החיוך

פורסם ע"י ‏ocean‏
בתאריך 01/10/2012 בקטגוריה ‏כתבות, סיכומי פרקים

ספוילר "הומלנד" 2.01

http://i1213.photobucket.com/albums/cc466/yyaddo/Homeland-02x01-TheSmile.jpg?t=1349112122

לזכותי יאמר שניסיתי. עוד יותר לזכותי יאמר שאני לא מתכוונת לחזור על הטעות הזאת. פרק עמוס קלישאות, חורים ומסר מאד טרחני ומתייפייף. רק חסר שיהיו שם פרסומות קופצות פרו-מוסלמיות או משהו, כי זה בוודאי לא מספיק להציג את אשתו של ברודי מזועזעת עד דמעות-ריצת אמוק למחסן-הפיכתו-שימוש בדמגוגיית "אם הבת שלך היתה מזדיינת האנשים האלה היו סוקלים אותה"-השלכת ספר הקוראן לרצפה, מזה שבעלה שממילא לא היה דתי במיוחד הפך למוסלמי. כמה מוסלמי? כזה שלא ידעתם שהוא כזה כי מלבד התפילות במחסן הוא לא הציג דבר וחצי דבר לעולם. אתם מבינים, צופים יקרים? האמריקאים הרעים והבורים חושבים שכל המוסלמים הם מן השטן! ורק דיינה הקדושה המעונה מאירה את עינינו ומגנה על המוסלמים, מבינה את אביה, ואיכשהו תמיד צצה בכל מיני אפיזודות שלו בהן היא לא אמורה להיות, גם אם זה אומר להסתובב בשתיים וחצי בלילה בגינת הבית.

כמו כן: איזה כיף שאפשר לחפש חופשי במשרדי ה-CIA או מוסד סודי ביותר ביותר ביותר כלשהו, מבלי שיהיו שם מצלמות אבטחה כמו כאלה שיש אפילו בשדה תעופה לבנוני עלוב או סתם רחוב בראשל"צ. איזה כיף שאפשר לפתוח כספת עם קוד מבלי שתהיה התראה על פתיחתה. זה לא שאנחנו חיים בעולם בו זוטות כמו משיכה מכספומט שולחות לנו אוטומטית מסרון לפלאפון. ספיקינג אוף פלאפונים: אם קארי וסול מתקשרים ביניהם בחופשיות דרך הסלולאר וכן מוסרים מידע מסווג, אם במילא צריך לתאם פגישה עם אשתו של מנהיג החיזבאללה באמצעות שליח אישי – למה לא לנסות להעלות את קארי על הקו לפני שמסתכנים בפגישה פנים מול פנים? זאת ועוד: פלאפונים מאובטחים? אהמ, לא. לפחות דברו בקודים, לעזאזל.

ואף מילה על פגישתו של ברודי וה"עיתונאית" – כמובן פליטה פלסטינית מ-1947 כמו אבו-נאזיר (עובדה שאם אינני טועה אנחנו מגלים לראשונה), כי איכשהו נקמה אישית וכואבת על הפגזה רשלנית אמריקאית במסגרת המלחמה הפרטית שלהם באפגניסטן זה לא מספיק, וצריך גם להכניס את הכיבוש הישראלי בכסות של פעולה ישראלית באיראן. איך ברודי מדבר איתה בכזאת חופשיות? "משלנו" או לא, איך ברודי, הנחת בעל החושים החדים, לא לוקח בחשבון את האופציה שהיא נניח תקליט את השיחה ביניהם ותשתמש בה כדי לסחוט אותו לבצע כל מיני פעולות כאלה ואחרות בהמשך?

בקיצור: נורא.

נקודת אור: נחמד להיתקל בשחקנים ישראלים. קלרה חורי הנהדרת, יאיר לוטן שממש הזדקן (או שמא זה רק איפור מכוון?). רק יעל שרוני, שחקנית טובה בימים כתיקונם, שיחקה זוועה בדקה המסכנה שניתנה לה. לא נורא, גודל המעמד וכו'.

נ.ב: למען הסר ספק: אני שמאלנית, כך שהטרוניות שלי לגמרי לא קשורות לפוליטיקה אלא לעלבון שחשתי כצופה עת ניסו לדחוף לי אידיאולוגיות בכוח במסווה של עלילה גרועה.

תגיות:
  • מעבר לכל הדברים שאפשר להגיד (שכבר אמרתי בעבר, ואת אמרת את מה שאולי לא), קו הזמן של הסדרה ממש לא הגיוני. עיסא (אייסה) היה אמור להיות בן 13, כלומר הוא נהרג לפני 3 שנים לכל היותר. כלומר, בשלוש שנים הספיק ברודי להפוך לטרוריסט, לגדל זקן ושיער ארוך, להתגלות, כל הסיפור של העונה שעברה, להבחר, לעשות חייל ולהגיע לרשימה הקצרה לתפקיד סגן הנשיא.
    בקיצור, קשקוש בלבוש.

    כפי שאמרתי בסיום העונה שעברה, לסדרה יש מסר מאוד ברור שהיא רוצה להעביר, והיא עושה את זה בצורה הכי גסה שאפשר, כדי שחלילה לא יהיה מישהו שאולי לא יקבל את המסר הזה כראוי (ועדיין, אני בטוחה שחצי מהצופים רואים את הסדרה ככתב אישום נגד האיסלאם).

    • ocean

       גם אני תהיתי בשעתו לגבי עניין הזמנים:
      http://tvyaddo.com/2011/12/homeland-01×11-the-vest/#comment-388706678

    • מיכאל גינזבורג

       הוא לא הפך טרוריסט. וחרף כל הדברים, היא מותחת ומעניינת,
      אפשר להתכווח על הדרך בה המסרים מוצגים. אני חושב שהפרק הזה
      היה מרתק לכל אורכו, חורי העלילה משרתים את רצון התסריט למהר וזה פגם
      אבל לא סוף העולם.

  • Damn straight.

    אני חושב שכבר כתבתי את זה פעם, אבל "הומלנד" נראית כגרסה איטית של "24", הסדרה הקודמת שיוצריה היו חלק ממנה. ולא ש-"24" הייתה גרועה, להפך, בעונות הטובות שלה היא הייתה אדירה, אבל הסיבה שהיא קמלה בסוף ימיה הייתה כי היא כבר לא ידעה לחדש. הסצינה בפרק פתיחת העונה השנייה של "הומלנד" שבה דיוויד בא לקרוא לקארי למשימה, הייתה ממש כמו ג'ק באואר שנקרא לעזור למדינתו כי איזה מחבל מוסלמי דרש לדבר רק איתו בפתח העונה השישית (והגרועה ביותר של "24", Just sayin). הסצינה של ברודי במשרד של דיוויד הייתה כמו אלף סצינות באלף מקומות אחרים. כשהוא חזר לכסאו וקולו של דיוויד נשמע מחוץ למשרד, אשכרה אמרתי בקול למסך, "פספסת משהו. מה פספסת?". את המחברת שלו הוא פספס.

    בקיצור, זה היה רצף של קלישאות שמקשה עלינו להחליק את הפגמים ולאפשר לסדרה לקלוח. הדבר היחיד שהיה טוב בפרק בעיניי הוא קארי, ובמיוחד החיוך שעלה על פניה כאשר הכניסה ברכייה לאשכיו של רודפה. באורח מקרה, מסתבר שגם בעיניי קברניטי הסדרה זה היה רגע המפתח של הפרק, כי הם קראו לו "החיוך". מה שיקרה איתה מכאן והלאה הוא באמת הדבר העיקרי שמסקרן כרגע.

    • מיכאל גינזבורג

      קלישאות או לא, הסדרה הזו מעניינת, כאמור. היא לא תהיה לעולם טלוויזיה
      מצוינת או משובחת באמת, הרבה בגלל דברי איימס ואושן אבל יש לה חושים
      חדים של הידוק עלילתי נאות. וכמובן שחקנים מעולים.
      24 הייתה בידור ותו לא והומלנד לפחות מנסה להיות קצת יותר רצינית. 

      • מהו אותו "הידוק עלילתי נאות"? הרגע אושן הצביעה על אלף ואחד חורים.

        • שלא לדבר על כך שכל מהותו של ברודי מבוססת על שטות בלתי מתקבלת על הדעת.

          • מיכאל גינזבורג

            יש דמויות, יש קונפליקטים, יש מסרים, יש מתח ועניין.
            עכשיו, הגישה היא מהודקת. בחרו בדרך אולי קצת צדקנית להציג
            את הדברים אבל זה עובד בעקיפין כי קשה לא לרצות לדעת מה יקרה הלאה. 

            • ocean

              מה זה "גישה מהודקת"? אני שואלת ברצינות.

              לגבי השאר:

              "24 הייתה בידור ותו לא והומלנד לפחות מנסה להיות קצת יותר רצינית": דווקא בגלל שהיא שואפת להיות דרמה רצינית צריך לצפות ממנה להתנהג ככזו, קרי, בלי קלישאתיות-יתר מפהקת, בלי מסרים לא סמויים וחד-צדדיים, בלי חורים בדברים הכי פשוטים וכו'. אם היא כן נופלת לבורות האלה, הרי שהיא נשארת סדרה יומרנית ותו לא.

              המשפט שלך וההסבר שלי תקפים *מבחינתי* גם לגבי 'שובר שורות' (לא מעוניינת לפתוח פה דיון עליה). דוגמא נוספת אם כי צולעת יותר: 'אללה איסלם' מתיימרת להיות סדרת דוקו על האיסלם הקיצוני באירופה, ובפועל מגישה לי אסופת קלישאות עטופה בסילופים עובדתיים מגמתיים.

              אם לך זה לא מפריע – אשריך. לי זה מאד מפריע שמציעים לי ארוחת גורמה ונותנים לי מנה חמה.

              • מיכאל גינזבורג

                 גשיה מהודקת – טוב ורע לא קיימים ב'הומלנד',
                הם מתקיימים כאחד.
                את יכולה לומר שלא נאה לך העמדה של הסדרה אך זכותה להביע אותה בדרכה שלה, עמוסת חורים אולי, קלישאתית אולי, וזה כמובן משרת את חוש הביקורתיות כי הציפיות הן למוצר טלוויזיוני אמיתי ומסעיר. הומלנד אולי לא מספקת את זה אבל מתח ועניין יש בה, לצד הבעיות שציינת.

                • ocean

                  התגובה שלך לגבי "גישה מהודקת" נראית כמו משפט סתום אקראי של מבקרים פלצניים מפעם, שחושבים שהשימוש בשיטה הזאת מוציא אותם חכמים או משהו. ובכן, זה לא.

                  לגבי השאר: הדגשתי שזאת לא העמדה, כמו האופן בו היא ננקטת – בכוח, בגסות, בצורה מופרכת שהופכת את העלילה למגלגלת עיניים. זה לא משרת ביקורתיות, זה מעודד אנטגוניזם.

                  כשתרד מהקטע הזה של כתיבת ססמאות חסרות פשר ותחליט לחשוב ולספק תשובה למה ששאלתי, תאותת.

                  • מיכאל גינזבורג

                     איזו שיטה?
                    המילה "מהודקת" היא פלצנית?

                    אם אין לך עניין בסדרה והחיפוש המתמיד אחר חורי עלילה ופגמים הוא המשרת את תאוות הצפייה שלך ולא ההנאה, למה לעזאזל את ממשיכה בקטילות הקשות אחריה?

                    כל חור שהעלית, ניתן להסביר. אני לא בא להגן על התנהלות הסדרה, מניעי הדמויות או המסרים החריפים והשקופים שהיא מציגה אבל אפשר ורצוי לשים את בערת הביקורת בצד ולא לקחת הכל בצורה כבדה. יש בה עניין ומתח ושחקנים מעולים.

            • ocean

               אני מגיבה פה מפאת קוצר מקום:

              כתבת 'גישה מהודקת' (ועוד קודם לכן – 'הידוק עלילה'), אין לי מושג למה התכוון המשורר אז ביקשתי ברצינות שתסביר את עצמך. במקום זה אתה מורח אותי בכל מיני משפטים חסרי פשר כגון: "טוב ורע לא קיימים ב'הומלנד',הם מתקיימים כאחד". מה זה קשור בכלל? מה זה קשור להנאתי מהסדרה או לא? איך זה בדיוק קשור לכך שאתה מדמיין שאני צופה במיוחד כדי לקטול, למרות שהמשפט שפותח את הפוסט הזה הוא: "לזכותי יאמר שניסיתי. עוד יותר לזכותי יאמר שאני לא מתכוונת לחזור על הטעות הזאת"?

              לא ברור.

              כן ברור שלא רק שאתה לא מיטיב לקרוא את מה שאחרים כותבים, אתה גם לא מיטיב לקרוא את עצמך.

              • מיכאל גינזבורג

                 מיטיב גם מיטיב. אני מבין ומסיק מהפוסט שלך על הפרק
                שאין את מתכוונת לשוב אליה וחידדת את הנקודה שלך.
                למה שאמרח אותך? אני לא מעריץ את הסדרה, אני פשוט נהנה ממנה, בלי לקחת אותה ברצינות, למרות שהיא מתיימרת לכך. ומה שברור לך, מסתבר שאכן ברור אך ורק לך.

                • ocean

                  אז אני מסיקה שגם אתה לא מבין את מה שאתה כותב, אחרת היית עונה לי על השאלה ששאלתי ("מה זה 'גישה מהודקת'? אני שואלת ברצינות") במקום להמשיך לזיין את השכל.

                  • מיכאל גינזבורג

                     אמרתי לך מהי גישה מהודקת, אולי תרצי להציץ בדבריי הקודמים.
                    והמרירות שלך לא נספגת בי, אני לא אכנס לרמה הזו. על מה ולמה כל המהומה שאת יוצרת פה ונכנסת למקומות נבזיים ואישיים?
                    כי לא הסברתי צמד מילים מסוים? ברצינות?

                    • ocean

                       לא ענית, כתבת משפט סתום פשר שנראה לי שגם אתה לא מבין, וביקשתי שוב ברצינות גמורה שתסביר לי כדי שאני פאקינג אבין טוב מה ניסית לומר וגם אגיב באופן ענייני. לא רוצה? לא צריך. אבל אנא, אל תהיה קדוש מעונה ותתפלא על התגובה התקיפה.

                    • מיכאל גינזבורג

                       הסדרה לא מפוזרת. היא מהדקת יחדיו כראוי את תתי העלילה הכללית: ברודי והשתלבותו בצמרת הממשל (המהירה מדי וחסרת הפשר, כפי שציינת נכונה), קארי ושובה הכפוי למסגרת הCIA, אירועים פוליטיים חיצוניים המשפיעים ישירות על ברודי וקארי, מסרים פרו איסלמיים המוגשים אמנם בזלזול רגשי מופגן –
                      כל אלה מתהדקים יחדיו כאמור ויוצרים תבנית עניינית ומותחת, חרף הפגמים הרבים שמצאת ואני מסכים עימם. לא טענתי שהומלנד מצוינת ומפליאה לתאר בדיוק ושכלתנות את הפערים החברתיים והשבריריים בין המצוי לרצוי אך בתור מוצר טלוויזיוני נטול יומרות היא עובדת. ועוד דבר, נו הארט פילינגס, לא אוהב להרגיז אנשים ואל אוהב להתרגז. אולי הייתי לא מובן ומקווה שלהבא נבין אחד את השני..

    • maayan1

      ספויילר.. הומלנד 201, אני מניחה?

      לגמרי 24!!! אני כבר אמרתי לכולם שזה פשוט גרסה שונה ל-24 בערך מהפרק השלישי של העונה הקודמת… אבל הדבר שמנחם אותי- פה, ג'ק באוור הוא אישה! והיא לדעתי, דמות קצת יותר מעניין מג'ק באוור, ובגללה אני ממשיכה לראות. אני מסכימה שבסדרה יש הרבה בעיות, ולא רק החורים העלילתיים, אבל מבחינתי זה שווה את זה בגלל הדמות של קארי שאני כ"כ אוהבת… מסכימה על עניין החיוך- כשלה היה חיוך, גם לי נמרח חיוך על הפנים- ובגלל זה שווה לצפות בסדרה.

      חוץ מזה, שאני כן מרגישה שהיא דיי השתפרה מהעונה הקודמת. אבל עדיין אוהבת לקרוא השמצות וניטפוקים, אז קודוס אושן… הצחקת אותי מאוד 🙂

  • ארז

    ממרומי פרק 12 של העונה הקודמת (עוד פרק אחד למניאק!), אני חייב לציין שנפלתי שדוד לסדרה, ולקארי (קלייר דיינס) במיוחד

    •  עד שאעשה דף סדרה (וגם ל"חסרי בושה" שממתינה בסבלנות), אתה יכול לקרוא את הדיונים שלנו על העונה הקודמת דרך תגית הסדרה.
      http://tvyaddo.com/http:/tvyaddo.com/topics/tag-slug/homeland/

      • ארז

         תודה.
        הרגע ראיתי את הפרק הראשון בעונה השנייה ב-yes ומיד עם סיומו רצתי לבלוג, לקרוא את הפוסט הזה. יש לי עוד לגלול עד למטה את התגובות, לפני שאפתח את הבטן המלאה שלי (לחיוב, בניגוד לדעה הרווחת פה 🙂

  • miss bojarsky

    את צודקת, בהכל. אבל עדיין די נחמד לי ואני מאד אוהבת את קארי. אז נראה איך זה ימשיך. 

  • תתש

    בקשר לפסקה הראשונה, ככה רוב האמריקאים חושבים. גם חלק גדול הציבור בארץ חושב ככה אז אני לא ממש לא מבין את ההפתעה או ההתרעמות לגבי הסצנות האלו. סביר להניח שברודי הוא מוסלמי די דתי כי הוא פאקינג תכנן להיות שאהיד. הזריקה של הקוראן לרצפה והתגובה של ברודי (והקבירה של הספר) מראים לנו יותר ממעשי הבגידה שהוא ביצע, שלמרות כל ההתלבטויות והקונפליקטים שלו את הצד שלו הוא בחר.

    בקשר לפסקה השנייה, ממתי יש מצלמות במשרדים פרטיים כלשהם? במיוחד במשרדים של בכירי CIA? אפשר עוד איכשהו לקבל את הטענה על הכספת, אבל זה לא כזה מופרך לחשוב שלא יהיה רישום של פתיחה וסגירה.

    הפיכתו של אבו-נאזיר לפלסטיני אכן צורמת ומריחה לא טוב, אבל לא נראה לי שהם מנסים להכניס את הכיבוש ככסות לפעולה ישראלית באיראן. הכתבת בפירוש אומרת שהפיגוע המתוכנן הוא בתגובה לתקיפה ישראלית באיראן. זה גם מה שיקרה במציאות.

    בקשר להחזרתה המהירה של קארי – בראיון שקראתי עם יוצרי הסדרה הם אמרו שהם מעדיפים להחזיר את קארי כבר על הפרק הראשון ולוותר על האמינות בקטע הזה, כי הם לא רוצים לאבד את האנרגיה שהיא מכניסה לסדרה רק כדי לראות אותה "נורמלית". אני תומך בבחירה הזאת.

    רק אני חושב שהבמאי עשה עבודה איומה בלהפוך את יפו לבירות? ביירות היא עיר מודרנית, לא עיירה בלי בניין גבוה מ-3 קומות. אני לא יודע למה הוא התרחק מהים ומהפרוייקטים החדשים ביפו, דווקא שם יפו נראת יותר כמו ביירות. בכלל, הם עשו טעות שהם צילמו פה ולא באיסטנבול למשל.

    • ocean

      במקום העבודה הקודם שלי היו מצלמות במעגל סגור. גם בנוכחי. וכן, גם במשרדים
      מסוימים. איפה שיש מאגר מידע, יש אבטחה. הבחור מחזיק אצלנו במשרד מאגר
      מידע מהמסווגים ביותר שיש, מן הראוי שיהיו שם מצלמות אבטחה או לכל הפחות
      אחת שמיועדת ספציפית לצילום הכספת המדוברת.

      לגבי האיסלם: אני חושבת
      שהבנתי את ההכללה הזו בפעם הראשונה שהציגו לנו אותה בכלל ובסצינה האמורה
      בפרט. מה שמפריע לי זה כל 5 הפעמים שחזרו על כך לאחר מכן, למקרה שלא קיבלנו
      את המסר.

      • אורח

        חייב רק לציין שבשום אופן לא תמצאי מצלמות אבטחה בתוך משרד שמדברים עוסקים ומציגים בו חומר מסווג… בכניסה אולי כן, אבל לא בפנים, איפה שבעיקרון גם אמורים לשהות בלי מכשירים סלולריים וכד'

    • רייצ'ל

      בנושא הצילומים בישראל: http://hazfalafel.com/post/32885387693
      (לי דווקא בלטו בזמן אמת מספרי הבתים הכחולים, אבל בחייאת, מה המניעים שלכם לשים דווקא את שתי החולצות האלה בפריים?)

      • כבר ראיתי את זה. לאורך הפרק חיפשתי רמזים לכך שזו ישראל, דברים שהעריכה החמיצה. זכורים לי מספרי הבתים, אבל מה שבלט בעיניי יותר מכל היו לוחיות זיהוי צהובות שבשוגג לא הוחלפו ע"י לוחיות לבנוניות בשלבי הפוסט-הפקה.

        • i/s

          לרגע היה נדמה לי שנתקלתי באיזה מג"בניק באמצע סצינה כלשהי שבה קארי מסתובבת לה ברחובות, אבל לא התעמקתי מספיק.

      • maayan1

        גדול- התמונה של מנדי פטינקין!! אני דווקא לא פקפקתי יותר מדי בסט הצילום- אבל יש עוד שמסכימים עם מה שתתש אמר:

        http://www.haaretz.co.il/gallery/television/1.1846062

    • ארז

       לגבי יפו-ביירות: אני חושב שזה עניין של זוויות צילום – בקטע מסוים לי לפחות היה ברור שטיפה יותר קלוז אפ היה מכניס לפריים שילוט בעברית, למשל.

      בקשר לחזרתה של קארי: מה שאתה כותב פה על יוצרי הסדרה נשמע הגיוני בהתחשב לרזומה הטלוויזיוני שלהם (אני מכיר אותם עוד קודם ל"24" – מ"ניקיטה" ומהעונה האחרונה של "פלקון קרסט". הם בהחלט בוחרים בכל פעם מחדש ב-Storyline Driven Drama (או ליתר דיוק, Action Driven Drama) על פני Character Driven Drama. במקרה הזה (לאור התמה המאוד מרכזית בעיניי בעונה הראשונה, עליה ארחיב בהמשך ובנפרד), דווקא חבל.

  • kfir

    ראיתי את הפרק ממש אתמול בלילה וכמה מפתיע לא אהבתי. לפני הביקורת בואו נספור כמה הופעות אורח היו (הכוונה ישראלים) כמו קלרה חורי, יאיר (ג'ונה) לוטן ויעל שרוני ועל זה נגיד WTF? כמו כן שיחק בתפקיד הערבי הרצל טובי. אם פיספסתי מישהו עימכם הסליחה. 

    ואיך הפרק? לא עשה לי את זה. נראה שיוצרי 24 רצו להיות כמה שיותר אקטואליים יתר על המידה (עם "הפצצה") שישראל שיגרה לאיראן. כמו כן היה צפוי שדיינס תחזור לCIA (מלמדת תלמידים ערבית? ברצינות?) נראה שלא ידעו איך לתמרן בין להיות פרו ישראלי לבין הבת של ברודי שהיא פרו איסלאם (בגלל אביה) לבין החיוך המוזר שדיינס חייכה אחרי המהלומה של טובי לבין הויכוח בין ברודי לאישתו ג'סיקה שהייתה מביכה וגם די גרועה. לא יודע מה לבחור יותר. 

    זה היה מבולבל, פטריוטי ואמריקאי מלוקק משהו. אם ככה נפתחת העונה, מה עוד יכול להיות בהמשך אני אומר. מאכזב. 

    • Saturn

      היא מלמדת אנגלית תלמידים ערבייםמוסלמים.

      • kfir

        אוקיי שיהיה התבלבלתי. ולא שזה משנה שהפרק עצמו לא היה טוב. אומנם לא קשור אבל עדיין הייתי חייב להגיד שוב. ועוד משהו הפעם לגבי קשת, הקטע הקריפי שהם כל כך גאים ומייחסים לו  בזכיית הומלנד באמי בשבוע שעבר קצת תמוהה ולא קשורה. מצד שני מי אמר שאין לקשת קומדיות? 

    • להבא אתה חייב לפרט יותר מ"בתפקיד הערבי שיחק X", כי יש בסדרה הרבה, נו, ערבים. רק בפסקה הבאה הבנתי שמדובר ברודפה של קארי ברחובות "ביירות".

      • kfir

        הכוונה הייתה אילו שחקנים ישראלים הצליחו להשתחל לפרק הראשון. ואגב במקום לצלם ביפו יכלו לצלם נגיד בירושלים, עכו, חיפה וכו.. ברור שהצופים האמריקאים זה יראה אותו דבר אבל בחייכם יש לכם כל כך הרבה כסף, לא יכולתם להשקיע בעוד מחשבה מקורית? גידי רף, מישהו? 

        • אני יודע, התכוונתי לדמויות. כתבת "הערבי", ויש הרבה דמויות ערביות בסדרה, בטח בסצנות שהתרחשו בביירות. רק כשציינת שנית שהרצל טובי היה הבחור שרדף אחרי קארי, הבנתי בדיוק במי מדובר.

        • והדבר הכי מקורי שגידי רף (או קשת, יותר נכון) הצליח לעשות זה למכור את הסדרה שלו לרשת אמריקאית. "חטופים" עוזרת להוכיח זאת.

          • kfir

            רק שחטופים והומלנד לא קשורים אחד לשני. וזה מה שרף, אבי ניר ורן תלם לא ממש מבינים. אם הם ממשיכים להתעקש שזה שלהם מי אני שאגיד אחרת, זאת אני יכול להגיד ולא רק אני אבל הם בשלהם. שיבושם להם. 

            מה גם שכבר דיברתי בעבר על הומלנד והיא לא סדרה כה טובה. היא מאוד אובררייטד. ולגבי "הערבים" אני מבין וקיבלתי את זה. להבא.

            • ספר את זה להם ולתקשורת הישראלית, שממשיכה לאונן על הרגל של כל משהו שקשור ולו במקצת לישראל וזוכה להצלחה כלשהי בעולם.

              • kfir

                לא חושב שזה יעזור. להפך, זה יכול רק להחמיר. תן להם לחיות בסרט ובאשליות שיש להם איזשהו ניצחון בהומלנד. ההתנהגות הזאת היא ישראלית טיפוסית שזה מבחיל. 

                אבל שחושבים על זה לעומק זה יכול להצחיק. תלוי איך מסתכלים על זה. 

              • Jaguar

                ממש לא נכון! זה היה מוצדק לחלוטין לעשות כתבות ענקיות על השחיין הצרפתי שהיה לו קעקוע בעברית.

  • assafTV

    ובשבוע הבא נחנוך טור חדש: אסף כותב על אבודים

  • assafTV

    טוב אני רק חושב "בקול" עכשיו אבל למעשה הומלנד היא שתי סדרות שונות שהולחמו להן יחדיו. האחת היא סדרת מתח/אקשן/ריגול א-לה 24, השניה היא "קארי מתיסון – סוכנת בהפרעה" שהיא, כמיטב המסורת של שואוטיים, מציבה במרכזה דמות נשיות חזקה אך עתירת פגמים (העשב של השכן, מזל סרטן, האחות ג'קי, טרה).
    לא יודע מה איתכם אבל אני מאד נהנה מ"קארי מתיסון – סוכנת בהפרעה".

  • Saturn

    ספויילר לפרק:

    My god, Brody!

    לא אשקוט ולא אשתוק עד שכותבי הסדרה יתנו תשובה לסוגיה הכי תמוהה שראיתי אי פעם בטלוויזיה. לבן-אדם קוראים ניקולאס ברודי (כפי שקטע 'בפרקים הקודמים' הזכיר לנו) אז למה לעזאזל אשתו ממשיכה לקרוא לו ברודי?!!!?!?!

    בלתי נתפס ופשוט מרגיז באופן מיוחד שאחרי ששמים לב לזה זה פשוט הורס את הסצנות שאמורות להיות אמוציונליות.
    היו שני מקרים בפרק שג'ס קראה לניק בשם משפחתו (ומשפחתה) והם היו רגעים אישיים שפשוט לא ייתכן שלא תשתמש בשם הפרטי. תגובתה השמחה והמופתעת על כך שהוא כנראה יהיה מועמד לסגן הנשיא בבחירות הבאות: 'אלוהים ברודי!' ופעם שנייה בסצנה הטעונה במוסך: 'כל פעם שהלכת למוסך שיקרת לי' -'לא' – 'כן, ברודי, כן.
    WTFFFFFF בום ישר הוציא אותי מהסצנה. מה למען השם קורה פה? מסר סמוי וטוויסט עתידי מטעם הכותבים? מסופקני.

    אני לא יכול יותר! ושוב, מי שכן קורה לברודי בשמו הפרטי הוא סגן הנשיא שפשט רגל מבחינה מוסרית ואשת הקשר של אבו-נזיר. וכמו שאמרתי לגבי העונה הקודמת, פלא שברודי מצודד איתו?

    העיתונאית הצליחה להוציא את אסטס מהמשרד ואמרו שה DCI התערב וביקש ממנו להגיב לה באופן אישי. מה פשר התפקיד הזה והאם ניתן להציע שהאיש שממלא את המשרה הזו כחפרפרת שבעזרתה ניתן לניק הקוד לכספת?

    לגבי עניין המצלמות. אני לא יודע. אני בהחלט יכול לדמיין שעבור האנשים הבכירים בארגון שעברו VETTING מכל כיוון לא תדרש הצבת מצלמות במשרדים שלהם. אשמח לדעת עם הפרוטוקולים ואופן האבטחה האמיתי במקומות כאלה שונה ממה שנראה בתוכנית.
    זה היה קצת מוזר שהעיתונאית נזהרת לוודא שאין במשרד של ניק מכשירי הקלטה ומצלמות אך לא הזכירה כלום לגבי המשרד של אסטס. משהו בסגנון 'ואל תדאג לגבי המצלמות – אין כאלה נטפל בזה'.

    אותו דבר לגבי העניין עם הפלאפונים.

    אהבתי את הסצנות בהן קארי מתקשה בשינון הכיסוי שלה.

    הסדרה עשוייה היטב והיא מעניינת וקולחת. זה לא נוגד לאי-סדרים וקלישאות בהן היא משתמשת – גם כשבוחרים בדרכים והאמצעים הזולים יותר צריך לפחות לבצע אותם בצורה מניחה את הדעת.

    ודיינה מצויינת.

    • assafTV

      לגבי זה שגם אשתו קוראת לו ברודי ולא ניקולס – יש אצלי מישהי בעבודה שכולם כולל כולם קוראים לה אך ורק בשם המשפחה שלה. זה עד כדי כך מושרש שגם היא עצמה אומרת שזה מוזר שקוראים לה בשמה הפרטי ולא בשם משפחתה. השם הזה פשוט הפך להיות מעין טריידמארק שלה. עכשיו, אני לא יודע אם גם בעלה קורא לה בשם המשפחה ולא בשם הפרטי כשהם לבד אבל אם אשמע שזה אכן המצב זה ישמע לי טבעי לגמרי.

      אז לפחות אצלי, זה שאשתו קוראת לו ברודי, לא נשמע צורם.

      • Saturn

        זה שונה במקומות כמו בעבודהבתי ספרצבא ושאר מקומות עם היררכיה כשפונים לאנשים בשם משפחתם – בכל זאת זה שם המשפחה, אבל לקחת ולעשות ממנו איזה שם חיבה (שבטח זה יותר מוזר כשהזוג מתחתן) שאשתו משתמשת בו 100% מהזמן ובכל סיטיואציה מתמיהה אותי מאוד.

        אם אני זוכר נכון, ג'ס לא קראה לברודי בשמו הפרטי אף פעם בסדרה. וגם אחרי שהיחסים בינו לבין קארי התחממו היא קראה לו בשם המשפחה ברגעים יותר אישיים.

        • assafTV

          תשובתי, במילה אחת: שמידט

        • מיכאל גינזבורג

          מה עם האוס?
          כשהוא יצא עם קאדי, לא שמעתי אותה קוראת לו גרג 🙂 

          • maayan1

            גם אני ישר חשבתי על האוס… יותר מצחיק שפורמן קרא ל-13,13 כשהם יצאו אאל"ט. אאל"ט גם קמרון וצ'ייס קראו ככה אחד לשני כשהם יצאו, וגם וילסון והאוס קוראים אחד לשני בשמות המשפחה – והם הכי זוג שם מכל הזוגות. מוזר מה הקטע של הסדרה הזאת ושמות משפחה. מה שכן, אני דיי בטוחה שסטייסי כמעט תמיד קראה לו גרג… מוזר..

        • רייצ'ל

          עקב נסיבות כלשהן נטולות קשר להיררכיה, אחד מהבחורים בחיי היה קורא לי בשמי המלא בכל הזדמנות. זה דווקא היה חמוד עד שנמאס לי מהבחור.

          • Saturn

            'אן פרקינס!'

            • כזה.

              אגב, כבר סיפרתי שאני מכירה מישהו שאמא שלו קוראת לו בשם המשפחה, ובטח ובטח אנשים שבנות הזוג שלהם קוראות להם בשם המשפחה (אם כבר, תחשוב על ג'קי במופע שנות השבעים, שקראה לקלסו מייקל ולהייד סטיבן. זה היה מוזר).

              • maayan1

                ג'קי קראה להם ככה בשביל להדגיש את האופי הסנובי והמרוחק שלה (בניגוד לאחוקיה של הקבוצה שקראו לקלסו והייד- קלסו והייד), זה לא בגלל שהיא יצאה איתם (היא קראה להם גם סטיבן ומייקל כשהיא לא יצאה איתם)

                • המניע לא באמת משנה, זו דוגמא למישהו שכולם קוראים לו בשם המשפחה וזה מאוד מוזר שיש מי שלא.

        • יעל וזהו

          זה לא כזה מוזר, עניין האישה שקוראת בשם המשפחה. כבר נתקלתי בזה בעבר.

    • זכרתי שבעונה הקודמת מישהו פה התלונן על שם, בטח אתה, ובפרק הנ"ל זה אכן הטריד אותי במעט.

      מה שהפריע לי במשימה שהוטלה על ברודי זה שמשתמע שלאבו-נזיר (עוד שם בעייתי, מעולם לא מציינים שם אחר, ואילו אבו-X הוא כינוי לאב על שם בנו) יש חפרפרת בסוכנות, מישהו שיוכל להוציא את אסטס ממשרדו וגם לנטרל אמצעי אבטחההקלטה אם יש כאלו. אז למה שהחפרפרת לא תבצע זאת בעצמה, חוץ מלכפות על ברודי לעשות מעשה שבעיניו יתרום למאבק האלים שאליו הוא מתנגד (לא שבעונה הקודמת הפריע לו להכפיש את שמו ושם משפחתו ולהפוך למחבל מתאבד, עכשיו הוא טוב מדי מכדי להיות "טרוריסט")?

      אסף כבר ציין על הצד הטוב של הסדרה, קארי, ואני גם רואה הבטחה בעלילה של דיינה, אם היא תפותח.

      ההפצצה באיראן הייתה קרובה מדי למציאות ותוצאותיה לא משתוות למה שעלול לקרות במציאות.

      • Jaguar

        ובכן אבו-X זה אומנם שם שנותנים לאדם על שם בנו הבכור, אך יש שמות משפחה שמתחילות ב-"אבו" גם כן. בעדה הדורזית אני יכול להעיד על 'אבו-רוקון', 'אבו-זלף', 'אבו-גאזי' וכו'.

      • ocean

        בנוגע לחפרפרת: אנחנו יודעים על קיומה כבר מהעונה הקודמת (הגנבת התער לברודי, ההתראה לפרופסור שבסוף נרצח ואשתו הבלונדה שברחה למכסיקו). למה שהיא לא תבצע את המשימה בעצמה? כדי לא ללכלך את הידיים שלה. האם אם ברודי נופל אז ברודי נופל, אבל החפרפרת נשארת נקיה, נאמנה וזמינה לתרגיל הבא.

        והחפרפרת היא כמובן אסטס, שיתברר שקוראים לו בכלל דקסטר ושמשפחתו מצד אמו אף היא שייכת לפליטי 48 הפלסטינים וזו מצד אביו שייכת לשושלת של עבדים בארצות הברית, ולכן הוא עושה את מה שהוא עושה מתוך רצון קמאי לצדק ודחף בלתי נשלט אך לא ממומש לשווארמה.

        •  לול.

        • והוא עדיין כועס על הנוקמים שלא הזמינו אותו לסיבוב על לאפה.

  • ארז

    קודם כל, אני חייב להודות שאני חדש פה, לא קראתי את השרשורים בנוגע לעונה הקודמת, וגם התזונה הטלוויזיונית שלי קולקלת (כנראה), שכן לא ראיתי מעולם חלק מהסדרות המוערכות שמרופררות פה.

    לאחר הדיסקליימר הקטן הזה, אני רוצה לחדד ולהרחיב נקודה שהועלתה בקטנה בפוסט הזה (לפחות) – אני חושב שהמקטרגים של הסדרה קצת מפספסים את הפואנטה. במסווה של סדרת מתח או ריגול יש בכלל תמה אחרת מרכזית מתחת לפני השטח מבחינתי – והתמה הזו מיוצגת בעיקר בידי קארי, כלומר קלייר דיינס המצוינת.

    הסדרה הזו כאילו באה לדחוף לנו לפרצוף פטריוטיזם אמריקאי, האיום האיראני, איסלאמופוביה או אהדת איסלאם (תלוי איך אתם קולטים את המסרים של הסדרה). בתכל'ס, הסדרה משתמשת בכל אלה כמטאפורה לשדים שבפנים – ואגב כך חושפת באופן אמיץ, מרתק, שיוויוני ומרגש מאוד את עולם ההתמודדות עם מחלות נפש.

    אני חושב שזה בולט בסדרה ממש באופן ויזואלי – החל מאות הפתיחה, המבטא רעשים וטשטוש שצורמים במבט ראשון, דרך גוון הספיה (חום-צהוב בהיר במראה עתיק) שהסדרה נוטה להתהדר בו. קארי, לצורך העניין, היא-היא המרכז של הסדרה, הקודקוד במשולש הדמויות המרכזיות שלה (השניים האחרים הם ברודי וסול), ובניגוד למצופה – לא ברודי עצמו.

    הכל סובב סביל עולמה של קארי, ולא בכדי, היא זו שמסיימת את העונה הקודמת וחונכת את סצינת הפתיחה בעונה החדשה (ולמיטב זכרוני גם את הקודמת) – אנחנו רוצים לדעת מה קורה איתה, איך היא מתמודדת, איך היא מגיבה. קלייר דיינס מצליחה לייצר תצוגת משחק מרהיבה של דמות שמורכבת מניואנסים דקים בין רגעי עוצמה לשבריריות.

    משפטים כמו (וסליחה על הציטוט הלא מדויק): "אני לא יכולה להיפגש איתו, בחמישי בערב אני מכינה פסטה למשפחה עם ירקות טריים שקטפתי מהגינה", מדגימה בצורה מופלאה את הלך הרוח של פגוע נפש, ולסדרה, תגידו מה שתגידו, מגיע כל הכבוד על האופן שבו הדמות שלה מקבלת זמן מסך, מוצגת בגובה העיניים ובאופן מעורר אמפתיה.

    למעשה, אם המקטרגים פה מדברים על כך שהסדרה טובעת במניפסט פרו-איסלאמי, הייתי רוצה לומר שהתחושות שלי כצופה הן שהסדרה מנסה ללכת על הקו הדק בין שפיות לשיגעון ולתהות בעצם: מהו איזון או יציבות נפשית? מי אמר ש-X זה נורמלי ו-Y לא? אני חושב שבהקשר הזה הסדרה מטשטשת את הקווים במתכוון, מצליחה ליצור דמות חולת נפש במרכז הבמה, כשהז'אנר הופך להיות משני ומשמש כמטאפורה שמגימה את התמה הזאת; אם הקווים לא ברורים בין שפיות לשיגעון, אזי מי אמר שנצרות זה טוב ואיסלאם זה רע? העולם המערבי הוא טוב והעולם הערבי רע? לוחמי חופש בזכות חירותה של ארה"ב זה טוב אבל פצצה מתקתקת/מתאבד בפוטנציה בשם הג'יאהד זה רע? כל אלו הופכים להיות הדגמה לשדים שבפנים, אותם שדים שאצל קארי גלשו וצפו על פני השטח.

    לכן, אגב, אני "סולח" לסדרה על מעידות תסריטאיות כאלה ואחרות, כי אני חושב שמגיע לה כל הכבוד (מהיכרות מאוד אינטימית עם מחלת נפש במשפחתי אני יכול להעיד ממקור ראשון שהסצינות האלה משורטטות למרבה ההפתעה באופן ריאליסטי והופך קרביים למדי), שפה הודגשו יתר כל המידה, לטעמי (הם התפל, לא העיקר).

    אני גם לא חושב שהסדרה עושה נפשות בזכות או בגנות האיסלאם. מה שאני חושב שהיא עושה הוא שבדלת האחורית היא תוקעת לנו וואחד מראה לפרצוף ומחייבת אותנו להביט לבבואה שלפעמים לא נעים להביט בה: אולי כצופים אנחנו נכנעים לפחדים שלנו, אם אנחנו רואים בסצינות הרלוונטיות את האיסלאם כדבר רע, או אם להפך. אני לא חושב שהסדרה אחראית לשטיפת מוח, היא רק מייצרת את המראה.

    כמו כן אני חושב שג'סיקה ברודי, אשתו של (מקווה שלא טעיתי בשם), משחקת איום ונורא. די תהיתי למה הדמות שלה היתה כה מינורית בעונה הקודמת, וביחד עם זה שקראתי איפה שהוא שהיא לוהקה כשנייה לגלם את הדמות (הראשונה לא המשיכה לאחר הפיילוט, בו תוארה כאישה חזקה), הבנתי למה: פשוט אין לה את זה. אז פה כבר רואים אותה כאשת פרברים שעולה לגדולה שפשוט לא מוכנה ששום דבר יהרוס לה את התוכניות, אבל תכעסו עליי אם אגיד שאני שונא אותה, ודווקא מעדיף את ברודי עם קארי?

    •  אני אמנם לא מסכים איתך ברוב הנקודות, אני חושב שהסדרה לא מציבה מראה אלא מבססת עמדות מאוד מובהקות שמטילות בה מום, אבל נהניתי לקרוא את הדברים שלך, ואני מסכים שהסיפור של קארי מעניין.

    • ocean

      כמה דברים:

      1. קלייר דיינס לרוב משחקת את הדמות המיוסרת או הפגומה בנפשה. זה די נמאס עלי.

      2. מעולם לא אהבתי את אופן המשחק שלה, כך שבניגוד לשאר שרואים בקארי סוג של עוגן בסדרה לי אין אחד כזה – אני לא מאמינה לה, ואני לא מתחברת לדמות שלה.

      3. אני לא רואה שום מראה בסדרה. אני כן רואה ניסיון גס וטורדני להאביס אותי שוב ושוב בכל מיני דברים, כן, גם במחלתה של קארי שמאד מייצגת את אמריקה אחרי 11/9 – פוסט טראומה מתובלת בהפרעה דו-קוטבית. ולמקרה שמישהו פספס את ההקבלה הזו, התסריטאים דאגו להאכיל אותנו בכפית בנוגע לזה במשך כל העונה הראשונה. יש כאלה שזה לא מפריע להם, אותי זה מרגיז ומייגע כצופה שלא סומכים על יכולת החשיבה העצמאית שלי.

      4. שוב אדגיש שזה לא קשור לפוליטיקה, כמו לאיך שהסדרה בוחרת להציג לנו דברים וגם לרשלנות התסריטאית שלה (לדוגמא, הבעיה בלוחות הזמנים של ברודי החטוף). מצידי שהיו דוחפים פה עניינים פרו סיינטולוגים – זה פשוט לא משנה מבחינתי כהוא זה.

    • כתבת יפה מאוד, אבל אני חושבת שהסדרה מקבלת אצלך ערך בגלל תוכן שאתה יוצק לתוכה, שלא קיים שם באמת (בעיני לפחות, הוא לא קיים שם).
      היו סדרות שהגנתי עליהן בגלל שאני ראיתי בהן משהו שלא בהכרח היה שם, אז אני יכולה להזדהות. וכמובן, כל עוד אתה נהנה – זה מה שחשוב.

    • maayan1

      וואו.. אני אמנם בספק רב  אם לזה התכוון המשורר, אבל הפרשנות שלך מעניינת להפליא – קודוס!! ממש נהנית לקרוא. 

      לגבי הפסקה האחרונה- אני בהחלט רוצה לראות את קארי, וכמה שיותר.. אבל ל-א עם ברודי 🙂

  • ארז

    Fair Enough. תיארתי לעצמי שאקבל תגובות שלא בהכרח מסכימות עם דעתי. עבורי זה יצר חוויה אחרת של צפיה בסדרה.

    אני מבין את הטענות לגבי החורים בעלילה (ובעיקר לגבי ציר הזמנים), ומודה שאולי בסדרות אחרות זה היה מפריע לי יותר (ומעולם התוכן היותר מקורב לסדרה, כאן זה לכל היותר הרגיש לי כמו "מכה קלה בכנף").

    אין מאחוריי את כל הפילמוגרפיה של קלייר דיינס, כדי להיות מואבס עד כלות בדמויות שהיא כן או לא גילמה בעבר. אני דווקא די אוהב דמויות פגומות, נלחמות, חזקות לפרקים ושבורות לפעמים. זה הופך אותן לעגולות בעיניי, ואני חושב שזה מאוד מעניין להציב דמות כזו דווקא ב-CIA. אילולא התמה שאני רואה בסדרה, הייתי רואה בסדרה הזו כמעין "האנטומיה של גריי" בתוך ה-CIA (הווה אומר, סדרת מערכות יחסים בז'אנר סדרת מתח/ריגול). ואיך אומר סיינפלד? Not that there's anything worong with it.

    בכל מקרה, אני שמח להגן על הסדרה ועל התמה שאני רואה בה; אני חושב שדווקא בגלל הטענות שחוזרות פה שוב ושוב בדבר אמינותה של הסדרה, התעמולה שלה וכו', לי באופן אישי מאוד בולט הטיפול המאוד מדויק בכל סצינה העוסקת בהפרעה הדו-קוטבית (שונא את המינוח הזה. מה קרה ל"מאניה-דיפרסיה" הישן והטוב?) של קארי.

    כמה סצינות, דרמטיות יותר או פחות, שעדיין מהדהדות לי (כולל מהעונה הראשונה, שכן בסדרה מתחילתה צפיתי ברצף בשבועיים האחרונים, ואולי זה שמייצר אצלי חוויית צפיה קוהרנטית יותר):
    בפרק הנ"ל, כשאחותה יוצאת נגד הנסיעה של קארי כי "שגרה זה טוב עבורה, והיא חייבת לאכול ולישון כמו שצריך" * (יציאה מדויקת, מה גם שקארי זכתה לביקורת בתחילת העונה הקודמת מהבחור שסייע לה במעקב אחר ברודי על רקע הרגלי החיים הקלוקלים שלה);
    * כשקארי שבורה, פשוט שבורה, מהמפגש עם ברודי כשהיא יוצאת מתחנת המשטרה בפרק 13 ומתאשפזת ביוזמתה בבי"ח פסיכיאטרי;
    * כשלמרות האישה המאוד חזקה ומאוד אינטיליגנטית בתחום המקצועי, נק' השבירה שלה בדיאלוג עם סול בתחילת פרק 12 היא "למה הוא (ברודי) עשה לי את זה (בגד בה, הסגיר אותה לאסטז)";
    * הניסיון שלה לאסוף את שאריות הנפש המרוסקת שלה בסוף פרק 11 רק כדי לגלות שכל העולם (ובייחוד אסטז) לא רואה בה יותר מהתקף מאני ולקרוס אגב כך;
    * לסדר את העולם לפי סולמות הירארכיים שלא מקובלים בעולם הנורמטיבי (צבעים, במקרה שלה), ולגלות שדמות תחליף האב שלה (שכן אביה האמיתי "פגום" אף הוא), סול, הוא היחיד שמוצא היגיון בשיגעון שלה (כשהוא מסדר את הפתקים שלה בקיר), וגם מוכן להגן עליה מול המערכת.

    אז אני מבין שיש לכם ציפיות מסדרת מתח/ריגול ו"הומלנד" אולי מאכזבת אתכם בהקשר הזה. עבורי, אם זה היה נשאר ברמת הז'אנר, לא הייתי מעורב ואולי גם לא הייתי צופה. מבחינתי, זה הערך המוסף של הסדרה שדווקא הופך אותה לאמינה מאוד, בהקשר הספציפי הזה. תאמינו לי.

    • orit

      ארז – מאוד מאוד נהניתי לקרוא את דבריך, ובכלל הדיונים בפורום הזה – מבחינתי יש להם ערך מוסף נעלה ביותר. כל אחד עם דרך ההסתכלות הייחודית לו. תודה לכולכם!

© עידו ישעיהו