הסמויה 1.06: הסמויה

פורסם ע"י ‏yaddo‏
בתאריך 16/05/2011 בקטגוריה ‏סיכומי פרקים

"כל הפרטים חשובים"
(לסטר פרימון)

איזה ציטוט מטא.

הפרטים בלטו ביתר שאת הפעם, עם העובדה שלראשונה ראינו שני בתים ושתי שגרות בוקר של שניים מהשחקנים בסחר: דיאנג'לו, בדירה המפוארת שלו, המאובזרת למשעי, מעביר נתח נכבד מהבוקר שלו בבחירת בגדים שבחלקם תג המחיר עדיין מתנוסס. וואלאס, גר בחורבה עם חלונות שבורים שגונבת חשמל באופן מסוכן מהעמוד הסמוך, מטפל יחד עם פוט במספר ילדים, אותם הוא מכריח ללכת לבית הספר כדי שלא ישלחו אליהם את שירותי הרווחה, וכשהוא יוצא מהבית הוא נחשף אל גופתו המושחתת של האיש שהוא עצמו הביא למותו.

הנער הרגיש הזה מתקשה להתמודד עם מראה הגופה ועם היד שהייתה לו בדבר. "Hey yo D, it fucks me up!". אפילו את הכסף שהובטח למי שיביא ללכידתו של אחד מחבורת עומאר, וואלאס לא מקבל במלואו. בהחלטה כאילו הוגנת אייבון מחלק 500 דולר בין המעורבים, כאילו שוואלאס יכול היה להתקשר אליו ישירות ובחר שלא לעשות זאת, וכאילו שאייבון לא ידע מראש שהמחסלים שלו – שקיבלו גם הם נתח מה-2000, לדבריו – יעשו את העבודה הזו כשיימצא אחד מהם. דיאנג'לו מקבל גם הוא רבע מהסכום כי תיווך בין וואלאס לסטרינגר. "אל תחשוב על זה", דיאנג'לו אומר לנער המיוסר.

זה לא שדיאנג'לו איבד את נשמתו, הוא עדיין לא שם, אבל לא הוא ראה את הגופה המרוטשת של ברנדון והוא לא יודע עם מה וואלאס מתמודד. די עצמו ירה לפחות בשני אנשים, כך שברור שמשהו בו קהה. חוץ מזה, בניגוד לוואלאס, כפי שהמחישו הדירות, לדיאנג'לו יש כסף שכנראה מרפד אצלו לא רע תחושות מעין אלה. עם זאת, המצפון שלו עדיין פועל. הוא תפס את האנשים שלו גונבים והחליט לטפל בזה בעצמו, ועוד באופן שאינו כולל ענישה מלבד שבירת כמה ביצים, במקום להעביר את זה לדרגים הגבוהים יותר.

המוות של ברנדון משפיע עמוקות לא רק על וואלאס אלא גם, כמובן, על עומאר. האבל שלו ותחושות הנקם מביאים את הבחור מסכים להעיד נגד אנשי בארקסדייל במשפט על רצח העד וויליאם גאנט. מה איכפת לו? גם ככה הם רוצים להרוג אותו.

הדיון המקורי בפורום טלוויזיה אג'נדה

תגיות:
  • פ.נוקיו

    *** ספוילרים לעונות מתקדמות

    עוד פרק משובח, אולי אחד מהטובים בסדרה כולה (והיו לא מעט כאלה).
    הרבה אנשים מתייחסים לפרק הזה כפרק שבו נשבו בקסמה של "הסמויה". אני חושב שאני יודע למה – זה אחד הפרקים המסוגננים ביותר בסדרה. שני אלמנטים בלטו מאוד:

    – מוזיקה. בדרך-כלל ב"הסמויה" אין מוזיקת רקע סתם. בניגוד להרבה סדרות אחרות מוזיקה אינה קישוט חיצוני שמטרתו לכוון רגש. כשמישהו עצוב למשל, אין מוזיקה נוגה ברקע. המוזיקה נובעת תמיד מתוך הסצינה עצמה. כך גם בפרק הזה, בסצינת הסיום כשדניאלס מבשר לג'ימי ולסטר שכתבי האישום מוקפאים, הוא מאזין למוזיקת ג'אז מתוך טייפ או רדיו. בסצינה אחרת בפרק קודם כשסטרינגר והפמלייה באים לחצר, כשג'ימי ובאנק מתחקרים את דיאנג'לו, מוזיקת היפ הופ בוקעת מהמסחרית שהם נוסעם בה. ג'ימי מקשיב בד"כ לאייטיז אנגלי כשהוא לבד באוטו. וכו'. אבל כשאייבון (בכבודו ובעצמו)
    מגיע עם סטרינגר בל וסטינקום לחצר, כדי לתת 500 דולר לוואלאס ודיאנג'לו, מוזיקת
    פאנק "מגניבה" מלווה אותם כשהם צועדים בהילוך איטי, ואייבון סוקר את השטח "שלו" במבט בטוח בעצמו. המוזיקה הזו לא בוקעת משום מכשיר. זהו אקט סגנוני.

    – סצינות בשחור-לבן. בדרך-כלל, בגלל שבכל-זאת מדובר ב"הסמויה" האפקט הושג על-ידי נקודת מבט שנלקחת ממצלמות אבטחה: פעם אחת במפעל ממנו באבלס וג'וני גונבים מוטות נחושת. ופעם שניה בביה"ח כשג'ימי מגיע מלווה בעומאר ושני בניו ("זה הלילה שלי עם הילדים" הוא מקדים ואומר לעומאר שנכנס לרכב. עומאר שזה עתה איבד את "הילד שלו", כפי שהתייחס לברנדון בשיחת התחקיר אח"כ עם קימה וג'ימי). אבל יש הבזק אחד נוסף של שחור-לבן שלא קשור לאף מצלמת אבטחה, כשהאח חושף בפני עומאר את פניו של ברנדון המת, והמצלמה עוברת להילוך איטי. אח"כ כשנשמעת זעקת השבר של עומאר, אנחנו שומעים אותה מבחוץ, יחד עם בניו של ג'ימי, והמצלמה עוברת שוב לשחור-לבן (הפעם כן ממצלמת אבטחה) כשהכדור שלהם מתגלגל לבדו במסדרון לכיוון המאבטח, אבל המאבטח לא שם, הכיסא ריק. מקנולטי השאיר אותם להתמודד עם הסיטואציה הזו לגמרי לבדם. אפילו המאבטח לא שם.

    ועוד דבר, אם יש קשר בין שם הפרק לשם הסדרה כולה (ונראה לי שכן…), התרגום ל"הסמויה" הוא כנראה שגוי. מתאים יותר לדבר על "רשת" או משהו בסגנון. זהו פרק שבו רשת סבוכה של "קנוניה", כמו שהסביר לסטר לפרז, מתחילה להתגלות לצוות החקירה. אבל הפרק גם מתחיל באחד הסיקוונסים היפים בעונה – המצלמה עוברת מגופתו של ברנדון מוטלת על מכסה המנוע. מטיילת לאורך כבל חשמל (wire) פיראטי שמחבר חשמל לחורבה שבה גרים וואלאס, פוט והילדים הקטנים. חוצה את החלון השבור בחדר של וואלאס, ומסיימת בוואלאס מקיץ בבהלה משנתו. בפחות מדקה המצלמה קישרה
    לנו בין מותו של ברנדון לתגובתו של וואלאס. וואלס מקיץ בבהלה, כנראה מחלום רע.
    וואלאס האומלל, אלה הם חייו – סיוטים בלילה בשנתו וסיוטים ביום מאז שראה את פניו
    של ברנדון המת ("די זה דפק אותי לגמרי, מבין?" הוא אומר לדיאנג'לו).

    • אח, וואלאס 🙁
      יופי של קישור לסיוטים שלו.

© עידו ישעיהו