הומלנד 5.12: נצנוץ שווא

פורסם ע"י ‏yaddo‏
בתאריך 21/12/2015 בקטגוריה ‏כתבות, סיכומי פרקים

מה חשבתם על העונה החמישית הברלינאית של "הומלנד"?

תגיות:
  • סתם אחד

    ספויילר לעונה חמש של הומלנד

    *

    *

    *

    *

    *

    *

    טוב, תגידו שאני פראייר, תגידו שאני חסר חיים, אבל אומפג, נהניתי מעונה חמש של הומלנד, נהניתי, אולי כי אני סאקר של הסדרה ושל קלייר דיינס ואולי כי העונה היתה טובה?
    בעונה הזאת הומלנד חזרה להצטיין בכל מה שעשה אותה טובה בשתי העונות הראשונות, אקשן, טוויסטים בעלילה, חוסר אמון (של הצופים) והדמויות בעמיתיהן למרקע, מזל לא נורמלי בכל הקשור לאקטואליה (רוסיה, דעא"ש, חיזבאללה, פליטים, אירופה, ישראל, סוריה, סנודן, אנונימוס, טרור בבירות אריופאיות ועוד), תפיסת עולם מורכבת, העלאת נושאי בטחון לדיון והכי חשוב מתח עד לפרק האחרון.

    קווין, כפרה עליו, תנוח נשמתו המצולקת והמסובכת בגן עדן, זכה בסוף להמתת חסד מידיה של קרי (כן, כן, לא הראו לנו, תמיד יש סכוי, יאללה זה הומלנד לא ליידי סטונהארט) במקום במוות הירואי חסר טעם באיזה חור לבנטיני. זה הגיע לאחר יאוש מנסיונות הפרישה שלו או כל יומרה להבנה של פוליטיקה ופשוט שקיעה בתור איש החיסול של הסוכנות (בסוריה או באירופה). אהבתי את השמוש בדמות שלו להעלאת הדיון: "האם השקעת הכסף עוזרת ואיך" שניסה לרמוז לבכירי הממסד הבטחוני שבעצם צריך להשקיע בחינוך, רווחה ובריאות במקום בנשק, והסכום של "יאללה לאפחד לא אכפת תגידו את מי להרוג וזהו".

    סול, לטעמי הגיבור של העונה. אולי הקטע של ה"עריקה" לישראל היה קצת מוגזם, אבל חוצמזה ללא ספק העונה הוא חזר להראות לכולם מאיפה הדג משתין, למרות שלא קיבל את המינוי לראש הסוכנות. מרגל מיומן, מנוסה, עם כמה אסים בשרוול ללמד את הצעירים. אהבתי את הדיון לגבי הנאמנות הכפולה של יהודי ארה"ב שהיה ברקע ובמניעים של דר עדאל (כפי שסול חושד). האם התזמון לשחרורו של פולארד היה מקרי? וכן למרות שקרי בגדה, אכזבה אך תמיד הכיחה את עצמה בסוף, לאליסון לא היה את אותו מזל וקרדיט בסוף.

    אליסון, האמת אהבתי את דמותה. בעולם שבו נבלות כמו דעאש טובחים בסיטונות, הרוסים מפוצצים את כל מי שבדרך והאמריקאיים מחסלים במזלטים ללא כל מצמוץ, ליצור נבל ראשי, אפקטיבי מיומן שמכיר את המשחק על בוריו, תסלחו לי אבל הברקה תסריטאית. אני אישית הייתי מוותר על הפלשבקים מעירק (או עורך אותן אחרת) ומשאיר את העמימות לגבי נאמנותה עד שלב מאוחר יותר. אבל ממש אהבתי את הדרך בה היא שחקה את המשחק (ואיך לעזאזל מישהי במעמדה לא דואגת לPlan B, אפילו לקארי היו דרכונים, נשק ומזומן בהיכון…).

    קארי, האישה והרעד בסנטר. פעם סוכנת, תמיד סוכנת. קלייר דאנס נשאה את העונה על כתפיה בצור מאוד משכנעת. הנסיון לחיות חיים נורמליים הרחק מלנגלי לא ממש עבד, כי גם בעבודתה ציפו שהיא תפעיל קשרים מעברה והם אכן הגיעו לרדוף אותה. נקווה שבעונה הבאה היא תוכל להתאחד עם פראני. אהבתי איך היא נסתה לשכנע את העו"ד הגרמני לברוח לבקתה, שם היא 'חקרה' את ברודי. אהבתי את הוידאו לפראני ואת העדוד/ איום של קווין :"הלו גברת, את מתה, תתנהגי בהתאם".

    וכן, בתור פרובינציאל אהבתי את הזווית הישראלית, אהבתי את הסלט בין השואה שהביאה את העולם עד הלום (אסור להשוות!), גרמניה ה'חדשה', יהודים, ישראלים והיחס לאסלם ה'מתון' בתוך כל הכאוס של 'מלחמה בטרור' והמשמעויות שלהן, הרבה פעמים משמעויות שנעלמות מעיני האזרחים.

    לסכום, אני מאוד נהניתי, היתה עונה מאוד אפקטיבית, מותחת ואקטואלית, נמתין לראות אם הקסם ממשיך גם לעונה שש, שמקווה שתהייה האחרונה כי יש גבול וצריך לפרוש עם טעם טוב.

    • סתם אחד

      יאדו, תודה על פתיחת האשכול והעברת הפוסט.
      תבורך (נראה איפה, אם בכלל תשבצו את העונה ברשימת ה-50 של 2015 בוואלה)

  • תומג'י

    לדעתי עונה חלשה. לדעתי פיספסו את ההזדמנות לבנות עונה חזקה יותר. נשארנו עם הרבה טוויסטים צפויים, ועם דמויות שהרסו לנו אותן.

    ספויילרים לעונה 5

    *

    *

    *

    *

    *

    *

    לגבי העלילה:

    סיפור הפצצה היה צפוי מההתחלה ועד הסוף. הטרוריסט הפיקח שהופך למנהיג הקבוצה (אני חושבת שזו בדיחה של התסריטאים לקרוא לו "ביבי"), ולעומתו קאסים הטרוריסט-טוב-הלב שסובל מנקיפות מצפון, וממנו תבוא הישועה. נדמה שזה חשוב היה לתסריטאים להבהיר לצופים שלא כל המוסלמים טרוריסטים. רק מה, הם לא עשו עבודה טובה בזה. את קאסים הם מציגים כטמבל: כל הסדרה הוא פשוט עושה מה שאומרים לו (ביבי, ואח"כ פיטר, שוב ביבי, ובסוף קארי). לא דמות שמציגה קונפליקט אמיתי. גם הסוכן שקארי מפעילה לקראת הסוף, טיפוס אלים שלא מעניין אותו בכלל למנוע את הפיגוע הבא. גם הפרופסור שמתקן את השלט, שמקבל מהמדינה כסף ותואר וכל מה שהוא רוצה אבל עדיין להוט לפוצץ אותה.

    העלילה של אליסון והחפרפרת הייתה יותר טובה. זה היה מעניין לראות את הפלאשבקים שלה וזה היה מעניין שהמניעים שלה לא היו קשורים לאידיאולוגיה אלא לחיבה לריגושים ולסיכונים. אבל לא סגרו את הסיפור הזה טוב לדעתי. אולי ציפיתי לאיזה סטנד-אוף יותר משמעותי בינה ובין קארי.
    עלילת המשנה של המסמכים הייתה מיותרת. לכאורה זה מה שהניע את הרוסים לרצות לחסל את קארי, אבל נשארנו עם סתם בלאגן. קארי קראה שליש מהם ועדיין לא מצאה כלום. כל הזמן אמרו לנו "מי יודע מה יש שם!!" אבל שכחו לעשות עם זה משהו.

    דמויות המשנה:

    היו יותר מדי מהן בעונה הזו, וזה לא עשה טוב לסיפור. יונס היה דיקט שלא יאמן, דמות בלי עומק. למה אמור להיות לנו אכפת שהוא וקארי ביחד. לורה העיתונאית חדורת המטרה, לא תרמה הרבה לסיפור חוץ מרעש. ניומן ההאקר – כלום. באמת שאנחנו לא יודעים עליו עכשיו יותר משידענו בפרק הראשון. איוון – חצי מהזמן הוא היה קריקטורה (בכלל לא הצלחתי להבין למה הרוסים הם בד-גייז בסגנון של סרטי ג'יימס בונד ישנים). הסוף של אף אחד מהם לא היה מפתיע.
    אסטריד הייתה פספוס אמיתי: סוף סוף הזדמנות לפתח את הדמות הזו שפגשנו בעבר – אבל לא נתנו לה אופי. או רקע. או סיפור. כל העונה היא רק עשתה טובות לקארי ולסול. אפילו לא נתנו לה להזיל דמעה כשהיא מצאה את קווין. לא חבל?…

    דורינג – לדעתי התחיל מעניין, אבל הסתיים בצורה לא ברורה. הוא חייב לקארי את חייו, הוא יתן לה מה שהיא רוצה, ואז פתאום לפני שלושה פרקים הוא התחיל לחפור ליונס שקארי מטורללת ושצריך לפטר אותה, ואז בפרק האחרון… מאיפה באה ההצעה הזו פתאום? לא אמין.

    הדמויות הראשיות:

    סול – הפך לאדם כועס וקר. מתחילת העונה, על קארי, ועד לסוף עם החיסול האכזרי. מצד שני באמצע העונה הוא חלש ומבולבל וקל לעשות עליו מניפולציות… או שנשבר לו הלב וקשה לו לנשום כשהאסיר שהוא איים עליו קופץ מהחלון… אז לא הצלחתי להבין מה הם רוצים מהדמות הזו.
    קווין – פיספוס עצום. לדעתי מרגע שהתסריטאים החליטו שהוא וקארי לא יהיו ביחד, הם פשוט לא ידעו מה לעשות איתו. במקום שיאפשרו לו להחשף קצת, לחלוק קצת, הפכו אותו סופית לרובוט. היה איזה ניצוץ של עניין כשהוא וקארי שיתפו פעולה כמו בימים הטובים, אבל זה החזיק 5 דקות בדיוק, ואחרי זה הוא היה קצת יותר מדי נחוש למות.
    אחרונה חביבה – קארי. התאכזבתי ממנה, הדמות שלה לא התפתחה לשום מקום, להפך היא רק איבדה מהמורכבות שכל כך אהבתי בעונות הקודמות. התסריטאים פשוט מיחזרו את הדמות, והקצינו את החלקים הרעים. שוב היא משחקת אותה "החיים השקטים והיציבים" ומשקרת לעצמה ולכל מי שמסביבה שזה מה שהיא רוצה. שוב היא קופצת על ההזדמנות הראשונה לאקשן. שוב היא מתעצבנת בלי פרופורציה כשמישהו מעז להציע שהיא טועה או שהרעיון שלה מסוכן ומשוגע ("אתה קראת לי משוגעת??"). שוב היא פוגעת בכל מי שיקר לה. שוב היא משלה את קווין שאכפת לה ממנו. היא נטשה אותו כל כך הרבה פעמים בעונה הזו שאי אפשר לספור ("נעדר כבר שבעה ימים?!" אסטריד בהלם. גם אנחנו בהלם).
    בנוסף, קארי היא כבר לא הסוכנת המיומנת והחזקה מהעונות הראשונות; היא בעיקר בורחת, והיא מתפרקת בבכי בכל פרק כמעט, והיא שבר כלי מהכמות העצומה של האשמה שהיא נושאת בגלל כל האנשים שהיא הובילה למותם. ועם זאת, איכשהו היא מצליחה בעונה הזו להוביל עוד אנשים למותם (קאסים, נהג המונית…). איכשהו העובדה שהיא מתנהגת בדיוק אותו הדבר וזה מוביל אותה בדיוק לאותם מצבים – חומקת ממנה.
    אז תגידו לי אתם – כשהיא עומדת מול סול בסוף הפרק האחרון ואומרת לו "אני לא אותו בנאדם", זו בדיחה?… היא בדיוק אותו בנאדם.

    • סתם אחד

      ספויילר עאלק
      *
      *
      *
      *

      אבל אנחנו כן יודעים מה היה במסמכים.

      א. היתה שם הבקשה של השופט העיראקי לצור קשר עם קארי לאחר שפגש בבגדד (?) את השופט המושחת שלכאורה נהרג.
      ב. היה שם מידע על לעסקאות שהיו יכולות לקשור את הרוסים לכך שהסוכן/ שופט לא נהרג והוא חי עם אשתו באמסטרדם, מה שהיה קושר את אליסון עם הרוסים ועם הטיוח של מותו של השופט/סוכן.

  • Saturn

    אחת עונות הטלוויזיה האיומות שיצא לי לראות אי פעם. פשוט חרא כתיבה מההתחלה ועד הסוף. שום דבר בעונה הזה לא היה הגיוני, סוכנים בכירים שמוצגים כמו טירונים חסרי מושג, הכל סובב סביב קארי והיא היחידה שכאילו יכולה לפתור ולגלות את האמת, עלילת אליסון שהיא יריקה בפרצוף הצופים ועלבון לאינטליגנציה (רק צריך להזכיר את זיוף זירת הירי בפרק הקודם), עלילת פיגוע טרור סתמית שכאילו נכתבה בחיפזון (פשוט מתמזל מזלו של קווין שהוא נופל אליה, סיום מטומטם ואנטי-קליימטי. עוד פעם טרוריסט חלש שמציל אותנו).

    באמת, זה היה פשוט מדהים. ולכן עליכם לצפות בעונה הזו. תצפו בה בשביל להריץ צחוקים ודאחקות על כל הטמטום שהלך שם בלי להרגיש רע כי פשוט לא היה שום redeeming quality בה.

    תצפו בעונה כדי ללמוד איך לא לכתוב סדרת טלוויזיה ובכלל.
    תצפו בעונה בשביל התדהמה שזו ספינת הדגל של ערוץ כבלים ושזו הרמה שהיא מציעה. ואז תדהמו שוב שמשום מה הסדרה עדיין מתקבל בחיוב אצל מבקרים מסויימים ועדיין מועמדת לפרסים.

© עידו ישעיהו