הנותרים 2.04: מדבקה כתומה

פורסם ע"י ‏yaddo‏
בתאריך 27/10/2015 בקטגוריה ‏סיכומי פרקים

מה חשבתם על "הנותרים" עונה 2 פרק 4?

The Leftovers - 02x04 - Orange Sticker

תגיות:
  • Michael Ginzburg

    עוד פרק מצוין, הצמרמורת סימרה שערותי כהוגן.

    • פ.נוקיו

      לגמרי! ומכיוון שעוד לא סידרתי את המחשבות, אני רק אשאיר כאן את הקאבר הנפלא (לשיר מגריז!!) שחותם את הפרק. שימו לב שמתיו (לו-פנג) שינה קלות את המילים, והו איך שזה מתאים כמו כפפה ליד ל"הנותרים" ולפרק הזה, והסצינה הזו במיוחד:

      I've got chills.
      They're multiplying.
      And I'm losing control.
      'Cause the power
      You're supplying,
      Is electrifying

      You better shape up,
      'Cause you need a man
      And my heart is set on you.
      You better shape up,
      You better understand
      To my heart I must be true.

      You're the one that I want,
      The one that I want,
      The one that I need.

      If you're feeling
      Some affection,
      That's too hard to convey.
      Meditated,
      By direction.
      Baby feel your weight.

      You better shape up,
      'Cause you need a man
      And my heart is set on you.
      You better shape up,
      You better understand
      To my heart I must be true.

      You're the one that I want,
      The one that I want,
      The one that I want.
      The one that I need

      https://www.youtube.com/watch?v=jYluMAO1b7Y

  • Saturn

    כפי שחששתי, השימוש בפאטי הוא נוראי. נסיונות צולעים להומור והאכלת צופים בכפית.
    'יש לך הרבה מה להסביר' היא מפנה לקווין אחרי שהוא חוזר הביתה לנורה ההומה. 'נראה שהצלחת להפליל מישהו בלי להתכוון' היא אומרת במידה והצופים לא קלטו את השיחה של ג'ון עם האנשים האחרים שם.
    'אני חושבת שנסית להתאבד' היא חוזרת על אפשרות שכולם לקחו בחשבון ואת הניתוח המהיר 'אתה סתם מחפש להיאחז במשהו ואתה לא באמת אוהב את משפחתך' לא באמת היה צורך להגיד את זה בצורה מפורשת כזו דרך שיחה עם חיזיון (או לא-חיזיון, נו מתי נרד מזה?).

    החטא החמור יותר זה שלינדולף פשוט מכור לגזרים. לא יכול בלעדיהם. בעוד שגזרים מהעונה הראשונה עדיין מתנופפים ללא מענה, הוא בוחר לנפנף בגזרים נוספים. אם נפרש את פאטי כהאמת של העולם, אז קרה לנו פה עוד דיפרצ'ר. ואם נאמין למאט, אז אשתו חוותה נס רפואי למשך לילה אחד בו היא התעוררה ונרפתה.

    עוד מסתורין, עוד תעלומות, עוד שאלות. תוסיפו אותם לערימה. העיקר שלטענתו מדובר בסדרה מפוקסת על דרמה משפחתית. הבן-אדם לא מסוגל לספר סיפור שכזה בלי להטביע אותו במסתורין ותעלומות חלשות.

    • Michael Ginzburg

      ג'יזס קרייסט בנאדם, אתה לקחת על עצמך חתיכת שליחות למצוא כל מה שפגום בכל סדרה 🙂

      תראה, רוח רפאים פאטי אכן מיותרת אבל מעתה לא נראה אותה יותר, היות וג'ון שוחח עימה (עם הקול בראשו) והפנים את מה שקורה סביבו.

      וכן, זו קודם כל דרמה משפחתית ואלגוריה על אבדן, מה אכפת לי למה אנשים נעלמו? זה לא האישו. אם תגלה שחייזרים חטפו אותם, אז? מה תרוויח מזה? זה מקגאפין, בניגוד ל'אבודים' שם התעלומות היו חלק בלתי נפרד מהעלילה. אם אתה לא מתרגש או נסחף אחרי הסיפורים האישיים, אז לא ברור לי למה הינך ממשיך בצפייה.

      • קווין, לא ג'ון. ספוילר להמשך העונה:













        אן דאוד מופיעה בקרדיטים הקבועים, אז כנראה היא לא עומדת לעזוב בקרוב. לא מאמין שהביאו אותה לשני פרקים בלבד.

    • פ.נוקיו

      אני לא בטוח שאני מבין מה מחפש מי שצופה בסדרה כנו "הנותרים", ומצפה ממנה להיות רציונלית, והדוקה מבחינת סיפור המסגרת. אני הגעתי למסקנה, דיי מוקדם בעונה הראשונה, שדווקא אם יתנו הסבר ל"העלמות" המסתורית, זה יפגום קשות בחווית הצפייה שלי. כי העניין כאן הוא לא להתמקד ב"למה" (למה הם נעלמו? לאן? וכו'). אלא בדרכי ההתמודדות של אלו שנשארו. הנותרים. והחוויות הנפשיות שעוברות עליהן. בגלל זה התאכזבתי מהפרק הראשון בעונה הזו – דמויות חדשות וכל זה – אם כי כרגע נראה לי שנקבל ממשפ' מרפי, בעקבות ההעלמות של הבת, עוד זמן מסך שיראה איך הם מתמודדים. בעיקר ג'ון, האבא, שאמר לכולם ש"אין ניסים במירקל" וקיבל הוכחה ישר לפרצוף. לך תחיה עם זה… וגם בצד של גארבי ומשפ'. סצינת הפתיחה שבה נורה מגלה שקווין לא לידה, חוששת שהייתה עוד העילמות המונית ומתמוטטת הייתה פשוט מצמררת. אין לי מילה אחרת להגדיר את זה.

      • Saturn

        קצת קשה לא להתמקד ב'למה' כשהסדרה הזו ממשיכה לזרוק את השאלות האלו בפרצוף. סדרה שרוצה להשתמש במאורע כזה או אחר כמקפצה לא נכתבת כפי ש'הנותרים' נכתבת כרגע, ולא מחייבת אותך לשאול 'למה' כי הם עדיין נסמכים על התעלומות ועל המסתורין.

        ההיעלמות הראשונה היא לא סיפור מסגרת כי זה ממשיך להיות במרכז הסיפור. התעלומה היא לא סיפור מסגרת כי היא עדיין מראתה את אותותיה אם בדברים פחות מרכזיים (אוסטרליה) ואם בדברים מרכזיים מאוד. לפתע יש העלמות נוספת. מארי מתעוררת ללילה אחד. הצפת השאלה האם ההעלמות השנייה היא בגלל שקווין רצה להרוג את עצמו ולכן זה קרה – כלומר, הסדרה הולכת צעד נוסף ושמה במרכז את האפשרות שההעלמויות נשלטות ע"י גורם כלשהו שלא חפץ במותו של קווין.

        הסדרה לא מצליחה להניח את הדעת לגבי דברים ארציים כמו ארגון ה GR אז מה הם דוחפים עוד שאלות ועוד תהיות ומחזירים את הפוקוס לאלמנט המד"ב?

        זה מראה על כותבים שלא בטוחים בדרמה ה'רגילה' על מספר אנשים שהם כותבים וצריכים לזרוק פנימה סיפור מסתורין גלובאלי עם תעלומות ושאלות. את עונה 1 אפשר 'להאשים' בכך שזה עיבוד של ספר. העונה השנייה היא לחלוטין חומר חדש אותו מוביל לינדולף והנה החומר הזה מתרכז עוד יותר בתעלומה ומגביר אותה ומשלב אותה עם הסיפורים האחרים. (עכשיו היישוב היחיד שאליו עברו הדמויות שלא חווה העלמות , חווה כזו עכשיו).

        ההעלמות וכל מה שסביבה הוא אלמנט חי ובועט בסדרה ולא כלי חד-פעמי וממודר שהשתמשו בו רק כדי להתניע סיפור כלשהו.

        אי אפשר לתת התייחסות והתרשמות שלמה מ'הנותרים' ולהתעלם מפן המסתורין שבה. כל עוד הפן הזה קיים ומבוצע כפי שהוא עד כה, הוא מחליש את הסדרה, מטיל עליה צל וגונב את הפוקוס.

        • פ.נוקיו

          אוקיי, אנחנו לפחות מסכימים שהתוספת של דמויות נוספות (משפ' מרפי) חרקה לנו. נראה לאן הם יקחו את זה. אבל אני לא חושב שיש בעיה עם סיפור המסגרת. סיפור המסגרת, כשמו כן הוא – מסגרת. זה לא אומר שזה היה אירוע "מקפצה", טריגר, בלבד. זה נוכח בכל פרק ופרק. אבל במסגרת. לטעמי הסדרה היא לא דרמת מיסתורין, כמו שאתה (נראה לי) מפרש אותה, אלא דרמת פיסכולוגיה/פילוסופית/נפשית. היא נקראת "הנותרים" בגלל שהיא בחרה להתמקד באלו שנשארו, ודרכי התמודדותם עם האירוע ("סיפור המסגרת"), ולא באלו שנעלמו, איך הם נעלמו, לאן הם נעלמו, וכו'. ובזה היא שונה מ"אבודים" לטובה. ועם זאת, אני מסכים איתך לחלוטין שנעשה שימוש יתר במוטיב "פאטי" כביטוי לחיבוטי הנפש של קווין. ראינו כבר התחרפנויות שנכתבו בצורה מתוחכמת יותר. למרות כל זאת, זו עדיין סדרה שעוסקת יותר בדמויות ובנפשן השסועה, ופחות בנארטיב. וככזו היא אחת הטובות שמשודרות כרגע.

          • Saturn

            אצטרך שתסביר לי מה כוונתך ב'סיפור מסגרת' ושהתעלומה נוכחת כל בפרק 'רק במסגרת'.

            אני לא מתנגד לדרך בה אתה מקטלג את הסדרה. אני רק אומר שאי אפשר להגיד שזה החלק היחיד בה. יש חלק שני שהוא אכן סדרת מסתורין לכל דבר. החלק הזה נראה שאף מתעצם בעונה השנייה ובכלליות הוא נעשה באופן רע, מזיק ומסנדל את הסדרה.

            התעלומה והמסתורין משחקות תפקיד פעיל ואקטיבי בעלילת העונה הזו. על עונה שעברה אפשר להגיד שהם הראו את הדיפרצ'ר ואז קפצו קדימה לספר את הסיפור שלהם.

            עכשיו עוד מקרה העלמות קורה ומשפיע על כולם. הכותבים מביאים תשומת לב להעלמות וכל מה שסביב לה. אז עכשיו זו תופעה שיכולה לקרות כל כמה שנים? האם דווחו היעלמויות במקומות נוספים או שזה המקרה היחיד? למה זה קרה במיראקל אם זה לא קרה בפעם שעברה? האם ההעלמות הזו קרתה כדי להציל את קווין מטביעה ואיתרע מזלן והן היו בטווח? למה קווין לא נעלם יחד איתן? יש קשר בין רעידת האדמה להעלמות? לאן המים הלכו?

            זה לא סיפור מסגרת. זה הסיפור. אני לא רואה איך אפשר להגיד שהסדרה לא מעלה את השאלות האלה ונותנת להם במה או איך צופה ממוצע לא ישאל את עצמו את זה או איך אפשר לכתוב את הפרקים כך בלי לחשוב שאילו התגובות שהם יכולים לקבל.

            אם הם באמת רצו לספר סיפור על משפחה והתמודדות עם ההעלמות המקורית אז הם לא היו משתמשים ב crutch הזה של סיפור תעלומהמסתורין חובק עולם ובמקום לדחוף אותו לשוליים להעמיד אותו במרכז.
            וזה בנוסף לתעלומות אחרות קטנות יותר כמו הקטע של הציפור הקבורה והעזים או גדולות יותר כמו ההחלמה ללילה אחד של מארי.

            אי אפשר לסכם את העונה הזו עד כה בלי לדבר על המסתורין, על תופעת ההעלמות וכל השאלות שהיא גוררת. איזה סיפור העונה הזו הייתה מספרת בלי זה? שני האלמנטים כרוכים אחד בשני.
            קווין ממשיך עם הבלקאאוטים ונמצא פסע ממות בטביעה. בדיוק באותו רגע מתרחשת רעידת אדמה ואירוע העלמות שבסיומן המים נעלמים וכך קווין ניצל, והבנות נעלמות. ו'בזכות' המקרה הזו, קווין ישים את ידו על חלון המכונית מה שכנראה הולך לסבך אותו בחקירת העלמותן.

            • Michael Ginzburg

              המסתורין הוא כאמור מקגאפין. הסדרה דנה בהשלכות של אבדן ודיסאוריינטציה במציאות בה אירעה טרגדיה אוניברסלית.

              • Saturn

                אז אתה במינימום מודה שכותבי הסדרה לא יכולים 'לדון בהשלכות של אבדן ודיסאוריינטציה במציאות הזו' בלי לדחוף בפנים גזרים וסיפור מסתורין. לפתע יש עוד העלמות ולפתע ההשלכות של הטרגדיה הזו על איימי מבוטלות ללילה אחד בלי סיבה נראית לעין.

                שוב, אי אפשר לסכם את העונה הזו עד כה בלי שהמסתורין והשאלות יהווה נתח גדול ממנה. תתאר לי במה היינו עוסקים העונה בלי הדברים האלה.
                כל העונה הזו התחילה מאייזק ש'קורא את עתידו' של ג'ון ומספר לו שמשהו רע עומד לקרות לו. הטוויסט שמתבסס על העיירה היחידה שלא איבדה תושבים בהעלמות הראשונה (ושבזכות זה הגיבורים שלנו עברו לגור בה) מאבדת בשנייה. והמתח שמתבסס על עוד אחד מה blackouts של קווין שנגמר איתו בתחתית הנהר שלפתע מתרוקן ממים (ע"י גורם מכוון שרוצה להצילו?) ובו ביחד גם מעלים 4 נערות, שקווין אחר כך מטביע את חותם כף ידו על שמשת המכונית שלהן, דבר שהולך לסבך אותו בחקירה על היעלמותן ועל יחסיו הרעועים עם שכנו.

    • אני יודע שזה חוזר על עצמו להגיב לך שנראה שאתה סובל מהסדרה ולא מובן למה אתה מתעקש לצפות בה, אבל זה נכון. אתה שואל את השאלות הלא נכונות ומחפש תשובות בסדרה שמעולם לא התיימרה לענות עליהן. הסיפור הוא של האנשים שנותרו בעולם וצריכים להתמודד עם אובדן, פירוק משפחתי, פסיכוזה, עימות בין רוחניות לרציונליות ועוד.

      כמו כן, התגובה(ות) שלך מוזרה עוד יותר בדיון על פרק שבסופו נורה קיבלה את סיפור הנס של אחיה אחרי ששטחה בפני ג'יל שההיעלמות הייתה מקרה חד-פעמי; קווין התחיל להקשיב לקולות בראשו והאמין לפאטי שהבנות נעלמו כמו האחרים; ג'ון עדיין לא נחשף לסתירה בעצמו, אבל הטענה שלו ש"אין ניסים במירקל" התגלתה כשגויה.

  • Bar Gnz

    מסכים עם כל מילה של saturn. ולגבי ״למה אתה ממשיך לצפות בסדרה״, ובכן, תקנו אותי אם אני טועה אבל זהו מקום מפגש לאנשים שאוהבים טלויזיה – וככאלה אפשר בהחלט לקבל פרט שצופה בסדרה וממשיך לצפות בה למרות שהוא לא מרוצה לחלוטין מהכיוון שלה והיה רוצה לראות בה משהו אחר -טוב יותר, מהודק יותר, אמין יותר.

    התזה שלי, ואם הבנתי נכון גם של Saturn, היא שהבחורצ׳יק מאבודים באמת לא יכול בלי, מה שנקרא. יש לו ספר מגניב להישען עליו, עונה ראשונה מרשימה, פרמיס מבטיח לעונה שניה בלוקיישן מעניין – ובמקום להמשיך לספר על האנשים האלה בקצוות הטרגדיה האנושית הולך שוב פעם ושוב פעם למחוזות של ערוץ המדע הבדיוני. בעולם הפוליטי קוראים לזה ספין. מסיח דעת. אז אם הוא לא היה כל כך טוב בפשוט לספר את הסיפור האנושי זה היה יותר נסלח, אבל דווקא כי הסצנות היפות הן אלה שלא קשורות לשדונים וגמדים ואוסטרליה – דווקא זה הורס אותי.

    כמו שזה נראה עכשיו, עונה שלוש תיפתח כשקווין מתעורר על אי עם בלוק קשור לו לרגל ומגלה צוהר ישן עם מספרים של זכיה בלוטו. ואז באמת אפסיק לצפות בזה.

    בקטנה:
    # פטי לא הולכת לשום מקום, היא רק מתחממת. המטרה המוצהרת שלה מההתחלה היתה שקווין יתחיל לדבר איתה, כי אתה לא באמת משוגע כשאתה שומע קולות, כולנו ״שומעים קולות״ וזה נקרא המחשבות שלנו. אתה משוגע כשאתה מתחיל *לדבר* עם הקולות. לייק אבא לייק בן.
    # דונה מהבית הלבן מתעוררת ללילה אחד מהצמחיות שלה כשהיא מגיעה למקום המסתורי? מי אמר ג׳ון לוק מתחיל פתאום ללכת על האי ולא קיבל. הו, לינדולף, מה יהיה איתך.

    • פ.נוקיו

      אני מבין את הגישה שלכם. היא לגיטימית לחלוטין כמובן, אבל אני חושב שהיא חוטאת לסדרה. "הנותרים" מנסה לברוח מהגדרות – האם היא סדרת מסתורין/מד"ב? האם היא סדרה פסיכולוגיסטית? פילוסופית/תיאולוגית? גם וגם וגם? לדעתי הביקורת שלך על הסדרה מערבבת גורמים שאינם חלק מהסיפור (למשל יצירה קודמת של "הבחורצ׳יק מאבודים"). לדוגמה, ההשוואה של ההתעוררות של אישתו של מאט להבראתו של ג'ון לוק מ"אבודים". זה מאוד שונה פה – אנחנו לא רואים אותה מתעוררת לערב אחד, אלא רק שומעים את מאט מספר על זה. האם זה קרה באמת? לא ידוע (כרגע). וגם לא חשוב. המוטיב הנפשי הוא החשוב – מאט מאמין בזה, הוא מספר לנורה, נורה מאמינה לו. אני לא אומר שהמוטיבים של המיסתורין, התיאולוגיה ומטא-פיזיקה בכלל, לא קיימים. בוודאי שהם קיימים. הם חלק מהקסם של הסדרה, אבל כרגע הם משניים, והם כלי מטרה לשרת את הגיהנום הנפשי שהדמויות השונות נמצאות בו. זה כל היופי. לדעתי.

  • בובי

    יש כבר את הספר מתורגם לעברית?
    בת כמה השחקנית שמשחקת את ג'יל?

© עידו ישעיהו