העונה ה-12 של אמריקן איידול תגיע לסיומה השבוע. שתי המתמודדות הסופיות קרי האריסון וקנדיס גלובר יתייצבו על הבמה וינסו לזכות בתואר הנכסף. העונה האחרונה הייתה בסימן הנשים. לראשונה מזה שש שנים תזכה אשה בתואר "אמריקן איידול", ולראשונה בתולדות התכנית הטופ 5 הורכב כולו מנשים לאחר שהגברים הודחו אחד אחרי השני.
אבל הנשים שמשכו לא פחות את תשומת הלב היו שתי השופטות החדשות בפאנל השנה: מריה קארי וניקי מינאז'. היריבות ביניהן לובתה במדורי הרכילות בתקווה שזה ייצור ענין רב מספיק כדי לעצור את הרייטינג היורד משנה לשנה. זה לא עזר. יחד עם זאת, למרות פורמט שהתיישן, בחירות שירים לא-עדכניות ותחרות הולכת וגוברת עם The Voice ו"אקס פקטור", השנה בעיני פאנל השופטים בתוכנית היה הטוב ביותר בתולדותיה.
מי שחשב שלעולם לא יהיה תחליף לסיימון קאוול גילה – וכן, אני בהחלט מודע שזה עניין של טעם – שלא רק שנמצא לו תחליף אלא שהתחליף עולה עליו בכל פרמטר: ניקי מינאז'. מינאז' היתה נקודת האור של התכנית השנה. כמי שלא ממש הכירה לפני כן, הפכתי למעריץ נלהב (עדיין לא Barb, כפי שהיא מכנה את מעריציה, אבל בדרך לשם). מינאז' לא באה כדי להתחבב על הקהל או על המבקרים. היא באה כדי לעבוד והיא נתנה 110% מעצמה בכל שבוע ושבוע.
מינאז' לא חסכה את דעתה מהמתמודדים ונתנה ביקורות חדות, צבעוניות וקולעות ברוב הפעמים (היו פה ושם פעמים שלא הסכמתי לגמרי עם דבריה אבל גם עם סיימון היו לי רגעים כאלה). כשהיא אהבה מתמודדים היא העניקה להם כינויים (Ladybug, Kreedom וכד') אבל אם בתכנית שלאחר מכן הם פישלו היא לא הסתירה את אכזבתה. זכורה במיוחד הופעת שלושת הבנים, באחד משירי הפילר בין הופעה להופעה, שלאחר שסיימו לשיר ופנו לביקורת השופטים ניקי מינאז' גערה בהם "מה זה היה צריך להיות? עופו מהבמה!" – ובצדק.
קל מאד להיתפס ללבושה, פאותיה והדיבור מהאף (זה מבטא של קווינס, ניו יורק, אנשים!). אבל אי אפשר יהיה לקחת ממנה את הדרך בה לקחה ברצינות את העבודה. ניקי מינאז' לא באה לשבת ולהיראות יפה אלא באה כדי להעניק ביקורת אמיתית (ומדוייקת ברוב המקרים). החיבור הרגשי שלה למתמודדים משפיע אף הוא והיא מזכירה לעיתים קרובות את הקשיים שלה היו בתור ילדה ואיך המוזיקה והאמונה בעצמה עזרה לה. מינאז' באה לפאנל בתור הילדה הדחויה שהצליחה למרות כל הקשיים והספקנות כדי לתרום מניסיונה. היא עודדה ותמכה במתמודדים כשצריך אבל סירבה לתת להם הנחות רק בגלל שקשה להם (דווין, אחד הבנים שהודח בשלב מוקדם מהתכנית, לגלג עליה בטוויטר והיא לא נשארה חייבת וענתה לו שאנשים כמו ג'ניפר האדסון הודחו מוקדם בתכנית ועדיין זכו להצלחה גדולה כולל פרס אוסקר למיס האדסון. המסר שלה היה: נתנו לך הזדמנות, אל תתבכיין אם אתה תפשל).
טוב, אז ניקי מינאז' שופטת מצוינת. בסדר אסף, מאמינים לך. אבל זו רק שופטת אחת ואתה טוען שהפאנל כולו הוא הטוב ביותר. ובכן מינאז' לא היתה התוספת הטובה היחידה לפאנל. זמר הקאנטרי (ובעלה של ניקול קידמן) קית' אורבן התגלה אף הוא כתוספת חיובית לפאנל עם ביקורות קולעות, בונות מבלי להשמע מתחנף מחד או נבזי מאידך. השילוב בינו לבין ניקי (שהושבו אחד על יד השניה כאשר השופט הוותיק רנדי ג'קסון יושב וחוצץ בין מינאז' להוד דיוויותה מריה קארי) הזריק דם צעיר לפאנל (למרות היותו של אורבן בן 45) ולא מעט פעמים לאחר שאורבן העביר את ביקורתו מינאז' פנתה אליו "צא לי מהראש!". בתכנית האחרונה למשל מינאז' הראתה לו "הנה, תראה מה כתבתי" בעוד אורבן עונה לה "כל מה שאני רואה כאן זה את מספר הטלפון שלך".
הזרקת הדם החדש לפאנל השופטים עזרה גם לרנדי ג'קסון שאמנם המשיך להיות אותו רנדי נושן שאנחנו מכירים, אבל מאז עזיבתו של סיימון הרשה לעצמו להיות משוחרר יותר ולא חסך דברי ביקורות שגררו בוז מהקהל.
מה שמוביל אותנו לדיווה מריה קארי. מי שציפה שמריה תהיה השופטת הנחמדה בפאנל שתגיד למתמודדים "כל הכבוד!", תבהה בחלל ותתייצב לתכנית בשמלות ערב עתירות מחשוף – קיבל את מבוקשו. אבל לחץ מהמפיקים וביקורות הטלוויזיה עזרו גם לקארי להשתחרר קצת (ואני לא מדבר רק על המחשוף) ולהעניק ביקורות מקצועיות יותר. לא משהו שיקח ממנה את התואר "השופטת הנחמדה" אך כזה שמראה שעשרים שנות ניסיון בעסק הותירו את חותמן.
לאחר 12 עונות בתכנית רנדי ג'קסון יעזוב את פאנל השופטים. גם עתידם של שלושת השופטים האחרים לא ברור ברגעים אלו (קווין ריילי, נשיא FOX הצהיר שכל השלושה הנותרים מוזמנים לחזור בשנה הבאה) והפורמט עצמו של איידול צפוי לעבור שינויים קלים בעונה הבאה והשמועות אומרות שהמפיקים הוותיקים (והבריטים) של התכנית קן וורוויק ונייג'ל לית'גו צפויים למצוא עצמם מפוטרים, בניסיון של הרשת לרענן לחלוטין את התכנית שעדיין מניבה לרשת סכומי עתק.
ימים יגידו אם העונה ה-13 של איידול תצליח להחזיר לעצמה ולו חלק מהברק – והצופים – של ימיה הגדולים. אבל במשך עונה אחת, עונה 12, היא זכתה לפאנל השופטים הטוב ביותר בתולדותיה.
אמריקן איידול 12: yes Drama, חמישי ב-21:15 – הופעות הטופ 2
הגמר יועבר בשידור חי בלילה בין חמישי לשישי החל מ-03:00 ובשידור נוסף בשישי ב-21:15