אימפריית הטיילת 5.04: קואנטו

פורסם ע"י ‏yaddo‏
בתאריך 29/09/2014 בקטגוריה ‏כתבות, סיכומי פרקים

מה חשבתם על "אימפריית הטיילת" עונה 5 פרק 4?

Boardwalk Empire - 05x04 - Cuanto

  • Michael Ginzburg

    ידעתי. פשוט ידעתי. פסל האמפייר סטייט בילדינג אותו קיבל אל קאפון אכן היה חלק פעיל בהתפרצות זעם נוספת ושגרתית מצידו. בכלל, הסצינות של אל קאפון תמיד מפיחות אנרגיות משוללות רסן בסאגת הפשע המורחבת. הרגע בו היה נדמה כי ג'ורג' מיולר/נלסון ואן הולדן נחשף וראשו עומד להתפצפץ מאקדחו של קאפון גרם לי לכסוס ציפורניי. שמחתי לראות כיצד החוש הבלשי של ואן הולדן טרם אבד והוא ניתב את כעסו של קאפון בעזרת מניפולציה קלה מדי על האגו והפניית אצבע כלפיי לוציאנו. ועכשיו משהחפרפרת באירגון של קאפון חשפה כי ואן הולדן נמלט ומבוקש על רצח, העניינים יהיו מרתקים יותר בהמשך.

    מרגרט ונאקי. ניצוצות מקסימים של כימיה נושנת. פינג פונג רטורי מענג. אני לא מבין כלום באופנה אבל השמלה האדומה המהפנטת של מרגרט נראית לי מודרנית מדי, לא? בכל מקרה, מרגרט במיטבה כשהיא שיכורה, המבטא שלה כה מתוק. ברקע, מותה של סאלי. היא הייתה דמות נשית כריזמטית בסדרה בה אין כמעט נשים חזקות (געגועיי לתובעת) וכעת חסרונה בחייו של נאקי תהפוך את מהותו קטנה עוד יותר. בפרק הקודם הוא נשאל משהו בסגנון של "בשביל מה אנחנו עושים את כל הכסף הזה?" ונאקי השיב "בשביל להשאיר משהו מאחוריי". אז איזו מורשת בדיוק יותיר נאקי? עברו הנגלה לנו בסדרת פלאשבקים עלול להתפרש כמבט פשטני וצפוי על ילדותו אבל שורשיו ומניעיו הם המפתח לנאקי הנוכחי. הצילום בסדרה הזו לא פחות ממדהים, מזיגה נפלאה של צבעים חמים וקרים, דימויים נוגים של טקסטורות רגשיות.

  • סתם אחד

    ספויילר למה שלא קיים……

    (רק עכשיו ראיתי שיאדו התייחס לכך בסקירה של הפרק הראשון אבל בכל זאת אכתוב את אשר על מר ליבי).
    אני באמצע הצפייה (9:42)- אבל אני פאקנג לא מאמין שעשו לי את זה….
    הייתי משוכנע עד עמקי נשמתי שהסדרה קפצה ל-1929 רק בשביל טבח יום ולנטיין- והנה הוא מופיע בשתי שניות בתור אזכור בודד ב"יומני גבע כרמל" מקרטעים בשחור לבן?!? כאילו מה פאקנג עבר לכם בראש….???

    אוף, ואני כבר דמינתי סצינה מסוגננת עם מוזיקה מהפנטת, שחזור תקופתי מהמם בשילוב ה-סצינות המהפנטות מהפרק האחרון בעונה 3 (בעיקר זו של ריצ'ר הארו זצוק"ל ה"יד, אך גם של החבר'ה של קאפון) עם סצינת הטבח מ"הדרך לרדמפשן" (אחד מהסרטים שלדעתי לא זוכים למספקי אזכור ביכולת השחזור התקופתי שלהם והשפעתו על הסדרה הנוכחית ומד מן ודומותיהן).
    אוף II

  • שיח רחב ועץ גבוה

    פרק מאכזב, ומה שעוד יותר מאכזב הוא הכיוון שאליו ככל הנראה הולכת העונה הזאת. מרגרט היא אחת הדמויות הכי פחות מוצלחות בסדרה לדעתי, והחזרה של נאקי אליה, גם אם זמנית (וככל הנראה תגבר עם היוודע דבר מותה של סאלי), נראית לא קשורה בעליל להתפתחות העלילתית שראינו מתחילת העונה.

    בניגוד לקודמי כאן בתגובות, אני חושב שהכימיה בין בושמי למקדונלד היא אחת הקרירות והמבאסות שיש בסדרה, לא מעט "בזכות" דמותה הצנונית של מרגרט (בניגוד, למשל, לכימיה הנהדרות שהייתה, להבדיל, בין בושמי לסטאלברג-רות'שטין או אפילו בין בושמי לארקט). זה הרגיש לפרקים כמו ניסיון ליצור (ספוילר קטן למד מן) ל-The Better Half ממד מן, הפרק שבו דון ובטי נפגשים במחנה הקיץ של אחד הילדים. אבל בניגוד למקרה ההוא, שבו נראה שהזמן רק חידד את ההבדלים ביניהם, אבל גם את תחושת שותפות הגורל, כאן היה הד חיוור לדינמיקה הזו.

  • Saturn

    הכותבים ממש משתדלים להפוך את העונה החמישית לחלשה מכולן.

    זה פשוט מדהים איך הם עושים את הבחירה הכי גרועה שיש בכל צומת. קפיצת זמן ענקית ועונה של 8 פרקים? אז לבטח זה יגרום להם להיות יותר עניינים, יותר ישירים, לקצוב את הזמן כמו שצריך, לא להתעסק בדברים מסביב, להדק את החגורה — אבל לא. שוב מנסים יותר מדי סיפורים עם יותר מדי דמויות, שוב מבזבזים את הזמן כמו הפרק ההוא ששליש ממנו הלך לפריצה לבית של צ'אקי והחבר שלו שהייתה בזבוז זמן אחד גדול ולא שירתה את צ'אקי או שום דבר אחר במאומה.

    והבזבוז הכי גדול – הפאקינג פלאשבקס החסרי-תועלת האלה. מי פה חשב שזה מה שנקבל כשהוא שמע שהעונה הזו תכלול פלאשבקים? מה אתם דמיינתם? כשאני חשבתי איך אפשר להוציא מהפלאשבקים האלה טוב ותרומה בעונה קצרה שכזו חשבתי על דברים אולי כמו שיראו לנו את ג'ימי וריצ'ארד במלחמה סופגים את פציעותיהם; חשבתי אולי להראות את ג'יליאן כנערה לפני ואחרי האונס; להראות את נאקי בשנות ה20 המוקדמותמאוחרות של חייו; אולי להשתמש בפלאשבקס כדי לכסות חלק מהדברים שקרו בקפיצת הזמן.
    אבל איך הכותבים החליטו להשתמש בזה? בדרך הכי גרועה שאפשר לדמיין כמובן! בואו נתמקד בנאקי בן 12 לאורך תקופה של מספר חודשים.

    זה גרוע בכל כך הרבה מובנים:

    1. לאחר שנדמה שהסדרה הפנימה את זה שנאקי הוא גיבור משעמם ונהפכה להיות סדרת אנסמבל שחילקה את הפוקוס בין הדמויות, הכותבים עשו אחורה פנה ומנסים עכשיו לדחוף ביתר שאת את נאקי כדמות הראשית ושבקדמת הבמה. פשוט לא. את הקרב הזה הפסדתם מזמן. ואם רציתם פלאשבקים כאלה אז מקומם היה אולי בתחילת עונה 3.

    2. כבר למדנו כמעט הכל לגבי חייו המוקדמים של נאקי לכן לפלאשבקים האלה אין ערך מוסף בהשוואה למה שיכלו לעשות עם הזמן הזה.

    3. בגלל התקופה הזמן הצעירה והמוגבלת, נדמה שהכותבים מנסים בנואשות להחדיר משמעויות בפלאשבקס ולגרום לנו לנסות לפרש כל מה שנאמר בכמה מובנים כאילו לקשר בין נאקי הילד לבין זה שהכרנו ב4 העונות. 'אה זה מסביר את X, אה, בגלל זה נאקי הוא Y'. לדוגמה, משפטי ה'עשה ואל תעשה' שהשריף אומר לנאקי הילד לקראת סוף הפרק הזה.
    זה בוטה, זה מלאכותי וזה בלתי סביר שהם מנסים לייחס את כל 'אבני הבניין' של דמותו של נאקי לתקופת הזמן הקצרה הזו בהיותו בן 12. היה עדיף אם היו מראים אותו בן 18 או 25 כשזה יותר היגיוני ואולי גם בתחילת דרכו בטרז'רי או משהו.

    ועוד בפרק הזה, כל החלק של מרגרט ונאקי נראה כמו משהו 'לזכר הימים הטובים' שמסכם את כל היחסים שלהם וסוגר את הפינה הזו. בפני עצמו זה בסדר ובלתי-נמנע אבל בהתחשב בזה שהעונה הזו מבזבזת זמן יקר על כל הדברים שציינתי והקצב נשאר אותו קצב אז מדובר בעוד מקור לתסכול.

    • Michael Ginzburg

      תמיד חשבתי כי הסדרה הייתה הרבה יותר טובה ומשובחת אם נאקי היה דמות שולית בעוד דמויות כמו ג'ימי דרמודי, אל קאפון, ואן הולדן, לוציאנו, רוטשטיין, איליי וג'יליאן היו העיקריות.

    • אין לי זמן לכתוב עליה כמו שהייתי רוצה, אבל רק אומר שאני אישית ממש אוהב את השתלשלות האירועים שהובילה את מרגרט בחזרה אל נאקי. אם הצרתי בתחילה על הקפיצה מעל מותו של רוטשטיין ושיתוף הפעולה בינו לבינה, הסדרה מצאה דרך מאוד מחוכמת לגרום למותו לחולל מהפכים גם שלוש שנים אחרי כן. ומאחר שזו עונה אחרונה המשלימה מעגלים, מן הסתם מפגש בין נאקי למרגרט הוא בכל מקרה בלתי נמנע. נכון לעכשיו נראה שהנשיקה ביניהם הייתה לפרידה (לא באופן כללי כי עדיין יש להם עסקים, אלא במובן הרומנטי בלבד).

      אני גם מאוד אוהב את הפלאשבקים, למרות שכמוך ציינתי בביקורת על הפרק הראשון שהם מראים לנו דברים שכבר ידענו באופן כזה או אחר. גם בהם יש סגירת מעגל והאנשה הכרחית של נאקי לפני סיום הסדרה. מאוד עוזר שהילד שמגלם את נאקי הצעיר פשוט נהדר.

      מה שכן, אני מאוד מסכים לגבי השחתת הזמן בפרק הקודם עם צ'וקי ועמיתו. לא הבנתי את זה, והכי פחות הבנתי את ההתעקשות של אם המשפחה להשאיר בביתה, ליד בתה הצעירה, את שני האנשים האכזרים האלה לאורך כל כך הרבה זמן תוך סיכון גדול, במקום להראות להם מראש את מה שהם באו לראות ואת העובדה שזה לא ישרת אותם.

      • Michael Ginzburg

        הילד המגלם את נאקי עילוי של ממש.

  • ocean

    הפלאשבקים הם אחד הדברים הכי יפים עד כה בסדרה. האחרון שלהם היה נפלא ממש, משום שהוא שיקף היטב את מה שהאחים לקחו מארוחת הערב הזו: איליי לקח את הג'וב של בעל הבית (איש חוק שעובד למען איש מושחת – במקרה שלו זה נאקי) ואת המשפחתיות שלו, ונאקי לקח את התסכול על כך שאין לו משפחה כזו וגם את הרצון להסיט אנשים לא רצויים מדרכו במקום להתחמק מהם ("אתה יכול לעצור את אבא שלי?").

    גם לי השמלה של מרגרט קפצה לעין. אולי בגלל שזה נראה כאילו היא לובשת את הריאות שלה בחוץ. אם זו היתה מדמן, הייתי חושדת שזה מסמל משהו על כך שהיא מחפשת נואשות אוויר לנשימה. תכל'ס, ניכר שהיא ציפתה שנאקי יזמין אותה אליו (ואולי גם לחייו) וראו שהיא היתה מאד מאוכזבת שזה לא קרה.

  • דון דרייפר

    עשה רושם שנאקי איבד כעת את שארית כספו כשהימר על הסוס של בקרדי שעה שמיסטר רוני נאלץ לברוח מקובה
    מלבד זאת הקשרים שלו עם סאלי היו תמיד לא ברורים. למה היא עושה בשבילו את "העבודה השחורה" ומדוע זו בכלל נחשבת בעיניה עבודה שחורה?

© עידו ישעיהו