ואלאר מורגוליס

פורסם ע"י ‏yaddo‏
בתאריך 09/06/2012 בקטגוריה ‏סיכומי פרקים

ספוילר סוף עונה 2 "משחקי הכס"

http://i1213.photobucket.com/albums/cc466/yyaddo/20a01fe4.jpg

שימו לב, הפוסט הזה נכתב כשמקדימות אותו 36 תגובות

***

אז נראה שאני עובר לספרים.

זה היה פרק נוסף שהחזיר את "משחקי הכס" לסורה, אחרי שקודמו שבר את התבנית. כאילו נתנו לנו טעימה קטנה מהטוב ואז הרחיקו אותו מאיתנו. חזרנו שוב לסיפורים המפוצלים שלא מצליחים ליצור עניין ממשי בזמן המסך הקצר שניתן להם, חתימה הולמת לסימפטום מצער של העונה השנייה כולה, שכמעט בשום שלב לא הצליחה להתרומם באמת.

הפרק האחרון בעונה הציג שלל שיאים שהיו מצליחים להלהיב הרבה יותר אילולא קדמו להם כל כך הרבה מי מנוחות. הדרקונים של דאינריז סוף סוף נותנים עבודה, המתים המהלכים סוף סוף מהלכים, ווינטרפל עולה באש (משום מה), ג'קאן הג'ר משנה את פניו (טוב, זה באמת היה מגניב. אהבתי גם את האזכור למורה לריקוד שלה, נראה שאנשי בראבוס נוטים לעזור לאריה). מותו של מייסטר לואין היה מעציב ונראה כל כך מיותר. חנית לבטן, אללי. עם זאת, השיאים נראו מינוריים ולפרקים כמו דברים שכבר ראינו.

"משחקי הכס" אולי לא הצליחה לייצר עניין כפי שהייתה יכולה בעונה השנייה שלה, אבל במקרה של כמה מדמויותיה היא סיפקה יופי של רגעים רגשיים. הפרק הזה כלל את אחד הנוגעים ביותר בתולדותיה, עת טיריון החבול מכל בחינה משוחח את שיי ובטוח שהיא תלך ממנו. "יש לך חרא זיכרון", היא משיבה, "אני שלך ואתה שלי". רגע יפהפה שלובה בשבירה המאוד אנושית שלו. נראה לי שמכל החזיתות בעונה הבאה, זו הכי מסקרנת אותי. לראות איך טיריון מפלס את דרכו שוב אל המקום שבו היה לו כל כך נוח, בינות לתככים ולאלה שמנסים להרוג אותו, אחרי שנדחק כך אל השוליים על ידי אביו והופשט מכל תומכיו (יוחזר ברון!).

מעבר לכך, הוא האדם ההגון היחיד שם שעוד יכול לדאוג באמת לסאנסה המסכנה. מדהים לראות איך האימה משתקת אותה בכל פעם שמישהו מציע לה עזרה כדי לקחת אותה ממעלה המלך, תמיד סבורה שמנסים לשטות בה. זה חכם מצד אחד, אבל גם מונע ממנה הזדמנויות אמיתיות כמו של הכלב ושל ליטל פינגרז (אני מניח שגם ההצעה שלו כנה). אני מקווה שג'ופרי לא באמת ינהג בה כבצעצוע, סאדיסט ארור.

בסופו של דבר נראה שאנחנו עומדים כמעט בפני מה שעמדנו לפניו בסוף העונה הקודמת. החורף מתקרב ועמו המהלכים הלבנים, ג'ופרי בשלטון וזה נורא, כולם רוצים לכבוש את מעלה המלך, רוב לוחם ברקע כדי להשיב את אחיותיו, אריה משוטטת בדרכים ולדאינריז יש דרקונים. יופי. בהתאם, מה שמעניין הוא בעיקר מה שהשתנה, בעיקר טיריון ותיאון בעיניי. אם נראה שהכוחות העל טבעיים הופכים לכוח משמעותי יותר בעונה הבאה – כלומר פלישה כלשהי של המהלכים ודרקונים בשמי הממלכות – אתחיל להתעניין גם בהם.

תגיות:
  • מיכאל גינזבורג

    ***ספוילר***

    פינאלה מצוין לעונה השנייה, יוצר מתח בלתי רגיל לקראת עונה 3,
    בילד אפ לתפארת!

    -ואלר מרגוליס. WTF. אז ג'אקן הוא איש חסר פנים? מה המוצא שלו בכלל?
    לפחות קיבלנו תשובה כיצד הוא הצליח להרוג כה רבים מבלי להיתפס.

    -אלמנתו של ראנלי מתחתנת עם ג'ופרי. מה יעלה בגורלה של סאנסה
    שכישוריה כשקרנית די עלובים? וכל הכבוד לבייליש שהטיח זאת בפניה.

    -שוב אין לבנים מהלכים, אלא אם כן, ואני מניח שזה נכון, יש להם קשר
    לחבורת הזומבים של הסיום ומסכן סאם! לעזאזל, סצינה מצמררת ביופיה!

    -סופסוף דאייניריז נמצאת על דרך המלך, לא תרתי משמע בינתיים, אבל
    לראות אותה מעופפת על אחד מיצורי האש שלה בעונה הבאה יהיה היילייט מטורף.

    -טיריון איבד את היותו יד המלך. לפחות יש לו לא מעט זמן לשכב במיטה ולחשוב
    על המהלכים הבאים, וכיצד הוא ינקום בסארסיי.

    -אאוץ' עבור תיאון. להתעורר באיי הברזל ולגלות את שעוללו לתכניתו, לא נעים.

    -מה המטרה של הסצינה בה הסוס של טיווין מחרבן?… זה אמור להיות סמלי? LOL

    -הסצינה בה סטאניס מביט אל האש, קצת סתמית.

    -אני ממש מתחיל לחבב את הקשר הנרקם לאט בין בראן וג'יימי, כאלה חמודים!
    "יוציאו אותי להורג בגלל שגנבתי חזיר?!" … וכשאמרו להם "בספירה ל3, שניכם
    בו זמנית אומרים לי איך קוראים לך", אני צחקתי בלי הפסקה..!

    -ג'ון סנואו יחבור למייס ריידר, מעניין לאן זה יתפתח.

    • מתן

      המהלכים הלבנים הם הם אלה שסאם ראה. האנשים הם הזומבים, המתים שהם הופכים למשרתיהם (וצבא זומבים הוא צבא נהדר כמו שהוכח בשר הטבעות) והם עצמם הם אלה הרכובים על הסוס, עם העיניים הכחולות בוהקות והצוויחה המוזרה.

      • מיכאל גינזבורג

        פשוט הם תמיד היו נראים לי כמו הטורף / PREDETOR

  • מתן

    אני לא יכול שלא להתאכזב מהפרק, זה לא שהוא לא היה טוב, הוא היה לא רע בכלל, אבל הוא הזכיר לי את כל נפתולי העלילה המיותרים שהסדרה לקחה על עצמה.
    דבר ראשון, בית הבלתי מתים שהיה לפי סדר הספרים להיראות פרק או שניים לפני הקרב על הבלקוואטר היה אנטי קליימקס מטורף, לפחות מבחינתי, זה לא שמה שהיה שם לא היה יפה, הוא פשוט לא היה מגניב ומיוחד ומטורף כמו שקרה בספר (אולי בגלל שהוא לא מה שהיה בספר) החלומות והחזיונות שהיא ראתה, אמנם מסמלים את העתיד אבל לא כמו שמרטין סימל בספר. מי שמעוניין לקרוא איך הקטע הזה היה בספר ומה פירושו או מי שקרא את הספרים ורוצה להזיכר יכול באתר הזה (אזהרה! ספויילרים קשים מאוד להמשך הסדרה!!!!!! – http://www.winterfell.co.il/%D7%97%D7%9C%D7%95%D7%9E%D7%95%D7%AA-%D7%95%D7%A0%D7%91%D7%95%D7%90%D7%95%D7%AA/%D7%91%D7%99%D7%AA-%D7%94%D7%91%D7%9C%D7%AA%D7%99-%D7%9E%D7%AA%D7%99%D7%9D-%D7%A9%D7%9C-%D7%A7%D7%90%D7%A8%D7%AA/)
    דבר שני, המוות של קוהרין חצי יד, בספר הוא לא רק ביקש מג'ון להרוג אותו אלא גם הביט בו כשג'ון היה עם החרב מעליו ובעיניו התחנן שיעשה זאת, הוא רצה שג'ון יעשה את זה כי הוא ידע שזאת הדרך היחידה של ג'ון להתחבר לפראים וההתחברות של ג'ון לפראים תהיה הדרך היחידה של משמר הלילה לנצח אותם, במידה והוא יצליח לעזוב אותם.
    דבר שלישי, סאנסה וג'ופרי. בספר היא כבר יודעת את זה לפני הטקס המשפיל שהיא חווה, הכל הצגה, הבקשה של סר לוראס, דבריה של מארגרי, הפנייה של סרסיי ופייזל, הכל מבוים, בנוסף קורים הרבה דברים חוץ ממינויו של טווין לאניסטר לימין המלך והאירוסין עם מאגרי שלא מוזכרים וחבל.
    אבל היו כמה רגעים טובים מאוד, הנאום של תיאון והבגידה של אנשי הברזל בו (למרות שעוד פעם, וזה נשמע כמו מנטרה מעצבנת אולי אבל זה נכון, איך שזה נעשה בספר היה הרבה יותר טוב) ג'יימי ובריאן, ולבסוף האחרים, WTF?
    נקווה שבעונה הבאה היוצרים לא יתפזרו יותר מדי לא ישעממו יותר מדי ולא יבטיחו בכוח דברים שהם לא יכולים לקיים אבל אני עדיין אופטימי כי עם כל מה שהיה רע בעונה הזאת היא בסך הכל הייתה בידור נחמד מאוד.

    • תתש

      והכי חשוב, האם הם נתנו את השורה של רון להרמיוני?!?

      • מתן

        אני יודע שזה נשמע תרחני ומעצבן, אבל כשהשינוי נעשה טוב, או לטובה, לא אכפת לי ולא מפריע לי כמו עם תיאון, כשזה נעשה לרעה, כמו עם ג'ון ודינאריז, במיוחד עם דינאריז, אני חייב להעיר, ההבדלים הרי הם ללא סוף ואם הייתי צריך למנות גם את השורות של הרמינוי שנתנו לרון זה היה הרבה יותר ארוך. אני מתלונן רק על קווי העלילה התמוהים והלא מוצלחים שחבל שהם בחרו לפתח.

  • תתש

    ספוילר

    לא קורה כלום? נמרח? קופץ בין יותר מדי לוקיישנים? מה יש לכם להגיד אחרי 64 דקות של אישונים מצומצמים ופה פעור?

    סאנסה – חבל שהיא לא הלכה עם ההאונד. נכון, הוא קריפי ברמות (אבל עדיין לא ברמה של גלן) אבל הוא עדיף בהרבה מלהיות שק החבטות של ג'ופרי. החיוך שהיא דפקה אחרי שג'ופרי שחרר אותה מאירוסיה אליו היה כל כך יפה. כמו שואריס אמר, ליטל פינגר הוא בן אדם מסוכן אבל האמנתי לו כשהוא אמר שהוא יעזור לסאנסה להגיע הביתה (ד"א שמתם לב כמה גבוהה השחקנית נהייתה? ליטל-פינגר אמנם לא גבוה אבל הוא גם לא נמוך והיא הייתה גבוהה ממנו באיזה 5 ס"מ).

    ת'יאון – השיחה שלו מייסטר לווין אשכרה גרמה לי לחוש סימפטיה כלפיו. לא הבנתי למה בריחה הביתה הייתה גרומת לו לבושה בהתחשב בנסיבות (20 אנשים מול 500). אני כבר התחלתי לדמיין מגניב תהיה האינטרקציה בינו ובין ג'ון ושלושת חבריו. הנאום שלו לאנשי ה-Sea Bitch היה יותר טוב מנאומו של טיריון שבוע שעבר. מה שלא הבנתי זה האם אנשיו לקחו אותו איתם או שהם הסגירו אותו בתמורה למעבר חופשי הביתה? ומי לעזעזל שרף את ווינטרפל, אנשי הברזל או הכוח שצר על העיר?

    טיריון – לפיטר דינקלג' יהיה קשה לבחור איזה פרק הוא ישלח לאמי. הוא פשוט שחקן מעולה ואני מקווה שהוא לא יעמיד את עצמו בקטגוריה הראשית רק כדי להפסיד לקרנסטון. למרות שחסרונו בהחלט יורגש, די קיוויתי שהוא ושיי יברחו לפנטוס ויחיו בעושר (יחסי) ואושר. לא ממש הבנתי איך מעמדו נפל כל כך? הרי אביו בטח בו מספיק כדי למנותו כיד המלך בלי שום הכשרה לתפקיד ואחרי העבודה הטובה שהוא עשה ציפיתי לאיזו סצנת "אני גאה בך בני".

    ואריס – אם בעונה שעברה עוד הסדרה עוד ניסתה לשים אותו ואת ליטל-פינגר באותה משבצת, בעונה הזאת ראינו שלמרות שהם משחקים את אותו משחק ואריס משחק אותו בהרבה עם הרבה יותר כבוד. הידידות האמיתית שנרקמה בינו ובין טיריון הייתה אחד הדברים שהכי אהבתי העונה והשילוב של שניהם היה הזיווג השני הכי טוב העונה (אין על אריה וטייווין).

    שאר הלאניסטרים – טייווין ממשיך להיות טייווין. הוא רוכב על סוס לכס (כי אין מצב שהוא יכרע ברך בפני אף אחד), פולט שורה קצרה אחת בטון שמשלב איזה 5 רגשות בו זמנית, ורוכב החוצה ישר אחרי כי זה מה שהוא עושה. ההצגה של ג'ופרי, סרסיי ומייסטר פייסל לביטול האירוסין של ג'ופרי לסאנסה הייתה משעשעת קלות. אפילו שהשחקן של ג'ופרי בן 20 הוא עדיין נראה כמו ילדון בן 14 וזה קצת קריפי לראות את נטלי דורמר בת ה-30 (סטייה קצרה מהנושא. היא לא כזאת יפה ו-30 שנותיה נראים עליה. מהרגע הראשון שהראו אותה חשבתי כמה חבל שהם לא ליהקו את זאתי ששיחקה את אוקטביה ב-"רומא" והופיעה לאחרונה ב-"לאק") אומרת אהבתה אליו נטועה עמוק בתוכה. השיער של לוראס – אני גם רוצה כזה.

    סטאניס – עד עכשיו לשחקן שמשחק אותו היו הבלחות קצרות להפגין את כשרונו ולהאניש את סטאניס במקצת. בפרק הזה הוא קיבל את ההזדמנות להוציא את סטאניס מהתבנית נוקשה שלו והוא לקח אותה בשתי ידיים. לפני הפרק סטאניס היה בתחתית הרשימה של 'אחרי הסיפור של מי אני הכי מצפה לעקוב בעונה 3', אחרי הפרק הזה הוא עבר לטופ 5.

    רוב וקאט – אני לא מבין על מה המהומה. לורד פריי הוא בסך הכל לורד משני עם 600 חיילים שלמעשה סחט את רוב. אם לרוב היה יועץ אחד נורמלי הוא היה מסכים לתנאים ואחרי חציית הגשר היה הורג את לורד פריי ומשמיד את הכוח שלו למען יראו ויראו. בכל זאת, קאט צדקה בדבריה לגבי כיבוד שבועות. הוא היה צריך לחכות אחרי סיום המלחמה ורק אז להפר את השבועה שלו (רצוי כאשר כוחותיו מקיפים את מבצרו של לורד פריי). רק לי נדמה שיש חשיבות שרוב וטאליסה נשבעו לפני האלים החדשים ולא לפני האלים הישנים?

    בריאן וג'יימי – מצידי שיבלו את כל עונה 3 ביחד. איזה שילוב מפתיע ועם זאת מצויין. נראה שג'יימי רוכש עכשיו כבוד כלשהו כלפי בריאן אחרי שהיא טיפלה בשלושת החיילים די בקלות.

    אריה – די הצטערתי שהיא לא הצטרפה לג'קאן הגאר, למרות שכמה פרקים של מסעה עם ג'נדרי והוט-פאי כדי להצטרף לרוב יהיו מבדרים. עוד יותר הצטערתי שכנראה לא נזכה לראות את השחקן שלו יותר.

    מייסטר לוווין – ת.נ.צ.ב.ה. מכל מקרי המוות עד עכשיו מותו הכי כאב לי. הוא פשוט היה בן אדם כל כך טוב והרגעים הסבאיים/אבהיים שלו עם בראן היו מחממי לב. מסכנים הילדים האלו, לאבד אב ושני דמויות אב אחרות בטווח כל כך קצר, אני רק מקווה שאושה לא תיהרג להם בעתיד. ההחלטה לשלוח אותם לחומה לא ניראת כצעד טוב..

    דנארייז – הסצנה הארוכה בה דאני נחשפת לפיתויים שנועדו לבחון אותה את רצונה אלא גם לעתיד בו החורף כן הגיע הייתה הסצנה הטובה ביותר שניפקה משחקי הכס ב-20 פרקיה. במשך רוב העונה אמיליה קלארק הייתה מוגבלת להתבכיינות או על זכותה לכס בצד השני של העולם או על הדרקונים היקרים שלה. בפרק הזה היא סוף סוף שוחררה להפגין את הכשרון שהפך את דאני לדמות הכי מוצלחת בעונה שעברה. בין אם זה שוטטות בהיכל הגדול בלי להוציא מילה או בדיאלוג מרגש עם חאל דרוגו ז"ל, היא הייתה כל כך טובה. אני מקווה לראות אותה עונה הבאה במקום הראוי לה, כדמות הנשית הראשית של משחקי הכס.

    מעבר לחומה – הוא אמנם לא יודע מגע אישה, אבל ג'ון סנואו הוא גבר מעכשיו. נראה שהמזימה של חצי-יד עובדת באופן חלק. מה שכן קצת עצבן אותי שלא זכינו לפגוש את המלך מעבר לחומה (אני עדיין מהמר שזה הדוד של ג'ון).
    אה, והיו white walkers בסוף….

    • בעיניי נטלי דורמר הרבה יותר יפה.

      • תתש

        אני מניח שאם זאת ההערה היחידה שלך זה אומר שאתה מסכים עם כל השאר?

        באמת? נטלי דורמר יפה יותר מקרי קונדון (זה שמה)?

        • בעיניי היא יפה בהרבה. אוקטביה מעולם לא הייתה מעבר לחמודה לטעמי.

          באשר ליתר הדברים שכתבת, אני לא לגמרי מסכים. היו דברים מאוד מעניינים, היו אפילו רגעים ממש מרגשים, אבל באופן כללי לא נפלתי כמעט מכלום. קשה לי לחזור לשגרת ההתפזרות הזו אחרי פרק כמו הקודם, שהתמקד בסיפור אחד והיה כל כך מרענן מהבחינה הזו, וכל ההתפתחויות שהיו בפרק הן כאלה שציפינו להן מזמן – דאינריז וההשתחררות מהעול והמתים המהלכים מעבר לחומה.

          אשטח את דעתי על הפרק בפירוט רב יותר רק מתישהו בסוף השבוע, כנראה. מעבר לו יש לי מה להגיד על האופן הכלל שבו "משחקי הכס" ניהלה את העונה השנייה שלה, שכנראה אנתב לפוסט נפרד כי לדעתי היא מהווה סימפטום למשהו כללי יותר.

          • תתש

            אני ממש לא מבין את התלונות לגבי המבנה המפוזר של הפרקים? מהתחלה זה היה כך. פרק כמו בלאקווטר הוא היוצא דופן. לפי דעתי זה יהיה מייגע וכמעט בלתי אפשרי לתמיכה מבחינה נרטיבית לעשות כל פרק כמו פרק בספר מבלי לעשות 5 דקות של 'בפרקים הקודמים'.
            מאירועי הפרק הזה נראה לי שמספר הלוקיישנים יצטמצם בעונה הבאה.

            אל תעלב יאדו, אבל הטעם שלך בנשים (לפחות אלו שמופיעות על מסך הטלוויזיה) לא משהו.

            • בעונה הראשונה זה לא היה עד כדי כך, כי הסיפורים לא התפצלו לשברירי סיפורים נוספים (כמו ג'יימי ובריאן כרגע, למשל). כפי שכבר כתבתי בעבר, עדיף שכל פרק יגולל פחות סיפורים ויראה פחות דמויות, זה לגמרי אפשרי, והפרק הקודם הוכיח את זה.

              • תתש

                הפרק הקודם היה אירוע יחיד, לא שרשרת אירועים כמו אריה בהארנהול, או עלילות ג'ון סנאו מעבר לחומה.

                • אני לא אומר שצריך להקדיש פרק לאירוע, אלא שייטב (מאוד. מאוד מאוד) לסדרה אם תתרכז בשלושה-ארבעה סיפורים כל פעם, ולא תשלח זרועות כמו תמנון שהזרועות שלו גידלו זרועות עקב דליפה רדיואקטיבית. אם הצלחנו לשרוד את הפרק הקודם בלי לראות את יתר החזיתות ואז לחזור הפעם ולראות את המשכן, אין מניעה להשהות חלק מהסיפורים בפרקים מסוימים ולחזור אליהם בהמשך. עד כה בעונה הזו התוצאה הייתה רסיסי סיפורים שמתפקדים על תקן מתאבנים, וזה בדיוק מה שהם – מתאבנים בלי שום מנה עיקרית.

                  • מתן

                    יש בעיה בהתפזרות הזאת, מצד אחד היא פוגעת בסדרה, מצד שני, אתה היית יכול לדמיין פרק סיום שלא מראה מה קורה בכל החזיתות כמו פרק כזה, אם למשל היו מעבירים את עלילת ג'יימי ובריאן לפרק מספר 6 ואת עלילית דינאריז לפרק מספר 7 זה לא היה פוגם בפרק הסיום?
                    אני לא אומר שהמצב כרגע הוא טוב כי הוא לא אבל זה המצב האפשרי היחיד

  • אני ממשיך את הדיון כאן, בתגובה למתן – אם כמו עכשיו פרק הסיום היה קושר את כל הקצוות (או, בואו נודה על האמת, יוצר בילד-אפ נוסף לעונה הבאה), אבל יתר העונה היה בנוי אחרת, התסכול שלי ושל אחרים לא היה כה רב. מבחינתי הסדרה הזו לא יודעת לספר סיפור, והמתסכל מכל הוא שניכר שמתחת לכל זה מסתתר נראטיב שיכול היה להיות מרתק. לכן אני מתכנן להתחיל לקרוא את הספרים, אגב, ולא להסתמך עליה יותר.

    • מתן

      אני בהחלט מבין את התסכול מהעובדה שהסדרה לא מצליחה לבנות סיפור, למרות שבאופן אישי הפעם היחידה שזה ממש הפריע לי הייתה בפרק 8, בנוסף היוצרים הראו שהם יכולים גם עם ההתפזרות ליצור סיפור טוב כמו שנעשה בשני פרקים שהיו ממש טובים לאורך הסדרה אבל אני בהחלט מסכים שלרוב היא לא הייתה מספיק טובה.
      בנוסף לפי דעתה ההחלטה לקרוא את הספרים היא החלטה נהדרת, כמי שקרא את הספרים בעקבות העונה הראשונה, אני יכול להגיד שרוב מהלכי העלילה, גם התמוהים שביניהם נראים הגיוניים יותר בספר (גם חטיפת טיריון על ידי קייטלין) שהספר הרבה יותר ברור בכל מה שקשור להיסטוריה המדוברת, אם זה המרד של נד ורוברט או שושלת טארגריין, מה שבהחלט עוזר להבין את הסיפור יותר טוב ושבו אין חיסכון באקשן או קרבות.

    • miss bojarsky

      אני מאד מרוצה מההחלטה שלך, העונה השנייה הבהירה לי שהספרים בהחלט טובים יותר. אין לי ספק שאני נהנית מהסדרה פחות בגלל שקראתי אותם, כי אני לא מופתעת מצד אחד ומצד שני נוטה להתרגז כשמשנים את הדברים. אבל אני מעדיפה שהספרים לא ייהרסו לי, שהרי כאמור, הם טובים יותר.

  • תתש

    אני לא מבין את חוסר היכולת להפריד בין הספרים לסדרה? אני הייתי פאן-בוי של ספרי הארי פוטר (צלחתי את הספר החמישי תוך פחות משבוע עם אנגלית של כיתה י') וזה לא השפיע בשום אופן על איך ניגשתי לסרטים ודעתי עליהם.

    קראתי את העמוד וחצי הראשונים של הספר שני וכמעט נרדמתי באמצע, ולפי כל מה שקראתי ושמעתי מאנשים אחרים סגנון הכתיבה של מרטין פוגע מאוד בסיפור שהוא מנסה לספר (וגם לפי עוד דברים שקראתי וכמה ספוילרים קשים שנחשפתי אליהם זה נראה שפשוט אין לו אפילו אאוט-ליין בסיסי והוא פשוט מרחיב את היריעה והורג אנשים כדי למלא דפים. בבקשה תקנו אותי אם טועה ואם לא אני מקווה שלמפיקים של הסדרה יהיה את האומץ לסטות מהספרים).

    • ואם אתם מגיבים, שימו לב להימנע מספוילרים לספרים!

    • מתן

      מרטין כותב פנטזיה מאוד אפית, תיאורי נוף ארוכים, תיאורי קרבות ארוכים, תיאורי סקס ארוכים, מגוון רחב של דמויות שיקפחו את חייהם, לפעמים סתם, מוגוון רחב של שמות קשים להגייה ממקומות רחוקים.
      האם כל הדברים האלה קריטיים לסיפור? לא, חד משמעית לא. אבל כל רוחב היריעה שמרטין פורש מולך כשאתה קורא את הספר עוזרת לך להבין את העולם שבו אתה נמצא, את ההיגיון שעומד מאחורי המהלכים, את ההבדל בהתייחסות של אנשים שונים במקומות שונים למקרים דומים. הוא כותב את חיי הלורדים בווסטרוז, והחיים שלהם קשורים בתככים, מזימות וגם כמובן מוות מרגיז, כי אני אוהב את הדמות הזאת אז מה הוא בא ומוריד לה את הראש, אבל תמיד, שדמויות מתות הן מתות מהיגיון פוליטי נטו, אלא אם כן טירוף מעורב בעניין.
      הכתיבה של מרטין, למרות היותה אפית מאוד, היא די קולחת, והרבה יותר קלה לקריאה משר הטבעות, אני חושב שהרחבת היריעה והריגת הדמויות לא רק עוזרת לספר לקבל משהו ריאלסטי יותר אלא גם הכרחית בעולם בו מרטין קיים את הספר שלו והוא לעולם לא עושה את זה סתם, אני מאמין שיש לו איזה מאסטר פלאן שהוא עוקב אחריה וכל מה שהוא עושה הוא כדי לשרת את אותו מאסטר פלאן.

    • miss bojarsky

      קודם כל, מה שמתן אמר. אני מאד נהנית מהספרים. קראתי את ארבעת הראשונים ברצף ומדובר פה על משהו כמו 3,200 עמודים. ואל התעייפתי בכלל ורק רציתי להמשיך הלאה לחמישי (שעכשיו מצוי בידי וממש בקרוב אתחיל לקרוא, הידד!).

      לא מפריעים לי הדברים הקטנים בשינויים שהסדרה עושה, אבל מה לעשות, הם משנים גם בגדול לעיתים (לפחות פעם בפרק) או מפספסים וקשה לי עם זה. גם בסרטים של הארי פוטר היה לי קשה עם זה, בעיקר הפספוס עם הדמות של וולדרמוט שהיה בעיקר מגוחך ובלי אף.
      בשבילי אלמנט ההפתעה גם הוא מאד חשוב, בגלל זה אני מתרקחת מספויילרים כמו מאש, אז אין סיכוי שאני אהנה מהסדרה באותה המידה כמו שהייתי נהנית ממנה אם לא הייתי יודעת מה הולך לקרות. אבל כמו שאמרתי, אני מעדיפה במקרה הזה שתיפגם לי ההנאה מהסדרה ולא ההנאה מהספרים.

      • תתש

        השינויים שנעשו בסרטי הארי פוטר אף פעם לא הפריעו לי. הסרט השלישי הוא הסרט השני הכי טוב בסדרה (7א מקום ראשון) וסרט מעולה בפני עצמו, למרות השינויים העצומים שנעשו מהספר (לפי דעתי הספר הכי טוב בסדרה). זה לא הפריע לי כי אני מבין שבשביל שזה יהיה סרט טוב השינויים האלו היו צריכים להיעשות. אם היו משנים עונה (או אפילו פרק) של משחקי הכס כמו ששינו את האסיר מאזקבאן אנשים שולחים עורבים מתים לשואו-רנארים ולמשרדי HBO.

        אפשר להאשים את הפספוס של וולדמורט ואוכלי המוות באופן כללי (והפילטר הכהה שלא הורד מהמצלמות) על מייק ניואל שקבע תקדים שדייויד ייטס היה חייב לפעול על פיו.

        • מתן

          אני חושב שהבעיה שלי עם השינויים שHBO עשו לספר היא שהם לקחו את הדמיון שלי וסרסו אותו. בהארי פוטר הראשון (היחיד שקראתי) לקחו את הדמיון שלי כשקראתי על משחקי הקווידיץ' או על שח הקוסמים והפכו אותו לגדול יותר, מגניב יותר, מיוחד יותר. פיטר ג'קסון לקח רסיסי משפטים והפך אותם לקרב הגדול האחרון בשיבת המלך, הוא שיפר את הדמיון שלי, הוא העצים אותו, הפך אותו ליותר טוב ממה שחשבתי שהוא יהיה.
          לא כך במחשקי הכס, שם לוקחים את כל המגניבות ומסרסים אותה, טיריון חוטף פטיש לראש רגע לפני הקרב, מה, למה, בספר הוא זורח בקרב הזה, לא בסדרה, אולי זה בגלל שהיא סדרה עם תקציב של חצי סרט לעשרה פרקים אבל זה עדיין מבאס וגורם מרמור.

    • Velvet

      אתקן אותך כי אתה טועה. מרטין הוא אחד מסופרי הפנטזיה הטובים שיש כיום. נעזוב את זה שכמעט כל היצירות האחרות שלו הן מצוינות (לא קראתי את כולן אבל לא התביישתי לקנות ספרים שלו), ספציפית סדרת 'שיר של אש ושל קרח' היא אפוס פנטזיה שלא יצא לי להיחשף להרבה כמוהו. קריירת קריאת הפנטזיה שלי מתחלקת ל'לפני משחקי הכיס' ו'אחרי משחקי הכס', פשוט כי הסדרה מגמדת כל סדרה/ספר/סיפור פנטזיה אחר, באיכות הדמויות, מורכבותן וההזדהות שהן יוצרות, בפולקלור המרתק (וכן, המקיף) של העולם שהוא יצר, בכתיבה המעולה, בבגרות של העלילה והאירועים ופשוט באינטלגנציה של הסדרה.

      זה לא שאין לו חסרונות; לפעמים הוא נכנס עם דמויות לבורות שלא ברור איך הוא ייצא מהן (קצת כמו מה שיאדו טוען על הסדרה), לפעמים הוא מגזים עם התעלולים שלו, ולפעמים פשוט בא לך שהסדרה הזאת של 7 ספרים כבר תגמר, אבל עם כל זה: אני ממש לא מהסס להגיד שהסיפור הזה של משחקי הכס הוא משהו שלא נראה כמותו בז'אנר הזה.

      עכשיו, תתש, ספציפית לגבי הרחבת היריעה: הסדרה כוללת כרגע 5 ספרים ועוד (לפחות) 2 בדרך. ברור שהיריעה רחבה, וברור שיש דמויות בשפע. אם אתה לא אוהב עלילה שמתקדמת באיטיות, זה כנראה לא הספרים בשבילך, אבל לי באופן אישי אין בעיה עם זה, ולהפך: אין עלילה ששובה אותי כמו זו שמתקדמת לאט, שמראה את השלמות ואת האנושיות של הדמויות שלה, את העומק ההיסטורי (גם בהשוואה להיסטוריה של העולם… אם אתה חושב שהפוליטיקה של משחקי הכס מסובכת, תחשוב כמה הייתה מסובכת הפוליטיקה של העולם עליו מבוססת הסידרה, אירופה באיזור מלחמת מאה השנים), את ההתקדמות העלילתית ההגיונית ומתבקשת לחלוטין.

      אחרי כל זה: באופן אישי אני לא חושב שהסידרה "לא יודעת לספר סיפור", אבל אני בהחלט חושב שהיא עושה את זה הרבה הרבה פחות טוב ממרטין בספרים שלו, מה שבסופו של דבר ממש לא קשור לדיון, כי הוא לא על הספרים, אלא על הפינאלה של העונה השניה. סתם רציתי להעריץ קצת ולתקן עוול שנעשה למרטין. 🙂

      • Mika Gill

        היר היר!
        הסיפור פחות מענין אותי האמת, אבל הכתיבה של מרטין נפלאה. נשגב מבינתי איך אפשר לחשוב שרולינג ראויה בכלל לתואר סופרת ואז להמעיט בערכו של מרטין.

      • תתש

        אם הייתה אפשרות לשלוח פה מסרים הייתי שואל אותך על כמה דברים ספציפיים שגורמים לי לחשוש לעתיד הסדרה מעבר לעונות 3 ו-4.

        החשש העיקרי שלי נובע מזה שלקח לו 5-6 שנים להוציא את שלושת הספרים הראשונים ואחרי זה לקח לו 5 שנים להוציא את הספר הרביעי ועוד 6 שנים להוציא את הספר החמישי. ירידה כזאת חדה בהספק העבודה של יוצר היא כמעט תמיד סימן לא טוב.

        • Velvet

          אתה לא היחיד שזה מטריד אותו, גם אותנו (הקוראים), כי אנחנו כולנו די בטוחים שהזקן יתפגר לפני שהוא יסיים לכתוב את הסידרה.. אבל כן, ספרים 4 ו-5 ספציפית הם די משוגעים מכמה בחינות, וזה הגיוני שייקח לו יותר זמן איתם (אבל כן, 5 שנים זה מוגזם)..
          המבחן האמיתי יהיה עכשיו בשישי.

    • Mika Gill

      זה כי האנגלית של ספרי הארי פוטר היא לא אנגלית ברמה. כלומר, זה כתוב ככה שילדים יוכלו לקרוא את זה, אז באמת לא חכמה.
      מצד שני, קודוס ענק שהצלחת לקרוא את זה בשבוע! זה היה ספר מייגע, מתיש ומזוויע בכל כך הרבה רמות, שאחריו פשוט לא יכולתי יותר, לא משנה כמה האנגלית הקלה לקריאה של רולינג עזרה לי לעבור סופית לקריאה באנגלית.

      • miss bojarsky

        אין ספק שהספר החמישי הוא לא טוב, אבל מבחינתי הוא היחיד שלא טוב בכל החבורה. אני ממליצה לך כן לקרוא את השישי והשביעי.
        ואני לא מסכימה איתך לגבי הכישרון של רולינג. היכולת שלה לכתוב בו זמנית הן לילדים והן למבוגרים קסומה והדמיון שלה הוא מהמרהיבים בעולם. חוץ מזה, את קראת את הספרים באנגלית אמריקאית או באנגלית בריטית? אני את החמישי והשביעי קראתי באנגלית בריטית ולא היה לי סופר קל.

        • בואו נדבוק בטופיק, שזה "משחקי הכס" (:

          • miss bojarsky

            צודק, סליחה 🙂

        • תתש

          לא נראה לי שיש הבדל. יש לי את שתי הגרסאות של כמה מהספרים ומעולם לא שמתי לב להבדל כלשהו חוץ מאיות פה ושם.

  • Saturn

    פרק סיום חלש לחלוטין ומאכזב. עוד עונה ממוצעת מינוס לסדרה שמתבררת שלא מצליחה לעמוד מאחורי עצמה. talks the talk but doesn't walk the walk.

    אחרי פרק סיום העונה הראשונה הרגשתי ציפייה לעונה הבאה. אחרי פרק הסיום הזה אני לא ממש מרגיש ציפייה. הם גם ממחזרים עצמם. סוף עונה עם לידת הדרקונים – סוף עונה עם חשפית המהלכים הלבנים.

    הפרק הרגיש כמו 'נעבור חזית חזית ונוסיף בילד אפ לעונה הבאה'. פשוט לא מעניין. עברו דמות דמות וסימנו וי.

    כמובן שאין לי שום סיבה להאמין לואריס שאומר לטיריון שזו הייתה אחותו שנתנה את ההוראה להרוג אותו. אני לא רואה איזה הגיון יכול לעמוד מאחורי החלטה כזו של סרסיי. מטריד שלא סרסיי ולא טיווין לא הזכירו את טיריון. טיווין הרי מינה אותו כיד המלך ועכשיו הוא מקבל את המינוי אבל לא ראינו אותו שואל לגבי בנו.

    עכשיו תסבירו לי איך לעזאזל סטאניס חזר למשכנו בשלום WTF? בפעם האחרונה שראינו אותו בפרק הקודם הוא היה על החומה של מעלה המלך ונתפס ע"י הלאניסטרים עד כמה שאני זוכר. סיבוב 2 למלחמה? הוא ואיזה צבא? אני לא יודע אם זה שלא הראו לנו את מה שסטאניס והכוהנת רואים באש זה סימן לחוסר בתקציב לאפקטים או שהכוהנת הדביקה את סטאניס בשגעון שלה.

    לא הבנתי למה מזכירים פה את הזיווג בין ג'ופרי למרג'רי כהצגה. מה מבויים פה? מרג'רי רוצה להיות מלכה. ופשוט הבנתי את זה שסרסיי מנסה לעזור לסאנסה לא להצטרך לסבול את עולו של ג'ופרי כפי שהן דיברו בעבר ולכן היא ניסתה לדחוף את ג'ופרי לקבל את ההצעה של מרג'רי.

    ת'יאון – בהחלט נאום טוב וכן גם אני מניח שאנשי הברזל הסגירו אותו לצבא של רוב כדי לחזור הביתה בשלום. אבל עכשיו תסבירו לי את זה: מה לעזאזל בראן ואושה עושים? הם התחבאו בווינטרפל שעכשיו נטושה והם עושים את דרכם צפונה?
    אבל מה עם הצבא של רוב. הוא אמור להיות קרוב אז למה לא ללכת לשם? אז כן רוב חושב שבראן ואחיו הוצאו להורג אבל זה עדיין מוזר שהצבא לא מנסה לשקם את ווינטרפל ולעצור שם כמנוחה. גם לא ברור לי איך אושה ובראן נשארו תקועים במרתף כאשר ספק הצבא של רוב תקף ספק לא.

    האירועים עם דינאריז היו חלשים למרות סצנת ה'חלום'. הקריפי הזה נהרג ביתר קלות בהשוואה לכל העניין שעשו מהגניבה שלו. יותר מהכל כל הסטוריליין הזה נראה כתירוץ בשביל הפגנת כוח האש המתגבר של הדרקונים וגם עוד דרך מגניבה להראות את חסינותה של דאנירס בפני אש.

    לא הבנתי את הקטע של זארו. אז אין לו כלום והכספת ריקה? מה הייתה הפואנטה בלהציע את עושרו תמורת נישואיו עם קליסי אם אין לו כלום. מה, דאנירס הייתה מגלה שהכספת ריקה ונשארת איתו? לא מובן כלל.

    קיצר, הסדרה פשוט לא ממוקדת מספיק, שמיכה קצרה שלא משנה לאן מושכים משאירה מקום חשוף. פחות מדי התפתחויות.
    מסוג הסדרות שגורמות לך לשאול למה יש רק 10 פרקים בעונה, אפילו תוספת של שניים היו עוזרים המון. מצד השני הבעיה הגדולה של הסדרה זו חלוקת והקצבת זמן ירודה, דילול ודלילות אירועים והתקדמות בגלל מספר הדמויות הרב שהם מנסים לתאר.

    • לא מן הנמנע שטייווין מודע לגורלו של טיריון ולכן לא מדבר עליו. חוץ מזה, הוא עדיין הצאצא השנוא עליו ושליחתו למעלה המלך כממלא מקומו הייתה בעיקר מתוך חוסר ברירה (ג'יימי שבוי, טייווין עסוק במלחמה).

      בפרק הקודם גם אני חשבתי שהאנשים שמושכים את סטאניס בזמן שהוא חוזה בכוחותיו מובסים היו אנשי המלך, אבל מסתבר שהם היו מאנשיו וכפו עליו נסיגה. לא חשבתי על הסיבה לסצנת האש, אבל שיגעון זו סיבה לא רעה. רק חבל שנוכחנו לדעת שלמליסנדרה יש כוחות כישוף אמיתיים, אז אי אפשר לטעון שמדובר בהזיות.

      סרסיי עוזרת לסאנסה?! זו הייתה מכת נוקאאוט בסדרה של התעללויות מצד המלכה האם. כדברי באליש, כעת משלג'ופרי יש כלה חדשה, הוא ישמור את סאנסה כצעצוע. הרי המלכה לא יכולה להיראות בציבור עם סימני מכות, לא? החתונה עם מרג'רי היא פרס עבורה (אחרי התאלמנותה וכחלק מהאיחוד הצבאי בין שתי המשפחות) וגם עבור ג'ופרי (שנמצא בשידוך כפוי לסאנסה מימי אביו בגלל החיבור בין משפחות בראת'און וסטארק, ועכשיו יכול לזרוק את הנערה הכנועה בשביל אישה בשלה).

      ספק רב אם אנשיו של רוב שרפו את הטירה של מלכם, בטח אם ההשערה שאנשי הברזל מכרו את "נסיכם" תמורת מעבר חופשי. אלא אם הם מצאו דרך לחמוק מהחיילים ולברוח בחזרה לפייק, לצבאו של רוב אין סיבה לתקוף את ווינטרפל, להרוס אותה ולגרום למות כל תושבי המקום. ההשערה שלי היא שאנשי הברזל הספחקו להצית את הטירה לפני שיצאו מהאיזור המבוצר, בין אם כדי לברוח ולהביא את ת'יאון בחזרה אל אביו או כדי למכור אותו לאויב.

      הסיפור של דאני, כפי נאמר לאורך כל העונה, היה חלש. למרבה המזל, בפרק האחרון העוול תוקן וייתכן שהיא חזרה למקומה כאישה החזקה בסדרה. המכשף התגלה כנבל קל מדי להריגה, ובאופן מאוד צפוי, אבל אם זה המחיר שהיה צריך לשלם כדי שדאני תגלה מחדש את עוצמתה והדרקונים יתבגרו, אני מוכן לקבל זאת.

      העושר של זארו היה שקר. הוא ידע לתמרן אחרים באמצעות כספו הלא קיים, ורק כך הגיע לאן שהגיע. דאני הייתה בטח הראשונה שלא נכנעה לפיתוייו, ואני מניח שאם אכן היה טורח להשיג לה ספינה או צי, היה עושה זאת באותה דרך בה השיג את בגדיו, תכשיטיו וארמונו. אם הדאני הייתה מסכימה להינשא לו, היא מעולם לא הייתה רואה את תוכן הכספת, שבטח זארו בסה"כ רצה להינשא לה כדי להיות בעל תואר מלוכה אמיתי ולנסות לשלוט באמצעותה על הכוח האמיתי שברשותה, הדרקונים.

      • Saturn

        יכול להיות שטיווין יודע אבל עדיין מוזר ולא עוזר לנו להבין למה כביכול סנסיי תרצה במותו של טיריון. הכל בגלל שליחתה של מרסיליה? או קנאה שהוא הציל את המולדת עם הוויילדפייר? קלוש.

        אם אילו באמת היו אנשיו של סטאניס עדיין מצחיק שהוא הצליח לחמוק ולחזור לביתו הרחוק. קטעי הפנטזיה פשוט לא מוסברים. למה שסטאניס ומליסנדרה לא ישכבו כדי ליצור עוד צל שיהרוג את מי שרק הם רוצים כדי להקל על מלחמתם?

        אני לא מסכים עם הפירוש של המעשה של סרסיי. ראינו בפרקים קודמים איך היא מנסה לגרום לסנסה לדבר רעה על ג'ופרי ולגרום לה להבין שזה בסדר גמור שהיא תגיד לה שהיא לא רוצה להיות עם ג'ופרי וללדת את בנו (הסיפור של סרסיי על המצב שלה עם רוברט). היא לא הייתה חסרת-לב וגם בפרק הזה תפסתי את זה כנסיון שלה למנוע מסאנסה להצטרך להעמיד פנים ולהמשיך להיות מלכתו של ג'ופרי וללדת את בנו. אני לא חושב שמה שעבר לה בראש היה 'יופי עכשיו הוא יוכל להתעלל בה כמה שהוא רוצה'.

        וגם אם סרסיי די בטוחה שג'ופרי יתעמר בסאנסה מעכשיו אני מעז לומר שזה עדיף מהיותה מלכתו ואם בנו. מן הפחת אל הפח. וזה גם יאפשר לה לברוח ביתר קלות מאשר אותו ניסיון בתור המלכה.

        כל תוצאה פרט לאיחוד בראן עם הצבא של רוב בפרק הזה היא טיפשית. הצבא של רוב במרחק יריקה מווינטרפל אבל בסוף עושה פניית פרסה בגלל שאנשי הברזל הגיעו והסגירו את ת'יאון? למה הצבא לא המשיך לווינטרפל כדי לבדוק את מצב העיר והאנשים (פתאום כולם נעלמו כלא היו, ומה עם הכפרים הסמוכים?). ולמה בראן אושה וחבורתם לא יצאו מהמרתף מיד לאחר עזיבת לוחמי הברזל? נראה שעבר זמן רב בין לבין. קיצר, מעצבן. והנה עוד קו-עלילה של X משוטטים בדרכים. גם אריה שוב משוטטת בדרכים כמו בסיום עונה1 ועכשיו יש גם את ברייאן וג'יימי שמשוטטים בדרכים.

        העסקה של זארו כללה חלוקה של עושרו הרב (בכספת) עם דאנירס. אז היא הייתה מבקשת לראות ולהשתמש בו – ואז היא הייתה מנפנפת אותו. חוץ מזה, זארו הוא אחד מהשלושה-עשר, אמור להיות לו עושר מסויים שהוא לא רק ברהיטי ארמונו. בכל זאת, העיר הכי טובה ביקום.

        העלתי השערה שאולי הכספת אכן הייתה מלאה בזכות אשליותיו של האיש ממסדר האל-מוות. כל עוד הוא היה חי אז האשליה של הונו של זארו נמשכת וברגע שהוא מת הכל התאייד.

        • Velvet

          כי יש שנאה כנה בין סרסיי לטיריון, ולכל אורך העונה הם משחקים בחתול ועכבר בשביל לראות ידו של מי על העליונה. סרסיי ראתה הזדמנות להסיר מכשול שמסרס את כוחה ומונע ממנה לעשות כרצונה (ושולח את הילדים שלה לארצות רחוקות), וקפצה על זה. לי ההסבר נשמע הגיוני למדי.

          למעשים של סרסיי בהקשר מארג'ארי/סאנסה יש מעט מאוד קשר לרגשות של סאנסה. זה שיקול אסטרטגי חכם בהרבה לצרף את הלאניסטרים והטיירלים (בעלי עושר רב וצבא לא מבוטל) מאשר לסטארקים, ומה שבעצם קרה פה זה שסרסיי הסירה את החסינות שהייתה לסאנסה, כי עם כל הרצון הרע של הג'ופרי המחליא הזה, היא עדיין הייתה 'המלכה שלו', והוא לא יכל לפגוע בה באמת.. עכשיו, כשהשבועות הוסרו, מה יקרה לסאנסה, הבת של הבוגד ואחותו של הטוען לכתר? איך זה צעד של רחמים? עם כל הצער של להיות נשואה לג'ופרי, ברית עם המלך היה הדבר הכי טוב שהיה יכול לקרות לה, כנראה.

          זה לא היה הצבא של רוב. זה היה הבן של רוז בולטון, היועץ של רוב, שעמד מחוץ לשערי ווינטרפל. רוב לא היה שם פיזית, וגם לא חלק מהצבא שלו, אלא כוח של לורד צפוני שנשאר בצפון. לא ידוע אם הצבא ממשיך דרומה אח"כ כדי לחבור לרוב, אז למה שבראן יצטרף אליו? מעבר לזה, בהתחשב בכך שילדי סטארק התחבאו במרתפים כמה ימים טובים, איך הם היו אמורים לדעת מה קורה למעלה? הם רק יצאו וראו שהטירה שרופה, אין להם מושג מי רצח את מי, מי שרף את מי, ומי בגד במי.. בדיוק בגלל זה, אגב, גם אנחנו לא יודעים מה קרה שם; גם תיאון וגם בראן, שתי דמויות הPOV שלנו, לא נכחו כשהאירועים קרו, אז איך נדע מה קרה? ויותר מכך, איך יהיה מתח לעונה הבאה?!?!?!

          ההשערה שלך נראית די קלושה, בעיקר כי המכשף אמר שכשהדרקונים נולדו חזרו כוחותיו, כלומר כל התקופה שלפני כנראה שהוא היה הרבה פחות חזק.
          זארו סיפר לנו כבר איך בעבר היה ממעמד נמוך, ועלה בזכות היכולות שלו, אז לא כזה בלתי סביר להניח שהוא נשאר בעמדת כוח רק בגלל היכולות שלו, להלן: שים לב איך הוא משתלט על העיר: לא בתחכום כלכלי/פוליטי, אלא בשיטה הקלה יותר, של בני המעמד הנמוך (גרילה פוליטית, אם תרצה), ופשוט רוצח את כולם.

    • מתן

      בשביל להבין יותר טוב את מה קרה, מה לעשות יש להבין מה קרה בספרים.
      לגבי זארו חוקי הנישואין בקארת' אומרים שגבר נשוי יכול לבקש כל דבר מאשתו והיא חייבת לתת לו. זארו היה מבקש דרקון, דינאריז לא הייתה יכולה לקחת ממנו כלום (וגם אם היה לו כל הכסף שבעולם, כמה אנשים אתה מכיר שיש להם דרקון?) בגלל זה הוא רצה להינשא לה.
      איך סטאניס חזר? נסוג, לא כל הצבא שלו הושמד, הוא הצליח לברוח לפני. למה הוא לא שוכב עם מילסנדרה בשביל עוד צללים? כי זה מתיש אותו מבחינה פיזית מה שמתואר מאוד יפה בספרים.
      למה הזיווג בין ג'ופרי למארגרי היה הצגה? כי אתה לא יכול פשוט לבוא למלך ולהציע לו נישואין. זה משהו שנרקם על ידי אצבעון באישורו של טיווין מזמן, בגלל זה הטיירל נלחמו עם לאניסטר, בגלל ההבטחה שמארגרי תינשא לג'ופרי. וסרסיי רוצה לעזור לסאנסנה? הצחקת אותי, סרסיי דוגלת ואומרת את זה כל הזמן – אהוב רק את ילדיך.
      בקשר לסרסיי. סרסיי שונאת את טריון, הוא הרג את אמה שלה, גם טיווין שונא את טיריון, הוא הרג את אשתו (אמו מתה בלידתו), כולם שונאים את טריון. סרסיי שונאת אותו במיוחד אחרי שהוא שלח את בתה לדורן, להרוג אותו במלחמה על ידי סיר מארין עושה דברה, יכול להיות רעיון נהדר, והגיוני במיוחד.
      למה וויטנרפל נשרפה? טוב פה אני חייב להזהיר מ**ספויילר** לספרים. בספר אחרי שתיאון כובש את ווינטרפל רודריק קאסל (מי שבסדרה תיאון כרת את ראשו) אוסף צבא וצר על ווינטרפל. פתאום מגיע קשקשן הוא הממזר של רוז בולטון עם צבא בן 200 חיילים. קשקשן שהיה קודם בווינטרפל נשלח על ידי תיאון להביא צבא לווינטרפל כשתיאון הבין שאחותו לא תעזור לו. 200 החיילים של קשקשן (שגם בסדרה אמון על שיחרור ווינטרפל) הורגים את כל הכוח הלא מסודר של רודריק קאסל, תיאון שבטוח שהם באו להציל אותו פותח את השער, קשקשן הורג את כל יושבי וויטרפל, בני הברזל, תיאון ביניהם (כך לפחות הבנתי בגלל שנקודת המבט של תיאון שמפציעה בספר השני לא חוזרת אחר כך) ושורף את ווינטרפל. למה? להמשך הפתרונות.למה בראן ואושה לא הלכו לצבא של רוב, טוב כי הם שרפו את ווינטרפל, זה לא סימן חיבה גדול.

      • מדהים עד כמה הסדרה כושלת לבסס את כל הדברים שציינת כאן. עשייה גרועה, אין מה להגיד.

        • Saturn

          בהחלט. עונה 1 הרגישה כאילו זורקים עליך חומר רב ומכבידים ובעונה ה-2 לא יורדים לסוף דעתם של הדברים בגלל חוסר במידע ומגבלותיה של הסדרה.

        • תתש

          אולי כי הם רוצים לשנות חלק מהדברים או להשאיר את זה כתעלומה שתיפתר בעונה הבאה? מה גם הסיפור עצמו נשמע אידיוטי לחלוטין (ואני לא מסתמך רק על מה שמתן כתב פה) ואני לא מאשים את המפיקים בכך שהם השמיטו את החלק הזה של הסיפור.

          10 פרקים לעונה זה לא מספיק ומהתחלה אמרו לנו שיורידו/ישנו דברים. זו הסיבה למה בפתיח רשום "מבוסס על" ולא "אדפטציה של". תפסיקו להתלונן כל כך, אתם רק מחזקים את הסטריאוטיפים על חובבי פנטסיה.

          • אני לא חובב פנטזיה, זה משנה?

            לא מבין את הטיעונים שלך. העלילה עצמה לא קשורה לטרוניות שאנחנו מעלים, אלא אופן הצגת הדברים הבעייתי. בעיני אחד כמוני, שלא קרא את הספרים, חלקם נראים תלושים עד מאוד למרות שמתברר שאמורים להיות להם רגליים. זה לא קשור לז'אנר אלא לתסריטאות בסיסית.

          • אני לא רואה שום בעיה בהשוואה בין העיבוד לבין המקור, ולא בטרוניות על היעדרם של דמויות או פרטים שהופיעו בספרים.

            אני לא חושב שקיים דיון של 'המתים המהלכים' בו לא השוויתי בין הפרק לבין הקומיקס, נכון שבשלב מוקדם מדי הסדרה איבדה את עצמה וזה הפך יותר להשוואה עצבנית לטובת המקור, אבל אין מה לעשות, קשה להימנע מהשוואות וזה לגיטמי לחלוטין.

          • מתן

            קודם כל אל תתייחס לאיך שאני מספר את הסיפור מהזיכרון, כשהכל כתוב ומהלכי העלילה מתפרשים לאורך ספר שלם ולא פסקה, זה נשמע קצת פחות טיפשי.
            בנוסף יש הבדל בן מבוסס על ואדפטציה של ואני מסכים איתך שלא כל מה שיש בספר חייב לעבור לסדרה ולא הייתי מתלונן אם הסדרה הייתה מצליחה ליצור משהו טוב והגיוני בלי להתבסס באדיקות על הספר (כמו למשל שרלוק שהיא אדפטציה מצוינת), אבל היא כושלת לעשות את זה, אז אני מתלונן. והייתי גם מתלונן אם היו לוקחים כל יצירה ספרותית שאני אוהב והורסים אותה, פנטזיה או לא.

        • Mika Gill

          בסופו של יום לא יעזור. אי אפשר באמת להעביר את כל מה שספר טוב מעביר. פשוט אי אפשר. במיוחד כאלה ספרים עבי כרס. אבל בכלל, גם כשהם לא עבי כרס, הבעיה הכי גדולה היא שהרבה מהדימיון הולך לאיבוד.
          יאדו, אחרי שתקרא, אני נורא אשמח לשמוע מה דעתך על הסצינה המעצבנת ההיא בפרק הראשון בין המייסטר למליסנדרה.

      • Saturn

        מה הצגה בזה? ברור שזה צעד פוליטי ודיפלומטי אבל מה הקשר בין לזה להגיד שזה הצגה. אף אחד לא מנסה לעבוד על סאנסה והיא אכן כבר לא צריכה להיות מלכתו של ג'ופרי. מצב עדיף בהרבה לדעתי.

        קצת מצחיק לנסות לטעון שיש שנאה יוקדת בגלל שטיריון הרג את האם. נו באמת, היא מתה בלידה, מה מנסים לתלות 'אשמה' בתינוק. טיריון הציל את העיר ממתקפה כבירה יותר שהיה גובה יותר קורבנות וגם ניסה למתן את ג'ופרי שכולם מסכימים שהוא חסר תקנה כמלך.

        אני לא רואה פה איזה מניע גדול לצעד שכזה. ואם כבר, שהייתה שולחת מישהו שיתלבש כמו חייל מצבא של סטאניס. למה לשדר לכל הצבא והעם שהם פונים אחד נגד השני במיוחד אחרי שטיווין סחף את כולם בנאומו.

        מאיפה לאושה ובראן לדעת שהאנשים שרוב שלח לכבוש מחדש את ווינטרפל ולהציל אותם הם אלו ששרפו את העיר?

        • מתן

          למה להאשים את התינוק? אתה מדבר מנקודת מבט של מישהו בן המאה העשרים, לא מנקודת מבט של מישהו מאז, וכמו שסרסיי סיפרה, היא הייתה בת ארבע שאהבה את אמא שלה מאוד עד שבא האח המפלצת שלה והרג אותה. השנאה אדירה. (יש עוד סיבה שהיא **ספויילר** סרסיי קיבלה נבואה שאחיה הקטן יהורג אותה, היא מאמינה שזה טרייון ולכן שונאת ומפחדת ממנו) חוץ מזה כולם שונאים את טיריון, האנשים לא אוהבים אותו כי הוא גמד מכוער (בספר) ולאף אחד לא אכפת אם הוא ימות. בספר הצלת העיר נזקפת לרוחו של הלורד רנלי, אם טיריון היה מת במלחמה איש לא היה מצטער. ולמה שסר מארין לא יהרוג את טיריון בלבושו, זאת מלחמה, טיריון גמד, זה נס שמישהו אחר לא הרג אותו במקרה.
          בקשר לאושה ובראן, זה נראה לך הגיוני שמי שבא לשחרר את העיר גם ישרוף אותה אחר כך? לי זה נשמע כמו משהו די עוין.

        • Mika Gill

          סאטורן, סאטורן.
          למה אתה חושב שההצגה היא לסאנסה? זו הצגה לכיכר העיר. אם זו היתה הצגה למען סאנסה, היא היתה נעשית בדלתיים קצת יותר סגורות. אשר לעניין ה"מצב עדיף בהרבה", וואלה? עדיף לה לדעתך להיות אף אחת, בתו של בוגד שהורשע והוצא למוות, שאחיה חותר תחת השלטון? לא, באמת?
          ומה זאת אומרת "קצת מצחיק לטעון שיש שנאה יוקדת"? עזוב את העניין של המאה העשרים לעומת ימי הביניים שבהם הדמויות חיות פחות או יותר. זה צריך להיות הגיוני?
          שנאה, לכשעצמה, אינה צעד הגיוני בשום מקרה. אבל ליטור טינה לאדם שבעצם קיומו הביא למותו של אדם אהוב זה לא מופרך בכלל. אם טיריון לא היה נולד, לא היה נוצר, אמא של סרסיי היתה חיה. או שלא, אבל מבחינתה היא היתה חיה עדיין בדיוק כמו שאבא שלה עוד חי.

      • miss bojarsky

        וגם – ספויילר לספרים:

        בספר יש את האח והאחות שהיו בווינטרפל ובורחים עם בראן ומבינים בכל ענייני החלומות שלו ומעודדים אותו לנדוד צפונה כדי למצוא את העורב בעל שלוש העיניים. (נכון? כבר הספקתי לשכוח קצת מה בדיוק קורה שם)

        • מתן

          כן האחים לבית ריד שאין לי מושג למה מתעלמים מהם בסדרה לאור חשיבותם הגדולה בספר

          • miss bojarsky

            גם בעיני זה תמוה

© עידו ישעיהו