Posts Tagged ‘עיירה ללא מוצא Wayward Pines’

טווין פיינס

פורסם ע"י ‏yaddo‏
בתאריך 25/05/2015 בקטגוריה ‏כתבות, סיכומי פרקים

קשה להאמין שזה לא מכוון: המיני-סדרה החדשה "עיירה ללא מוצא" מתחילה בדיוק כמו "אבודים" – תקריב על עינו הנפקחת של הגיבור הראשי, שנמצא שכוב ביער בחליפה אחרי שעבר תאונה כלשהי. אפשר להבין. תגידו מה שתגידו על "אבודים", אבל לאורך שנותיה היא ידעה היטב איך למגנט אותנו אל המסך, ולמרות שסופה צילק את אמונם של צופים רבים, שוב ושוב ניכר שהיא עדיין מהווה בצדק אבן בוחן ליצירות המסתורין שבאות אחריה – ללמוד הן ממעלותיה והן מטעויותיה.

שלא בטובתה, עם ההומאז' הקטן הזה מזכירה לנו "עיירה ללא מוצא" עד כמה קשה כעת להתמסר לסדרת מסתורין ומיינדפאק, בלי לדעת שאתה מפקיד את המפתחות בידי מישהו שיודע מה הוא עושה. מ. נייט שאמלאן, מה לעשות, לא בדיוק הוכיח את עצמו כמישהו כזה אחרי כ-15 שנה של מפלות קולנועיות מהדהדות – בהן "הכפר", "נערה במים", "איירבנדר", "שטן" ו"העולם אחרי". למעשה לא ממש ברור איך מישהו בכלל בטח בו כדי ליצור משהו, אבל הנה זה בכל זאת קרה. בהתחשב בכל אלה המיני-סדרה החדשה שלו, "עיירה ללא מוצא" (שם מעולה בעברית ל-"Wayward Pines", שבארה"ב שודרו שני פרקים ממנה ואתמול עלתה ב-yes Action), דווקא מסתמנת כבסדר על פי שני הפרקים הראשונים שלה.

סיפור המעשה עוקב אחרי סוכן השירות החשאי אית'ן בורק (מאט דילון), הנשלח למצוא שניים מעמיתיו שנעלמו איפשהו באזור העיירה ווייוורד פיינס שבאיידהו. תאונת דרכים משלחת אותו אל בית החולים המקומי, שם הוא מגלה שהטלפון, הארנק והתג שלו נעלמו כולם. במשך עשרים הדקות הראשונות של פרק הבכורה (שאותו שאמלאן גם ביים) ברור שמשהו מאוד לא תקין עם העיירה הזו, אבל מלבד העריכה והמוזיקה קשה להבין מה. כאשר אית'ן נכנס לפאב ואומר לברמנית (ג'ולייט לואיס) שהיא האדם הנורמלי הראשון שהוא פוגש בעיירה הזו, זה לא אומר לנו כלום כי עד השלב הזה ראינו אותו נפגש רק עם בריסטה שבפניה התמוטט ואחות שבאמת היתה סופר קריפית (מליסה ליאו הגדולה). לאחר מכן, עם זאת, אנחנו נחשפים למוזרות של ווייוורד פיינס. האנשים בה משונים, הרחובות כמעט תמיד ריקים, שיחות טלפון שאית'ן מבצע אמנם צולחות אבל מגיעות תמיד למשיבון או לאדם לא נכון, משהו מאוד משובש בזמנים, אין צרצרים אבל יש מתקן שעושה רעש של צרצר, ומסביב לכל יש גידור אלקטרוני מעורר חשש. האם המקום הזה מתקיים בזמן אחר? יקום מקביל? האם מדובר בניסוי? האם זהו "המופע של טרומן"? או "האסיר"? "טווין פיקס"?

האחרונה מהווה ללא ספק השפעה ישירה על "עיירה ללא מוצא". הסוכן שמגיע מבחוץ, האווירה הפרברית הפיפטיזית שמעלה על הדעת בי-מוביז מהתקופה ואת "אזור הדמדומים". אבל "עיירה" מכוונת הרבה פחות גבוה מכפי שעשתה "טווין פיקס", וזה בסדר גמור. למעשה היא ממש מתמסרת לתחושת הבי-מוביז, וזה ניכר בעיקר בפרק השני, שבו דברים נראים חפוזים ואפילו נדמה כי העריכה קצת חורקת, אבל איכשהו זה משרת את הקונספט.

יש כמה דברים עיקריים שעומדים לזכותם של שאמאלאן ושל הסדרה. היא מצולמת יפה, סט העיירה הקטנה והפסטורלית נהדר ממש, השחקנים טובים כצפוי – מלבד הנמנים לעיל נמצאים כאן גם טרנס האוורד וקרלה גוג'ינו המהממת – אבל המרכיב החשוב ביותר כאן הוא הידיעה שדווקא יש בה מוצא. העובדה ש"עיירה ללא מוצא" מבוססת על ספר (הראשון בטרילוגיית ספרים שהראשון בהם יצא לאחרונה בעברית בהוצאת 'אופוס', תחת השם "ברוכים הבאים לוויוורד פיינס"), ושמדובר רק במחויבות קצרה, עשרה פרקים בלבד, מסייעים מאוד להתמסר לסיפור מסקרן למרות טראומות עבר. גם אם אנחנו מפקידים את זמננו בידי מישהו שאינו ראוי לו, גם אם אין לנו כוח ללקט רמזים כדי לנסות לקבל מושג ברור יותר – לפחות אנחנו יודעים שיש התחלה, אמצע וסוף קרוב יחסית.

פורסם לראשונה בוואלה

Upfronts 2014: רשת פוקס

פורסם ע"י ‏yaddo‏
בתאריך 20/05/2014 בקטגוריה ‏וידאו, חדשות, כתבות

Gotham Fox

רשת NBC | רשת פוקס | רשת ABC | רשת CBS | רשת ה-CW | רשתות הכבלים

סקירת שבוע ה-Upfronts בארה"ב ממשיכה עם רשת פוקס, השנייה להציג את מה שחדש אצלה ומה תכנוניה לעונת השידורים הבאה שמתחילה בסתיו. לאורך שנים תלתה פוקס את רוב יהבה במפלצת הרייטינג "אמריקן איידול", תוכנית ששאבה את הצופים בערך מכל דבר ששודר מולה, חצתה קהלים ושילשלה מיליוני דולרים לכיסה של הרשת. והיום? היום היא בסדר כזה. במאבק בין תחרויות השירה היא הביסה את "אקס פקטור", אף היא בפוקס, שכשלה נחרצות ובוטלה, ואילו The Voice של NBC מצליחה ממנה באופן משמעותי. בכל זאת ממשיכה "איידול" להוות נכס של ממש מבחינת פוקס, למעשה היא עודנה התוכנית הכי מצליחה שלה, אבל כרגע היא כבר לא מפחידה אף אחת מהמתחרות. בהתאם, העונה הבאה – שצפויה כנראה לחזור עם אותם שופטים – תכלול פחות שעות, ואחרי שלב האודישנים תשודר רק פעם בשבוע.

המשמעות של ירידתה של "איידול" מגדולה היא היעדר חיפוי ליתר הלוח של פוקס. התוכנית כבר לא מסוגלת למשוך למעלה את הרשת או את יתר הסדרות שלה, וככה גם נראית פוקס כרגע. סדרות כמו "בחורה חדשה" או "ברוקלין תשע תשע" חודשו לעונות נוספות, אבל הן סובלות מרייטינג די מעציב. למעשה, "בחורה" השילה 20 אחוז מצופיה ביחס לשנה הקודמת, וזה עוד כלום לעומת "Glee" שאיבדה 40 אחוז מצופיה (במילה "צופים" הכוונה היא לא לכלל הצופים אלא לגילאים 18-49, הפלח שמעניין את המפרסמים. עבורם, כזכור, נערכות מצגות ה-Upfronts).

יחד עם זאת, המצב לא כזה גרוע. פוקס מובילה בצפייה בקרב "הדור הבא של אמריקה", כלשונה, כלומר גילאי 18-34. "ברוקלין תשע תשע" זכתה באופן בלתי צפוי בפרס הקומדיה בגלובוס הזהב, וגם זיכתה בפסל את כוכבה הראשי, אנדי סמברג. סדרת הפנטזיה החביבה "סליפי הולו" הפכה ללהיט בלתי צפוי, "The Following" הרצחנית עושה מספרים יפים כאשר מחשיבים את הצופים בממירים המקליטים, וסדרות ותיקות של הרשת ממשיכות לתת עבודה. "איש משפחה", "בונז" ואפילו "משפחת סימפסון" בעונה ה-25 שלה, מהוות עבורה נכס בטוח.

Mulaney Fox

אחד הדברים המעניינים ביותר בפוקס הוא ההחלטה שלה להתעלם כמיטב יכולתה ממה שנקרא "עונת הפיילוטים". העובדה שברשתות הגדולות מתחילה העונה תמיד בחודש ספטמבר, יוצרת עונתיות גם לכל דבר אחר ביצירה – הגשת הרעיונות, כתיבת התסריטים, פיתוח הפיילוטים, ליהוק וכיו"ב. בשנתיים האחרונות, וביתר שאת במהלך בעונה החולפת, פוקס נקטה בגישה של הזמנה ושיבוץ בלי תלות בעונתיות הזו. היא לא חיכתה עד חודש מאי כדי להזמין סדרות אלא עשתה זאת באופן רציף מתי שמצאה לנכון, ובמקביל החליטה מספר פעמים לוותר על פיתוח פיילוטים ולהזמין סדרות על סמך התסריט. זוהי תגובה ישירה ומתבקשת לעלייתם של ערוצי הכבלים, שפעמים רבות עוקפים בקלילות רבתי את ערוצי הברודקאסט. סדרות כמו "משחקי הכס" של HBO, "דאק דיינסטי" של A&E ובמיוחד "המתים המהלכים" של AMC, משאירות אבק לערוצים שאמורים להיות המרכזיים. קווין ריילי, יו"ר חטיבת הבידור של פוקס, יודע את זה ופועל לפי זה. לאור כוחן הנחלש של הרשתות מפתיע שהאחרות עדיין לא עושות זאת, או לפחות מתנסות בתהליכים אחרים, אבל סביר להניח שזה עוד יקרה בשנים הקרובות.

דבר נוסף שריילי אומר בריש גלי: הוא אינו מתחשב רק בנתוני מדידת הרייטינג של נילסן (החברה שמודדת את הרייטינג בארה"ב מזה 64 שנים). כיום עם הממירים המקליטים והאפשרות לצפות אונליין בשירותי סטרימינג או להרוויח ממכירות בחו"ל בהיקפים שלא היה בעבר, ההסתמכות הבלעדית על נילסן אינה נכונה לדידו, למרות הניסיונות של החברה להתאים את עצמה לעידן החדש. האמירה הזו שלו הופכת את שיקולי חידושי הסדרות למאוד ערטילאיים, ואכן היא ביטלה לאחרונה כמה סדרות שלא ברור מדוע הגיע להן למות (הסיטקום החמוד Surviving Jack בוטל למרות שהצליח יותר מאשר "מינדי" שחודשה; Almost Human מבית ג'יי ג'יי אברמס עשתה מספרים טובים יותר מאשר הרבה סדרות אחרות של פוקס ובכל זאת בוטלה).

פוקס בעונה הבאה תנסה ליצור אירועים טלוויזיוניים שיביאו את הקהל בזמן אמת, כשם ש"איידול" נהגה לעשות. אירועים כמו המחזמר "גריז" בשידור חי – בהשראת "צלילי המוזיקה" שעשתה NBC – ומשדר שבמסגרתו שני פעלולני אופנוע ינסו לשחזר את הקפיצה שבה נכשל איבל קניבל לפני 40 שנה, מעל קניון הנחש באיידהו. אבל יותר מכל, פוקס מקווה שסדרת הריאליטי החדשה שלה תהפוך לאירוע שכזה. מדובר ב-"Utopia", המבוססת על להיט הולנדי מבית היוצר של "האח הגדול", ניסוי אנושי המבודד קבוצה של 15 מתמודדים במיקום נידח למשך שנה שלמה (!!!), שבמהלכה הם צריכים לבנות לעצמם חברה מאפס. התוכנית הזו צפויה להתחיל כבר באוגוסט הקרוב ותשודר פעמיים בשבוע. פוקס ללא ספק תולה בה את תקוותיה הגדולות ביותר.

The-Last-Man-On-Earth Fox sמלבדה יש כמה וכמה סדרות חדשות המגיעות אל פוקס בעונה הממשמשת, חלקן בהחלט מסקרנות. זה כולל בין היתר סדרות חדשות על ילדותו של באטמן, סבוניית טינאייג'רז שתנסה להיות "בוורלי הילס 90210" החדשה, עיבוד לדרמת המתח הבריטית הסוחפת "ברודצ'רץ'", ודרמת מתח נוספת מבית היוצר של מ. נייט שיימאלאן, בכיכובו של מאט דילון – שתיהן יפתרו את התעלומה שבמרכזן תוך עשרה פרקים. לוח שידורי הסתיו וכל הסדרות החדשות מפורטים למטה, אבל לפני כן, אלה שפוקס אלה שהניפה עליהן את הגרזן.

אינן עמנו עוד
אבא אמריקאי (כאמור, עוברת ל-TBS)
אבא'לה (הידועה גם כסדרתו המושמצת של סת' מקפארלן שאינה אנימציה)
הפרקליט (Rake)
לגדל את הופ
מגויסים
Almost Human
Surviving Jack

והנה הלוח והסדרות החדשות של פוקס בסתיו הקרוב.

יום שני
20:00 Gotham
21:00 סליפי הולו

יום על טבעי ברשת – אל העונה השנייה של "סליפי הולו", שתמנה הפעם 18 פרקים, מצטרפת אחת הסדרות המדוברות של העונה החדשה.

Gotham
מותחן המתאר את העיר גות'הם בימים שבהם ברוס וויין, שלימים יהפוך להיות באטמן, היה רק ילד. הסדרה תעסוק במפקח גורדון, אז עדיין בלש צעיר (בנג'מין מקנזי, "האו.סי", "סאות'לנד"), החובר כשותף לבלש הארווי בולוק (דונל לוג המעולה, "ילדי האנרכיה", "הוויקינגים"), והשניים מתמודדים עם הפשע הגואה בעיר גות'הם. במסגרת תפקידם נאלצים השניים להתרועע עם הטיפוסים שיהפכו להיות הדמויות המוכרות מהקומיקס ומהסרטים – הג'וקר, קאטוומן, הפינגווין וכיו"ב. את הסדרה יצר ברונו הלר, שאחראי על "רומא" ועל "המנטליסט".

המשך…

© עידו ישעיהו