Posts Tagged ‘סאות' פארק’

זוכרים את הימים הטובים של "סאות' פארק"? זוכרים?

פורסם ע"י ‏יהונתן צוריה‏
בתאריך 14/11/2016 בקטגוריה ‏כתבות
south-park-season-20

סאות' פארק – עונה 20

בצפייה רצופה של שבעת הפרקים הראשונים של העונה ה-20, התגלה משהו: "סאות' פארק" היא כבר לא סדרה מצחיקה. אני לא מתכוון לומר שאין בה בדיחות מוצלחות, או שאתה לא מוצא את עצמך צוחק. יש בה, וזה קורה, אבל במעבר לעלילה עונתית אחת ארוכה נטשה "סאות' פארק" את הצחוקים לטובת העלילה שלה. פרקים שהיו מסתיימים בפאנצ'ים או באגרופים לבטן מסתיימים בקליפ-האנגרים, ובכלליות נראה שהמשימה של פרקר וסטון השתנתה.

וכל זה מקובל, כמובן. פרקר וסטון משיטים את הספינה הזאת כבר 20 שנה ומותר להם לרצות לשנות דברים, בייחוד בשנה כל כך קיצונית ומטורפת, אבל זה כן אומר שאפילו יותר מהעונה הקודמת (שאולי הייתה בה עלילה אחת ארוכה אבל עדיין בכלליות הייתה מסודרת כך שכל פרק עמד בפני עצמו) העונה הזאת נבדלת לחלוטין מכל האחרות, בכך שאנחנו לא יודעים כמה טובה היא תהיה ממש עד הפרק האחרון. ויש משהו מוזר בלכתוב עליה במצב הזה, קצת כמו לכתוב על בדיחה לפני ששמעת את הפאנצ'ליין. יש תחושה מוזרה בביקורת על עונה שכזאת: עונה שדורשת בינג' כדי ליהנות ממנה אבל מתפתחת, בעקבות אילוצי המציאות, פעם בשבוע. אי אפשר להגיד גם שנוכל ליהנות מהעונה הזאת במבט לאחור, כי היא גם אחת היותר אקטואליות שהיו להם. כמה נהנה מבדיחות על חשבון הילרי קלינטון עוד עשור, בעצם?

אבל אם כן צריך לכתוב משהו, אולי הפרק האחרון הוא לא נקודה טובה לשפוט את העונה על פיו: הוא נכתב תוך יום, לאחר שהכותבים התכוננו לניצחון של הילרי ויותר מאשר הוא פרק עם פאנץ' קומי כלשהו, הוא בעיקר מקדם עלילה יעיל מנקודה לנקודה – אין בו ממש עוקץ, בדיחה גדולה או אלמנט של פרקים ישנים של "סאות' פארק", אבל אני מת לדעת מה יקרה בפרק הבא. לא תמיד זה ככה. הפרק שלפניו, למשל, "פורט קולינס", הרבה יותר משעשע וחד ממנו. לא מספיק כדי לעמוד כפרק עצמאי בעונה עלילתית, אבל מספיק כדי לתת מנת צחוקים שבועית מספקת, גם אם מדוללת.

אז מה היה לנו בעונה הזאת עד כה?
העלילה של מר גריסון והמירוץ לנשיאות נגמרה, איך לא, בניצחון טראמפ. הדבר הכי מדהים יהיה לראות עכשיו את מר גריסון כנשיא ארה"ב בעולמה של "סאות' פארק". אלא אם כן, כפי שנרמז, להילרי יהיו עוד קלפים בשרוול. גריסון סיפק רגעים טובים, יש לציין, אבל לעולם לא השתווה לדבר האמיתי וההזוי. גריסון הוא מה שהיינו רוצים שטראמפ יהיה – אבל ככל הנראה לא מי שהבן אדם באמת.

ג'רלד הטרול. קשה לי עם העלילה הזאת. מצד אחד, אני אוהב את היכולת של "סאות' פארק" להראות צדדים חדשים לחלוטין בדמויות, ואין ספק שג'רלד נראה אחר לחלוטין. מצד שני, ג'רלד הוא השמוק הענקי? באמת? יש לציין שבתוך עלילה שמנסה לרדת ללב הסיבה למה אנשים נהיים טרולים, הסיבה שלו נשארת בעקביות "כי הוא חושב שזה מצחיק", ובכלליות הוא יוצא די נוראי בעונה הזאת. איך בכלל יצא לו בן יחסית מוצלח כמו קייל? ההערה של אייק "אבא קרא לך נקבה", נהדרת. אז לפחות זה.
הבנים נגד הבנות. אה… אני… בוא נחכה לראות לאן הם הולכים עם זה? ההופעה של ביל קלינטון אצל באטרס מבטיחה אירוע גדול ואני לא יודע מה לחשוב בנוגע לזה, חוץ מזה שכנראה אהבתי את זה יותר כשזה היה בפרק שלהם על חינוך מיני.

קארטמן החדש. מכל הטוויסטים הגדולים שצצו, זה אולי הגדול שבהם וגם המצחיק שבהם. פרקר וסטון קולעים בדיוק בהרגלים המעצבנים של זוגות חדשים מאוהבים יתר על המידה, אבל הם לא מסתפקים בזה. וגם כאן, הריצה שלו לעבר החלל מראה כיוון מעניין לעלילה שתתפתח ל… משהו?

וכמובן, הסיבה היחידה שבשבילה העונה הזאת שווה משהו: הממברבריז (הזוכריות? הזוכרניות?). הממברבריז מתפתחים עכשיו לכיוונים קצת אפלים, וטוב שכך. פרקר וסטון מיצו כל אפשרות שהיא בנוגע לכמה "נוסטלגיה זה לא משהו" ואני מוכן, אם כי מפחד לחלוטין, מפלישת החייזרים המתקרבת. אבל הממברבריז עצמם הם המצאה קומית גאונית שרק בזכותה הייתה שווה העונה הזאת (הסצנה שלהם על הכביש היא אחת הפסגות של העונה), גם אם ככל הנראה הם היו נהנים מדחיסה לפרק יחיד ולא המריחה הזאת שקצת מקהה את העוקץ שלהם.

לסיכום, בוא נראה לאן המופע הזה מוביל אותנו. יהיה יותר פשוט לשפוט אותו בסופו. מה שברור זה שהוא לוקח את "סאות' פארק" למקום חדש, הן עלילתית והן מבחינת התוכן, ואני מחכה לראות מהו המקום הזה. באקל אפ, באקרוז.

תגיות:

סאות' פארק 19.10: הצדק האחרון של פי סי פרינסיפל

פורסם ע"י ‏יהונתן צוריה‏
בתאריך 12/12/2015 בקטגוריה ‏כתבות, סיכומי פרקים

ספוילר "סאות' פארק" עונה 19 פרק 10, אחרון לעונה

South Park - 19x10 - PC Principal Final Justice

סיום העונה באחת העונות הטובות של "סאות' פארק" הסתיים בקול מבולבל ומוזר. הניסיון לסגור את כל הקצוות למעין פינאלה מטורף אחד התגלה לא כסאגה סוחפת אלא כחוויה מבלבלת לחלוטין. כזאת שמשאירה המון שאלות ומעט צחוקים.

נתחיל מהשאלה הגדולה – מנהל PC הוא פרסומת או לא? בפרק 8 ראינו תמונה שלו עם לזלי, שהיא כן פרסומת, אבל בפעם הבאה שרואים אותו הוא נלחם בפרסומות. האם "סאות' פארק" לקחו את הבלייד ראנר שלהם עד הסוף? אני מכבד את ההחלטה לנסות להראות שתרבות PC היא כלי מסחרי בידי בעלי כוח מסוימים (למרות שלא בטוח שאני קונה את זה ממש) ושהתקדמנו מביקורת שטחית על תרבות הפוליטי קורקט, אבל העלילה עדיין צריכה להיות רציפה והגיונית, ואיפשהו שם איבדתי אותה ולא הצלחתי להבין את החיבור הזה עוד פעם.

למען האמת, לא הצלחתי להבין הרבה דברים – למה היה טוב הריב של קייל וסטן שלא הוביל לשום דרמה אמיתית והרגיש מזויף ומחופף? מה הקשר שמר מאקי הוא זה שהעיף את המנהלת ויקטוריה? למה אף אחד לא יודע על הפרסומות חוץ מניית'ן והמנהלת ויקטוריה, שבפרק השמיני נראה היה שהיא רומזת על כך שהיא יודעת משהו ולפתע שכחה? איזה תפקיד משמעותי בסוף שיחקו אותם העיתונאים חוץ מלתת הזדמנות לביל היידר להשתמש בקול החמאתי שלו? בכלל, אם הניסוי של "סאות' פארק" להפוך לסדרה עם המשכיות עונתית עבד בהצלחה, הניסיון שלה להפוך לדרמה עלילתית לא צלח באותן תוצאות. וזה לא שהיא לא יכולה ליצור דרמות עלילתיות נהדרות. פשוט הרצף העונתי כאן והניסיון לסגור את כל הקצוות והכל… פשוט… לא לחלוטין עבד. זה היה בסדר אם היו מספיק בדיחות והומור לכסות על כך, אבל אין. זה לא שהפרקים לא מצחיקים כמו שהם לא מספיק מצחיקים, ואף פעם לא ממש מתמקדים בהומור.

אז איפשהו בין הניסיון לאמירה, ליצור עלילה ובכל זאת לדחוף קצת בדיחות – משהו נפל ולא לחלוטין השתקם. אולי זאת הייתה הציפייה שהכל יבוא על סיומו בפינאלה, ומה שקיבלתי זה טיזרים לעונה הבאה שתהיה בעוד שנה? לא יודע.

בקיצור – סיום מאכזב לעונה נהדרת. כזה שגורם לי לחשוש בהרמת גבה לקראת העונה ה-20 של הסדרה. מצד שני, יש סיכוי שאני לחלוטין לבד בדעה הזאת.

תגיות:

סאות' פארק 19.08: תוכן שיווקי

פורסם ע"י ‏יהונתן צוריה‏
בתאריך 21/11/2015 בקטגוריה ‏כתבות, סיכומי פרקים

ספוילר "סאות' פארק" עונה 19 פרק 8

South Park - 19x08 - Sponsored Content

אם עד עכשיו "סאות' פארק" התייחסה לתרבות ה-PC בצורה מעורבת גם כדבר חיובי וגם כדבר שלילי – הפרק הכפפות ירדו לחלוטין. לוחמי התקינות הפוליטית הם בריונים שמחפשים טעויות אצל אנשים על מנת להרגיש טוב יותר עם עצמם, אנשים שמחפשים רק דרך להרוס כוס (נשמע הרבה פחות טוב בעברית) ובסופו של דבר רק דרך נוספת לפרסום דברים. אה, וגם פרסומות. פרסומות זה נוראי.

נתחיל מהבריונות – "סאות' פארק" הצליחה לעשות כאן איזשהו הפוך על הפוך על הפוך. בהצגה הראשונה של מנהל ה-PC, שנדרש רק מבט אחד בו כדי להבין שהוא בריון, נראה שהמסר אמור היה להיות הכי ברור שאפשר. אבל אז לפתע התברר שמנהל ה-PC רציני וגם אם הוא קצת בריון המטרות שלו טובות בסופו של דבר. במשך כל העונה הוא הוצג כדמות לא מדהימה אבל גם לא נוראית, ובטח לא נבל נוראי ורשע, מגמה שגם הפרק הזה ממשיך. הבריון האמיתי, כפי שמסתבר, הוא בכלל רנדי. כמובן שבעונה כל כך מטאפורית רנדי הוא לא רק רנדי, אלא פלג מסוים של אנשים שמשתמשים בתקינות הפוליטית לא על מנת לדאוג לאנשים אחרים (כפי שרנדי מעלים עין מהתעללות בהומלסים, מרביץ לילדים ומתעלם מילדים רעבים בעולם) אלא על מנת להרגיש טוב יותר עם עצמך, כי אתה יורד על אנשים שמשתמשים במילים פחות תקינות פוליטית ובכך מעלה את עצמך. לעסוק במיקרו-אגרסיות (קל) במקום במקרו-אגרסיות (בלתי אפשרי).

גם המנהל PC עוסק במיקרו-אגרסיות, אבל הוא בכנות דואג והכעס שלו לא מגיע מרצון אגואיסטי אלא דאגה כנה לקבוצות מוחלשות. עובדה ששוברת את לבו כאשר הוא רואה את האחווה שלו מואשמת בכך שכל התרבות הזאת היא רק ניסיון להשיג בנות, ואף יותר מכך כאשר הוא מבין שאולי זה באמת המצב. הפרק עצמו, אגב, אמנם מציג את ההאשמה אך לא לחלוטין תומך בה. יותר משהוא אומר שאנשים משתמשים בתקינות פוליטית ככלי להשיג בנות (דבר שקיים, כמובן), הוא טוען שתקינות פוליטית אינה בהכרח כבוד אנושי בסיסי. גם אם אתה ממש מוודא עם מישהי שזה בסדר, זה עדיין לא ממש מכבד אותה כאדם "להרוס לה את הכוס".

השאלה העולה מהחלק הזה של הפרק, ושל הקרב של ג'ימי – עורך העיתון שאישר את המילה "מפגר" באחת הכתבות – מול המנהל PC, היא האם הדרך היחידה לכבד אנשים היא שימוש במילים מסוימות. ג'ימי מעדיף שיקראו לו "מוגבל" ולא "מיוחד", אבל הוא בסדר עם שניהם וגם אין לו בעיה עם אנשים שלא מרגישים בנוח לידו. התוכן הוא העיקר מבחינתו, וכל עוד התוכן מכבד אנשים אז הוא מכבד אנשים. הוא לאו דווקא בעד שימוש במילים פוגעניות, אבל אם כתב מרגיש שזאת הדרך הטובה ביותר לתאר משהו, הוא ייתן לו להשתמש בה. מנהל ה-PC מאמין קודם כל בצורה. התוכן עצמו יכול להיות מזלזל, אבל כל עוד המיקרו-אגרסיות לא שם – זה בסדר.

ומה שיפה זה שלמרות ההתקפה על תרבות ה-PC, המנהל (או, במשחק המילים באנגלית – העיקרון) PC יוצא יחסית סימפטי מהסיפור. הוא לא אדם רע מעיקרו. אולי טיפש, אולי עקשן, אבל הוא באמת רוצה לעשות משהו טוב והסדרה מעריכה אותו על זה, בניגוד לרנדי או חלק מחברי האחווה שלו.

וכאן אנחנו מגיעים לחלק האחרון, והוא הפרסומות. פרסומות נהיו בעיה. כלומר "נהיו" – פרסומות הן בעיה. והעידן האינטרנטי שבו חשבנו לחסום אותם על ידי אד-בלוקר מגיע לקיצו עם "תוכן שיווקי". "סאות' פארק", בגלישה לעבר המדע הבדיוני ובפארודיה מדויקת על "בלייד ראנר", לוקחת את זה לשלב הבא: אנשים שהם פרסומות.

פה בערך נעצר הפרק ונותן לפרקים הבאים לסגור את הדברים. תחגרו, באקרו.

הערות לא קשורות

* היה נחמד לראות את מר גריסון והמנהלת ויקטוריה, גם אם עדיין הם לא היו מצחיקים מדי או מועילים מדי. ונחמד לראות שגם בכלליות המסע של מר גריסון לבחירות מצליח לא רע.

* כמו שדובר כבר רבות, ארבעת הבנים נעלמים לאט לאט. מעניין אם יהיה להם בכלל מקום בפינאלה הגדולה המתקרבת.

תגיות:

סאות' פארק 19.07: נינג'ות שובבות

פורסם ע"י ‏יהונתן צוריה‏
בתאריך 15/11/2015 בקטגוריה ‏כתבות, סיכומי פרקים

ספוילר "סאות' פארק" עונה 19 פרק 7

South Park - 19x07 - Naughty Ninjas

חלק מהבעיה של העונה הנהדרת הזאת של "סאות' פארק" היא העונות הקודמות של "סאות' פארק". הרי לנוכח ההתפרעויות והטענות נגד גזענות של שוטרים, מצופה מ"סאות' פארק" שתבוא ותמחה בקו גדול או תגיד משהו שנון על זה. אבל היא כבר עשתה את זה. הם צחקו על שוטרים גזעניים בכלליות ועל שוטרים גזעניים שיורים בילדים מקבוצות מיעוט בפרט, אז מה נותר לה להגיד? שזה עדיין ממש ממש רע? היא יכלה כמובן להתעלם לחלוטין מהנושא, אבל איכשהו הנושא הכללי של העונה נתן לה חלון להתייחס לא למשטרה עצמה אלא ליחס של אנשים למשטרה.

כמו ב"אזור מוגן" שהתעלם מהשאלות לגבי הבריונים, גם כאן השאלה של "האם זה בסדר שהשוטרים שלנו הם גזענים חארות?" לא מוצגת בכלל ונלקחת כמובן מאליו. שום תיקון לא מוצע לפתרון הזה והוא מוצג כמעין עסקה שהציבור צריך לעשות עם עצמו. האצבע המאשימה מונחת על החברה הליברלית ואומרת שהיא בעצם נוראית. זאת חברה שרוצה להיראות ליברלית, אך רק כל עוד זה לא מפריע לחיי היום יום שלה. חברה שלא רוצה ששוטרים יהרגו ילדים, אלא אם כן אותם ילדים במקרה חברים בדאע"ש. חברה שלא רוצה ששוטרים ירביצו לקבוצות מיעוט, אלא אם כן אותם קבוצות מיעוט מפריעות לאורח החיים שלהם. ובעיקר, חברה שממהרת להתנער מכל אחריות שלה למצב ושמחה להפיל אותו על הקורבן התורן – במקרה שלנו, השוטר ברבריידי ש-וואו, לא האמנתי כמה בקלות אפשר לגרום לי לסמפט מישהו עם "יש לו כלב מסכן ואין אף אחד שמחכה לו בבית".

בקצה השני של העיר, הילדים משחקים בנינג'ות אז כולם בטוחים שהם תא טרור של דעאש. אני מניח שפרק שצוחק על דעאש היה יכול, תיאורטית, לבוא בתזמון יותר טוב מאשר "בשבוע שבו הם עשו מגה-פיגוע בפריז" והביקורת הסמויה של "תפסיקו להתחרפן מכל ילד קטן ששם בגדים של דעאש" סופגת כמה נקודות עם הטרגדיה, אבל למזלנו היא לא העיקר. העלילה שיותר משמשת לצחוקים עם קרטמן הלחוץ והתככן שמנסה כל הזמן להבהיר שקייל לא צריך להיות נינג'ה, ושלא קרטמן אמר שנינג'ות הם הומואים אלה מישהו אחר (בנוסף, הוא למד הרבה דברים חדשים על יהודים מ"מנהיג הנינג'ות").

הפרק ממשיך את אותו הקו של כל פרקי העונה – בנייה לקראת משהו גדול (הסוף המארבלי מאשש איזשהו אירוע מפתח), הערה עוקצנית על קהל הפוליטלי קורקט הלבן (הסצנה של אלפי מבוגרים לבנים עם כוסות יין מפגינים לצלילים "שהמשטרה תלך להזדיין" הוא די נהדר) אבל יש הקבלה אחת שנוצרת לאורך העונה שמעניין לשים לב אליה: סטן איבד מזמן את כרטיס הדמות הראשית שלו בשביל אביו. אם קייל עוד נאחז בו בקושי וקני מעולם לא (למרות שהעונה מקבל קצת יותר פוקוס), מספר הפעמים שרנדי מופיע העונה בתפקיד משמעותי לעומת מספר הפעמים שבהן סטן מככב הוא מגוחך. אבל משהו יותר מעניין קורה עם רנדי: הוא נהפך לקרטמן.

רנדי משתנה המון עם העונות. מאבא רגיל לחלוטין הוא נהפך לאבא-עושה-בושות, לאלכוהוליסט, אבל לרוב הוא הוצג כטיפש מאוד אך עם לב, בכלליות, במקום הנכון. העונה הזאת, לעומת זאת, עושה הקבלה ברורה מאוד בינו לבין קרטמן – שניהם אימצו את תרבות הפוליטיקלי קורקט בלב שלם, שניהם נפגעו מ"שיימינג" ושניהם מנסים לשכנע אנשים שמה שהם אמרו היה בסימן שאלה. רנדי במידה כזאת או אחרת, כמוביל ראש התנועה שרוצה להפוך את סאות' פארק למקום "נעים" יותר, הפך לנבל מסוים של העיר. הוא תופס את התפקידים שקרטמן היה יכול לתפוס בפרקים אחרים והוא לא בוחל באמצעים. הנוראיות של רנדי תמיד הייתה קיימת, אך רנדי מסיים את העונה נוראי יותר מאשר בדרך כלל, לעומת קרטמן שדווקא מתחיל להצטנן ולהירגע עם העונות.

ואם לחזור להתמקד בפרק, אז יש בו כל כך הרבה רגעים נהדרים: כל פעם שקרטמן חושב שהוא מדבר עם מישהו ומתברר שזה מישהו אחר, הריקוד של השוטרים, ההבנה של רנדי לגבי הנינג'ות. בקיצור, עוד פרק נהדר שבונה עונה נהדרת, ואני מקווה מאוד שתפציץ לחלוטין בפרק הסיום.

תגיות:

סאות' פארק 19.06: טוויק וקרייג

פורסם ע"י ‏יהונתן צוריה‏
בתאריך 01/11/2015 בקטגוריה ‏כתבות, סיכומי פרקים

ספוילר "סאות' פארק" עונה 19 פרק 6

South Park - 19x06 - Tweek x Craig

אחד הדברים שהכי עיצבנו אותי בעונה השלישית של "שרלוק" (כן, אנחנו בביקורת על הפרק של "סאות' פארק". שנייה, אני מגיע לזה) היה בפרק הפתיחה. הפרק סבב בחלקו סביב שאלה קשה שהטרידה צופים רבים אשר פיתחו תיאוריות, השקיעו זמן ומחשבה ומרץ לגבי סדרה שהם אוהבים שהעמידה בפניהם שאלה מאתגרת מאוד. התגובה של היוצרים לכל זה? לשים אותם בפרק כחבורת לוזרים מטומטמים ולצחוק להם בפנים. אם הסצנה הייתה נאמרת מפיו של סטיבן מופאט הציטוט הבערך-ישיר שלה היה צריך להיות "הא-הא! איזה לוזרים אתם שאכפת לכם מהסדרה שלי! *מפליץ להם בפנים ובורח מהחדר*". חוסר הכבוד הפושע הזה למעריצים עיצבן אותי נורא, כי היי, אלה הפאקינג מעריצים של הסדרה שלך.

וכל זה מביא אותנו לפרק החדש של "סאות' פארק". בנקודה כלשהי היוצרים ראו שחלק מקהילת המעריצים של הסדרה השקיעו זמן ומרץ ויצרו עשרות ציורים על רומן הזוי בין שני דמויות סטרייטיות לחלוטין – קרייג וטוויק. אין שום דבר ב"סאות' פארק" שרמז על רומן שכזה ביניהם, והפעם היחידה ששניהם הופיעו בפרק בצורה בולטת הייתה רחוק רחוק בעונה השלישית, בפרק שבו שניהם נלחמים אחד בשני. התגובה של סטון ופארקר? לאסוף את כל הציורים בשביל פרק משובח, אשר בצורה שלו מכבד את המעריצים של הסדרה שלך. כי היי, זה הדבר ההגיוני לעשות.

הפרק מציג את הציורים הללו כציורים של הילדות האסייאתיות החדשות בבית ספר, אשר בעקבותיהן כולם חושבים ששני הבנים הומואים וממש שמחים בשבילם. זה בכלל לא משנה ששניהם סטרייטים: האהבה שלהם הופכת לדוגמה לאהבה המושלמת שנותנת תקווה לכל הזוגות בעיר. יש בזה משהו יפהפה וכמעט חסר ביקורת. כאשר שני הבנים מחליטים שלמרות שהם לא הומואים הם ימשיכו בהצגה על מנת לשמח את הקהילה – בעונה מאוד חשוכה וצינית, זה רגע אחד לחלוטין נקי מציניות.

אבל אם כן להתייחס לביקורת, אז יש גם משהו דפוק בצורה בה החברה נחמדה בצורה יתרה להומוסקסואלים, ומתייחסת לאהבה שלהם כקדושה ויפהפייה. מלהיות דבר "בזוי" ו"מוזר" רק לפני כעשור, כולם מחייכים וכל-כך שמחים שהם מכירים סוף סוף מישהו הומו, שהם לא יכולים להתייחס אליו כעוד בן אדם רגיל. הפרק לא בדיוק פוסל את ההתנהגות, אבל הוא כן צוחק על המהירות בה כולם מקבלים את זה כעובדה מוגמרת ועל הדרך בה כולם מתמרצים הומואים כאילו הם פיות קסומות ולא כבני אדם רגילים. זאת ביקורת על תופעה שאני מזהה אותה מאוד מסביבי, אבל לא בטוח שהיא כל כך בעייתית, ואני חושב שגם הסדרה לא בטוחה בכך במאה אחוז.

החצי השני של הפרק מוקדש לקרטמן ההולך ונבלע יותר ויותר בתוך המוח החולני שלו. מילדים תמימים לגבי מין, ארבעת הילדים התבגרו וחלק מהם מפנטזים על גרסת קופידון שלהם שמשדלת אותם. מעניין מתי קרטמן ייצא סופית מהארון, אם בכלל. בשנייה שהסדרה תודיע את זה רשמית ולא רק תרמוז כל כך חזק בנושא אחרי שתייה של עוד ועוד זרע ומשחקים לא נאותים עם באטרס, קרטמן יזכה בכבוד במקום של אחת הדמויות הלהט"ביות המשפיעות ביותר בטלוויזיה – וכל זה בלי קשר בכלל להיותו הומוסקסואל. החלק הזה עבד פחות טוב מהחלק השני של הפרק, אבל אולי זה גם רק בגלל שוואו, לא הייתי צריך את התמונה של קרטמן מאונן בשירותים אפילו קצת.

הערות צדדיות:
* העלילה המשנית-משנית שמסבירה לגבי זה שהאסייאתים מחליטים מי יהיה הומוסקסואל ומי סטרייט הייתה קורעת מצחוק.
* השירים שהיו בפרק היו שירים אמיתיים בחלקם, נכון? כי אני חושב שזה בין הפעמים היחידות ש"סאות' פארק" משתמשת בשירים קיימים ברקע במקום בשירים שלה.
* וואו, איזה עונה מעולה עד עכשיו.

תגיות:

סאות' פארק 19.05: חלל בטוח

פורסם ע"י ‏יהונתן צוריה‏
בתאריך 25/10/2015 בקטגוריה ‏כתבות, סיכומי פרקים

ספוילר "סאות' פארק" עונה 19 פרק 5

למרות האופן שבו תחילת הפרק מציגה את הנושא שלו, "חלל בטוח" הוא לא על תרבות השיימינג. ויש משהו מדכא בכך – הפרק נבנה לאט לאט ובחוכמה גדולה עד שהוא מגיע לפינאלה הגדול שבו… אה… הורגים את המציאות. אבל יש כאן בחירה לא ברורה בכלל להגיד שבריונות ברשת הם פשוט דבר שצריך לקבל. הייתי אומר שאפילו יש זלזול מסוים במושג "בריונות רשת". זה לאו דווקא לא נכון, אבל זאת בחירה מהדהדת – במקום פרק שבו מתמקד בקרטמן שמציק לאנשים בטוויטר כל היום ומראים את הגיחוך והנוראיות של זה, פארקר וסטון מניחים שככה זה פשוט האינטרנט, ככה זה פשוט המציאות וזה מה יש.

במקום זה, הפרק מציג מצב שבו קרטמן הוא קורבן ל"ביוש גוף" אחרי שהעלה תמונה שלו ואנשים צחקו עליו שהוא שמן. המנהל החדש מתייחס לכך בחומרה ומחפש ילד אחר ילד שיעבור על הטוויטר של קרטמן ויסנן משם תגובות רשעות. באטרס, הפוחד מריתוק, מקבל על עצמו את העבודה הטרחנית והנוראית. בינתיים, רנדי לא ממש בקטע של לתת דולר לילדים רעבים והקופאי גורם לו להרגיש רע על כך. רנדי מנסה להתגבר על הבושה שלו מכך שהוא לא תורם בדרכים יותר ויותר מטומטמות אבל אף פעם לא, למשל, שוקל להפסיק לקנות שם. העלילות מתחברות נהדר כאשר שתיהן מגיעות לאותו מושג חמקמק "מקום בטוח". ליצור לילדים ולמבוגרים מקום בטוח בו הם יהיו מוגנים מבריונות רשת או, כפי שהסדרה רואה את זה – המציאות עצמה. כל זה מתרחש, אגב, בצורה הנהדרת והמצחיקה ביותר: בשיר נוסף, הפעם בסגנון מחזמר ברודוויי קלאסי, כאשר המציאות נראית כמו נבל טיפשי מסדרת ילדים משנות ה-70. וזה קורע מצחוק. בכלל, חשוב להדגיש, הפרק הזה קורע מצחוק. סטיבן סיגל רוקד, המחזמר באמצע, הפתיחה. תמיד קל לשכוח כמה "סאות' פארק" עדיין מצחיקה, 19 עונות לאחר הפרק הראשון ו-13 מאז ימי השיא שלה.

ויש בהחלט משהו חשוב שהפרק מדבר עליו: עולם בו המדיה החברתית דוחקת אט-אט את "המציאות", וההעדפה האנושית הכללית היא להדחיק אותה, להוציא להורג את המציאות לטובת חיים בבועה מוגנת שבה אף אחד לא גורם לך להרגיש רע עם עצמך אף פעם.

ובכל זאת מפריע ש"סאות' פארק" לא נוגעים כאן בצד השני – זה שמחפש שערוריה אחר שערוריה על מנת להרגיש טוב עם עצמו, זה שמשתף סיפור ממקור אחד ברשת חברתית או משאיר טוקבק ארסי במיוחד לתמונת אינסטגרם. אני יכול להבין למה "סאות' פארק" לא נוגעים בדברים האלה – קודם כל, זה לא מה שהפרק עוסק בו, ושנית, במרבית מהנושאים האלה הם נגעו בצורה כזאת או אחרת בעונות שלהם.

ולגבי הסוף המזעזע – הוא, במובנים מסוימים מה שאנשי העיירה סאות' פארק כבר עושים בכמה שנים האחרונות. קשה אולי לזכור את זה, אבל בשנים הראשונות כאשר עוד היו נאומים, קייל וסטן היו קול היגיון שאנשים טרחו להקשיב לו. אבל אם השנים סאות' פארק הבינה שאף אחד לא מקשיב בכל מקרה ועולם כמנהגו נוהג. כולם רוצים ליצור לעצמם רק את הבית המוגן שלהם בלי דעות שמאתגרות אותו ובלי ביקורת שלילית. עוד פרק נהדר ברצף פרקים המתקשרים אחד לשני ולאט לאט מגבירים את האבסורד של מה שקורה סביבם.

תגיות:

סאות' פארק 19.04: ילפ

פורסם ע"י ‏יהונתן צוריה‏
בתאריך 17/10/2015 בקטגוריה ‏כתבות, סיכומי פרקים

ספוילר "סאות' פארק" עונה 19 פרק 4

South Park - 19x04 - You're Not Yelping

יש אירוניה עצומה בכתיבת ביקורת אינטרנטית מבין רבות על פרק שכולו ביקורת על אנשים בדיוק כמוני. כלומר, חלקית. הפרק הפעם התמקד כולו ב-Yelp, אפליקציה שאותה איני מבין ולא מכיר אנשים המבקרים בה, ובכל זאת צחקתי בקול רם. החשיבות העצמית, הביטחון המוחלט שהדעה שלך היא זאת שחשובה, היא דבר שמלווה לא מעט מקומות באינטרנט, כאשר ההבדל העיקרי בפרק בינינו לביניהם הוא שאנחנו לא מצפים ליחס מיוחד לאחר מכן.

הפרק עוקב אחרי עלילות קרטמן, אבא של קייל, מפקד המשטרה ובעצם כמעט כל האנשים שישנם באפליקצית הדירוג Yelp, ובמסע שלהם לחשיבות עצמית תוך כדי ביקור מסעדות וקבלת תנאים. כל אחד מהם מייצג אופן אחר של השימוש הזה, אך כולם חוטאים באותו חטא יוהרה גדול. קרטמן הוא הנבזי מכולם, אשר סוחט באופן הכי ישיר מהמסעדות ונותני השירות, לרמה שנותנת לו …להתבריין? לבריין? אין לנו עדיין פועל למילה "בריון"? מעניין. בכל מקרה, להציק ולהתעלל בילד ההיספאני החדש ולגרום לו להגיד דברים גזענים ולנקות אחריו. המצב מחמיר ובסופו של דבר המבקרים מטעם עצמם יוצרים תנועה אשר משתלטת על המסעדות ומפרקת אותם בסגנון דעאש. ההקבלה אומנם קיצונית ולא ממש הגיונית, אבל היא מצחיקה מספיק בשביל לעבוד. נראה שהמצב מגיע לשיא האנרכיה עד שקייל והילד החד דוד מצליחים למצוא פתרון – לגרום לכל ילפר לענוד תג מיוחד ובכך לקבל יחס… אה… מיוחד.

הפרק הזה גם עומד לחלוטין בזכות עצמו ואינו המשך ישיר של הביקורת על תרבות הפוליטלי קורקט, שזה נחמד, למרות שהייתי שמח לדעת איך הולך למר גריסון במסעו לנשיאות ארצות הברית.

הערות אחרונות:

* השירים ב"סאות' פארק", בין אם הם גרסאות של קרטמן לשירים קיימים או שירים מקוריים לחלוטין, הם כמעט תמיד השיא של הפרק. גם כאן, הגרסה של "רע עד העצם" והשיר המסיים היו נהדרים לחלוטין.

* אוקיי, אז רק עכשיו הבנתי עד הסוף את בדיחת עריפת הראש. חשבתי משום מה ש"סאות' פארק" פשוט חתכה שנייה לפני שמראים את עריפת הראש, ואז הופתעתי שהוא עדיין חי אחר כך.

* אז… קייל בסדר אם כך שאבא שלו אוכל את מה שהוא אוכל? זו לא התנהגות מאוד נאותה.

תגיות:

סאות' פארק 19.03: חלק הסיטי של העיר

פורסם ע"י ‏יהונתן צוריה‏
בתאריך 02/10/2015 בקטגוריה ‏כתבות, סיכומי פרקים

ספוילר "סאות' פארק" עונה 19 פרק 3

South Park - 19x03 - The City Part of Town

הפרק השלישי של העונה מבקר את תופעת הג'נטריפיקציה שאין לי מושג עליה. אז כל קשר בין המציאות ובדיחות ש"צריך להכיר כדי להבין" מפוספסות עלי לחלוטין. מקריאה קצרה עולה התופעה הזאת נרחבת ומופיעה בהמון מקומות, ומהיכרות קודמת עם "סאות' פארק" אני פשוט מניח שהפרסומות שלהם מאוד מדויקות אבל אין לי באמת מושג. עם נקודת ההתחלה הזאת, כבר חצי מהפרק מתפספס עליי.

בעלילת המשנה של הפרק, האחראי של ה"סיטי ווק" מנסה להילחם בגזרה החדשה האזור ההיפסטרי המגניב של סאות' פארק שבנו על הבית של קני – עלילה שפרט לקולות העידוד בכוח הילדים המנוצלים שלו לא ממש נגמרת עם נקודה מסוימת.

העלילות כשלעצמן לא מספקות במיוחד, אבל הן כן משמשות עוד אבן בניין בסאגה הגדולה של העונה של "סאות' פארק החדשה": בלי קללות, בלי דברים פוגעניים ובלי נאומים. ההתקדמות האיטית הזאת נראית מכוונת ושנועדה לאסון גדול, וככזו היא מצליחה להתקדם אט-אט בלי לגרום לצופים לגלגל עיניים בעצבים של "טוב, הבנו כבר". חלק גדול מהכוח של הפרק נובע מהופעתם המחודשת של, טוב, כל העיירה. דמויות שחשבנו שנכחדו לחלוטין חזרו (גם אם למאית השנייה) ונראה שמלאכת השינוי של העיר מוציא את כולם החוצה.

בהסתכלות כזאת, הסצנה החשובה ביותר היא זו שמסיימת את הפרק. אפשר לטעון אולי מספר דברים בזכות המונולוגים של טונג לו קים שתוהה האם עדיין יש לו מקום, אבל סצינת המפתח של הפרק היא זאת שמתרחשת בסופר האורגני-בריאותי-מה-שזה-לא-יהיה החדש שנפתח, ובו נצפות כל המשפחות שמחות ומחויכות בצורה מטרידה ביותר.

בניגוד לעונה הקודמת, נראה שהפעם הפרקים לא עומדים בפני עצמם אלא בונים למשהו גדול יותר. ההמשכיות שהתבטאה בפרטים קטנים בפעם הקודמת, מתנהגת במקרה הזה כסדרה אורכית, וככזאת מעט מגבילה חלק מהפרקים. לכן הביקורות על כל פרק אולי קצת מיותרות – פחות מאשר כל פרק חשוב בפני עצמו, צריך לבחון אותם מנקודת מבט עונתית. אבל היי, זה לא שיש לי משהו יותר טוב לעשות.

תגיות:

סאות' פארק 19.01: מהממת ואמיצה

פורסם ע"י ‏yaddo‏
בתאריך 21/09/2015 בקטגוריה ‏סיכומי פרקים

"סאות' פארק" עונה 19 פרק 1, ספוילר

South Park - 19x01 - Stunning and Brave

נראה שעם השנים חשבונות הנפש של טריי פרקר ומאט סטון, יוצרי "סאות' פארק", מגיעים לעתים תכופות יותר. אתמול (ראשון) התחילה ב-HOT Comedy Central העונה ה-19 של קומדיית האנימציה העדיין-פרועה, עדיין-חדה ועדיין-רלוונטית, ובמרכזה פרק שבו בחנה "סאות' פארק" את עצמה. זה קורה ארבע שנים בלבד אחרי החיטוט המסיבי שלהם בעצמם במסגרת הפרק הגאוני "אתה מזדקן" מהעונה ה-15, שבו תהו פרקר וסטון, אנשי משפחה בני ארבעים פלוס, עד מתי ימשיכו לשחק בקקי. כבכל סדרת אנימציה, הילדים של "סאות' פארק" נשארו באותו גיל במשך 14 שנה, אבל בפרק ההוא סטן מארש הפך להיות בן עשר, שינה קידומת והתחיל לראות את העולם באופן ציני שבו הכל חרא. זו היתה דרכם המבריקה של יוצרי הסדרה להעלות את השאלה עד מתי יוכלו להמשיך לעשות עם מה שהם עושים.

הבחינה העצמית הפעם הרבה פחות פולשנית (וגם פחות מוצלחת), אבל עדיין מעניינת. כלאחר יד אנחנו מתבשרים בתחילת הפרק שהמנהלת ויקטוריה – דמות שהיתה נוכחת מאז תחילת הסדרה לפני 18 שנה – פוטרה לנוכח אזלת היד שלה בבית הספר. כזו שמתבטאת בלא מעט דברים שראינו בסדרה לאורך שנותיה הרבות, ומפורטת בפירוש על ידי המחליף שלה, פ. ס. פרינסיפל (כלומר, באופן בוטה למדי, 'עקרון התקינות הפוליטית'). "אני כאן כי המקום הזה אבוד בעיוות זמן", הוא אומר על העיירה והסדרה. המקום שבו משתמשים במילה "מפגרים", סבורים שנשים בלי רחם צריכות לעשות בדיקת איידס, שבו הילדים גרמו לשף להרוג את עצמו, אחד מהם התחזה לטרנסג'נדר כדי להשתמש בשירותי נשים וגבר לבן מתחזה מאז ומתמיד לסיני. מעבר לכך, תוהה המנהל החדש, אם אנחנו בקולורדו איפה כל הילדים ההיספנים? היכן המיעוטים?

South Park - 19x01 - Stunning and Brave 02

מאז ומתמיד השתמשה "סאות' פארק" בכלים שערורייתיים ולגמרי לא תקינים פוליטית כדי לומר משהו על מה שראוי, לשיטתה. לפעמים היא חטאה בכל זאת אגב כך – דמותו הגסה של מר גריסון, המורה שהפך לאישה בעונותיה המוקדמות של הסדרה, הקימה ביקורת רבה בקרב הקהילה הלהט"בית. אבל מלבד הרצון להצחיק, לזעזע ולהגעיל, רוב רובו של הזמן ניכר שלבה של "סאות' פארק" נמצא במקום הנכון, ושהיא משתמשת בזעזוע כדי לנסח אמירה.

אלא שלאחרונה הפרקטיקה הזו שלה עלתה לסדר היום – תרבות הפוליטיקלי קורקט בקומדיה, דיון שהוצת בעקבות הנושא ש"סאות' פארק" עצמה התייחסה אליו אתמול – קייטלין ג'נר. ג'רי סיינפלד התייחס לכך לפני מספר חודשים כשהתארח אצל סת' מאיירס ודיבר על האווירה בקולג'ים בארה"ב, וכך עשה גם בריאיון נוסף לתוכנית רדיו ואמר במהלכו שהסטודנטים "רק רוצים להשתמש במילים האלה: 'זה גזעני', זה סקסיסטי, זה נגוע בדעה קדומה. הם אפילו לא מבינים על מה הם מדברים". הקומיקאי קולין קווין המחיש בסטנד אפ שלו את האופן שבו התרבות הזו מסרסת את הקומדיה, וידידתו איימי שומר היתה נתונה למתקפה פורתא במאמר בעיתון "הגרדיאן", שם נטען כי בקומדיה שלה יש לא מעט רגעים גזעניים שהיא לא שמה לב אליהם.

עקרון התקינות הפוליטית ב"סאות' פארק", בדמותו של פ. ס. פרינסיפל, הוא דוש מנופח ואלים שנלחם לטובת מטרות שהוא מוצא נעלות, אבל בשמן לא איכפת לו לדרוס, להשפיל, לאיים, להפחיד ואף להכות ילדים קטנים. והמוזר מכל – הוא מנצח. קארטמן, שהקפיד תמיד לייצג את כל הנבערות והגזענות האפשריות, מנסה להשיב מלחמה ונכנע. קייל מנסה אפילו יותר ובדרכים אחרות – כל רצונו הוא שתהיה לו הזכות לחשוב שקייטלין ג'נר היא לא גיבורה – אבל מתקפל גם הוא לנוכח האמצעים האלימים המושתים עליו.

זאת אומרת שבמו ידיה "סאות' פארק" מסרסת את עצמה, לפחות לכאורה, ומשאירה בסביבה את הדמות שתספק קונפליקט לכל מה שהסדרה ניסתה לעשות עד כה. מה היה קורה לו פ. ס. פרינסיפל היה שם כשהרקטום של פסל מריה הקדושה דימם, או כשמוחמד הנביא הופיע מחופש לדב, או תכל'ס בכל אחד ממפעלותיו הקסנופובים הקיצוניים של קרטמן? במקרה כזה הדמויות – כמו יוצריהן – היו מתקשות בהרבה להפריז כפי שעשו, ככל הנראה. למעשה, פרק פתיחת העונה עצמו נראה קצת כמו שידור חוזר של העונה הקודמת – שוב ענייני טרנסג'נדרים, שוב שערוריות בפוטבול (אז אלה היה הוושינגטון רדסקינס ושמם השנוי במחלוקת אצל חובבי התקינות הפוליטית, הפעם טום בריידי ושערוריית "דיפלייטגייט"). ואכן, עם דמותו של פ. ס. פרינסיפל הדינמיקה שונה בתכלית. על סמך הפרק הראשון של העונה עוד לא ברור אם זה טוב או רע. מה שבטוח הוא שזה מעניין.

קטנה
"כת שטפה לו את המוח", אומר באטרס על דמותו של שף. אפילו אחרי מותו של אייזק הייז, פרקר את סטון לא מפספסים הזדמנות לנעוץ סכין נוספת בהשתייכות שלו לסיינטולוגיה שהם כה אוהבים לשנוא.

הביקורת פורסמה כששבע תגובות מקדימות אותה
פורסם לראשונה בוואלה

תגיות:

סאות' פארק 18.07: וינדלופ מקורקע (דיון)

פורסם ע"י ‏yaddo‏
בתאריך 13/11/2014 בקטגוריה ‏סיכומי פרקים

מה חשבתם על "סאות' פארק" עונה 18 פרק 7?

South Park - 18x07 - Grounded Vindaloop

תגיות:
© עידו ישעיהו