זהו בדיוק, הוא הסתכל על מייבש הידיים שהוא עצמו ריסק חודשים לפני כן, כלומר זה לא משהו שהוא עשה עכשיו. תכל'ס זה ניחוש, ויצוין שבכלל לא זכרתי את השיעול והכדורים בטיזר של תחילת העונה.

            • בילי

              היום בבוקר, אחרי שישנתי על זה, אני כבר לא לגמרי יודע מה לחשוב, אבל אני כרגע די חושב שאתה צודק, ושהסרטן עדיין לא חזר. אירוע כל כך חשוב שעובר כל כך בלי התייחסות מרגיש לי לא לגמרי סביר, והפרישה של וולט עובדת מצויין אם זה או בלי זה. כמו שאמרת, הפרק היה משופע call backs לפרקים קודמים, ואני מאמין שזה היה אחד מהם. (אגב, ניטפוק – למה לא החליפו את מייבש הידיים אם עברה מאז כמעט שנה?=)) תנקס=)

      • ocean

        סוג של אוף טופיק: אני מציצה בעונה המשודרת כרגע של דדווד ביס. מסתבר שסקיילר משחקת גם שם. *לא זיהיתי אותה בתחילה*. הדבר שכן זיהיתי זה משחק גרוע, מישהי שלא קשורה בכלל לקאסט ולתפאורה (אותו כנ"ל עם כריסטין בל שהפציעה בעונה קודם לכן, אגב).

        • בילי

          LOL

          אני דווקא ממש ממש ממש אוהב אותה.

          (אגב, זה יצא בטעות, נכון? שיצא שהגבת להודעה הספציפית הזאת ולא כהודעה חדשה?=)).

          • ocean

            ניצלתי את השרשור הזה והגבתי לתגובה הראשונה שלך שראיתי.

  • תתש

    ספוילר

    זה היה צריך להיות ברור כשמש שמחצית העונה הזאת תסתיים כך, אבל בשום שלב לפני שהראו את הספר לא ציפיתי לזה. לאורך כל הסצנה האחרונה הייתי בטוח שג'סי/טוד/זה מסטארגייט יופיעו לביקור לא צפוי או שבן משפחת סלמנקה לא ידוע יקפוץ מהשיחים וינסה לסגור חשבון עם האנק.

    כמה מתאים שדברי ההערצה של הבן אדם היחידי בסדרה שהעריך את וולט כמו שוולט מעריך את עצמו, הם הדבר שיביאו למפלתו של וולט.

  • Matoy

    הבעיה שלי עם הסוף הזה הוא שהוא סוף שנשמר מראש מגירה. כלומר סוף צפוי, כשעוד שהעלו את הרעיון לתוכנית, לפני שש שנים היוצרים שלה ידעו שהם הולכים לסיים את אחת העונות (או חלק עיקרי מהן) בקליפ הנגר שבו האנק מגלה שוולטר הוא סוחר הסמים אותו הוא מחפש. ספוילר לדקסטר – זה גם מה שהפריע לי בעונה האחרונה (והגרועה למדי) של דקסטר. אנשים כל כך התלהבו שדברה סוף סוף גילתה את הסוד לגבי דקסטר שהם שכחו שזה משהו שהיה צפוי לקרות במשך זמן רב, וסלחו לעונה המחורבנת שהייתה.

  • Saturn

    פרק סיום עונה חלש. כמעט ולא קרה בפרק כלום, איזו בחירה רעה לסיים כך בהתחשב שהפרק הקודם היה יכול בכיף לשרת כפרק סוף עונה והפרק הזה כפרק תחילת העונה הבאה שמודיע על הקו המרכזי של האנקוולט מודיע שהוא פתאום פורששחזר הסרטן (?).

    כל הסדרה עוסקת סביב עלייתו של וולטר בסולם הדרגות אבל משום מה התחלת הפרק החדש שהוא ייצוא המת' הכחול הם מסבירים בשיחה ובמונטאז' קצר שאמור לכסות 3 חודשים. באמת? הייזנברג הולך לכבוש את אירופה והסדרה מצניעה את זה בצורה לא אופיינית ורק גורמת לדבר להראות כתירוץ להשאיר את לידיה בסביבה ולהעשיר את וולט עוד יותר.

    וולט הביא לג'סי את חמשת המיליון או יותר?

    עדיין לא הבנתי מה הדבר הזה שוולט מחביאשותל בשקע החשמלי שלו. הכנה לעונה הבאה?

    לא יודע איזו בשורה וולט קיבל לגבי הסרטן אבל אם אמריתו לסקיילר שהוא פורש מהעסק נגרמה כתוצאה ממנה אז זה עוד נקודה לרעת הפרק לדעתי שכן הם כל הזמן 'נזכרים' במחלה רק כשזה מתאים להתפתחות הנקודתית שהם רוצים להעביר.

    וכמובן הסוף האיום. אם אתה רוצה להשאיר את הספר אצלך עם דברי ההערצה של שותפך לשעבר בבישול הסמים אז תקפיד לשמור אותו במקום פרטי ורצוי נעול, ולא בחדר השירותים שמשרת כל מי שבא לבית, במיוחד הגיס שלך שאתה יודע הוא ראש משרד ה DEA. בדיחה. הכותבים מצניחים להאנק מתנה. אופס, יש לנו רק עונה והאנק בכלל לא קרוב לעלות על העקבות של וולט. מה עושים?! 0 עבודה משטרתית כרגיל, כתיבה מטומטמת הן מבחינת האמצעי שהכותבים השתמשו בו והן מבחינת ששוב וולט מציג טפשות ללא גבולות מול תחכום ללא תקדים – מטוטלת שהיוצרים משתמשים בה כשנוח להם כדי להניע דברים.

    נו, אבל אני בטוח שיהיו פה אנשים שיטענו שהיה מצויין ושהסוף קביל לחלוטין.

    ייזכר לטובה מונטאז' הריגת עשר האסירים שהיה ברוטאלי במיוחד וקשה לצפייה.

    • Guy

      מסכים. כל העונה התאפיינה בכתיבה עצלה במיוחד – מייק קושר את וולט באזיקון פלסטיק בחדר מלא חפצים, מייק קורא לוולט שיביא לו את התיק כשהוא האדם האחרון שהוא יכול לסמוך עליו, וולט לא מפנה את הספר של גייל מהבית כשברור מכל דבר אחר שוולט עושה שהוא איש מאוד קפדן, לא רק במקצועו ככימאי אלא גם כברון סמים שעבד קשה תקופה ארוכה ע"מ לשמור על זהותו.
      העניין הוא שעכשיו כשכל הסכרים נפרצו, לא יהיו יותר מדי הפתעות במחצית השניה, אז הכתיבה תהיה יותר אקשן-אוריינטד, ופחות מחוררת כגבינה שוויצרית. הדרמה תתפנה לטובת סצינות מתח ואקשן ארוכות, כשכל העסק יתפוצץ בסצינת מוות של דמות מפתח אחת או יותר.

      • Saturn

        במיוחד כשנזכרים שבדקות הראשונות של פרק הפתיחה של העונה וולטר זורק בערך חצי בית בניקוי שהוא ביצע כדי שלא יהיה אפשר לקשור אליו את אירועי סיום העונה הקודמת. ואז הוא חזר ולקח את העציץ כולו גם כן.

        אבל ספר עם הקדשה מאת GB הלוא הוא גייל בנידקט(?) המנוסחת באותה לשון של ההקדשה בחוברת של גייל שהאנק שיתף את וולט לגביה כך שהוא יודע שזה יהיה ראייה חותכת אם האנק יראה אותה – את זה הוא משאיר.

        ואחרי זה אנשים מסתכלים עלי עקום כשאני אומר שהכתיבה בתוכנית לא מספיק טובה וטעונה שיפור.

    • וולט מחביא מאחורי השקע החשמלי את הקפסולה עם הרעל. כבר ראינו אותו שומר אותה שם בתחילת העונה, אפשר להניח שהוא הוציא אותה משם כדי להרעיל את לידיה, והחזיר לשימוש עתידי או למקרה חירום משבחר לא להשתמש בה.

    • בילי

      אני לחלוטין חולק עליך לגבי הפסקה הראשונה. לי זה הרגיש כמו סיום עונה די סטנדרטי, עם הסגירה של כל קווי העלילה של העונה. בנוסף, אם חלק נכבד מהעונה עסק בניסיונות של וולט להקים אימפריית סמים שהוא יעמוד בראשה, זה ראוי שפרק סיום העונה יהיה הפרק שבו זה יקרה (או לחלופין ייכשל בצורה טוטאלית).
      אם כבר, בחירה רעה לטעמי היתה להתעלם מכל הקשת העלילתית של העונה ולהשאיר את הכל תלוי באוויר בשביל לסיים את הכל כבר בפרק פתיחת העונה הבאה – רק כדי לנסות לסיים את העונה בפיצוץ.

      לגבי המונטאז', גם פה הרגשתי אחרת ממך, כי בעיני זה היה הרעיון. זו היתה הדרך של הכותבים לבסס את התחושה של וולט לגבי ההצלחה הזו ואת הרצון שלו לצאת מהעסק. המונטאז' הזה המחיש לצופים את הדרך שבה התקופה הזו עברה לוולט, כלומר באופן מהיר ולא ממצה ולא מספק. למרות שסוף סוף הוא השיג את כל מה שהוא רצה ושהאימפריה שלו מתקתקת כמו שעון, וולט לא מאושר ולא מרוצה. וינס גיליגאן אמר משהו ממש חמוד לדעתי – שהמונטאז', כמו וולט, "ריחף מעל הכל".

      ה"שימוש" של הכותבים בסרטן של וולט היה פונקציונלי בלבד כבר מהפרק הראשון לסדרה במובהק ובמכוון, והוא מגיח אך ורק אם יש לו משמעות סמלית/עלילתית כלשהי כבר מהעונה השנייה בערך. זו בחירה אמנותית שאתה יכול לאהוב ואתה יכול גם לשנוא, אבל לא הייתי נהנה אם הסרטן היה חוזר באופן שרירותי אם לא היתה לזה משמעות סמלית או עלילתית, או אם כל פרק היו מלאים אותנו בבדיקה שגרתית של וולט.

  • Saturn

    יאדו: לידיה ולא לינדה.

    לא פירשתי את זה בכלל שג'סי חגר אקדח להגנה אם וולט יבוא כדי לקשור קצוות. חשבתי שהאקדח היה באחד השקים שוולט הביא.

    תגובתך האגבית לדרך שהסוף נעשה הפתיעה אותי. נראה שב'דקסטר' החורים העלילתיים כן מטרידים את מנוחתך
    יותר מאשר כאן 😛

    • מיכאל גינזבורג

      כשג'סי הציץ מהחלון וראה שוולט הגיע, הוא יצא רגע מהפריים – להביא אקדח.

    • ההבדל הוא שבעוד "שובר שורות" מתקדמת למחוזות חדשים, "דקסטר" דורכת במקום ומספרת שוב ושוב את אותו סיפור (בשש עונותיה הראשונות, מכל מקום). ככה הרבה יותר קשה לקבל את הפגמים המטומטמים שלה. כמו כן, אני יכול לשאול אותך את אותה שאלה, ובעצם כבר עשיתי את זה – מה גורם לך להחליק ל"דקסטר" את כל מגרעותיה בזמן שאתה מנטפק עד דק כל סדרה אחרת? שלא תבין לא נכון, אני נהנה לקרוא את זה ולא אחת דבריך מעוררי מחשבה, אבל האיפה ואיפה מאוד ניכרת דווקא כי "דקסטר" כה מחוררת. ומעפנה.

      • Saturn

        אני לא מחליק לדקסטר. אמרתי בפה מלא שהעונה האחרונה הייתה רעה.

        • cartman

          גם בעונות שקדמו לה היא הייתה מחוררת, ובהרבה יותר משובר שורות.

  • מיכאל גינזבורג

    הפרק לא היה משהו מיוחד באמת, יחסית לשאר בעת הפרקים שקדמו לו.
    מונטאז' הרציחות היה נחמד, לא משהו שלא עשו כבר בעבר ב'אוז'.

    מסכים שהכותבים פשוט הצניחו להאנק מתנה ובכל זאת, אין להאנק מה לעשות עם זה.
    זו ראייה קלושה והכל נסיבתי מאוד.

    מעניין אם ג'סי ישוב לעונה הבאה כי ייתכן שהאנק יתחיל לרחרח אחריו.

    לא אהבתי שלידיה ו-וולט מדברים עסקים ומחליפים תיקי כסף במקום ציבורי, זו רעה חולה
    בסדרות/סרטים, כמו סוכנים שהולכים בטיילת בוושינגטון ומדברים על מבצעים חשאיים.
    זה הורג אותי.

    • Guy

      אוי נו, בטח שלהאנק יש מה לעשות עם זה, איך אפשר לפספס את הפוטנציאל בכלל? ברור שזו לא ראיה להציג בבית משפט, והוא לא יטיח את זה בפרצופו של וולט כמו אהבל – זה פתח להאנק להתחיל לחקור את וולט במעקב פיזי או טלפוני, סחיטת הודאה מסקיילר(או תחקור העסק המכבס שלהם או את טד בנקי עצמו, לצורך העניין), וכו'. וולט יחשוף משהו ויאלץ לנוס על חייו, יתחיל משחק חתול-עכבר שיהפוך את וולט לנמלט(אם נזכרים לרגע ברגע הפותח של העונה), מישהו ימות, סוף.

  • מבחינתי סוף גאוני היה אם בכלל לא גייל הביא לו את הספר, אלא גרטשן (מה לעזאזל היה שם המשפחה שלה?) מהחברה שוולטר עזב. כלומר שהנק היה מגלה על זה בטעות שנובעת מעוד טעות. (היו מראים פלאשבק שלה בסצינת הפתיחה נותנת לו את הספר). אז זה היה באמת גאוני.

    לא מבין למה יש אנשים שמתלוננים על הסדרה. עזות מצח. כאילו יש סדרה יותר כיפית (!!) לראות.

    • Guy

      אני בטיפשותי טעיתי לחשוב שמדובר בגרטשן, ולכן קיבלתי את השפן מהכובע הזה כאילו האנק עשה סוג של היקש שW.W = בכל זאת וולטר וייט. אבל לא, זו באמת הייתה כתיבה עצלה. זה הספר של גייל.
      שם המשפחה של גרטשן הוא שוורץ(G.S), כשעל הספר חתום G.B. יש אופציה נורא קלושה ששם המשפחה הקודם שלה התחיל בB, אבל בהתחשב בזה שהסופר הוא האהוב על גייל, אפשר כמעט לבטל את זה מיידית. מה גם שמאוחר מדי כרגע לשחק בקקה ):

  • cartman

    אני חושב שהרעיון לקשר בין וולט לגייל היה טוב, אבל הרשלנות הזאת של וולט הייתה לא הגיונית.
    חבל, סוף חלש יחסית לעונה מעולה עד כה.

  • Yoni_anton

    למה וולט תכנן להרעיל את לידיה? בלעדיה הוא הרי לא היה יכול להמשיך לבשל כי היא ספקה את חומר הגלם.
    ולמה אחרי שפרש הוא השאיר אותה בחיים?

    • הוא תכנן לעשות את זה כי אחרי השמות הוא כבר לא צריך אותה. יש לו את כל חומר הגלם שהוא צריך משוד הרכבת.

      אנחנו לא יודע בוודאות שהוא השאיר אותה בחיים בסוף כי לא רואים אותה יותר, אבל אפשר להניח שכן. הוא כנראה למד דרך העבודה המשותפת שלהם שאפשר לסמוך עליה, כמו שהוא לא הרג את ג'סי וכנראה גם לא את טוד.

      • לגבי לידיה – במונטאז' שלושת החודשים ראינו אותה חיה ועובדת.

        • כן, ברור. התכוונתי אחרי הפרישה. אין סיבה להניח שהיא לא נשארה בחיים, אבל אין לנו שום הוכחה שהוא לא הרג אותה רגע לפני הסוף.

          • טוב, זו לא בדיוק סדרה שתראה לך את הגופה בלי להראות לך בפירוש את רציחתה.

  • Yoni_anton

    הציור על החולצה של ג'סי – זה וולט מלאך המוות המפלצתי

  • אני חייב לציין שעד שקראתי את הסיכום שלך, עידו, הייתי בטוח שהסצינה האחרונה מתרחשת בבית של האנק ומארי. זה הסתדר לי הרבה יותר טוב כי האנק נכנס ביוזמתו ושואל אנשים אם הם רוצים משהו, וזכרתי שהספר אצלו. הנחתי שהוא קרא בו הרבה במהלך עונה 4 ופשוט שכח אותו שם עם הזמן. אני מעדיף את הפתרון שלי 🙂

    בדיעבד הבנתי שהפרק הזה גרם לי לאהוד מחדש את וולט. כל העונה הייתי נגדו ואיך שהפרק התחיל זה התהפך אצלי לחלוטין. אולי כי הוא סוף סוף התנהג בהגיון והראה קצת רגישות?

  • Saturn

    עוד פדיחה של הסדרה וכותביה: כשוולט נפגש עם הדוד של טוד כדי לארגן את מבצע הריגתם של האסירים, הדוד או אחד מאנשיו אומר 'זה יותר מסובך מהחיסול של בין-לאדן'. הסדרה החלה ב2007 וכידוע בזמן הפנימי שלה עברה רק שנה.

    מדהים שדבר כזה לא התגלה ע"י מי העשרות(?) שמעורבים בה.

    • Yoni_anton

      החיסול של בין לאדן היה מסובך גם ב 2008

    • האם היתה התייחסות בסדרה לשנה? היא באותה מידה יכלה להתחיל ב-2020. זה משנה איכשהו?

    • בילי

      הסדרה מתחילה ב-2008 אבל זה ניטפוק כל כך דבילי שנראה לי קצת מוזר להתייחס אליו כאל "פאדיחה". אני שמתי לב לזה בשנייה שזה נאמר וזה לא הזיז לי, וחוץ מזה כמו שדור אמר, לא היתה בסדרה התייחסות לשנה (עד כמה שזכור לי). ומסכים גם עם יוני.

      • Saturn

        'whacking bin-laden wasn't this complicated' – כלומר בין לאדן חוסל בעולם הסדרה כבר ב2008.
        באמת הולכים לטעון שהסדרה בעצם כשעלתה לשידור מתחרשת 3 שנים בעתיד עכשיו? סדרות מסוג אילו מציגות את העולם כפי שהוא באותו רגע ומלאות ברפרנסים לחיים האמיתיים. עדיף כבר להגיד שמדובר בעולם מקביל בו בין-לאדן חוסל ב2007.

        משונה שאף אחד שקשור להפקת הסדרה לא עלה על התקלה הזו. וזה אכן נטפוק. דוגמה שהכותבים מזייפים בדברים הקטנים והגדולים כאחד. למרות שעקביות בסדרה שזמן ההתרחשות שלה איטי מהמציאות זה די חשוב ולכן די מפתיע שפישלו בקטע הזה.

        למה למעריצי 'שובר שורות' כל כך קשה לקבל ולעכל מגרעות ופשלות שלה? ראיתי את זה גם בפורומים אחרים.
        הכותבים עשו טעות כאשר רפררו על משהו שמתרחש רק בעתיד הסדרה. נצביע, נצחק ונעקם את האף ונעבור הלאה. לא ננסה להציל את כבוד הסדרה בטיעונים בידיוניים לגבי הזמן בו הסדרה מתרחשת.

        • בילי

          לא קשה לי לקבל ושמתי לב לזה בשנייה שבה זה נאמר, אבל כמו שאמרתי, בעיני זה ניטפוק דבילי וההתייחסות אליו כאל "פאדיחה" כזאת דרמטית נראה לי קצת מגוחך. אף אחד לא מנסה להציל את כבוד הסדרה בדיונים לגבי הזמן שבו היא מתרחשת, וחוץ מזה נו, אבל אני בטוח שיהיו פה אנשים שיטענו שהיה מצויין ושהסוף קביל לחלוטין. דור לפי ההתרשמות שלי הוא לא "מעריץ של הסדרה".
          אתה גם יכול באותה מידה לטעון שהטכנולוגיה בסדרה לא ממש אמינה כי היא מרגישה יותר כמו 2012 מאשר 2008, זה משנה למישהו?

          • כן, אני חושב שקטלתי את הסדרה הכי הרבה באתר הזה אחרי סאטורן במהלך השנים 🙂 כמו עידו ורבים אחרים, לפעמים אני אוהב אותה, לפעמים אני שונא. להגיד שכל מי שלא מסכים איתך, סאטורן, הוא מעריץ עיוור זו ראייה מעוותת.

            זו פאשלה כל כך מינורית וחסרת חשיבות לשום דבר אחר בסדרה. אני יכול להבין חלק מהביקורת שלך לגבי מניעים של דמויות או חורים אמיתיים בעלילה (הסכמתי איתך לגבי האזיקון, למשל). לקרוא לפרט הקטן הזה "פדיחה" זה פשוט לחפש מה לשנוא.

        • cartman

          זה לא שאנחנו מתקשים לקבל פאשלות שלה, אנחנו מתקשים להבין את האובססיה שיש לך למצוא כמה שיותר פאשלות בכתיבה של הסדרה, בעוד שראיתי ששיבחת פה ללא הסתייגות את "בוס". שבעונה אחת של שמונה פרקים הכילה יותר פאשלות ממה שהכילה שובר שורות במשך 5 עונות.
          סביר להניח שמעצבן אותך שאנשים משבחים ככה את הסדרה כי אתה פחות אוהב אותה, ואני מבין את זה, אבל לדעתי אתה מנסה בכל דרך אפשרית לערער על איכותה, ואני לא חושב שהרבה סדרות מקבלות ממך יחס דומה, כמו דקסטר לדוג'.

          אני לא מתכחש לבעיות בתסריט שצצות מדי פעם. אבל אני עדיין חושב שמדובר באחת הסדרות הטובות שהיו בשנים האחרונות למרות אותן בעיות, כי היא שוברת מוסכמות, הכתיבה אמיצה והולכת להרבה מחוזות חדשים, וכך היא גם חשופה יותר לבעיות וטעויות בתסריט.

          • Saturn

            את העניין לגבי בין-לאדן קראתי במקום אחר ולא שמתי לב בצפייה הראשונה. חשבתי לשתף כי זה משעשע וגם משקף במידה מסויימת.

            • cartman

              אם זאת הייתה המטרה שלך אז בכיף, פשוט קיבלתי את הרושם שאתה יותר ביקורתי כלפי הסדרה הזאת מסדרות אחרות.

  • תתש

    קראתי תיאוריה שאומרת ש-G.B זה לא גייל אלא גרטשן, האקסית של וולט. ההשערה היא זה ששם המשפחה המקורי זה black והשילוב של זה ושם משפחתו של וולט היה ההשראה לשם החברה שהם הקימו – Grey Matter

    • cartman

      קוראים לה גרטשן שוורץ, כך שכנראה שזאת לא היא.

      • לא רק זה, זו בכלל תיאוריה מופרכת. כשהציגו לנו אותה ואת בעלה (שכחתי את שמו) הוא אומר שהם החליטו לקרוא לחברה ככה כי שוורץ זה שחור בגרמנית.
        למה לנסות לקפוץ דרך חישוקים? אנחנו יודעים שזה גלן.

  • Saturn

    ראיון עם גיליגן על פרק הסיום ושאלות שעלו סביבו:
    http://insidetv.ew.com/2012/09/04/breaking-bad-finale-interview/

  • מושון

    בעיניי הסוף הוא לא פאדיחה או חור בעלילה, הוא מכוון להיות ככה, כל הרעיון הוא שהמפעל הענק, המחושב לאין קץ של וולטר מתרסק בגלל טעות אחת סנטימנטלית. ולא במקרה בחרו בספר של גייל, הרי הרצח שלו היה נקודת המפנה של וולטר, ההחלטה הראשונה שלו להרוג אדם חף מפשע כדי להציל את עורו, בכוונה דווקא הפשע הזה חוזר לרדוף אותו.

    • בילי

      הסבר מצויין. ומכיוון שזו גם היתה הסיבה שעמדה מאחורי המפעל הזה מלכתחילה, הסוף רק הופך לאפילו יותר סמלי ויפה.

      • זהו הסבר פשטני ומתבקש (מצד הסדרה, אני מתכוון), והוא לא הופך את השטות הזו לבסדר. כמו שכתבתי, וולט יכול לשמור את הספר או ההקדשה אם הוא כל כך רוצה, אבל לא בשירותים לעין כל, בבית שבו גיסו מבקר כל שני וחמישי.

        • בילי

          לדעתי זה ההסבר לכך שוולט שמר את הספר, לא לכך שהוא לא החביא אותו.

          הספר היה שם עוד בתקופה שהילדים היו מחוץ לבית, שבה האנק ומארי בכלל לא באו לבקר (אפשר לראות את הספר בתחילת הפרק), ולכן זה לא כל כך תלוש שוולט ישים את הספר בשירותים באותה תקופה. הספר היה שם שלושה ומשהו חודשים, אז נראה לי הגיוני שוולט ישכח להוציא את הספר משם לפני הביקור הראשון של האנק ומארי בבית אחרי כל כך הרבה זמן. בנוסף, זו היתה גם החזרה של הילדים, מה שעוד יותר מחזק את התחושה שלי שהמחשבה על ספר שירה שהוא בטח לא חשב בכלל שהאנק יחלום לדפדף בו (והתנשאות ויוהרה הן שתי תכונות בולטות אצל וולט) בכלל לא עברה לו בראש.

          זה בכל אופן ההסבר שלי, ולכן לדעתי זה די סביר שזה היה קורה, אבל יכול להיות שלא ביססו את זה מספיק טוב.

          • assafTV

            בנוסף לכך, הספר לא היה הדבר הראשון שרואים אלא "הסתתר" תחת מגזין או שניים. וולט מן הסתם הניח שאדם ממוצע (ומבחינת וולט כולם הרי ממוצעים ופחותים ממנו) שכבר נכנס לשירותים ויבחר משהו לקרוא, ייעצר במגזין ויעלעל בו ולא יקח לידיו ספר שירה. מקסימום ישלוף את הספר, יראה שזה ספר שירה, יחזיר למקום ויקח מגזין במקום.

    • Saturn

      לא מקבל את ההסבר הזה כפי שאני לא מקבל צידוקים כגון 'זה רק הולם שהדבר שמפיל את וולט זה ההיבריס שלו'. למה אירועים מרכזיים וקריטים בסדרה הזו נשענים על טפשות וחוסר מחשבה לא טיפוסית של הדמויות. מייק וה'טעות טקטית' ו-וולטר שבחסות גאווה ואגו מחליקים לו כל מעשה.

      וולטר היה צריך לשים את הספר במקום מבטחים מתי שהוא קיבל אותו. ואם רוצים שהאנק יעלה על עקבותיו בשל טעות של וולטר אז אפשר לחשוב על אלף ואחת קצוות פתוחים או טעויות שוולטר היה מבצע שהיו מתפקדות כחוט חקירה חדש להאנק, ושלאחר עבודה משטרתית ראוייה לשמה וולט יהפוך לחשוד #1 שלו.
      להעניק להאנק מתנה, 3 חודשים לאחר שתיק הייזנברג הגיע למבוי סתום ובלי שום כיוון, זה חרטה. חרטה שנמצאת שם רק בגלל שמדובר בפרק האחרון וצריך קליף-האנגר וצריך להתחיל את העלילה הזו.

      ואם ממש מתאמצים אז האנק יכול לעלות על וולט דרך וידוי של סקיילר שבמקום שתהיה כזו פאסיבית ותחכה שוולט יחלה שוב (ובמונטז' זה נראה שהיא נעשתה די נוח עם כל העסק הזה) תלשין עליו, גם אם זה אומר מחיר כבד למשפחתה.
      או שלאחר שמיעת הידיעה על מותו של מייק, ג'סי משוכנעמגלה שוולט הוא האשם ובכך ג'סי מחליט לעצור את מורו ונמצא במסלול עימות עם וולט ומחליט לשתף את האנק איכשהו.

      מה שהאלטרנטיבות האלו מצריכות הם יד מכוונת וכתיבה טובה ובעלת-מטרה לאורך מספר פרקים. מה שהסיום שהם בחרו בו הצריך זה רק לדעת מתי הפרק האחרון כדי שהם יוכלו לדחוף את הסצנה הזו בסוף ולהפיל פצצה. האפשרות הכי קלה,זולה ועצלה.

  • דווקא עם רוב בעיות הפרק שעלו כאן אני יכול להשלים. הסיטואציה בה הספר התמים נשאר בשירותים, שכוח מתחת למגזין היא סבירה. הבעיה התחילה כשמראש וולטר השאיר את הראיה.

    דווקא הדבר שהכי הפריע לי בפרק זה מונטאז' הרציחות בבית הכלא. שאמנם היה מגניב, אבל בין "אי אפשר לעשות את זה בדרך שאתה רוצה" ו "אפשר ואני משלם לכם שתעשו את זה ככה" (מובן, אבל נעשה גם כדי לחזק את תחושת הגדלות שלו), לא ברור לי איך זה נפתר בכזו קלות.

  • מיכאל גינזבורג

    ברשת דיברו על כך שטוד אמר לג'סי – שיט הפנס.
    האנק הלך לחרבן כשגילה את הספר, שיט הפנס ליטרלי.

  • Yoni_anton

    ספוילר לסוף חצי-העונה:

    הסרטן חזר או לא חזר?
    אני חושב שהסרטן חזר:
    1. אם לא אז מדוע מראים לנו את הבדיקה, ומזכירים לנו במיוחד את המכה במייבש כשהסרטן התגלה לראשונה?
    2. הסיבה לפרישה: זה שיש כבר מספיק הכסף זו לא סיבה מספקת. וכי מה הוא יעשה עכשיו?
    3. הסיבה לביקור הפתאומי אצל ג'סי: וולט נשאר בודד לגמרי, וידוי לסקיילר זו כבר לא אופציה לאחר שאמרה לו שהיא מייחלת לזה שהסרטן יחזור, לכן הוא מנסה למצוא ניחומים בחידוש היחסים עם ג'סי אבל הוא מגלה שגם זו לא אופציה.

    • Yoni_anton

      עכשיו אני רואה שגיליגן אומר בראיון איתו (שסאטורן הביא) שסצינת הבדיקה לא נמצאת שם סתם.

      ודבר נוסף:
      הקרחת: נראה לי שוולט מקדים קרחת לכימו

      • i/s

        הסיבה להראות את סצנת הבדיקה יכולה להיות אחת משתי אלה:
        1. להראות שחזר הסרטן לוולט ולכן הוא מחליט לפרוש מהעסק. כלומר וולט מתנהג באותה לוגיקה כמעט בדיוק כמו בעונה השנייה, שבה גילה שהוא לא חולה יותר ולכן המשיך בעסקים.
        2. לנסות לרמוז שהוא הלך לבדיקה ונמצא שמחלתו עדיין לא שבה, ולהראות *שלמרות זאת* הוא בחר לפרוש מהעסק. כלומר הלוגיקה שלו השתנתה עם הזמן, הוא התפתח כדמות וכיום יש לו סיבות אחרות לפרוש/להצטרף לעסקי הסמים. זה גם תואם להלך הרוחות בפרקים הקודמים בהם וולטר הראה התנהגות חדשה שלא אופיינית לו (כמו הרג של מייק מתוך חימה ואימפולסיביות, במקום מתוך היגיון כרגיל לו בד"כ).

        מיותר לציין שהאפשרות השנייה היא האהובה עליי. בכל אופן, שתיהן אפשרויות הגיוניות וסבירות וקשה לפסול אחת מהן.

  • כמה הערות:
    1. סימון העצים ביער – אני ראיתי במונולוג הזה איזושהי סימבוליות: האנק סימן את העצים ביער, תחם אותם באזור מוגדר, ואז הם נכרתו לפי סימוניו. באיזשהו אופן, המעצרים שלו סימנו את אנשי הקשר, הניחו אותם באזור תחום ומרוכז, וגם פה זה הסתיים בכריתת חייהם.
    2. המונטאז' של שלושת החודשים נראה לא רק כהסבר למה שקרה בהם, אלא בעיקר כמו סתם סוג של שגרה – מבשלים, אורזים, סופרים וחוזר חלילה. עוד עבודה. עוד חודש במשרד שנראה כמו כל החודשים לפניו. לי זה נראה כאילו וולטר איבד את כל החדווה והגאווה בעבודתו, שהרי בסופו של דבר נכנס לשגרה הזו, ופתאום פניו נראים עייפים, כמו אחרי עוד שיעור כימיה בעבודתו האפרורית הקודמת.
    ערימת הכסף – תרגיל נאה של סקיילר – פתאום העמידה אותו מול הוכחה ויזואלית שזהו זה, הוא השיג את המטרה הראשונית שלו. ואם זה לא כיף, אם כל מה שנשאר הוא עוד יום מתיש מני רבים של זמן חולף ללא טעם, ללא משפחה, ללא חברים, ללא עניין, כשכל מה שאפשר להתרפק עליו אלו זכרונות מקרוון ישן ודפוק של תחילת הדרך – למה לטרוח להמשיך?
    3. עניין הספר היה קצת חלש. כן. קצת מזכיר את דקסטר, שמחכים כל כך הרבה זמן לגילוי המרעיש, ובסוף הוא כמעט אגבי ומקרי לגמרי, קצת תלוש. נו, מילא.

    • או, אהבתי את עניין העצים. יפה.

      וברוכה השבה.

© עידו ישעיהו