משחקי הכס 5.10: רחמי האם

פורסם ע"י ‏yaddo‏
בתאריך 15/06/2015 בקטגוריה ‏סיכומי פרקים

מה חשבתם על "משחקי הכס" עונה 5 פרק 10, סיום העונה החמישית?

ספוילר לפרק:

תגיות:
  • Sagi Isha

    ספויילר 510:

    תוך שלושה פרקים הפכה העונה מהגרועה ביותר לטובה ביותר. פרק 510 נכנס בקלות לפנתאון הפרקים הטובים ביותר. מותו של ג׳ון סנואו (למה עברנו את כל זה?), מותו של סטאניס (למה עברנו את כל זה?), אריה ומרין טרנט, הסצינה העוצמתית של סרסיי ועוד – פרק נהדר.

    • לא הייתי מרחיק לכת עד כדי כך. שלושת הפרקים האחרונים היו טובים יותר, בעיקר השמיני, אבל הם עדיין לא גאלו עונה איומה ונוראה שהבהירה עד כמה יוצריה בעייתיים.

      באשר לפרק האחרון – וואו, לינה הידי הרגה אותי, ואני בדרך כלל ממש לא אוהב אותה. סצינה מדהימה, איזה אומץ מטורף מצדה.

      • טוב, אני חוזר בי לגבי לינה הידי.
        http://uproxx.com/tv/2015/06/lena-headey-body-double/

        • נו באמת. אתה לא מעריך אותה כי היא לא הסכימה להתפשט? (נניח וזו הסיבה, יכול להיות שזו בכלל החלטה של היוצרים). סליחה, אבל זו סיבה ממש מטומטמת כדי כן או לא להעריך מישהי.

          • הממ, ייחסתי ללינה הידי אומץ שלא היא הפגינה, אז אם כבר סחתיין לכפילה שלה. כפי שמפורט בלינק למעלה, שאולי לא קראת לעומק, נראה שגם עשו מניפולציות עם הראש שלה ולא רק עם הגוף, אז כן, ההישג של הידי פחות מרשים.

            • שוב, אני לא מבינה למה מראש מבחינתך להיות מוכנה ללכת ערומה בסצנה כזאת זה הישג או לא הישג? למה מראש ההסכמה להיות ערומה או לא היא הישג? או אומץ.
              אני מבינה מאיפה אתה אומר את מה שאתה אומר. אבל זה קצת צורם לי בסדרה שגם ככה מתייחסת בצורה מאוד בעייתית לעירום נשי, לבוא בטענות לשחקנית שלא הסכימה להיות ערומה בצורה כזאת בסצנה כ"כ קשה רגשית, מרגיש לי חסר רגישות. זאת רק אני.

              • לשם שינוי זו הייתה סצנת עירום מוצדקת, מזכירה במידת מה את דאינריז בסוף העונה הראשונה. כך או כך – אם לא הידי עשתה אותה, המחמאה שייחסתי לה, "אומץ מטורף", לא חלה עליה.

              • תתש

                לינה הידי לא התפשטה כי ההריון שלה היה בולט. היא אמרה כמה פעמים בעבר שהיא מוכנה להופיע בעירום בסדרה.

                • Tami Yehuda

                  אם כבר כפילת גוף אז לפי לפחות שזה יהיה ריאלי, ז"א סרסיי ילדה שלושה ילדים אז השדיים לא אמורים להיות כ"כ יפים וגם צריכים להיות סימנים על הגוף של מתיחות. הביאו כפילת גוף של דוגמנית עירום שלא עשתה ילדים ובטח לא הניקה אותם

    • Michael Ginzburg

      סטאניס לא מת. שנייה לפני שבראן הניפה את החרב, מישהו פגע בה בדרך כלשהי. לא ברור מה קרה שם.

      • Sagi Isha

        צפיתי בסצינה עכשיו שוב כי ערערת אותי, ורואים אותה בבירור מנחיתה מהולמת חרב

        • Michael Ginzburg

          לא בבירור, יש קאט רגע לפני כן וניכר שמישהו מנע ממנה. בכלל, לא היה לך שוט מובהק בו ראית את סטאניס מת, כך ש… למרות שאני מקווה שהוא קיבל את המגיע לו וסתם דימיינתי 😉

          • Sagi Isha

            מאד מוזר שכל הסאגה של סטאניס תסתיים ככה בלי שום משמעות. אבל זה לא מתאים למשחקכס לחלץ דמות ממוות כשהתנאים ברורים. that been said:

          • נו, זה חדש? כל זמן שלא ראינו גופה, הוא לא מת.

            • Michael Ginzburg

              זו הנקודה שלי. אם כי היה ג'אמפ קט חכם להפליא של קונטיניואיטי.

            • איתי

              גם את עריפת הראש של נד לא ראינו באמת בהוצאתו להורג בפרק הלפני אחרון בעונה הראשונה ואת ראשו הכרות ראינו באמת רק בפרק אחריו. אז גם יש אופציה לכך. יותר מדי סדרות אוהבות לעשות את זה מסתבר.. ראה סיום עונה 3 של שובר שורות ג׳סי-גייל.

      • עדי

        ליידי סטונהארט.

        • Michael Ginzburg

          כן? על סמך מה אומר/ת? למען האמת, נשמע הגיוני.

    • הפרק השמיני של העונה הנוכחית היה באמת איכותי. פרקים 9 ו-10 לא היו טובים בגלל חוסר עקביות הם פשוט היו שוק פסט. אז נכון היו הרבה מאורעות אבל להגיד שזה היה טוב קצת קשה.
      כל מה שקשור לדמותו של סטאניס נהרס ע"י יוצרי הסדרה (וזה חבל כי הוא דמות מרתקת), הצעידה של סרסיי נבנתה היטב לאורך העונה והסצנה עצמה היתה טובה אבל זה היה ארוך מידי. כל מה שהיה קשור לדורן היה חסר כל מטרה, במקום להמליך את מירסלה הם החליטו להרוג אותה? נו ו … מה עושים עם זה עכשיו? מה לעזאזל הם הולכים לעשות עם סאנסה עכשיו? דיאנריז פשוט לא מענינת לא משנה איך יסובבו את זה. הסצנה של ג'ון סנואו נראתה כאילו הם ממש היו לחוצים עם הזמנים למרות שממש אהבתי את הקטע של בנג'ן (עוד מכה מתחת לחגורה ש D&D הכניסו לקוראי הספרים)

  • טוב שאפשר להבין מהחיוויים בצד למה התכוונת (:

    • מד-דוג

      אוי, מסתבר שהאימוג'ים מהאייפון לא נראים במחשב…
      אלו היו רצף של פרצופים נדהמים 🙂

  • Michael Ginzburg

    אוף, התכחשתי לאפשרות הסבירה והמתבקשת שג'ון סנואו יתפגר, היות ודמויות חיוביות לא זוכות לעדנה ב'משחקי הכס'. משמר החומה שיעלה באש עכשיו מצידי, חבורת דבילים.

    אז מה קרה עם בראן ואריה?

    צעדת השיימינג של סארסיי, הרבה גיפים הולכים לחגוג על זה. בכלל, סיקוונס מצוין.

  • Michael Ginzburg

    ברשת יש תיאוריה מעניינת על כך שהמלכה האדומה עשויה להשיב את ג'ון סנואו לחיים בעונה הבאה.

  • תתש

    אפשר פוסט לקוראי הספרים

    • אין צורך, בשלב הזה אפשר כבר לכתוב כאן חופשי. אם אתה מתייחס לקו עלילה עתידי של אחת הדמויות המעטות שעוד לא ראינו את עתידן, פשוט תן אזהרת ספוילר מראש בטקסט שלך.

  • היסטרי כמו תמיד – צופים מגיבים בזמן אמת.
    https://www.youtube.com/watch?v=Qj2MrqQzi0A

  • תתש

    במהלך הצפייה בפרק יצא לי כמה פעם לדבר אל המסך דברים כמו "מה??" "איזה גרוע" "באמת?" "כאילו.. WTF?" *הרכנת ראש*

    אני לא יודע עד כמה הידע שלי מקריאת הספרים משפיע על הצפייה שלי בסדרה, אבל אין מצב שמישהו פה חושב שזה היה פרק טוב? ברצינות, בלי שום קשר למי שכן מת או לא מת, אם יש מישהו שחושב שזה היה פרק טוב בבקשה תגיבו לי. חוץ מהסצנה של אריה בהיכל הפרצופים והמוות של ג'ון, כל שאר הסצנות היו נעו בין חלשות לגרועות ביותר.

    אז מה הייתה המטרה של עלילת דורן העונה? באמת היינו צריכים את ג'יימי נוכח שם במקום בריברלנדס?

    מה הייתה המטרה של סטניס מאז ההפסד שלו בסוף העונה השנייה?

    הזלזול של הכותבים בצופים הפך מגלוי לבוטה. מרין טראנט הפדופיל זה רק סימפטום שמעיד עד כמה הם חושבים שלקהל שלהם אין זכרון או שכל. בשילוב עם החירשות שלהם לניואנסים שנמצאים בספרים הופך את זה למרין טראנט הפדופיל הסדיסט.

    עכשיו לגבי ג'ון,
    אם אכן ג'ון מת ולא יקום לתחיה בדרך זו או אחרת, אז ג'ורג' מרטין הוא אכן כל מה שמבקריו אומרים שהוא – עצלן, קטנוני, ומעבר לשיא שלו. ולפני שאתם יכולים להגיד "זה הסיפור של וזכותו לעשות מה שהוא רוצה", זה עדיין לא ישנה את מה שאמרתי.

    • Michael Ginzburg

      מה עם הסצינה של סארסיי? סיקוונס יוצא מהכלל, כאמור.

      • תתש

        הקופי-פייסט של הראש של לינה האדי הסיח את דעתי ואני לא מרחם על סרסי, מגיע לה.

    • דווקא הנוכחות של ג'יימי כן הוסיפה לסצנה. היה הרבה פחות אכפת לי שמירסלה מתה אם זה לא היה קורה שניה לפני שהיא חובה רגע אבהי ודיי מרגש עם ג'יימי.
      עלילת דורן אולי לא הייתה מבריקה העונה, אבל סצנת המוות של מירסלה הייתה אפקטיבית לטעמי.

      לגבי שאר השאלות שלך- מה המטרה של עלילת סטאניס אם הוא מת? מה מטרת העלילה של ג'ון אם הוא מת?
      אפשר לשאול את זה לגבי כל דמות שמתה בסדרה. מה הייתה כל מטרת היציאה למלחמה של רוב אם הוא מת? מה הייתה מטרת המסע של נד לקינגס לנדינג אם הוא מת?
      מה זאת אומרת מה המטרה? מרטין, או היוצרים (אני לא קוראת את הספרים), משחקים איתנו בקונוונציות. לרוב בסדרות וסרטים- לכל דבר יש "מטרה". אם דמות מקריבה משהו בשביל משהו- אז יהיה פיי אוף בסוף. אבל מהמוות של נד היה נראה לי ברור שהסדרה עושה לנו טיזיניג ולא נותנת לנו את הפיי-אוף ש"סיפורים" מנסים לתת – כי נחש מה? בחיים האמיתיים לייף ז-א-ביץ'. אז אתה יכול להקדיש את כל החיים שלך להילחם למען משהו- ואז תמות מוות הכי חסר פואנטה.
      אז סטאניס הקריב את הבת שלו ועשה את הדבר שהכי קשה לו לעשות בעולם רק בשביל המטרה שלו בחיים בשביל הכס- והיוצרים אומרים נחש מה? זבשך- זה לא ילך לפי מה שאתה רוצה.
      אז ג'ון סנואו הצטרף למשמר הלילה כדי להיות בן אדם טוב, חתם על ברית עם הפראים וכולנו היינו בטוחים שהוא עשה את הדבר הנכון רק כדי למות, ולא כמו גיבור בשדה קרב בצורה הירואית, אלא מוות דיי עלוב ע"י חברי המשמר הקטנוניים שלו שלא מסוגלים לראות את התמונה הגדולה (ובניגוד אליך- אחשוב את כל הדברים הרעים על מרטין ו/או היוצרים אם ג'ון סנואו כן יקום לתחיה, מה שכנראה יקרה, אחד הדברים הכי מרעננים בסדרה זה שהורגים דמויות חשובות ומראים את ההשלכות של המוות שלהם, ולא מחזירים אותם לתחיה- וזה עוד יותר קשה לעמוד בפיתוי בסדרת פנטזיה).
      אז אריה 4 עונות חיה בשביל מטרה אחרת – בשביל להרוג את ה האנשים שעשו לה רע, ובפעם הראשונה שבאמת יש לה הזדמנות לעשות את זה, היא נענשת על כך.
      ואנחנו רוצים כ"כ הרבה זמו שסרסי תענש ותושפל, אבל לא נותנים לנו להעניש אותה על הדברים שבאמת מגיעים לה- אלא ע"י חבורת פאנטים דתיים שבכל חברה מתוקנת היינו מתקוממים נגד הערכים שלה והשיטות שהיא נוקטת (מאסר להומואים, "מצד בושה" לנשים לא נאמנות). וסרסי מושפלת על הדברים הבודדים שבגינם היא לא צריכה להענש (כלומר לבגוד בבעלה- זה פרימיטיבי וברברי).
      אז מה הטעם? הטעם הוא לא לתת לנו קלישאות לעוסות ומאוסות שראינו באלף סיפורים.
      אני יכולה לקבל ביקורת על הניואנסים של הסיפורים ואיך הם מועברים, ואולי בספרים זה הרבה יותר טוב. אבל ביקורת על מהלכי עלילה ספציפיים- כמו מה הטעם בכל הסטורי ליין של סטאניס אם הוא מת? או מה הטעם בכל הסטורי ליין של ג'ון סנואו אם הוא מת? לא מובנות לי בכלל.

      • hty

        אני דווקא חושב שיש מקום לשאלה "מה הטעם?". כי ג'ורג' מרטין הוא מספר סיפורים מעולה, אבל הוא לא גאון. הוא לא המציא את ה-Non-Narrative וכשמסתכלים על משחקי הכס באור הזה, אין לסדרה (ספרים וסרטים כאחד) שום חידוש ועניין.
        יותר מזה, השימוש בטיעון הזה פשוט מחפה על רגעי משבר בסדרה בהם הכתיבה גרועה. ג'ורג' מרטין מהתחלה דווקא כן יצר סיפור נרטיבי פנטזי שגרתי – 1. יש טובים מוגדרים (סטארקים) ורעים מובהקים (לאניסטרים). 2. יש דאוס אקס מכינה שמוביל להתקדמות (נניח שיש כזאת) לינארית בדמות המתים המהלכים הרחק בצפון והדרקונים הרחק ביבשת אחרת.
        הייחודיות וההצלחה שנזקפים לו הם בעיקר גורם ההפתעה וכמה החלטות נועזות שבאמת מבליטות את הסדרה משאר הז'אנר. אבל כשאין "טעם" זה פשוט נונסנס ושוק אפקט זול. יצירה ריאליסטית מעניינת באמת יוצרת דמויות עגולות יותר, לא צדקניות להחריד או פסיכופתיות מהעבר השני. כשהסדרה בנויה כמו שהיא בנויה אני מצפה לסגירת קצוות, לסוף שלם (טוב או רע). ג'ון סנואו תפקד במשך 5 עונות כעלילה שלא השיקה עם כמעט אף עלילה אחרת וברוב הסדרה היא טענה לכתר "העלילה המשעממת ביותר". אז לסגור את העלילה שלו כשאין קשר לשום דבר אחר, דורש לשאול "מה הטעם?".

        • מה שאני אומרת מתבסס על הסדרה בלבד, לא קראתי את הספרים, כך שאני לא יודעת מה שייך למרטין ומה שייך לסדרה, אני כותבת את ההחלטות של הסדרה.
          אז ראשית אני לא חושבת שעשו משהו גאוני או יוצא דופן בסדרה הזאת שלא נעשה במקום אחר, וברור שהם לא המציאו את ה- Non Narrative, והיו מקרים שזה נעשה בצורה יותר מבריקה. זה אין לי ספק.

          כמו כן, אני מבינה הרבה טענות כלפי החלטות מסויימות בסדרה. גם אני לא אהבתי את ג'ון כדמות והעלילה של החומה. עוד פחות עניינו אותי המסעות של סטאניס, לכן קצת הייתי שמחה כשחיברו את העלילות שלהם בתחילת הסדרה כי חשבתי שלפחות שתי העלילה המשעממות יקרו באותו מקום.
          ובטוח אפשר לבוא בטענות לכל מיני תתי עלילות שנעשו הן עם ג'ון והן עם עם סטאניס (בטח הייתי מביאה דוגמאות אם הייתי טורחת להתרכז במה קרה איתו מאז הקרב בבלאק ווטר, אבל אני פשוט לא זוכרת, כנ"ל ג'ון).
          כך שזה שאני בתפקיד הסנגורית פה זה ממש לא כי אני מעריצה את הסדרה, או לא רואה את המגרעות שלה או חושבת שהיא הדבר הכי מושלם שנוצר (ואני לחלוטין מסכימה על ההערה על חוסר עגוליותם של הדמויות- אחד הטענות העיקריות שלי כלפיה).
          אבל ספציפית גם סצנת המוות של ג'ון וגם המוות של סטאניס (אם הוא אכן מת)- דווקא כן מרגישות לי בעלות טעם ונכונות.
          סטאניס- לא בדיוק מת בקטע של "נון נארטיב" (נניח היה נחנק מעצם של עוף בארוחת הערב שלו, או חוצה את הכביש ונדרס ע"י סוס בקטע סתמי)- הוא כן מת באופן שקשור לנארטיב, רק באופן ששובר את הציפיות. הראו אדם שהקדיש את כל העונה הזאת (כנראה גם עונות קודמות, שוב, הדחקתי את רוב העלילה איתו מפאת חוסר עניין) בשביל המטרה המוגדרת של הכס שהוא מאמין ששייך לו באופן צודק. הוא הקריב למען המטרה את הדבר שהוא הכי אהב, אליבה דה העונה הזאת לפחות, הבת שלו- וכל ההקרבות שלו בסופו של דבר היו לחינם- כן יש פה סגירה של הסיפור שלו- הוא כן מת בקרב שהוא מנסה להשיג את הדבר שהוא הקריב את הכל בשבילו.
          מעבר לזה יש גם השלכות לסיפור הגדול- הרי אם הבולטונים כרגע שולטים על הצפון (ונראה לי שאנחנו אפילו שונאים אותם כרגע יותר מאת הלאניסטרים)- אז סטאניס היה התקווה שלנו להדיח אותם. עכשיו אין לנו את התקווה הזאת.
          לגבי ג'ון- כנ"ל- ראינו דמות שחיה לפי קוד מאוד ברור מאז שהוא הצטרף למשמר, שכלל בעיקר את העיקרון של טובת הכלל. זו הסיבה שהוא עושה ברית עם הפראים למרות כל העקרונות של המשמר. אנחנו רואים דמות עושה את הדבר הנכון, הולכת אחרי העקרונות שלה (תזכור שהוא סירב לסטאניס שהוא ביקש מג'ון לעזוב את המשמר ולהיות סטארק). המוות של ג'ון גם קשור באופן הדוק לעלילה שלו- הוא מת בגלל שהוא לקח החלטות שברור לנו הצופים שהם חכמות ונכונות- והפואנטה של המוות שלו זה בחוסר הפייריות של החיים. כמו עם המוות של רוב, כמו עם המוות של נד.
          ונשאר הקשר לעלילה הכללית- כי האיום של המהלכים עוד קיים (נכון שחופרים לנו מתחילת הסדרה על המהלכים, אבל פה ניסו להראות לנו שהנה הם תכף הורגים את כל האנשים ואימלה, כמובן שיש סיכוי גדול שעכשיו 3 עונות הם ימשיכו לשבת איפה שהם יושבים ולא לתקוף שום דבר, כי היי, ההיגיון של היוצרים לא קשור להיגיון שלנו, תושבי כדוה"א, אבל ניתן להם את הבניפיט אוף דה דאוט כרגע), ובלי ג'ון שיכל אולי בתקווה ליצור ברית בין הפראים לאנשי המשמר ואולי לספק יריב ראוי להם.

          בקיצור- אני מבינה את רוב הטענות שיש לכם לסדרה, אבל ספציפית את הטענות שהמוות של ג'ון וסטאניס מעקר את הטעם של העלילה שלהם ממש לא- אם כבר המוות שלהם הוא זה שנותן טעם גדול לכל העלילה שלהם בעיני.

          • מה שכתבת למעלה "בחיים האמיתיים לייף ז-א-ביץ'. אז אתה יכול להקדיש את כל החיים שלך להילחם למען משהו- ואז תמות מוות הכי חסר פואנטה" נכון לחלוטין. אבל הסידרה לא מספרת על חייהם של מליוני בני האדם שחיים בממלכות שבה היא מתרחשת, היא מספרת את סיפוריהם של אנשים מסויימים, וככאלה אמורים להיות בהם משמעות ועניין. זה לא אומר שכל דמות ודמות חייבת להיות מועמדת ריאלית למלוכה, אבל חייב להיות לה חשיבות בתוך השדה העלילתי שבה היא פועלת. אם נסתכל, כהשוואה (שגדולה על "משחקי הכס" בכמה וכמה רמות) על "הסמויה" כעוד סדרת אנסמבל שתיארה עולם רחב, הרי שהסמויה עקבה אחרי הרבה דמויות שחיות בעיר – ממועמדים לראשות העיר ועד אחרון דרי הרחוב. רק שדרי הרחוב לא חלמו על להיות ראש עיר, והסדרה גם לא יצרה את הרושם שהם הולכים להיות כאלו – דרי הרחוב חלמו (ביום טוב) על להיגמל מסמים ולשקם את החיים שלהם, או (ביום רע) לגנוב קצת מתכת בשביל המנה הבאה. בתוך השדה העלילתי הזה הסיפור שלהם היה מרתק. גם ב"משחקי הכס" אין לי בעיה עם דמויות עם דמויות צנועות (ואריס, למשל) שהשאיפות שלהם תואמות את תפקידם בעלילה. הסיפור של סטאניס מאז בלאקווטר הוא גרוע כיוון שמדובר באדם ששואף למלוכה (והסדרה גם בונה אותו כמועמד פוטנציאלי ולא סתם כהוזה) אבל לא התקרב לכך, ומובס בקרב עלוב. ראנלי היה דמות אפילו יותר סתמית ועלובה. בתוך השדה הסיפורי של "מאבק המלוכה" הם היו פשוט דמויות חסרות חשיבות, ובדיעבד לא ממש כאלו ששווה להתעכב עליהן. התחושה שלי היא שאם היו נותנים ליוצרי הסידרה לעבד את "פארק היורה" לסידרה, חמישית מזמן המסך היה מוקדש לפארק, והשאר לעוד כמה מדענים מתחרים שהצליחו כבר לשבט עכבר אבל אז נגמר להם תקציב המחקר.

            • לול, מדויק.

              לכן אגב אני חושב שגם סטאניס וגם ג'ון עדיין בחיים, או לפחות יהיו בחיים בהמשך.

              • ג'ון הוא דווקא דמות שמהלך העלילה שלה בנויה היטב – התחיל מלמטה, עלה לגדולה (יחסית) בזכות עצמו, במקום היחיד שבו אתה נמדד רק לפי כישוריך ולא לפי מוצאך. כרת ברית ספק היסטורית ספק הרסנית עם הפראים, ושילם על ההחלטה הזו בחייו. הבעיה היחידה בכל הסיפור היא שזמן המסך שהוקדש לו קצת גדול על הסיפור הזה, ושאחד מקווי העלילה הראשיים, שבו הייתה רק דמות ראשית אחת, נותר בלי אחת כזו. דבר דומה קרה (בלי לספיילר יותר מדי) בסוף העונה השלישית של "הסמויה", אבל הוואקום שנוצר התמלא מיד בדמויות אחרות (חלקן חדשות לגמרי).

                בנוגע לסטאניס – גם אם הוא ישאר בחיים, הוא נשאר בלי כלום, וסטאניס בלי משפחה, צבא, כוהנת אדומה ואביר הבצל הוא דמות אפילו יותר אפורה ומשעממת ממה שהוא היה עד היום. אם צריך לעשות לו ריבוט מוחלט, אפשר כבר להכניס דמות אחרת במקומו. מלבד זאת, קו העלילה של ראנלי היה סתמי לא פחות, ואף אחד לא חושב שהוא יחזור לחיים, נכון?

                • זה בדיוק העניין עם ג'ון, הוא החוליה היחידה שמקשרת אותנו אל מאורעות החומה. אחרי מי נעקוב, סאם כשיחזור? אד? טורמונד? אני משער שמליסנדרה יכולה להוות את העוגן שם לפרק זמן מסוים, אבל לא יותר מדי.

                  • אני לא יודע מה התוכניות של ג'ורג' מרטין, אבל אני הייתי עושה דבר פשוט – מתחיל את העונה הבאה במתקפה של וייט ווקרז שמפילה את החומה ומחסלת את המגינים עליה. זה יטרוף מחדש את כל הקלפים, כיוון שהסכנה הזו תהפוך למוחשית לחלוטין עבור כל האנשים בכל הממלכות, ויכולה להביא לבריתות חדשות (פתאום כל הסכסוכים הפנימיים יראו קטנוניים). יש לכך (אולי) רמז בכך שהידע על דרכי הלחימה בוייט ווקרז יצא יחד עם סאם.

            • אני לא מבינה את הטענה "אבל הסידרה לא מספרת על חייהם של מליוני בני האדם שחיים בממלכות שבה היא מתרחשת, היא מספרת את סיפוריהם של אנשים מסויימים, וככאלה אמורים להיות בהם משמעות ועניין"

              או יותר נכון אני לא מבינה למה הטענה הזאת שווה לטענה – המוות של סטאניס מייתר את קו העלילה שלו, או המוות של ג'ון מייתר את קו העלילה שלו.

              אני רוצה לחדד. אני לא מגנה על כל החלטה שנעשתה בקו העלילה של סטאניס או של ג'ון. אני רק יוצאת נגד הטענה המשונה בעיני- שאם דמות מתה, זה כאילו כל קו העלילה שלה היה מיותר. ועוד יותר לא ברורה לי הטענה "זה לא אומר שכל דמות ודמות חייבת להיות מועמדת ריאלית למלוכה, אבל חייב להיות לה חשיבות בתוך השדה העלילתי שבה היא פועלת." –

              כי לא העובדה שסאטניס או ג'ון מתו העונה גורמת לכך שאין להם חשיבות בשדה העלילתי, אלא (אתה יכול לטעון) איך שבנו את קו העלילה שלהם מייתר את קו העלילה-זה שלא שיכנעו אותך שסטאניס הוא מועמד ריאלי לא אומר משהו לגבי מותו ושהוא מייתר את קו העלילה שלו או שהוא לא נותן לא משמעות במבט על של הסדרה (אגב, זה שהקרב נראה עלוב, זה נראה לי תלונה שאמורה לבוא להפקה. מבחינה נראטיבית כן הייתה הרגשה שבנו את הקרב הזה כמשהו חשוב ו"גיים צ'יינג'ר- זה בכל זאת הקרב לכבישת הצפון. אז נכון, זה לא קינגס לנדינג, אבל זה עדיין קרב חשוב בין שתי משפחות דיי מכריעות – הבולטונים מול סטאניס – איך השאלה "מי מנצח בקרב הזה"- לא רלוונטית לשדה העלילתי של הסדרה?).

              אם כבר השוות לסמויה, אני אנסה לחדד את הנקודה שלי, כי באמת יש קווי דמיון בין הסדרות, לא רק בגלל ששתיהן סדרות אנסמבל שמתארות עולם רחב, כפי שהיטבת להגדיר, אלא כי בשניהם יש מוטיב חזק של שבירת קלישאות. (ושניה לפני האבנים- אני לא משווה באיכות שתי הסדרות- אלא רק בהתייחסות שלהם לבניית קלישאות ושבירתן)

              מפה ספויילרים חמורים לסמויה- קישטה מי שלא ראה.

              .

              .

              .

              .

              .

              .

              אז תשאל מה הייתה המטרה בכל מסע הצלב של ג'ימי מקנולטי בהקמת היחידה אם כמעט כל עונה נגמרה בפואנטה שעולם כמנהגו נוהג או שהמשטרה לא יכולה בעצם לעצור את הקינגפינים של עולם הסמים, או שגם אם היא תוכל, יעלה אחד אחד, ובתמונה הכללית זה לא באמת משנה?

              אז תשאל מה המטרה ביצירת תוכנית האמסטרדם או תוכנית שיקום החינוכית של באני אם בסוף שתי התוכניות נכשלו בגלל גורמים בירוקרטיים, למרות שעל פניו הם מאוד שיפרו את המצב?

              אז תשאל מה המטרה בלהראות את כל הקמפיין של לורד בייליש לרשות העיר, בנטיעת התקווה שהוא האחד שיכול לשנות איך שדברים פועלים, רק כדי להראות אותו כעוד אחד שנכנע למערכת ועוזר לחזק את כל החלקים הבעייתים בה?

              הטעם הוא בדיוק זה- לתת לך תסריט מאוד צפוי וידוע מסדרות משטרה רק כדי להציג לך תוצאה שונה- ודרך כך להגיד משהו על איך שנארטיב עובד, ואיך שהחיים עובדים.

              בהקבלה לאמירה "בתוך השדה הסיפורי של "מאבק המלוכה" הם היו פשוט דמויות חסרות חשיבות, ובדיעבד לא ממש כאלו ששווה להתעכב עליהן." – אתה יכול להגיד- בתוך השדה הסיפורי של "אימפריית הסמים של בולטימור, המוות של סטרינגר מציג אותו כדמות חסר חשיבות ולא כזה ששווה להתעכב עליו".

              אם אתה לא מסכים עם המשפט הזה- אז אני אשאל- למה אתה לא חושב שהמוות מייתר את קו העלילה של סטרינגר? אם זה בגלל הדרך שבה קו העלילה הוצג לטעמך- הרי שאותו דבר ניתן לומר על סטאניס ועל ג'ון. לא המוות הוא זה שמייתר את קו העלילה שלהם, אלא הפגמים בבניית קוי העלילה האלו.

              • אוקיי. אני לא בטוח שיש בינינו ויכוח. בנוגע לג'ון כבר כתבתי למטה שהמוות שלו לא מייתר את קו העלילה שלו (ובכלל, לא מדובר בדמות מיותרת), כיוון שקו העלילה שלה נבנה בצורה טובה בסך הכל (גם אם זמן המסך שהוקדש לו לא נראה כרגע מוצדק, וזאת הסיבה להנחה הכל כך רווחת שהוא יחזור בצורה
                כלשהי).

                בנוגע לסטאניס, הדמות שלו הייתה מעניינת עד בלאקווטר, שבו
                היה מאבק אמיתי בינו לבין הלניסטארים. אחריו היה אפשר לבנות לו קאמבק שיחזיר אותו כאיום אמיתי על כס המלוכה, או כדמות נלעגת שמסתובבת עם אביר הבצל וכוהנת אדומה ובטוח שהמלוכה שייכת לו למרות שאין לו שום גייסות או סיכוי אמיתי. נראה לי שהאפשרות השניה יותר קרובה למציאות, רק שהבעיה היא אולי בהתעקשות של הסדרה תמיד לשמור את הקלפים קרוב לחזה ולשמור פתח להפתעות, ולכן היא לא מסוגלת להציג דטרמיניזים או לתת לצופים מידע מטרים שיאפשר להם לקבל מבט חיצוני על הדמויות ולחזות את העתיד ולתת לדמות של
                סטאניס את המימד הטראגי שיכל להיות לו.

                אם אני אתייחס לדוגמאות שלך מתוך הסמויה:
                .
                .
                .
                .
                .
                באני וסטרינגר הם דמויות דומות מאוד בכך ששניהם הציגו אלטרנטיבה מרתקת לעולם שבו הן פועלות, בכך שהם ביכרו פרגמטיזים על פני מאבק בלתי פוסק. העובדה ששניהם נכשלו לא הופכת את הנסיון שלהם ללא מעניין. קרקטי מייצג גם הוא
                אלטרנטיבה, אבל נבלע לתוך השחיתות שאותה ניסה להחליף. שלושת הדמויות האלו דומות לדאניריז (עם, כמובן, הרבה פחות אובר-דרמטיות), שבניגוד לראנלי או סטאניס מייצגת לכאורה לא רק אלטרנטיבה לשלטון אלא גם למשטר. ואם נחזור להקבלה – אם דאניריז תנסה להקים שלטון אלטרנטיבי, רק על מנת למות במרידה על ידי ההמונים שהסירה מהם את השוט, או אם תהפוך לשליטה רודנית כמו אביה – שתי האפשרויות יכולות להיות מוצגות בצורה מרתקת. אם היא תמות מוות סתמי כמו ראנלי או סטאניס, לפני שתספיק להציג את האלטרנטיבה הזו, זה יהיה בהחלט
                מאכזב, ועשוי לעורר את השאלה מדוע השקענו כל כך הרבה זמן בלעקוב אחרי הדמות הזו.

                לגבי הקמפיין של מקנולטי – הוא בהחלט גרם בסופו של דבר להפלה של הכנופיה של בארקסדייל (הכליאה של בארקסדייל, ויי ביי ובירד הביאה לכך שסטרינגר נאלץ לנסות את השיטה הפרגמטיסטית, שהביאה למאבק בינו לבין בארקסדייל שהפיל את שניהם), אבל כל צופה אינטיליגנטי אמור להבין כבר מהפרקים הראשונים שמסע הצלב הזה יכול אולי לחסל כנופיה אחת, אבל במקומה תמיד תבוא אחרת, וגם מקנולטי מודה בכך ברגעיו המפוכחים.

            • Michael Ginzburg

              מצחיק, זה נשמע בדיוק כמו העיבוד האחרון של 'גודזילה', התמקדות בבני האדם ולא בפאקינג גודזילה.

      • Mika Gill

        סטאניס ממש לא עשה מה שעשה כי כס המלכות היה הכי חשוב לו בעולם, הוא עשה את זה כי מליסנדרה הכלבה בת כלבה טפטפה לו לאוזן חזור וטפטף שהוא האיש מהנבואה שיציל את אנשי ווסטרוס מאימת הלבנים המהלכים. רק הוא יכול להם, אבל הוא חייב קודם לשבת על הכס, כי זה חלק מהנבואה. הוא עשה את זה כי היא שכנעה אותו שזו חובתו. פסיכופתית מרושעת 🙁

  • hty

    אז כן, קרה הרבה הפרק. אבל שורה תחתונה, הוא פשוט לא היה מהנה לצפייה.
    גודש האירועים שבו דווקא מעמידים את העונה ככלל באור שלילי יותר- 70%-80% ממנה היה פילרים. מה סטאניס עשה כל העונה שהיו צריכים לדחוס את כל מה שקרה לו ל-5 דקות בפרק הזה? למה תיאון היה צריך להתברבר 3 עונות בשביל לגלות אישיות?
    הסצנה של סרסיי היתה מעניינת, אבל בתור משהו שדווקא חיכיתי לו מהספרים קצת התאכזבתי. שוב, עניין של דינמיקה וניהול זמנים – קשה לי להעריך סצנה שלוקחת את הזמן (ולא כל כך בצדק, הפואנטה מיצתה את עצמה והאורך של הסצנה לא היה מוצדק), כשיש 40 קווי עלילה שמחפפים ועושים פאסט-פורוורד משוגע בלי לסגור קצוות.

    • אני דווקא חושב שהפרוטרוט של הווק אוב שיים היה במקום. הכניס אותנו אל נעליה. כלומר, אתה מבין למה אני מתכוון.

      • hty

        אני מבין בדיוק ולרגעים הם הצליחו להעביר אליי את ההרגשה הזאת. בפרק אחר אפילו הייתי חושב שזה נפלא.
        כנראה שהיה קשה לי לנטפק את העובדה שהיא המלכה ונוצרת תהלוכה שכזאת כל כך מסודרת (בספר זכור לי כאוס, אבל כאוס באמת קשה יותר לבימוי) בעיר הבירה שמלאה באנשיה ובמשמר המלך – ואיכשהו אף אחד לא עושה כלום. כשבינתיים כל קו העלילה כל כך מהיר שאם אתה רק הולך רגע לבדך לטייל, מקיף אותך פתאום צבא מעונות העבר.

  • Iter Impius

    פוסט מפיו של קורא הספרים, אין ספוילרים:

    אני במהלך הצפייה בפרק האחרון לעונה של "משחקי הכס": וואו חזק! לא לא, הרסתם! אוקיי וואו, מגניב! לאלאלא נווו הרסתם! וואו מעולה! לאלאלא… טוב נו זה לא היה בדיוק ככה בספר אבל סבבה וואו חזק מגניב מעולה".

    או במילים אחרות: הפרק עשוי לא טוב. מהיר מדי. קופצני מדי. שוב משחק על "שוק ווליו" מדי. וכהרגלנו בקודש בעונה הזו – משנה קווי עלילה ודמויות הרבה יותר מדי. והפעם, אפילו יותר מבד"כ, פשוט מזלזל בצופים. אשכרה מזלזל בצופים.

    אעפ"כ, החומר הכתוב מספיק טוב כדי להשאיר את הצופה מספיק ודרוך על קצה המושב, לכן הפרק עצמו בסך הכל כן פרק טוב.

    מכאן, שתי תוצאות:

    א. אני מאוד כועס על הכותבים, וויס ובניוף וחושב שהם לגמרי איבדו את עצמם בעונה הזו ולקחו אותה לכיוון קל מדי של – "אנחנו נזעזע ואתם תזעדעזו". בפרק יש דגש עצום על זה ופחות יחס לדמויות ולהשפעה של הזעזוע עליהן. הן קצת כמו משקיפות מהצד על שקורה בחייהן.

    ב. אני חרד לעונה הבאה כי לפי איך שהתקדם הפרק הזה, נראה שקווי העלילה בה לא יהיו מעניינים במיוחד.

    ג. הבנייה הסיפורית בעונה הזו עשתה עוול לחלק רחב מהדמויות. לסרסיי לא – זו במפורש העונה שלה. לנה היידי אני מת עלייך ואת הכי מלכה בעולם.

    ואגב, עובדה מלחיצה: הסדרה הדביקה את הספרים, כך שאין לי מושג מה הולך לקרות בעונות הבאות. אני מפחד.

  • סיכום הקומיקס של דורקלי לא מאכזב.
    http://www.dorkly.com/post/74848/game-of-thrones-season-finale-doodle-review

  • ממים עם כל שלבי האבל.
    http://e.walla.co.il/item/2863844

  • assafTV

    אז בספטמבר הקרוב לינה הדי תחבוק פסלון אמי – מהמוצדקים? כי אם לא, משהו ממש דפוק בווסט(רוז)-הוליווד

  • מד דוג

    כמה שאלות לקוראי הספרים (אשמח לתשובות קצרות בלי ספויילרים ספציפים, רק להבין את המצב בכלליות) –
    1. למיטב הבנתי הסדרה עכשיו הגיעה לסוף העלילה של הספרים. האם בחלק מהעלילות יש המשך שלא תואר בסדרה?
    2. ידוע לי שחלק מהעלילות בכלל לא היו בספרים וחלקן לכאורה אף מקדימות את הספרים. להוציא מצב של התקדמות מעבר לספרים (ככל שזה באמת יהיה המצב), האם בנקודה הנוכחית רוב הדמויות הראשיות נמצאות בנקודה שבה הן נמצאות בספרים, רק הן הגיעו לשם בדרך אחרת?
    לצורך העניין הדמויות הרלוונטיות הן דיאנריז, סטאניס, ג'ון סנו, אריה, סנסה, מרג'ורי וכל הלניסטרים למיניהם.

    תודה!

  • Iter Impius

    סיכום העונה הקצרצר (כן, בטח) שלי.

    מזהיר מראש, יש ספוילרים לפרק האחרון, לשאר העונה וגם כמה לספרים (יאדו, זה בסדר נכון? הרי הסדרה הדביקה את הספרים אז מותר קצת להשוות כן? אם לא, אז סורי וכמובן אפשר למחוק את התגובה).

    סיכום במספרים: 1>4>3>2>5.
    יאפ. אחרי עונה 4 הנהדרת והכמעט-ברמה-של-העונה-הראשונה-המדהימה, הגענו למצב בעייתי בו עונה 5, אפילו שהיא עדיין טלוויזיה איכותית, היא העונה הכי פחות טובה בסדרה.

    ועכשיו קצת יותר בהרחבה, אתמול בבוקר התעוררתי לשאלה מעניינת בוואטסאפ, נוסח ההודעה הלך בערך כך: "תגיד, את הספר השלישי פיצלו לשתי עונות, נכון? אז איך הגענו עכשיו למצב בו הסדרה הדביקה את הספרים?". שאלה נפלאה, חשבתי ומיד ענייתי תשובה קצרה שהפסקה הבאה הולכת להרחיב: וייס ובניוף.

    בואו נחזור קצת אחורה בזמן, השנה היא 2011, העונה הראשונה של "משחקי הכס" עולה לאוויר ויוצריה אומרים שג'ורג' ר.ר (ראשי תיבות של "רע רע") מרטין התעקש להיות מעורב מאוד בתהליך ההפקה ועמד על כך שהסדרה תיצמד כמה שניתן לספרים. ואכן כך היה, העונה הראשונה נצמדה לספר באופן כמעט טוטאלי. מעטות הדמויות של שלא נכנסו לסדרה, גם המשניות שבהן. מעטים סיפורי הצד שהורדו ולמעט שני קרבות שלא הוצגו במלוא תפארתם – בגלל היקף התקציב כמובן – הכל היה בפנים. העונה השנייה המשיכה באותו הקו ועקבה אחרי הספר השני בצורה נאמנה ביותר גם כן. ואז הגיע הספר השלישי והיוצרים נכנסו לבעיה. הוא ארוך מדי, אין סיכוי שניתן יהיה להכניס את כל האירועים בו לעונה אחת. לכן הוא פוצל, אבל היה לכך מחיר – קטעים מהספרים הרביעי והחמישי נכנסו גם הם לעונות 3 ו-4. או-אז, נוצר מצב בו נעשה סלט שלם, שאמנם סיפק עונות איכותיות במיוחד – הן עונות 3 ו-4 – אולם, הותיר את העונה החמישית בבעיה מסוימת.

    אולי כדי להבין קצת יותר טוב מה הייתה הבעיה ולמה ההחלטה להכניס אלמנטים מספרים 4 ו-5 לעונות 3-4 נראתה תחילה מוצדקת, צריך לדעת קודם איזה שינוי נעשה בספרים אלו לעומת קודמיהם: בפשטות, שלושת הספרים הראשונים עוסקים בכל הדמויות גם יחד. דמויות חדשות מצטרפות, קווי עלילה מתפתחים ולג'ורג' מרטין יקירנו נוצר עומס. לכן, החליט שהספר הרביעי יעסוק בחצי אחד והחמישי בחצי אחר. יש כמה שמקבלות במה בשני הספרים, הרוב לא. כך למשל, הסיפור של אריה כבר מסתיים (כלומר, מגיע לנקודה בה עצר בסדרה) בספר הרביעי.

    והנה, לאחר שימוש באלמנטים מספרים 4 ו-5 בעונות 3 ו-4, הגענו למצב בו העונה החמישית מורכבת משאר החומרים שנותרו בשני הספרים יחד. אלא מה, נותרו הרבה חומרים, יותר מדי. ויוצרי הסדרה כנראה לא ידעו איך להתמודד עם זה. לפיכך ולבסוף, הגענו למצב בו העונה החמישית לא מצליחה לשמור על קצב נורמלי. פרקים מסוימים נדמים איטיים מדי ואחרים מהירים מדי או כמו הפרק האחרון מהירים סטייל פלאש מדי. לא זו בלבד, קווי עלילה שלמים של דמויות חשובות – הוסרו, נגנזו, קוצרו, נזרקו לגיהינום השביעי.

    טיריון היה אמור לפגוש כל-כך הרבה דמויות נפלאות בדרכו אל הנסיכה. זה לא קרה. סר באריסטן אמור היה להישאר בחיים. זה לא קרה. ת'יאון אמור היה להיות שבוי של סטאניס שאשתו ובתו בכלל עדיין בחיים ונמצאות בחומה, עם דאבוס שבדיוק עומד לצאת למסע ויצא אליו ו… זה לא קרה. סטאניס הוא עדיין אדם קר וקשוח בספר וכמובן חולה על אל האור, אבל יש לו לב טוב. זה בכלל לא קרה. אנשי משמר הלילה תוקעים לג'ון סנואו סכינים בבטן עם דמעות בעיניהם ומסיבה הרבה יותר מוצדקת. זה לא קרה. מירסלה לא מורעלת. ברון וג'יימי לא יוצאים למסע המפגר הזה שנמרח על פני עונה שלמה. LS, CH, מניח שנתקלתם כבר בקיצורים האלו – אמורים להופיע ואין אותם. בקיצור, המון דברים שלא נכנסו, הרבה עלילות עיקריות שקוצרו מדי או הוחלפו ושאלה אחת או שתיים (אם ממש רוצים לתת דגש לתמיהה): מדוע ולמה?

    ובכן, גם כמעריץ נלהב של הספרים, צריך לזכור – זאת סדרה. אין לה זמן לקחת את כל העלילות מהספר ולעסוק בכולן באופן מלא. עדיין, אני מסויג. כי בכל זאת, נראה שיש מספיק זמן להתעסק ולפתח עלילות לא מעניינות במיוחד. ניתן היה להשמיט אותן ולהתעסק בעיקר. חבל שלא כך היה. זה נטו עיוורון תסריטאי וסוג של יוהרה מצד היוצרים שכמו אומרים נחרצות: "לא בא לנו להסתבך עכשיו ולהעמיק את הדמויות הקיימות, יש לנו בראש סיפורים טובים יותר לספר. במקום, הנה קצת זעזועים, תהנו מזה. זה מזעזע. זה מגניב. זה דמויות ראשיות שסובלות, מתות או מאבדות של בתוליהן באונס מצמרר. תהנו. תהנו!", אז לא. לא לזה הורגלנו בעונות הקודמות ידידיי.

    וכאן נכנסת לתמונה בעיה נוספת, אלו לא רק ההתעלמות מהקו שהספר מתווה והמסרים שהספר מנסה להעביר והפיכתם לשונים בתכלית, אלא גם התמקדות ומשחק על הפן היותר רגשי וסטייה מזה הרגשי-שכלתני שהתקיים עד עתה. כלומר, מה למשל יש מאחורי האונס של סאנסה בפרק 6? כלום. "יש רוע בעולם, ועכשיו תאכלו את הלב. אה כן ועל הדרך נשאיר את הדמות הזו מצולקת ומסומנת כמי שחוותה אונס כל חייה", זה מה שדמיינתי את וייס ובניוף אומרים באותו רגע. עכשיו כן, יש רוע בעולם, אבל אני חושב שהנקודה הזו הובהרה כבר בסוף העונה הראשונה כשאיזה פשוש אחד איבד את הראש שלו כי ניסה לדבוק יותר מדי בטוב ובמה שנכון לעשות.

    דוגמה נוספת, אם כל צבאו של סטאניס הושמד כליל והוא עצמו מת, אז בשביל מה בעצם עברנו איתו את הבנייה הענקית הזו מהסוף של העונה השנייה בערך? או אם נתפקס קצת ונביט רק על העונה הזו, שהעבירה אותו משיחות מרתקות עם ג'ון סנואו למסע שלגים שידרוש ממנו להקריב את בתו לאל שכדי לעזור לאדם לנצח במלחמה דורש ממנו ילדות קטנות במתנה. אם עכשיו, אחרי כל הסיפור הזה הוא מת תוך 10-15 דקות שנראו כמו סיטקום והנה אסביר למה הכוונה:

    "סטאניס, חצי מהאנשים עזבו" -"אוי שיט, טוב זה לא יכול להיות גרוע יותר".

    "סטאניס, אשתך התאבדה" -"אוי נו שיט!!! טוב אין מצב שזה יכול להיות גרוע יותר".

    "סטאניס, המכשפה האדומה שסגדה לך ולא היה נראה שהולכת לעזוב אותך אי פעם…"

    -"רגע תנו לי לנחש… גם היא מתה?"

    "לא, היא פשוט עזבה"

    -"אוי נו אין מצב שזה יכול להיות גרוע יותר מזה. אין! יאללה בואו נראה לבולטונים האלו מה זה"

    "שמע הם עכשיו באים להראות לנו מה זה"

    -"טוב די שמישהו יהרוג אותי כבר…

    אוי הנה בריאן, חבל שלא דיברתי על חופשה בצד השני של העולם"

    יותר מדי דברים שניתן לפתח היטב ולצקת לתוכם מורכבות, מתפתחים בשניות. במהירות יתר לא אופיינית. כאילו מישהו נורא רצה שהסיפור של סטאניס יסתיים בכח בעונה הזו, כדי שבעונה הבאה יהיה תקציב לדמויות חדשות. ואם כך אכן נגמר סיפורו של מלכנו האהוב-שנוא-אהוב-שנוא-לאאאא-איך-מתת-כזה-מהר, אזי הבנייה הסיפורית שנבנתה לאט לאורך 4 עונות, נגמרה בצורה לא טובה שמשאירה קצוות פתוחים ולא מספקת סגירה ראויה המותירה חומר למחשבה מלבד: טוב, כנראה שהוא לא היה צריך להיות כזה פנאט כי אין אלוהים.

    כמו כן, ל"משחקי הכס" אין תקציב גדול מספיק כדי להציג קרבות ענק כל שלושה פרקים. זה נכון. ובכל זאת, אחת ההחלטות שיותר עצבנו אותי בפרק האחרון, היא ההחלטה להשמיט את הקרב של סטאניס עם הבולטונים. לא עושים דבר כזה. תדחו את הקרב לעונה הבאה, תראו חלק ממנו, תציגו משהו. אל תשמיטו את כולו ושנייה אחרי תביאו את הבלונדה הגבוהה שכבר לא ראינו לפחות חמישה פרקים ובשנייה אחת תחסלו את סטאניס. זה שימוש לא נכון בדמויות. יותר מזה, זה שימוש פשטני מדי. הקרב הזה הוא אחד הקרובות הגדולים שאמורים להתרחש בספר ואגב זה, שם סטאניס כן עושה מצור על חומות ווינטרפל. ולצד הבולטונים נלחמים גם הבן של וולדר פריי והקארסטארקים ועוד דמויות מרושעות שלא נכנסו.

    ועכשיו לגבי ג'ון סנואו, הוא לא מת, אוקיי? אני מקווה שאתם מבינים את זה. אין שום סיכוי בעולם, אבל שום סיכוי בעולם – ולא משנה כמה וייס ובניוף נסחפים – שאחרי הבנייה המדהימה שעשו לדמות המשעממת הזו בעונה האחרונה ואחרי שהפכו אותו מאחת הדמויות הלמלמיות לאחת האהובות והכריזמטיות ביותר, אין שום סיכוי שיהרגו אותו בכזו דרך אגבית ובוגדנית. דמויות כבר חזרו לחיים בסדרה הזו, קרו ניסים מעולם ולא סתם מליסנדרה הגיעה לחומה.

    אחרי חמש עונות, ארבע שנים וספר אחד שיצא בזמן שהסדרה רצה, הגענו ליום ממנו חששתי יותר מכל: היום בו הסדרה הדביקה את הספרים. לגמרי אפשר היה להימנע מכך, אם הבנייה והשאיבה של הסדרה מהספרים הייתה נשארת בעינה ונותרת נאמנה. אך לאלוהי הסדרה היו תוכניות אחרות. היוצרים אמרו שבכוונתם להמשיך את "משחקי הכס" עד עונה 7-8. קשה לנחש אילו קווי עלילה נזכה עוד לראות ולאילו מחוזות יגיעו הדמויות שלנו בדרכן. קשה אף יותר לדעת איך כל העסק הזה יגמר וקשה מכל, הציפייה לעונה הבאה – שכן, גם אם העונה הזו של "משחקי הכס" הייתה פחות טובה מקודמותיה, הסיפור שסיפרה היה מספיק מעניין כדי, שוב, לשבור את שיאי הרייטינג שלה ולהשאיר אותנו דרוכים ובמתח רב לקראת כל פרק.

    המסרים, החוכמה והתחכום קצת נעלמו להם ובמקומם הופיעו לא מעט קטעים מזעזעים רק בשביל הזעזוע. זה עדיין כיף מאוד. זה פחות משחקכסי. זה יחזור לעצמו בעונה הבאה? קשה לדעת. המון שאלות נותרו ללא מענה, עם סיום שכזה – בכלל. נתראה עוד עשרה חודשים, עם תקווה שהרוב אם לא הכל יפתר וגם אם זה לא יקרה – לפחות ישארו לנו עוד שתי עונות עד הסוף המר… או הטוב…? או… אני לא רוצה לחשוב.

    ואיפה לעזאזל בראן וריקון?

    ומה עם ויקטוריון גרייג'וי?

    ועל מה ת'יאון וסאנסה נחתו שם?

    ומה יהיה על קאליסי?

    בשם האלים החדשים והישנים, עשרה חודשים זה הרבה יותר מדי.

  • Saturn

    פרק סיום העונה, ספויילרים:

    טוב, הסוף אכן היה מפתיע ולא צפוי אבל במקרה שג'ון סנואו לא יוקם לתחייה אז אני לא חושב שאני אוהב את זה.

    אומנם למשמר יש סיבה טובה מאוד להרוג את ג'ון ואם כבר להרוג אותו אז זה בגלל 'הסכם שלום' עם הוויילדלינגס, אבל מלבד גורם ההפתעה וההתגאות בכך שהם הורגים דמויות מרכזיות, לא הייתה סיבה תסריטאית להרוג את ג'ון במקום לדוגמה לסלק אותו.

    זה משמר החומה. אני בטוח שיש להם משהו שווה ערך ל'הצבעת אי אימון'. תכנסו ישיבה. תערכו הצבעה ותמנו מישהו אחר למפקד. מה הבעיה? למה ישר להרוג? ואחר כך תנדו את ג'ון או תסלקו אותו. הרי בחרתם אותו מלכתחילה. לא בא לכם עליו אחרי הסיכום שהוא עשה עם הפראיים? תורידו אותו מהתפקיד.

    זה גם לא נוגד את השבועה של אנשי המשמר להרוג מישהו מתוכם? ומה אמורים לחשוב כל השאר על זה? היי תראו הם לקחו את החוק לידיים והרגו אחד משלנו? הם אמורים לקנות שזה הווילדלינגס שהרגו אותו? רק לאנשי המשמר היה סכסוך עם ג'ון.

    מבחינה מסוימת, יש פסול בכך שהפתרון הראשון של הסדרה הוא הריגת הדמויות כאשר אין לבחירה הזו הצדקה יותר מפתרון אחר חוץ מה shock.


    המחשבה הראשונה שלי בנשיקה הייתה שמה-שמה מרחה רעל על שפתיה. זה שנתנו לג'יימי אחר כך רגע של נחת בכך שמירסלה מיידעת אותו שהיא יודעת ושאין לה בעיה עם זה חתם את הגולל עליה.

    פאקינג מטומטם. נשאלת השאלה: למה מה-שמה לא הרגה אותה ככה מלכתחילה?!?!?!? היא רצתה להרוג את מירסלה כדי שתפרוץ מלחמת עולם בין הצדדים. אז במקום לשדר את כוונותיה לכל עבר ולנסות לערוך מבצע מסובך של פריצה לארמון וכו', למה לא פשוט לחייך, לשים את השפתון הנכון ולתת נשיקה למירסלה וללכת הביתה?

    אל דאגה, הלאניסטרים היו מאשימים את המרטלים במותה גם אם הם לא מצאו את האשם או אם מותה היה נראה כמוות טבעימסתורי.


    תעזבו את סרסיי. איפה מצעד הבושה של מרג'ורי שלי?

    כל מה שיכלתי לחשוב בסצנה הארוכה הזו הוא כמה קו העלילה הזה טיפשי ולא היה צריך בכלל לקרות.
    סרסיי בערך מעבירה את השלטון לפאנטיים האלה ובין לילה הם שולטים בעיר. שום תרעומת מהתושבים. שום תרעומת מאנשי המעמד הגבוה. שום תרעומת בכלל. כולם אחלה בחלה עם הדרורים האלה!

    ועם כל הכבוד, מישהו פה בכלל מאמין לסרסיי? בנאום של הכהן הגדול על איך שסרסיי עומדת פה עירומה מכל והסירה כל דבר מחייה, הם מקפידים להראות את מבטה ממוקד על הטירה שלה, וכך גם בסיום המצעד. סרסיי מתה להגיע לטירה שלה וסמל השלטון והעושר שלה – והיא הולכת לעמול קשה כדי להחזיר ל'דרורים' מנה אחת פי כמה.
    מישהו באמת חושב שיהיה איזהו שינוי ניכר בדמות ובהתנהגות שלה?

    חלק מקריאות הקהל היו מצחיקות.
    ואה, יש לנו מפלצת פרנקנשטיין.


    לגבי סטאניס. מה הייתה המטרה בהקרבת הבת? חשבתי שזה היה אמור לאפשר הולדת צלים. בכל אופן, מה זה אומר לגבי מליסנדרה ו'כוחותיה'? ואיך זה משליך על אפשרות שהיא תחייה את ג'ון סנואו?

    אם כביכול הכוחות שלה היו אמורים לסדר ניצחון לאחר הקרבת שירין, והם לא, אז מה ההסבר אם היא כן תצליח להחיות את סנואו?

    אני לא כזה אנטי הריגתו לכאורה של סטאניס. עצם ההקרבה של שירין שידרו שהאיש הוא מעבר לנקודת האל-חזור בנוגע לאמונה שלו באל האור ובמילותיה של הכוהנת. ואחרי מות אשתו ונטישת כוחותיו, לי זה היה ברור שהוא יוצא לקרב בצפייה, ואף גם ברצון, למות.

    אפשר גם להגיד שמטרה נוספת בקרב הוא יצירת פתח עבור סאנסה לבריחה. לא שזה מסביר את טיפשות הכותבים והצעד הממש לא אופייני של ראמזי לא להשאיר שומרים בפתח חדרה של סאנסה. לא מובן איך היא הולכת לה בחופשיות בווינטרפל כאשר לראמזי ברור שהיא מתה לברוח ושהקרב ייספק לה את ההזדמנות הטובה ביותר.

    לא ברור גם למה סאנסה מבזבזת את ההזדמנות הזו להדלקת הנר במקום לחפש דרך מחוץ לכותלי המקום או להתגנב החוצה מאחת הדלתות. ואז בסוף הבריחה היא בדרך עקומה שכזו.
    אני יכול להבין את הדרך בה מיקמו את הסצנה כדי שזה ייראה שנפילתה של מה שמה הוא בחצי תאונה חצי כוונה של ת'יאון ואז אין לו ברירה אלא לברוח אבל זה מאוד צולע שכך הוא 'התעשת' והצטוות באופן אקטיבי לעזרת סאנסה במקום נגיד לאחר רגעים הרבה יותר מהותיים כמו לדוגמה היותו צופה באונס שלה.


    אריה. לא ממש עניין אותי. כנראה בגלל הדרך הבוטה שהם בנו את הדבר הזה. אז יופי, עוד שם הורד מהרשימה.
    יותר מעניין זה מה שקורה לה עכשיו אחרי שהיא השתמשה ב'פנים' בטרם עת וכנראה הורעלה. אולי סוף סוף יקרה משהו איתה.

    בצד השני של המטבע אנחנו כנראה מקבלים רענון בגזרת דינאריס בדמות היותה הרבה יותר קרובה לווסטרוס תודות לדרקון שלקח אותה הרחק. אני מקווה שהיא לא תשכח שיש לה עוד שניים שמחכים בבית.

    לא יודע מה הצבא שהקיף אותה אבל המחשבה הראשונה שלי לפי הבגדים הייתה משהו
    דומה לשבט של קאל דראגו.

    סיכום העונה:

    עונה גרועה שנקודת האור היחידה שלך בערך היא הקרב המצוין בהארדהום. סצנות דינאריס-טיריון, כשהם סוף סוף קרו, התחילו לספק את הסחורה, ופרק הסיום סיפק ויז'ואלים כמו מצעד הבושה והריגתו של סנואו.

  • סיכום הקומיקס של דורקלי לפרק 11.
    http://www.dorkly.com/post/74928/last-nights-amazing-game-of-thrones-in-7-comics

  • Saturn

    תוספת אחת:
    רק בפרק הזה עיכלתי שג'ון סנואו הרג את המהלך עם חרב 'רגילה' (פלדת ולירית) ובעצם שהם זרקו לפח את כל הסיפור והחשיבות של הדראגון גלאס. ממש לא הבנתי את הקטע פה.
    בונים את הזכוכית הזו ככלי הנשק היחיד נגד המהלכים; מאבדים את מאגר הזכוכית בקרב בהארדהום ואז כאילו מישהו שם נזכר 'וואלה, אופס. יודעים מה? זה לא משנה! גם פלדה ולירית יכולה להרוג אותם!'.

    • העניין שהוא שפלדה ואלירית מאוד נדירה וכבר לא מייצרים אותה (או כלי נשק ממנה), והמטומטמים בראשות ת'ורן לא טרחו לשמוע על היכולות של החרב נגד המהלכים מג'ון לפני שהרגו אותו.

      • Saturn

        מאוד נדירה אבל יותר מצויה מדראגון-גלאס שכבר איננה עוד. זה פשוט טיפשי שהם ביססו שיש רק דבר אחד שיכול להרוג מהלכים אבל בגלל שהם איבדו את זה 'פתאום' מסתבר שגם הפלדה הזו עושה את העבודה יופי.

        • Reflect

          אאל"ט ניתן לייצר דראגון-גלאס בשפע מהעיר ואליריה.

  • Michael Ginzburg

    This Is What Actually Happened to Stannis Baratheon in the Game of Thrones Finale
    http://www.esquire.com/entertainment/tv/news/a36354/stannis-baratheon-game-of-thrones-dead-or-alive-fate/

    • איתי

      די צפוי.

© עידו ישעיהו