סוכני שילד 2.20: צלקות

פורסם ע"י ‏שין גימל‏
בתאריך 08/05/2015 בקטגוריה ‏כללי, סיכומי פרקים

ספוילר "סוכני שילד" עונה 2 פרק 20 ו"הנוקמים: עידן אולטרון"

אם אתם מתכננים לצפות ב"עידן אולטרון", מומלץ כי תעשו זאת טרם הצפייה בפרק, שכן הוא מספיילר בחופשיות את אירועי הסרט.

marvels-agents-of-s-h-i-e-l-d-02x20-scars

גילוי אולי דורש ניסויים, אבל מתח דורש התרחשויות. אם נאמר לנו שיש משהו על הספינה של גונזלס, זה יסקרן בתחילה, אך האפקט יתעמעם עם הזמן אם לא יקרה משהו שקשור לזה. מתח גם דורש איזושהיא מידה של חיבור לדמויות: המניעים הסודיים של וורד פחות מעניינים כי הוא פסיכופט. הדבר נכון גם לעלילה של האיניומנס, שלא הכילה יותר מדי התרחשויות מעניינות או דמויות להתחבר אליהן, עד הפרק הנוכחי. הפרק הנוכחי הוא בקלות הפרק הטוב בסדרה עד עתה, ומצליח בו בעת להפיח עניין בכל קווי העלילה של הסדרה ובחלק ניכר מדמויותיה, וגם להיות עמוס בהתרחשויות שבונות את המתח של הצופה כל הדרך אל הטוויסטים המפתיעים שבסופו.

הפרק מתחיל עם חוב לצופי הסרט והפרק הקודם: מעט לפני אירועי תחילת העונה, סם קניג מתעורר לקראת פגישה עם קולסון, בסצינה שכל כולה ריקוד סביב החשד כי הוא למעשה רובוט (אם כי, ככל הנראה, יש לו ולבילי אחות). סם מציג לקולסון את פרוטוקול תטא, שמתברר כהליקרייר מהסרט (בניגוד לניחוש שלי). בזמן ההווה, קולסון חושף להנהגה של גונזלס-שילד את הפרוטוקול, ומציע להם להמשיך לתפקד כמועצה תחתיו. נראה כי ההצעה מתקבלת, מה שלא עוצר את גונזלס מלקדם את האג'נדה של מציאת ונטרול האיניומנס. סימונס מאשרת לקארה שאין זכר לשטיפת המח שעברה, שרק מאושרת מכך שבאקשי כבר אינו בין החיים (כי צריך להזכיר את זה לסימונס בכל סצינה עכשיו). לינקולן מתעורר ולחרדתו הרבה מגלה שהוא בשבי של שילד, שלטענתו לא יעצרו כעת עד שימצאו את הכפר. בכפר, ראינה ספק אימצה את כוחותיה, ספק מתמרנת את אנשי הכפר, ומספרת לגורדון על חיזיון על אבן ענקית עם חורים בתוכה. ג'יינג מספרת להם שזוהי אבן שנוצרה על ידי הקרי ונועדה להשמיד את האיניומנס, ונענית לבקשתם של גורדון וראינה ללכת ולמצוא אותה. גורדון משגר אותם קרוב ככל הניתן לאבן, שהיא, כמסתבר, החפץ שהיה מוסתר על הספינה של גונזלס. הם מצליחים לחמוק ממאי ובובי, אבל מאותרים על ידי האנטר (מעניין מה הוא עשה שם). לבסוף הם מצליחים למצוא את האבן ובורחים חזרה לכפר. בזמן היעדרותם, ג'יינג מתחקרת את קאל לגבי ראינה, אותה הוא מתאר כתאבת כוח.

בשילד, החתול יצא מהשק – כולם יודעים כעת שהאבן קיימת, אבל לאף אחד אין מושג מה היא עושה, ולמה האיניומנס מעוניינים בה (למעט, אולי, לינקולן, שלא מסגיר זאת). קולסון ומיי מתעמתים עם סקאיי לגבי החדירה של גורדון וראינה לספינה, והיא מטיחה בפניה את התקרית בבחריין, ומיידעת אותה שהילדה שמיי הרגה ואמה היו איניומנס – תוך שהיא משתמשת לראשונה באופן פורמלי בשם הזה. המועצה מתכנסת על הספינה לאחר שהצליחו להתחקות אחר התנועות של גורדון ולמצוא את הכפר. עם המידע הזה, הם פונים לקולסון ומציעים לתקוף. קולסון מציע פגישה עם המנהיגה של הכפר, ובובי מציעה שאת הגישור תבצע סקאיי – שקולסון טוען שהיא עדיין סוכנת שילד, אבל מיי אינה כה בטוחה בכך. בכפר, קאל מתעמת עם ראינה לגבי כוחותיה, שלטענתו היא מנצלת על מנת לשלוט באיניומנס, במטרה ליצור תוהו ובוהו, אבל ג'יינג מרגיעה את הרוחות. (אגב – ייתכן מאוד שהאבן אינה משהו שראינה ראתה בחיזיון, אלא מידע שהיה לה לפני כן, והיא פשוט חיברה את הנקודות. זה מתחבר לאמירה לפיה הידרה חיפשה אחרי האבן בעבר)

קולסון מתעמת עם סקאיי לגבי אופן הפעולה בנוגע לכפר – לדבריו יש לתייג את אנשי הכפר באינדקס. סקאיי, שאכן לא בטוחה אם היא סוכנת שילד יותר, מציעה שהיא ולינקולן יגיעו ראשונים, וחושפת בפני קולסון את העובדה שג'יינג היא אמה. בובי מתפלאת על כך שקארה נשלחת למעצר, ונראה שמיי אחראית על כך. בובי ומאק מדברים על החלטה של מאק שנראה שבובי לא תצליח לשכנע אותו לשנות, ועל כך שהאנטר עוד לא סלח לה. קולסון מגיע להתנצל בפני מיי על שהסתיר ממנה את פרוטוקול תטא (ואולי להתנצל בפני הצופים על הדברים האיומים שהתחוללו על האוטובוס), אבל מה שמטריד את מיי הוא משהו אחר: היא רואה בטרנספורמציה של סקאיי כהוכחה לאובדן השליטה של קולסון, ובסיוע שלה לקולסון בזמן החריטה, במקום לעצור אותו, כטעות נגררת שלה. הכל מתחבר לתקרית בבחריין, שממנה עד החריטה מיי החליטה שלא לתת לאנשים לחדור לשיריון שלה יותר. הכח של הסצינה הזו הוא לא רק ביכולת שלה לתאר את מיי כדמות מורכבת ומשתנה, אלא גם בכך שהוא מסביר את הבחירה הנוכחית שלה להצטרף למועצה, והחלטות שקולסון ומיי לוקחים בהמשך הפרק.

סימונס ופיץ מביאים לסקאיי את הבובה מהאוטובוס (שכזכור הייתה גם לקאל במשרד), וקולסון משלח אותה ואת לינקולן לדרכם. ראינה מבשרת לגורדון על חיזיון לפיו שילד הולכים לתקוף את הכפר, ואומרת שפגישה של ג'יינג עם שילד תגרום לכך. במקום זאת, היא מציעה שהיא עצמה תהיה זו שתדבר עם שילד. ג'יינג מדברת עם מישהי בכפר שאורזת מה שנראה כגבישי טריגן, ומרגיעה אותה שמדובר באמצעי זהירות בלבד. גורדון מביא את סקאיי ולינקולן חזרה, וסקאיי דוחקת בג'יינג לדבר עם קולסון. בגיבוש התכנית של ההגעה לכפר, גונזלס טוען שקולסון לא צריך להיות זה שידבר עם האיניומנס: הקשר האישי שלו עם סקאיי, שקולסון תופס כחוזקה, הוא בעיניו סיכון. ברגע מצויין של המשכיות לסרט, גונזלס מקביל את הסיטואציה הנוכחית לזו שבמסגרתה אי פיקוח על טוני סטארק בשל עיוורון של חבריו איפשר לו ליצור את אולטרון, ומיי מציעה שגונזלס יהיה זה שיגיע לכפר. קולסון מסכים, בהקבלה עלילתית נהדרת להחלטה של גונזלס לשלוח אותו לבסיס של הידרה בפרק הקודם.

לפני המשימה, נסגרים עוד כמה קצוות: בשיחה בין פיץ וסימונס, מתגלה התהום שעוד פעורה בינהם: פיץ מתנגד אידיאולוגית להכנסת האיניומנס לאינדקס, אבל מעבר לכך, הוא רואה באי ההריגה של וורד כמה שמבדיל בינם לבין וורד, בעוד סימונס רואה בכך כישלון. מאק מתפטר מסיבות גזעניות (ראו תגובתה של פשוט יעל בנושא). ג'יינג מתלבטת עם קאל לגבי המפגש עם שילד, ויכולתה להוביל את האיניומנס למלחמה בהם. קאל מבקר את שילד אבל מודה כי לקולסון איכפת מסקאיי, ולבסוף מציע להסגיר את עצמו לשילד כדי להוכיח את הכוונות הטובות שלה. מיי ובובי לוקחות קווין-ג'ט לצורך סיור מקדים. במשרד של קולסון, האנטר ופיץ מבקרים את החלטתו לתת לגונזלס לצאת, בסצינה קומית מוצלחת.

חלקו האחרון של הפרק מלא בסודות ותהפוכות: גורדון ניגש לג'יינג במה שנראה כמו תחילתה של הפיכה, ווויבר מעניקה לגונזלס קופסה שהיא "פוליסת הביטוח" שלהם. או-אז נחשף שמיי מטיסה את הקווין-ג'ט של גונזלס, מה שאומר שזו אינה מיי עם בובי, אלא קארה – שזוכרת את מה שבובי עשתה לה. בובי מביסה את קארה, אבל עם נחיתת הקווין ג'ט, וורד יורה בה עם האקדח המרדים. ג'יינג כולאת את ראינה לאחר שגורדון סיפר לה על ניסיון ההפיכה שלה. היא מוסרת את קאל לשילד בליווי סקאיי, שמותירים אותה ואת גונזלס לבד. גונזלס מדבר על הצלקות המשותפות שהותירו הידרה בו ובג'יינג, ומציע לה את הקופסא. מיי מסבירה לסקאיי שקולסון וגם היא עצמה לא בפגישה בשל חוסר אובייקטיביות, ושגונזלס הוא איש יותר טוב ממה שהיא חושבת (באמירה שמהדהדת את זו של קארה על וורד). לגבי ג'יינג, ניכר כי מיי פחות בטוחה. בקופסה יש תליון שנלקח מהמשרד של ווייטהול, שהיה שייך לג'יינג. גונזלס מתאר את המניע של שילד בביקור ומטרתם: לסמן את האנשים בעלי הכוחות על מנת שיהיה ניתן לעצור אותם במידה והם גורמים לרע. ג'יינג משיבה שראתה בעבר אנשים מסומנים בשל ההבדלים בינהם, מתוך פחד (אולי התייחסות למקורותיה הנאציים של הידרה). קאל מועלה לקווין-ג'ט, אבל עליו נמצאות מבחנות עם החומר שנותן לו את כוחו. ג'יינג מציעה לגונזלס מתנה משלה: גביש טריגן. היא מסבירה שהם התחילו לגדל את הגבישים על מנת שלא לאבד את היכולת של הטריג'נסיס. עם זאת, הם לא הצליחו להפריד את המתכת של הדיויינר החוצה, שהיא קטלנית לבני אדם רגילים. היא שוברת את הגביש, והורגת את גונזלס, תוך שהיא מפלילה אותו בניסיון להרוג אותה.

רצף פיתולי העלילה שהוביל לנקודה הזו הוא לא רק מותח, הוא גם אלגנטי ומסתמך על בניית דמויות מוצלחת: בניגוד לציפייה שנבנתה אצל הצופים. לגונזלס וראינה היו כוונות טובות. ובכל זאת, הם נפלו קורבן לחולשות שלהם: המגלומניה של ראינה, והצורך של גונזלס לשאת אקדח במשא ומתן על שלום. לגבי ג'יינג, הטוויסט כנראה מוצלח בין היתר בשל השלווה שאיפיינה את הסצינות בכפר עד הפרק הנוכחי, גם אם הוא לא מכפר על חוסר העניין שיצרו בזמן אמת. הטוויסט של וורד וקארה הוא מעט פחות אלגנטי: קצת קשה להאמין שקארה הצליחה להרים קווין-ג'ט מבלי שאף אחד ישים לב, ובדיעבד הסצינה שבה היא מובלת לכליאה הייתה הטעיה שלא נבנתה מספיק טוב לפני כן.

בטיזר הסיום, וורד מבטיח לקארה סגירות, אבל זו תדרוש מעט עבודה לפני שהם יהרגו את בובי.

  • פשוט יעל

    אמנם בינתיים הפסקתי לצפות בסדרה, אבל עדיין מעניין אותי לקרוא סיכומי פרקים – ואני חייבת לציין שהסיכום הנוכחי מזכיר לי את הסיכומים השבועיים של אופרות-סבון שהייתי פעם רואה במדריך הטלוויזיה ('טיפני פוגשת את קאל ומוסרת לו את החפץ המסתורי שקיבלה מאנג'לה, שמסתבר שהוא מזכרת שאנג'לה ירשה מאביה החורג שמוכיחה שהוא אביו הביולוגי של קאל שברח לצרפת בילדותו. באחוזת קולסון, אמבר רבה עם בן ומסתגרת בחדרה, בלי לדעת שאחותה התאומה טיירה בדרך לאחוזה. מה הסוד שמסתירה דייזי?'… וגו'). אני מאמינה לך שהכל נעשה טוב, ואפילו אלגנטי, אבל אלוהים אדירים זה מעייף.

    • שין-גימל

      התלבטתי בזמן הכתיבה, כי הבנתי שזה הולך להיות הסיכום הארוך ביותר שכתבתי עד עתה. אבל זה בין היתר כי כל כך הרבה קרה, לעזאזל.

    • שין-גימל

      ועוד משהו – בפרקים הקודמים הצלחתי לחלק את הביקורת לקווי העלילה השונים. בפרק הזה קווי העלילה השתלבו זה בזה באופן שלא אפשר זאת. בהיבט הזה, הפרק הזה הוא למעשה *פחות סבוני* מהפרקים הקודמים, כיוון שהוא מרגיש יותר כמו עלילה אחת מגובשת מאשר כמו אוסף המשכי התרחשויות נפרדים.

  • Nachman Ben Harush

    מסכים איתך שזה היה אחד הפרקים הטובים העונהץ אולי חוץ מפרק הפגרה הזכור לטוב
    אהבתי מאוד את התגלית על "פרוייקט תטא" ואת הסצינה שחושפת אותה. בכלל , נחמד מאוד שפשוט הראו את זה בתחילת הפרק, וניגשו להמשך העלילה, מבלי להתעכב על כך יותר מדי.
    ככלל, באמת פרק מצויין, עם חמישה טוויסטים, אחד מהם כפול. תענוג

  • שין-גימל

    רפרנס שאני מחבב שאני רואה שגם ב io9 לא הסבירו (גם אם הזכירו את המספר) – המספר 47 שמופיע על הדלת של החדר עם האבן. הופעת המספר היא בדיחה פנימית שמגיחה מדי פעם לסדרות טלוויזיה. http://en.wikipedia.org/wiki/47_%28number%29

    • Nachman Ben Harush

      נכון, גם אני חשבתי על זה:)

  • Nachman Ben Harush

    ממתין בציפיה דרוכה לסיכום פרקי הסיום המדהימים!:)

  • Roy Sharabi

    וואו אתם חייבים לזרז את הביקורות לפרק 21 ו22 פשוט וואו איזה פרקים.
    בכללי גם יותר נוח שכבר תפיצו את הדיון ביום השחרור של הפרק ואם הכותבים רוצים להיות זריזים בכיף. אם לא אף אחד לא צריך להיות תלוי בהם. זה פשוט הורס את כל המומנטום של הדיון.

© עידו ישעיהו