אחרית הימים

פורסם ע"י ‏yaddo‏
בתאריך 04/10/2011 בקטגוריה ‏סיכומי פרקים

ספוילר "שובר שורות" 4.12

http://media.amctv.com/photo-gallery/BB-S4-Episode-Photos/ep12-gus-tyrus.jpg

דעתי על הפרק תלויה מאוד בשאלה אחת ויחידה, שאני מניח שתיענה בפרק הבא, האחרון לעונה. אלה האפשרויות.

תרחיש מספר 1: גאס הרעיל את הילד, ציון 0.

איך אפשר להתייחס ברצינות לתוכנית הרעועה הזו של גאס? איך מצפים ממני לקבל את העובדה שהאדם המחושב, המבריק וקר הרוח הזה הינדס תוכנית מפותלת ומסובכת הנשענת כולה על פרטים קטנים? איך אפשר היה שלא לגלגל עיניים כאשר ג'סי שלף על וולט את האקדח? בכלל לא העליתי על דעתי אופציה מופרכת כזו שבמסגרתה ג'סי יאשים את וולט.

מה שגאס עשה הוא בעצם כך:
1. להרעיל את הילד.
2. להסתמך על הלך הרוח של ג'סי שיביא אותו לסבור כי וולט הוא האחראי. למה שוולט יעשה את זה? ככה. איבתו של ג'סי כלפי וולט – אותו אחד שהוא הקפיד להגן על חייו שוב ושוב ושוב מול גאס – אמורה לטשטש את שיקול דעתו ולהפנות אותו לכיוון הכל כך בלתי סביר הזה. לא חלילה אל גאס, שאך לפני זמן לא רב הרעיל את דון אלדיו וכל אנשיו, לא אל אותו אחד שאמר לג'סי הבוקר שתהיה תגובה הולמת. הו לא. קדימה אל וולט, רוצח הילדים. אל זה שהוא כבר יודע שגאס איים מפורשות עליו ועל משפחתו.
3. להסתמך על כך שג'סי כל כך יזעם עקב שיפוטו הגרוע ומיד יסור אל וולט כדי לבוא איתו חשבון. ולעשות את זה מהר, כמובן, בלי לאפשר לוולט לדבר לפני כן. מהר ואימפולסיבי. ג'סי. מול וולט. דמות האב שלו. אותו אחד שהוא הקפיד להגן על חייו שוב ושוב ושוב מול גאס.
4. להסתמך על כך שהיה וג'סי לא יהרוג את וולט, כל הסיפור הזה לא יחזור אל גאס עצמו כמו בומרנג. כלומר אם ג'סי, לבד או בעזרת וולט, מגיע למסקנה שלא וולט הוא האחראי להרעלה, את מי זה משאיר בדיוק?

כל אחד מהסעיפים האלה קלוש ונשען על כרעי התרנגולת, וכישלון באחד מהם מכשיל את התוכנית כולה. והמצחיק מכל הוא שוולט אומר לג'סי על התוכנית הזו של גאס, "תחשוב על זה, זה מבריק!". זו לא הייתה הכוונה, אבל זה נשמע כאילו וינס גיליגאן טופח לעצמו על השכם. מבריק זה לא. תוכנית שרוב רובה של סיכוייה להיכשל ולהתפוצץ בפניו של מתכננה היא תוכנית מטומטמת ומגוחכת. ג'סי היה לו בן ברית, לא נדרש הרבה כדי שלבסוף ייעתר, וגאס כבר הוכיח שסבלנות אינה תכונה שהוא חסר. אבל לא, בואו נלחץ על הדוושה ונוריד את המבשל היחיד שלי.

 

תרחיש מספר 2: וולט הרעיל את הילד, ציון 9.

"תחשוב על זה, זה מבריק!"

ללא ספק.

זה אמנם דורש סספונד רב – אנחנו אמורים להאמין שאיכשהו וולט-באמצעות-שליח הצליח לגנוב את הרעל מתוך קופסת הסיגריות שבתוך הז'קט של ג'סי, להגיע אל הילד שאמו הצהירה בעבר שהיא שומרת עליו מפני הפושטקים שבחוץ ולהרעיל אותו – אבל וואלה, הגיוני שזה בדיוק מה שקרה. זה כל כך בלתי מתקבל על הדעת, האופן שבו האינסטינקט המיידי של ג'סי היה כה תלוש וחסר היגיון, עד שאין סיכוי שלא וולט הוא האחראי לכך. שלב נוסף, או יותר נכון קפיצת מדרגה מטורפת, בהתדרדרות המוסרית של האיש, אבל הפעם עומד להגנתו הטיעון שזהו ניסיון להגן על משפחתו. זהו מעשה של יאוש, שהופך אותו לרוצח ילדים כדי להגן על ילדיו הוא. איזו עוד ברירה נותרה לו, עכשיו כשהכסף איננו?

אז הוא הביא את ג'סי אל פתחו, אבל כנראה לא בכוונה. באותה מידה ג'סי יכול ואמור היה לחשוב שגאס הוא האחראי ולפעול מולו לבדו. זה יהיה אקט הרסני מצדו, לנסות לפגוע בו בלהט רגשותיו, אבל עבור וולט זהו סוג של ניצחון כך או כך. אם גאס מת נפתרו בעיותיו, ואם ג'סי מת – וולט חוזר לתמונה. ג'סי הגיע אליו וכיוון אקדח, גליץ' לא צפוי, אבל גם ממנו יצא וולט והסביר לו את התמונה לאשורה. תמונה עקומה לאשורה.

מבחינת המאקרו של "שובר שורות" ככרוניקה של הסתאבות, מדובר בצעד המתבקש הבא – וולט הולך (שוב) בדרך שאין בה חזרה. בפרק המקביל בעונה הקודמת הוא רצח באלימות חדה ומהממת את שני אלה שרצחו את תומאס, דודו בן ה-11 של ברוק. הפעם הוא עצמו רצח את ברוק, ילד בן 6. המשמעות, אגב, היא שכנראה סופו של גאס קרוב.

 

תרחיש מספר 3: הילד הרעיל את עצמו, ציון 7.

קצת טיפשי אם ברוק הוא האחראי לכך באופן כלשהו, אבל לאור העובדה שבגלל השטות שלו אוחדו השורות (חה) בין וולט וג'סי בחזית נגד גאס, יש בכך ממד אירוני לא מבוטל.

תגיות:
  • הסמויה 412, מישהו?

    • Mr White

      היה בפרק 412 משהו שמזכיר את העלילה הזאת?

      • היה, אבל זהירות עם ספוילרים ל"הסמויה" מכאן והלאה:

        הרעל שיועד למישהו אחר הרג לבסוף ילד.

  • ברגע שאנדריאה אמרה שברוק נתקף ב]תאומיות בוירוס מוזר, הבנתי שהסיגריה "המיוחדת" של ג'סי אשמה בכך, אבל הנחתי שברוק מצא ועישן אותה. כשג'סי יצא החוצה כדי לעשן כבר היה ברור שהוא לא ימצא את הסיגריה. לפחות זה היה בזמן ויתכן שבגלל זה ברוק יינצל, אולם נראה שזה סיים את יחסיו של ג'סי עם אנדריאה ובנה (מכך שהוא יודע מה קרה לברוק, אנדריאה אמורה להניח שלג'סי היה חלק, גם אם לא ישיר, במצבו של הילד).

    תרחיש מס' 1: שכחת שלגאס, כפי שוולט טרח לציין, יש היסטוריה של שימוש בילדים ואף הריגתם. עוד סיבה לחשד מיידי שמשום מה נעלמה מג'סי.

    מה אם יש תרחיש רביעי, שבו המרעיל לא ייחשף? הרי ההרעלה עצמה שירתה את מטרתה ואיחדה בין וולט וג'סי, וייתכן כי אף תביא למותו של גאס.

    • לא שכחתי, פשוט הוספתי על מה שוולט אמר לג'סי.
      גם אני הבנתי את זה מיד כאשר נודע דבר מחלתו של ברוק, אבל לא נראה לי שאפשר לעשן את הסיגריה הזו, היא פשוט שימשה מסווה לכמוסת הרעל. חוץ מזה הילד בן 6, לא נראה לי שסיגריות יעניינו אותו, ובטח לא ליותר מניסיון אחד או שניים לשאוף.

  • ocean

    כדי שהתרחיש השני יצא אל הפועל, וולט צריך להעלים לג'סי את הסיגריה (בזמן שהוא כפות במדבר, ג'סי מבלה יום ארוך מהרגיל במעבדה מצולמת מלווה בשומר ראש בגלל השוטרים של האנק, והבריון של סול מתנהג כפיל בחנות חרסינה שגם עם אלף מישושים לא יצליח לשלוף סיגריה ספציפית מתוך חפיסה שמוטמנת בכיס הז'אקט של ג'סי), להשיג ריצין או רעל דומה (מורה לכימיה או לא – מאין לו כל אספקת החומרים להכנת פצצות ורעלים? הוא גנב מבעוד מועד? הזמין באי-ביי?), להתקרב איכשהו לילד בין אם במישרין (כשגאס נושף בעורפו מחד, ובידיעה שהילד כבר נתקל בו בסיטואציה שלילית מאידך), ובין אם בעקיפין (סול פחדן מדי, גם לו יש גבולות אדומים ואין לוולט מספיק כסף כדי לקנות אותו), ולוודא שהוא ספציפית יחשף לרעלן (כלומר, להגיע לילד כשהוא לבד בבית ולא בבית הספר).

    ג'סי לא יכול להרוג את גאס מבלי להיהרג בעצמו, כך שמבחינת וולט מדובר בדאבל ווין ללא שום קשר לתוצאת הקרב. ולא, אני ממש לא מוצאת את הסינריו הזה "מגניב" אם שוב ישלפו את תירוץ "וולט נואש". לא יכול להיות שכל סצינת הבכי הכנה של וולט עם בנו נמחקה בגלל איומים על המשפחה. ג'סי הוא עדיין לא הבן שלו, אבל הוא הכי קרוב לדבר האמיתי ועדיין הוא היה גם הדבר היחיד שהחזיק את וולט בחיים.

    התרחיש הנ"ל כל כך מופרך, עד שהוא *חייב* להיות נכון בהסתמך על החובבנות התסריטאית שמלווה את הסדרה הזו מראשיתה. מילא עניין של טעם, אבל מבחינה אובייקטיבית מקצועית גרידא 'שובר שורות' עמוסת הדאוסים אקס מכינה פשוט מחווירה אל מול הריאליזם המהימן והעלילה נטולת החורים של 'הסמויה'.

    נ.ב: אני צופה בסוף העונה הרביעית של הסדרה בשל סוג של הכרח, ולכן מגיבה עכשיו.

  • Saturn

    😐

    לא משנה התרחיש שיתברר כנכון, כתיבה גרועה. גיחוך up to eleven. מה לעזאזל. פתאום מכניסים את ברוק למשוואה ואת כל החורים שזה יוצר. שולפים משום מקום למרות שהייתה להם עונה שלמה לבנות קו עלילה נורמלי. נדמה שחיפשו טוויסט רק בשביל שיהיה.

    הקטעים של וולטר מסתגר בביתו היו כמעט פארודיה של המקרים האלה. כל הוילונות מוסטים, שולחן הפוך שחוסם את הדלת, כל רעש קט גורם לוולט להציץ מהחלונות.

    אציין לטובה את השימוש במוזיקה בפרק. סוף סוף. אמרתי בעבר שאני לא מבין למה הסדרה לא משתמשת בפס קול בסצנות שלה, ובפרק הזה הפסקול רק תרם. למה אי אפשר לעשות את זה בפרקים הכה-יבשים שפוקדים את הסדרה הזו ולהנעים אותם קצת?
    מה שאני לא מבין זה שאם גאס הזהיר את וולטר מלהתערב בתוכניתו להרוג את האנק, אז למה גאס לא עושה 1+1 ומבין שהשמירה המשטרתית על האנק וקורביו הינה כתוצאה ממעשי וולטר. איזו עוד בדיוק אפשרות יש. ואם וולטר מתערב, אז הכל יורד מהשולחן וגאס לא יתחשב באישורו או התנגדותו של ג'סי להרג וולטר. בשביל מה היה האיום הזה אם כך? איפה המתנקשים.

    ואחרי זה אנשים עוד מתפלאים למה אני לא תופס מהסדרה הזו.

    • ocean

      גם אני רוצה לכתוב לסדרה ולהוסיף טוויסטים דבילים בתסריט!

      להלן תרומתי: גאס ביצע פעולת הסחה עם הילד, ובעצם הרעיל את סקיילר (ווהו!) עם הסיגריה שניתנה לה על ידי איש הביטחון במרפסת הנוף.

      יופי, עכשיו תנו לי פרס אמי בבקשה.

  • Ofir

    קראתי לאחרונה איזה ציטוט של וינס גיליגן שאמר שגם הוא "מת לדעת איך הכל ייגמר" וש"יש לנו עוד 16 שעות למלא, הכל יכול לקרות". זה אף פעם לא סימן טוב. גם בעונה הקודמת הוא אמר דברים כאלה כשהתייחס להעלמות האמצע-עונתית של האחים-בני-הדודים-של-טוקו, שמרוב העלמות אמצע-עונתית שכחתי את שמם.

    הגישה הזו של making things up as we go along היא לא גישה טלוויזיונית שאני אוהב. היא מסוכנת, קפריזית ומובילה לתרחישים כמו תרחיש מספר אחד, שאין לי ספק שהוא האמיתי.

    בכל זאת – התרחיש הזה אמנם מחורר, אבל לא עד כדי כך גרוע. הוא פשוט אכן לא מבריק, ולכן שולל מהסדרה עצמה את שם התואר הזה. שבמילא כנראה לא מאוד מגיע לה, אם אלה דבריו של יוצרה.

    Saturn, שכתב שסצינת ההסתגרות של וולט היא פארודית – אני חושב שהיית אמור לקרוא אותה ככה. וולט, לפחות כפי שהוא משוחק, היא דמות שתמיד קיפלה בתוכה מעין סאטירה על דמות הפושע. הוא לרוב מדבר יותר מדי, מגמגם ומתבלבל במילותיו, חושף סאבטקסטים בקול רם ומנסה למצוא הגיון ולפצח סיטואציות על ידי נאומים ארוכים ופשטניים מדי. זה הופך אותו לפעמים לדמות קומית, וכך בדיוק דמות קומית היתה מתנהגת תחת סיטואציה כזו.

  • homer

    שני הסנטים שלי ותהייה בצידם:

    קודם כל, איכשהו אני די בטוח לפי ההתנהגות שלהם בפרק, שגם גאס וגם וולטר הופתעו מההרעלה של הילד. כן, הילד הרעיל את עצמו. נכון, גאס מת להיפטר מוולטר, אבל כמו שעידו ציין באריכות ובפירוט – זה לא תרחיש סביר כי זה בנוי על כל כך הרבה חורים ואי הסתברויות, שזה כנראה לא האמת. נכון, וולטר מת להיפטר מגאס, אבל וולטר נראה באמת מופתע ולא מבין מה הקטע ולחלוטין לא דרוך כשג'סי מגיע אליו, שאין שום סיכוי שזו תוכנית שלו.

    מה שאני לא ממש הצלחתי להבין זה את הסצנה האחרונה. גאס מתחיל ללכת בנונשלנטיות אל האוטו שלו, נעצר, בודק את הבניינים מסביב ומחליט לחזור. מה? הוא הבין שהוא בסכנה? הוא הבין מה וולטר עשה (לא שאני חושב שזה וולטר, אבל ניחא)? הוא מצא דרך לשכנע את ג'סי שוולטר דיספנסבל? בקיצור, לא ברור.

  • Ofir

    מאמין שזה היה רגע טלוויזיוני קלאסי של בניית מתח, שימצאו לו בפרק הבא צידוק הולם (שהוא לא "שכחתי את הפלאפון בקבלה" או "נדמה לי שראיתי את דוקטור סקסי MD").

    • LOL

    • איילון צפון

      זה לא היה כל כך בלתי אפשרי עבורי. גאס חי את חייו תחת איום מוות מתמיד, הוא כבר רגיל להיות זהיר. סביר מאוד שכשאדם כזה מתבקש ע"י עובד ממורמר להגיע לבית חולים כדי להיפגש איתו, והוא מתעקש, ולא מוכן להיפגש איתו בשום מקום אחר, ואז הוא רואה את הרכב שלו עומד בחניון ענקי וריק לחלוטין מלבד הרכב שלו, הוא יבין שכנראה יש סיבה שהוא התבקש להגיע דווקא לשם.

      • מסכים, זה נראה שגאס פשוט התחיל להבין שאולי נרקמת נגדו מזימה. אני לא בטוח אם הוא לא נכנס לרכב כי הוא חשד שהוא ממולכד או פשוט התרחק בחזרה כדי לדבר שוב עם ג'סי, אבל אני מניח שהסיבה היא אכן פקפוק.

© עידו ישעיהו