משחקי הכס 6.03: שוברי השבועה

פורסם ע"י ‏yaddo‏
בתאריך 09/05/2016 בקטגוריה ‏כתבות, סיכומי פרקים

ספוילר "משחקי הכס" עונה 6 פרק 3

פרק יפה. אהבתי שלשם שינוי לא ניסו להפתיע אותנו במיתות של דמויות כאילו-ראשיות, אלמנט ההלם כבר נשחק בשלב הזה. בכלל, מניין המתים היה נמוך מאוד למרות התחושה המתמדת של סכנה האופיינית ליקום המחריד הזה. היא נכחה בסצנה של ואריז והבחורה המקומית. כמובן, סכנה לדמות שלא הכרנו ולא באמת איכפת לנו ממנה, אבל האלימות ארבה שם למרות הכל, ולא זאת בלבד שהבחורה לא שילמה על חטאיה אלא אף קיבלה ישועה וגמול על שיתוף הפעולה שלה. תחושה דומה היתה גם בסצנה של המועצה הקטנה עם כניסתם של ההר והאחים לאניסטר, וגם היא הסתיימה ללא נפגעים. בינתיים, בוודאי.

אותו דבר במקרה של ריקון ואושה, ששוב מזכירים לנו מהו המוטיב האמיתי של "משחקי הכס" – בני סטארק נועדו לסבול. אחת נמלטת מטלפיו של הפסיכופת והאחר מוגש לו. קצת מוזר שלא ראינו את רמזי הורג את הנער בו במקום. אם הוא רצח את אחיו התינוק שנים רבות לפני שיכול היה לאתגר את תוארו, מן הראוי שייפטר לאלתר מהריבון האמיתי. לפחות אריה השלימה סוף סוף את הפיכתה לנינג'ה.

בסופו של דבר המתים היחידים הגיעו בסוף הפרק עם ההוצאה להורג של ארבעת רוצחי ג'ון, ששניים מהם כלל לא הכרנו, וזה בהתעלם מהדמויות השוליות בפלאשבק של נד סטארק (לא יכלו למצוא שחקן קצת יותר דומה, או לפחות עם חיתוך דיבור קרוב?), שמתו זה מכבר. סצנה רבת עוצמה, עם אולי, ילד שבסופו של דבר קל להבין את מניעיו אחרי שאיבד את משפחתו לטבח של פראים, ולבסוף מוצא אף הוא את מותו בטרם עת.

התשובה לתהייה בעניין ג'ון והאם ינצל את מותו כדי להשתחרר ממשמר הלילה הגיעה במהירות. ובדיוק כמו בסוף הפרק הקודם, גם הפעם מעניין לראות מה יקרה לו מכאן והלאה. בניגוד גמור לדאינריז, למשל, שאלוהים אדירים כמה הסיפורים שלה משעממים.

הנה הביקורת של אילן קפרוב בוואלה.

תגיות:
  • שנאוצר

    באמת? אני דווקא הרגשתי שהם לקחו אחלה בחירה לתפקיד נד הצעיר. בעצם, הוא אשכרה נשמע אחד לאחד כמו שון בין.

    בכל מקרה זה היה פרק די פרווה אז הדבר היחיד שיש לי לומר רציני לגביו הוא לגבי הסצינה במגדל החדווה. איך אמרו קי ופיל? You done messed up! מה זה השטויות האלה? ככה אתם מעבדים את אחד הרגעים הטובים (לא אובייקטיבית) והחשובים (כן אובייקטיבית) בסאגה הזאת? מה לעזאזל. מסתבר שבימינו להגיד דברים כמו "ההחלטה להשמיט את ג'רולד הייטאוור ולשים שם רק שני שומרים במקום שלושה היא תמוהה", או להוריד לגמרי את אחד הדיאלוגים המגניבים בתולדות הסדרה, נחשב לניטפיקינג ו"להתלונן על שינויים רק מעצם היותם שינויים". אז אני לא אעשה את זה. אני כן אתלונן על ההחלטה התמוהה למקם את הסצינה הזאת בערך באמצע הפרק, במקום לא מיוחד בעליל. אתם רציניים? אם כבר אתם מעבדים את הקרב הזה, גרוע ככל שהוא יהיה, מן הראוי שזה יגיע כפתיחה של פרק או בסופו. לעזאזל ד"ד, אתם קראתם את הספרים, לא יכול להיות שאתם לא מודעים לחשיבות של האירוע הזה ושדרך עשיית הסצינה הייתה צריכה להיות בהתאם. פשוט לא יכול להיות. קצת כמו הפלאשבק הקודם, אני לא לגמרי לא בטוח שמי שלא קרא את הספרים יבין באמת עד כמה משמעותי להמשך הדבר שהוא ראה עכשיו.
    וכמובן אני מניח שהייתי צריך לחזות מראש את האנטי-קליימקס בסצינה הזאת, זה שגרם לכך שהסצינה נגמרה רגע לפני שהיינו אמורים לראות את הפואנטה המאוד חשובה שלה ולקבל אישור סופי לתאוריה "הזאת". זה בכל זאת רק הפרק השלישי והם לא יתנו את זה כ"כ מוקדם. ועדיין, חדרתם כבר לצבע, תקלעו סל! נכנסתם כבר לרחבה, תבקיעו שער!

    • שנאוצר

      אגב שתי נקודות נוספות:
      1) 3 פרקים רצופים כשבכולם יש סה"כ סצינת עירום אחת וגם היא נחוצה לעלילה (סוג של?). נראה לי זה שיא חדש שלהם.
      2) אני מניח שלא דמיינתי את העובדה שפייסל הפליץ בפרק הזה. אני מאוד מקווה שזאת רמיזה מתוחכמת למה שאני חושב שזה רמיזה מתוחכמת אליו.

      • נכון, גם אני חשבתי שזה היה פלוץ אבל אז התנערתי מהמחשבה, כי למה בעצם. מה התיאוריה המעמיקה שלך?

        • שנאוצר

          לא לקרוא במידה ולא קראת את "ריקוד עם דרקונים".
          ספוילר
          ספוילר
          ספוילר
          ספוילר
          ספוילר
          ספוילר
          ספוילר
          ספוילר
          ספוילר
          ספוילר
          ספוילר
          ספוילר
          ספוילר
          ספוילר
          "האם קר לך, אדוני הלורד?" שאל ואריז. "אנא ממך, סלח לי. המלומד העליון חרבן על עצמו על עצמו בזמן שמת, והסירחון היה כה נוראי עד שחשבתי שאיחנק."

          • ספוילר לסדרה על פי הספרים:
            .
            .
            .
            .
            .
            .
            .
            קראתי וממש לא זכרתי את גורלו של פייסל.

      • Achia Shaag

        לא דמיינת. התרגום באתר של HBO הראה

        • Mika Gill

          🙂 נכון

    • Saturn

      אז מה הייתה אמורה להיות החשיבות של סצנת הפלאשבק? האם עולמי היה אמור לחרוב עלי כפי שהוא חרב על בראן מכך שנד לא זה שהרג את 'חרב הבוקר'? ומי שהרג אותו היה האבא של מירה, כלומר זאתי שנמצאת עם בראן עכשיו?

  • Michael Ginzburg

    יש הרבה שטח עלילתי שהסדרה הזו אמורה וצריכה לכסות אבל לא! בואו נלך לראות מה קורה עם גילי וסאם! וכן, דאיינריז.. זו כתיבה גרועה, מריחת זמן, במקום שהדרקונים המטופשים שלה יבואו ויצילו אותה, היא תקועה ללא מפלט נראה לעין. והלבנים המהלכים? נאדה. אבל כן אהבתי לראות שוב את ריקון ואושה, תהיתי מה עלה בגורלם.

  • Eliav Gutman

    ספויילרים
    ספויילרים
    ספווילרים

    אוף…. למה יש לי תחושה שהביאו את ריקון רק כדי להרוג אותו בעוד כמה פרקים? מה שמעצבן אותי בסדרה שהם מביאים לסדרה דמויות כי יש אותם בספרים ואז אין להם מה לעשות איתם… אני מניח שD&D שאלו על ריקון בארוחה המפורסמת ההיא עם מרטין, אני מניח שהם הניחו מתישהו שהם לא יוכלו לפתח את הדמות שלו כמו שמרטין עושה… אז למה להוסיף אותו לסדרה מההתחלה?! בחייאת גם ככה צופי הסדרה לא זוכרים אותו, בשביל מה הכנסתם אותו לסדרה? כדי שיהיה ברקע ואז יעלם ואז יחזור ואז ימות?

    • קיו

      ספויילרים
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      מה זאת אומרת כולם יודעים וגם אם כן מה זה משנה? התפקיד של הסדרה הוא לספר סיפור טוב וסיפור טוב לא מוגדר לפי עד כמה הצופים מופתעים מהמהלכים שלו. הם יכלו לעשות את ההיפך ממה שלכאורה ציפו מהם ולהשאיר את ג'ון מת אבל מה הטעם בזה? רק בשביל הטוויסט? במצב כזה סתם היה נשאר לנו קו עלילה פרום שלא הגיע לשום דבר. "כולם יודעים" זה לא סיבה כן להשתמש בקו עלילה מסוים, מה גם שבשלב הזה מה יחשב ליותר מפתיע? כשהסדרה ממשיכה ללכת נגד מוסכמות הז'אנר כמו שעשתה עד עכשיו או כשתתחיל להפוך כיוון?

      • Saturn

        התשובה היא ברורה: ג'ון לא היה צריך להיהרג מלכתחילה וכל הקטע הזה היה קליף האנגר זול ורק בשביל לעשות שוק.

        יותר חמור, חזרתו של ג'ון מפוררת את עמוד התווך של הסדרה. בעולם עם כזה דגש על השלכות, על קודרות, על אין-פתרונות-קסם, על מעשים והשפעות לא ייתכן שלהחזיר אדם מן המתים לא דורש כלום ושום דבר ממי שרוצה בזה. שום קושי, שום אתגר, שום הקרבה, שום טרייד-אוף, שום כלום.

        Zero risk, maximum reward. בניגוד מוחלט להווייתה של הסדרה והספרים.

        • אני לא בטוח שמותו היה מיותר, הוא בכל זאת שיחרר אותו מהחובה שלו כלפי משמר הלילה ואולי גם יפתח ויפכח את דמותו. מה שכן איום הוא הביצוע של שובו בסדרה. לחש נחש נחשונים והוא חוזר לחיים. מניח שבספר זה יהיה טיפה מורכב יותר.

          • Saturn

            ממתי חובות, פרטים טכניים וביורוקרטיה מנעו מדברים לקרות בסדרה הזו? סנואו לא צריך למות כדי להשתחרר מהשבועה שלו למשמר הלילה. הוא פשוט יכול להסתלק. חוץ מזה, הוא כבר שכב עם יגריט ולכן הוא כבר הפר את השבועה והיא כבר לא רלוונטית. ואם אליסטר ושותפיו היו חכמים הם היו מכנסים ישיבה ומסלקים את ג'ון על ההסכם שהוא עשה עם הפראיים ומנדים אותו ופושטים אותו מכל חובה למשמר הלילה.

        • קיו

          ספויילרים
          .
          .
          .
          .
          .

          אנחנו לא יודעים את זה עדיין. מבחינה עלילתית לעזיבה שלו את משמר הלילה תהיה חשיבות בוודאות ומוקדם מדי אחרי פרק אחד להגיד שלחזרתו מהמוות אין השפעה עליו.
          החזרה מהמתים הלכאורה פשוטה עקבית עם הסדרה ועם הספרים. ת'ורוס החזיר את בריק דונדאריון לחיים כמה פעמים ע"י תפילה פשוטה (אם אני זוכר נכון) עד כדי כך שהפעם הראשונה הייתה בטעות. עם זאת הכוהנים האדומים לא יכולים להחזיר לחיים את כל מי שבא להם. זה עובד רק על מי שהם אנשי מפתח עבור האל שלהם. זה אומנם נוח עלילתית אבל כן עקבי.
          הפשטות שבהחזרה מהמתים היא גם חלק מהנקודה לדעתי. מליסנדרה אהבה לעשות הצגות גדולות של שריפות על המוקד, נבואות ונאומים דרמטיים אבל מכל זה לא יצא בסוף שום דבר. גם היא וגם ת'ורוס איבדו את האמונה שלהם ודווקא אז, ובפשטות יחסית, הם ביצעו את הנס הכי גדול שיש.

          • Saturn

            קראתי גם תאוריות שאומרות שהלך הרוח של הכהן משפיע על הצלחת ההליך. זה קשקוש ללא בסיס בסדרה.

            כן, הראו בעבר החזרה לחיים שאכן הייתה כה פשוטה – זה לא משנה ששתי הדוגמאות האלה בולטות לרעה ונוגדות לאבני היסוד של הנראטיב הזה.

          • miss bojarsky

            אני מסכימה ומוסיפה גם שאנחנו עוד לא יודעים איזה השלכות ומחיר יהיו לחזרה של ג'ון, בהחלט ייתכן שזה לא משהו שמרגישים בו באופן מיידי אבל שהופר כאן איזה איזון וזה יבוא לידי ביטוי בשלב מאוחר יותר.

      • Eliav Gutman

        אולי זה עניין של טעם אבל אני מעדיף שהסדרה תמשיך ללכת נגד מוסכמות הז'אנר, כי זה אחד הדברים שמייחדים אותה. וחלק מהעניין מסיפור טוב הוא גם ההפתעות, זה מה שהביא לסדרה את ההצלחה שלה

  • Michael Ginzburg

    "מסדרה שהצטיינה באמנות הסיפור באופן שראוי ללמד בבתי ספר לטלוויזיה ושהצליחה לקפץ בין סיפורים ועלילות כמו בראן סטארק הצעיר על חומות ווינטרפל, הפכה "משחקי הכס" לסדרה שדומה יותר לבראן סטארק המתבגר: עפה בזמן ובמרחב, אבל למעשה תקועה מבלי להתקדם לשום מקום." ניב שטנדל

    הביקורת המלאה על הפרק
    http://www.mako.co.il/culture-tv/world-game-of-thrones/game-of-thrones-recap/Article-d4bb2d214269451006.htm

© עידו ישעיהו