המשרד 9.12: נאמנות לקוח

פורסם ע"י ‏נדב רזון‏
בתאריך 28/01/2013 בקטגוריה ‏כתבות, סיכומי פרקים

שתי הערות לגבי "המשרד" 9.12 (ספוילר).

נתחיל מהאנקדוטה – אחד מחבריו של ג'ים למיזם שבו הוא עובד מגולם ע"י לא פחות ולא יותר מאשר… בן סילברמן. האיש שבעצם אחראי על ייבוא הסדרה מאנגליה ואשר שימש לתקופה קצרה ולא הכי מוצלחת כנשיא חטיבת הבידור של רשת NBC.

ולחלק החשוב יותר – ממש אהבתי את הקטע שבו נגלים לנגד עינינו, לראשונה בהיסטוריה של הסדרה, אנשי צוות הצילום. ויותר מזה – אהבתי את הסיטואציה והדרך שבה זה נעשה. כל כך מתאים לגרג דניאלס: באנושיות רבה. לראות את פאם הבוכיה מדברת אל "בראיין" כאל חבר אמיתי ואת אותו בראיין מגיח מאחורי המצלמה ומתנהג אליה ברגישות ומרעיף עליה חום… מה אומר ומה אגיד, זה היה רגע מקסים ומחמם לב.

אגב, למרות שהויכוח של פאם וג'ים היה אמין כשלעצמו – הכוונה היא בפרט לדינמיקה של הויכוח ולעובדה שהקונפליקט נבנה באופן איטי ועדין מזה זמן מה ואפשר היה לכאורה להבין את המניעים של שתי הדמויות ולכאוב את כאבן – עדיין לא הכי אהבתי את ההתנהגות של ג'ים כלפי פאם. אפשר להבין את התסכול שלו, אבל חוסר הרגישות כלפיה כשהוא יודע שהוא משאיר אותה לבד עם סיסי בזמן שהיא עובדת ובקושי יש לה זמן פנוי ממש צרם לי. לא אהבתי אותו ברגעים האלה.

ועוד נקודה לסיום – המתיחה ה"היסטורית" של ג'ים מתחילת הפרק הייתה גאונית. אחד הטיזרים היותר טובים שלהם בתקופה האחרונה.

תגיות:
  • לגמרי מסכים לגבי האופן שבו נחשף הצוות, אורגני, אנושי ונוגע ללב. "בראיין", דמות מובנת מאליה עבור פאם ועבור כולם, שאנחנו לא הכרנו כלל לאורך תשע השנים שבהן ידענו כל דבר על כל אחד בסדרה. בעולם מתוקן זה יכול היה להיות גיים צ'יינג'ר במהלך הסדרה.

    • בעיני הביצוע טיפה פספס. היה מתאים יותר שהיא היתה שואלת את בראיין "מה אני אמורה לעשות", שהוא יגש אליה, ואז יהיה הקאט. כל מה שקרה אחר כך נראה כמו קפיצה גדולה מדי. אני מקווה שבדיעבד זו תראה כמו החלטה עריכתית הגיונית לדוקומנטרי.

      כל הפרק וכל העונה מרפרנסים לעונות ועלילות קודמות, ואני אוהבת את זה. המתיחה העתיקה היתה כזו, אבל גם הנאמנות, שחזר לפרקים בהם מייקל לא הבין שמערכת יחסים עסקית היא לא אישית, עם כל הנלווה לכך.

      • מיכאל גינזבורג

         היא עשתה לו מחווה עם הידיים שמתורגמת ל"מה אני אמורה לעשות", זה יותר ריגש.

        • הביקורת היא בכל מקרה לא על זה.

          • מיכאל גינזבורג

             לא חושב שזו "קפיצה גדולה מדי". יש בנייה הדרגתית של חשיפת הצוות,
            זה החל בפרק הפתיחה של העונה.
            מעיין ואני חשבנו על רעיון לעונה 10: התרחשויות דרך עיני הצוות.
            חבל שלא יקרה.

            • החשיפה הדרגתית משום שקיום המצלמות הוא, בדרכו, חשיפה. כשדוויט נפצע מייקל נכנס איתו לבדיקת CT (או MRI?) ומוריד את המיקרופון – נוכחות הצוות. כשמייקל הולך ליער בsurvivor man ודווייט מזמין את הצלמים להצטרף – נוכחות.
              יחד עם זאת, בהגיון הפנימי של הדוקומנטרי שהצוות הזה מצלם, אף פעם לא ראינו אותם, ואף פעם לא שמענו את השאלות שהם שואלים. בעונות המוקדמות (בעיקר בעונה 3 כשפאם לבד), היא מתקשרת לא מעט עם הצוות. האמת, שהופתעתי מכמה שזה רווח אז, וכמה התרחקו מזה. משתמשים בצוות למתיחות, מבקשים שיפקחו עין על אנג'לה ודוויט, כאלו דברים.
              וכמובן שכל הזמן הם גם ממש דיברו עם הצוות. הציעו להם קפה. הצוות בטח ניגש לפאם והציע לה ניחום אחרי beach games או אחרי casino night.
              אבל למה מראים אותם עכשיו? ובסדר, אני לגמרי מבינה למה, אבל למה בראיין היה צריך לבקש שיכבו את המצלמות ולא חתכו בדיעבד מיד אחרי כניסתו לפריים? זו חריגה סגנונית מספיק גדולה בשביל שאני אתהה על הסיבה שלה, ויש לי הרגשה שאין לה באמת פשר, מלבד מנסיון לרגע הגדול הזה שבו הצוות נחשף (וכנראה יוביל להריגת הפרוייקט "המשרד").

            • maayan1

              חחחחחח "מעיין ואני"? אתה הצעת את הרעיון, אני אמרתי שזה מעניין, אבל שזה לא יחזיק עונה שלמה, אבל זה יכול להיות מגניב לכמה פרקים…

              • מיכאל גינזבורג

                כן, בשיחות המתקיימות לפנות בוקר תמיד יש צפי להעלות רעינות טובים 😉 

  • Velvet

    איזה יופי של רגע. איזה יופי של כתיבה. יוצרי הסדרה שמרו את האס הזה בשרוול עד הרגע שהם היו צריכים לחשוף אותו, ולא לפני. לגילוי הזה יש פוטנציאל להעיף את סופה של הסדרה לגבהים חדשים!

    אגב, תיאוריה: סטיב קארל משקר, והוא אכן יופי בפינאלה – יש לי תקווה קטנה בלב שבשוט האחרון של הסדרה יראו אותו יושב בבית וצופה בדוקומנטרי 🙂

    • קארל הגיע לאחרונה "להגיד שלום לקאסט", אז יש יסוד סביר להאמין שהוא צולם אפילו ממש שם במשרד.

      • Velvet

         יש! איך קיוויתי שזה שקר שהוא לא יגיע. מחזיקים אצבעות. 🙂

  • אני חושבת שהגילוי של צוות הצילום היה יפה ומאוד התאים לאירוע, אבל ממש ממש לא אהבתי את הסיבה – חסר להם שינסו להפריד בין ג'ים ופאם לקראת הסוף! זה ממש הרגיש כאילו דוחפים מישהו ביניהם…

  • עידן דקל

    ואני רק רוצה להעיר שללא קשר לאימפקט הרגשי של החשיפה, בדיעבד מפריעה לי העובדה שיש בום-מן בצוות. זה שיש צוות של שניים או שלושה צלמים שמצליחים להמנע מלצלם זה את זה דורש ממני מספיק סיספונד. להוסיף לזה גם בום-מנים כבר עובר את הקו, מבחינתי.
    מה גם שבמהלך כל הסדרה ראינו שהעובדים מסתובבים עם מיקרופונים על גבי החולצות שלהם, אז מה פתאום צוות הצילום נזקק לעזרת בומים חיצוניים?

  • לגבי הריב של ג'ים ופאם – מאוד הגיוני שג'ים, שנמצא בלחץ רב ואחרי אכזבה מרה מחפש סיבה לריב. כולנו היינו שם, לא?

    • maayan1

      מסכימה, לדעתי הוא יותר כועס על עצמו מאשר על פאם ומשליך את זה עליה. זה היה רגע ממש מורכב ומרגש (אני מדברת עוד לפני *ה*קטע- רק הריב עצמו). הזדהיתי עם שני הצדדים בו זמנית והבנתי את התסכול של שניהם, וזה היופי הכ"כ גדול בסצנה, שאין שם מישהו "רע" אלא מצב בעייתי ומורכב… ועצוב מאוד…
      אני גם חושבת בעיקרון שעל הנייר כאילו פאם "יותר צדקה" בויכוח, אבל זה ממש לא משנה, כי לא שפטתי אף אחד מהם, כי הבנתי מאיפה נובע המקום של ג'ים, וקראתי מבין השורות שהוא יותר כועס על עצמו מאשר עליה…אגב, גם ריגש אותי שהיה לו כ"כ חשוב להיות בהצגה של הבת שלו. זה בכלל לא מובן מאליו בתור אבא. אני מכירה מלא אבות שלא מעניין אותם הופעות של הילדים שלהם בכל מיני חוגים (במיוחד אם זה ילדה ומופע בלט, ובד"כ אם זה משחק כדורגל של הילד זה יותר חשוב להם). 

      ולגבי הקטע עם הבום-מן לי אישית לא אכפת לי אם זה קפיצה גדולה מדי, זה כ"כ ריגש אותי שלא אכפת לי מהגיון ומכלום. אגב, אני ממש מקווה שהבום-מן הזה זה לא איזה רמז שיהיה משהו בינו לבין פאם, אני ממש לא רוצה משהו כזה… הייתי מעדיפה שבמקום הבום-מן החתיך הזה, זאת תהיה בחורה, או סתם מישהו מכוער, או מבוגר, שהאפשרות הזאת לא תעלה בכלל….

      אה.. ואמן שסטיב קארל חוזר לפרק האחרון.. אמן אמן אמן…(וגם מקווה שקלי וראיין ואנדי יופיעו בפרק האחרון.. מישהו יודע משהו בקשר לזה?) 

      • לא יודע לגבי אנדי, אני מניח שהוא יגיע, אבל קלי וראיין צפויים להגיח.

        • Nir

          יכול להיות שלא הייתי מעודכן, אבל קרה משהו עם אד הולמס שהוא לא מופיע בפרקים האחרונים? עד מתי זה אמור להימשל?

          • גם אני לא מעודכנת. עלילתית הוא עזב לכמה פרקים, לא? לא לנצח…

            • Nir

              כרגע קראתי באחד האתרים שהוא אמור לשוב בפברואר או מרץ.
              מסתבר שיש לו עומס צילומים ובגלל זה הוא מיעט להופיע.

  • איילון צפון

    קשה להתייחס ברצינות לקיומו של צוות הצילום אחרי שהיוצרים עצמם "שכחו" שהוא קיים בעונות הקודמות. היו כל כך הרבה רגעים לא הגיוניים לצילום, שזה מגוחך לנסות ולהכניס אותם עכשיו כאילו הם היו שם תמיד. בראש ובראשונה הסצינה בה קאת'י מנסה לפתות את ג'ים במלון, וכל הצוות נמצא איתם בחדר כביכול, אבל בעצם לא.
    בעונה הקודמת הם קצת סגרו את הגולל ועברו לסגנון של "משפחה מודרנית", שבה אין באמת צוות צילום אלא סתם גימיק של קונפשנלס. זה לא מפריע לי שם, כי כך נבנתה הסדרה. זה כן מפריע ב"המשרד", שהתגאתה בהימצאותם בעונות הראשונות.

    • חנה

      אבל סצנת הפיתוי של קאת'י צולמה כשצוות הצילום מחוץ לחדר

      • מיכאל גינזבורג

        לא מדויק. בשביל שהם היו יכולים לצלם אותם מחוץ לחדר, היה צורך להעמיד צוות שלם על רצפת מדרגות החירום, לא ריאלי.
        לכן, כל אותו קטע של קאת'י (העלימו אותה מהסדרה כלא הייתה, קצת מצחיק) והפיתוי –
        סטייה מוחלטת מהפורמט הדוקומנטרי. 

    • לאורך כל הסדרה ג'ים מסתכל למצלמה, אז אי אפשר להגיד שהיא לא שם. הם עיקמו קצת את חוקי ההגיון, אבל הצוות בהחלט שם. הוא היה נוכח גם בעזיבה של מייקל, למשל.

      • maayan1

        וגם הרגע הגילוי על כך שג'ים ופאם ביחד בתחילת עונה 4- הצוות ממש נוכח שם. זה היה רגע גדול לדעתי 🙂

  • Saturn

    יאפ היה מצויין. שיחזרו בהם מהיותה העונה האחרונה.

    מה שמוביל לתהייה האם משום שהם יודעים שזו העונה האחרונה אז צוות הכתיבה יורה בכל התותחים ואילו לא היה מדובר בעונה האחרונה אז העונה הזו הייתה מתפתחת בצורה אחרת ובאופן לא משביע רצון.

    • maayan1

      סביר להניח שכן…

  • maayan1

    ומעבר לכל מה שנכתב, מסכימה עם מה שנאמר על הטיזר… כ"כ אהבתי אותו, במיוחד לפלשבק של ג'ים של לפני 7 שנים מכין את המתיחה, עם השיער של ג'ים של עונה אחת… אחח איזה כייף!!!

  • No

    אין ספק שלדוגמא ב-parks and recreation הצוות הרבה יותר מורגש בשוטף – בממוצע כל 3 דקות מישהו מסתכל למצלמה במבט מופתע או מזועזע, בייחוד בן (אדם סקוט) שהפך את זה למומחיות (כמו גם אפריל (אבורי פלאזה)).

    לא זכורים לי כמעט מצבים בהם הצוות התערב, אבל ביום-יום הוא הרבה יותר מורגש ביחס שבין השחקנים למצלמות.

    • maayan1

      דווקא אני מרגישה הפוך. אולי בעונות האחרונות של המשרד היה פחות הסתכלויות למצלמה, אבל בראשונות היו המון כאלה, לא פחות מ-p&r, בנוסף, במשרד יש הרבה פעמים ממש התייחסות ממשית לעובדה שצוות מצלם אותם, גם ב"ראשים המדברים" (הרבה פעמים הדמויות אומרות- "רגע, אז מה הייתה השאלה?"). בעזיבה של מייקל, כשג'ים הולך לבקר את פאם באוניברסיטה ו"מסיט" את הצלם כדי להיכנס לחדר, כשהצוות חושף את הקשר של ג'ים ופאם, כשמייקל רוצה להתמזמז עם ג'יין ומנסה להשתיק את המקרופונים וכמובן מגביר אותם במקום, וכו' וכו'… ב"פארק אנד רק" צוות הצילום הרבה פחות נוכח בעיני, לדעתי הוא לא ממש חלק אינטגרלי מהסדרה, אבל מעין פיתוח, שידורג פורמט חדש לסיטקום. כמו שעד כה היה את הפורמט של 4 מצלמות עם הצחוקים ומחיאות הכפיים, אז אולי יתפתח פורמט סיטוקומי מוקומנטרי מבלי חשיבות לצוות הצילום, זה פשוט יהיה הפורמט של תכניות מסוג זה, ואני מקווה שזה יקרה כי לדעתי לפורמט הזה יש פוטנציאל רב, והקהל לא ינסה לחפש היגיון (כמו שהוא לא מחפש היגיון בלשמוע פתאום צחוקים של קהל באמצע סדרה). 

      אבל אם כבר דיברנו על מבטים של הדמויות למצלמה ב-p&r, אז הנה מייקל שור מדבר על זה- ומציין שזה כמעט אף פעם לא חלק מהתסריט אלא בחירה של השחקנים, וגם מציין שלכל דמות יש משמעות אחרת במבט (ועוד כל מיני דברים מעניים, אני חולה על הראיונות האלה…):

      http://www.youtube.com/watch?v=F5oXQAQbSYs

      • גם "משפחה מודרנית" משתמשת בצילום מוקומנטרי, ושם מצהירים במפורש שזוהי בחירה סגנונית ושאין באמת עניין עם צוות צילום שמתעד אותם.

        • maayan1

          טוב, עוד לא יצא לי להשלים את משפחה מודרנית, זה ברשימה, מקווה שיזדמן לי בקרוב. אני באמת מקווה שכל הקטע המוקומנטרי יהפוך לטרנד זה יכול להיות מעניין. האם גם במשפחה מודרנית יש מבטים למצלמה? והאם יש שם "ראשים מדברים"? 

          • צפיתי רק בחצי העונה הראשונה. ראשים מדברים כן, לא זוכר אם יש מבטים למצלמה.

            • Nir

              ב"משפחה מודרנית" יש הרבה מבטים למצלמה בכל ארבעת העונות. בעיקר של פיל (טיי בארל) ולפעמים גם של קלייר (ג'ולי באוון). זכור לי גם פעם אחת של הילדה היילי.

              זה דווקא נחמד כשזה נמצא שם מבלי באמת להתייחס לזה.
              דומה במקצת, כמו שנאמר כאן, לצחוקים המוקלטים שלא באמת גרמו לצופה לתהות סביבם.

    • ב"גנים ונוף" אין, פשוט אין, מישהו שמסתכל למצלמה טוב יותר מכריס פראט (אנדי).

      • maayan1

        אני חושבת שכולם מסתכלים למצלמה "טוב". טוב, לא כולם, הדמויות שאני אוהבת בעיקר, אבל אני חולה על איך שבן מסתכל, זה כל פעם קורע אותי מחדש כי הוא עושה את זה בתזמון כ"כ טוב (בד"כ שאנשים אחרים עושים שטויות), וזה לא מצחיק אותי עד שהוא תוקע מבט למצלמה ואז אני נשפכת. אני גם מאוד אוהבת שאפריל מסתכלת, הרבה פעמים היא דווקא עושה את זה כשהיא מראה רגש ואז כזה מתביישת בזה, אני מתה על הקטעים האלה כי זה מרגש אותי כל פעם. 

  • מיכאל גינזבורג

    פרק 13 ו-14? מישהו? נקודת מפנה בסדרה! 

    • איילון צפון

      אותי בעיקר הדהים שגרג דניאלס מצליח להוציא דברים טובים אפילו מהעלילה המטומטמת של אוסקר/אנג'לה/הסנטור.

  • חנה

    למה? בגלל צוות הצילום? הקשר בין פאם לבריאן?

    • מיכאל גינזבורג

      גם ולא רק.
       

© עידו ישעיהו